Hiria errotik aldatu nahi dugu, aldarrikatu genuen duela bi urte. 2016eko Abian gogoetak ezker abertzalearen bir-fundazioa agindu zuen. Gure jardun politikoa nahiz antolaketa ereduak unean uneko egoerari egokitzea premiazkoa genuen, eta horretarako, nahitaezkoak egiten ziren erroko aldaketak. Sortu eratu eta ia sei urte igaro zirela, gure buruak ber asmatzeko prozesu betean ginen berriro ere, eta Donostian, gure buruak ez ezik, hiria bera ere errotik aldatzeko gogoetari ekin genion.
Barne Hausnarketa eta Eztabaida prozesuaren ondorioak oinarri militante ahalik eta zabalenarekin partekatzeko eta finkatzeko, funtsezkotzat agertzen zitzaigun prozesua, hiriaren, Donostiaren, ikuskera propiotik burutzea baita. Donostia hiria da, donostiarrok hirian bizi gara, eta orduan bezala orain, testuinguru-hiritar batek bizi gaitu. Hau da, gizarte mendebaldarretako ingurune hiritarretan ematen diren ezaugarri berdinak dituen testuingurua da gurea.
Hiriak, eta Donostia nabarmen, hiri-eredua sakon aldatzen ari den kapitalizazio prozesu betean aurkitzen dira, eta ikusgarri ditu eraldaketa honen ondorioak: hiriak nazioartean salgarri izan behar duten enpresa gisa kudeatzen dira; kapital higiezin-finantzarioak erabakitzen ditu inbertsioen norabidea, eta errentaren egitura eta banaketa; turismoaren eta nazioarteko kapitalaren zerbitzura dauden aktibitate ekonomiko berriak hirien egitura produktiboa eraldatzen ari dira (gurpildun maletak vs. erosketa gurdiak); gentrifikazio-prozesuak; kale eta plazen, hots, espazio publikoaren masifikazioa; higiezinen espekulazioa; behin-behineko gaien eta oro har egunerokoaren garestitzea; prekarietatearen hedatzea; kutsadura eta hondakinen sortze altua; garraio publikoko sarearen saturazioa; auzo-komunitateetako ehundura sozialaren deuseztatzea… Kapitalismo heteropatriarkalak, gainera, zapalkuntza-forma berezituak hartzen ditu hirian.
Aldaketa hauek ez dira ausaz sortutako errealitateak. Gauzak ez dira jazo, besterik gabe. Aitzitik, ekonomia zehatz baten ondorio dira, eta zehatzago, espazioaren ekoizpen kapitalista jakin baten emaitza; Ivan Miró ekintzaile eta ikerlariak akumulazio turistiko-inmobiliarioa deitzen duen erregimen berrian orokorturiko baldintza espaziala dira, hain zuzen ere. Kapitalismo finantzarioak munduko ekonomiaren azken hedapen zikloa ezaugarritu du eta espazioaren produkzioa nahiz honi lotutako prozesuak dira, hain zuzen, logika-finantzarioa ekonomiaren erdigunera ekarri duten indarrak: merkatura bideratutako ekoizpen espaziala da finantza-ekonomiaren oinarri materiala eta hiri-espekulazioa, berriz, finantza-merkatuaren lehengai nagusia. Espazioa, kapital metaketaren euskarria izatetik, metaketaren lehengai izatera igaro da. Lurraldea eta hiria, berriz, klase borrokaren eskenatokia izatetik, klase borrokaren helburu izatera. Hiria klaseen arteko botere harremanak betikotzeko lekua bilakatu da, botere harreman horiek legitimatzen dituzten diskurtsoak eta narratibak idazten diren mihisea. Espazioa kapital metaketarako lehengai nagusia bada, hots, desjabetutako klaseen zapalkuntzarako elementu nagusia bada, egungo Klase Borrokaren helburua espazioaren ekoizpen eta kudeaketaren sozializazioa eta kolektibizazioa izango da.
Guk geuk hartu nahi ditugu gure bizitzaren arlo guztietan eragiten diguten erabakiak. Burujabetza osoa nahi dugu: bizitoki burujabetza, elikadura burujabetza, osasunarena, kulturala... eta horretarako antolatuko gara indibidualismora eta merkatuarekiko dependentziara kondenatu nahi gaituzten
indarretatik aske
Hiria errotik aldatu nahi dugu. Herritarren bizitzen gaineko kontrol sozial, ekonomiko, fisiko eta kulturala ezartzen duten indarren aurrean, gure buruen jabe izateko moduak bilatu behar ditugu; bizitza burujabea delako bizitza duin bakarra. Eta Hiria Errotik izendatu genuen ariketa kolektiboarekin, hain zuzen, aurrerantzean Donostian garatu beharreko eskuhartze sozialerako norabidea marraztu genuen. Hiriaren birjabetze soziala erdigunean eta Udalgintza-eraldatzailea ardatz, Euskal Errepublika helburu duen Prozesu Independentista Eraldatzailea testuinguru-metropolitarrean garatzeko hiri-estrategia, alegia. Eta eraldatzailea dela diogu, ezarritako egoeraren edo errealitatearen kudeaketa aurrerakoi soilaz harago, proposatzen dugun ekinbidea alternatiba antikapitalista egikaritzeko norabidean planteatzen dugulako. Horretarako, gure jarduna oinarrizko irizpide hauek gidatuko dute: aberastasunaren ber-banatzea; jabetza ez-pribatuko formetarantz (komunala, kooperatiboa, munizipala…) aurrera egitea; produkzio prozesu ez-esplotatzaileak (ez-kapitalistak, ez-patriarkalak…) garatzea; plangintza komunitarioak, hots, indibiduoa baino komunitatea lehenesten duten prozesuak sustatzea (gizarteak ez baitira portaera indibidualen agregazio hutsa, baizik eta gure potentzialitateak proiektatzeko aukera eskaintzen diguten inguruneak); eta demokratizazioa, edo erabakiak hartzeko parte-hartze ez-hierarkiko eta ez-despotikoak sortzea.
Guk geuk hartu nahi ditugu gure bizitzaren arlo guztietan eragiten diguten erabakiak. Burujabetza osoa nahi dugu: bizitoki burujabetza, elikadura burujabetza, osasunarena, kulturala... eta horretarako antolatuko gara indibidualismora eta merkatuarekiko dependentziara kondenatu nahi gaituzten indarretatik aske. Herri- edo auzo-komunitateen, hots, gure bizitzen gaineko burujabetza berreskuratzea helburu, bizi-garapenean eragiten duten gako guztietan, arloz arlo, eztabaida, proposamen eta ekintza eraldatzailerako gune irekiak sortzeko, eratzeko eta bultzatzeko konpromisoa hartu genuen duela bi urte. Eta gaur, hemen, bizilagunak tai gabe menperatzen eta kanporatzen dituen Donostia honetan, ekintzarako lehen gunea antolatzeko gonbidapena luzatzen dugu: Bizitoki Burujabetza gunea.
Pertsonak eta ekintza komunitarioa erdigunean eta burujabetza oinarrian dituen etxebizitza politika batek, herritarren etxebizitza duin eta egoki baterako eskubideari ez ezik, bizitoki-hornikuntza sistema propioaz erabakitzeko herri- eta langile-sektoreen eskubideari ere erreparatu behar dio. Hala bada, Bizitoki Burujabetza kontzeptuak Etxebizitzaren muga fisikoak gainditzen dituela ulertzen dugu. Hau da, herritarron arreta egitura sozialetan eragiten duten gakoetan jarriz, auziaren adierazpen ezberdinak ulertu (etxe-gabetzeak, bizitoki-alienazioa, azpi-etxebizitzak, zaharberritzea, etxegabeak, masifikazioa…) eta gure jarduna etxebizitzaren lau pareten artekoaz harago herri- eta auzo-komunitateetara zabaltzea ahalbideratzen du.
Halako praktiken zabaltzeak, garapenak eta biziagotzeak, kontraesan berriak sortuko eta bistaratuko ditu, eta hain zuzen ere, kontraesanok gaindituko dituzten ekimen/alternatiben bidez erakutsiko dugu: batetik, burujabetza(k) zabaltzeko eta orokortzeko modu bakarra subiranotasun politikoaren bidez dela; eta bestetik, subiranotasun politikoa erdiesteko modu bakarra burujabetza anitzen (ber)eskuratzearen bidez emango dela. Diskurtso eta praktika eraldatzaileen eta burujabetza politikoaren aldarrikapenaren arteko lokarri berri hau, Euskal Herria komunitate autozentratu gisa antolatu eta demokratikoki garatzeko ahaleginari Donostiatik egiten diogun ekarpena da.
Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora
ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.
Horixe da datorren irailaren 10ean Frantziako Estatua hankaz gora jarriko duen deialdi herritar berriaren lema. Sarean gaia lantzen ari diren gune asko daude, baina bi interesgarrienak aipatzearren, hor daude, besteak beste, @lessoulevements edota @bloquonstout atariak.
Izan... [+]
Usaiako "süjetik" gabea, esku andana batek idatzia, errejent multzo batek zuzendua, gertakizun askoren kontari, gisa guzietara kolektiboa da.
Euria ari du. Ekaitza. Egun beroegi baten ondorengo bustialdia. Eta tenperatura jaitsiera bedeinkatua. Ez dakit Galizia aldean euririk egin duen azken aldian, ez dakit suteak itzalita diren jada, eta etxetik irten behar izan zutenak itzuli ahal izan diren.
Komunikabideetan... [+]
Oporretan nengoela, gorputza eta burua gozatzera bideratu ditut. Turista bilakatu naiz, eremu digitalean zenbait trebezia dugunontzat, oso erraza. Motxila hartuta familiarekin handik hona ibili naiz, poltsikoan dibisa asko barik, mapa fisiko barik, plan asko barik…... [+]
Gizonezkoak ziren gehienak Sanferminetako entzierroetan; gizonezkoak ia denak Frantziako Tourrean; gizonek hartu dute udako musika jaialdietako oholtza eta backstage-a; gizonezkoak dira nagusi bertso-plazetan; gizonezkoak dira Donald Trump, Vladimir Putin eta Benjamin Netanyahu... [+]
Chocón, Kolonbiako hiri batean, beltzak, indigenak eta mestizoak elkar bizitzari eusten saiatzen dira. Beltzek txoloak deitzen diete embera indigenei, eta emberek beren hizkuntzan hitz egiten dutenean, kristauez hitz egiteko esaten diete bai mestizoek eta bai beltzek... [+]
Akordatzen naiz Blanca Llum Vidal poeta maitasunaz hizketan entzun nuen lehendabiziko aldiaz. Bere esperientziaz aritu zen, besteak beste. Esan zuen bere ordura arteko bizitzan maitasuna beti amaitzen zela, baina maitasunak ez lukeela amaitu beharko sentituz bizi dela. Ez dela... [+]
Hilotan, euskara sarritan izan dugu albiste. Txarrerako, euskaltzaleon artean nagusi den aldarte ezkorra ikusita. Baina euskararen egoera txarra dela ez da kontu berria, datuen bitartez beste zerbait iradoki den arren.
Har dezagun, adibidez, hizkuntzak irabazi ei dituen... [+]
Dena ongi doa. Nola izan liteke bestela opor garaian, gora eta behera, ase arte ibili ondoan? Zeregin zehatzik gabe alderrai ibili gara, gogoa ematen zigun leku eta jendeen artean. Gustukoa baizik ez dugu egin, ez-atsegina zena ahantzi eta baztertu, jainko tipiak bagina bezala,... [+]
Abuztuan 411.000 hektarea baso eta lursail erre dira León, Asturias, Ourense, Cáceres eta Zamoran. Bizkaiko eta Gipuzkoako azalera osoa beste. Irmotasunez esan dezakegu muturreko baldintza meteorologikoek sutu zituztela suteak, berotze global antropogenikoaren... [+]
Lanbidean urteak daramatzagun basozainok, gogoan ditugu 1989. urtean Euskal Herria bortizki kolpatu zuten mendiko sute handiak. Urtarriletik luze zetorren lehorte latza udazkenean lehertu zen haize bortitzen bultzadaz. Dozenaka sutek beltzez jantzi zuten lurraldea, bereziki... [+]
Donostia arpilatua, bortxatua eta propio erreta Espainiako independentziaren alde 1813ko abuztuaren 31n.
1808an Napoleon enperadoreak Baionan bildu zituen elkarren aurka borrokatzen ari ziren Espainiako errege aita-seme borboiak, Carlos IV.a eta Fernando VII.a, biek nahi... [+]
Sarriegi jokatzen dugu erreaktiboki Euskal Herrian eta Euskalgintzan. Albiste bat, elkarrizketa bat, epai bat, eraso bat. Ondoren, erantzuna. Tamalez, berriro ere inertzia berak nakar Ander Gurrutxagaren elkarrizketa euskarafoboa aztertzera. Gustura gelditu zen, tartean zera... [+]
Euskararen (euskaldunon) aurkako oldarraldiak ertz ugari ditu; horietako bat fronte mediatikoa da, Voxento taldea buru eta PSOE-CCOO-UGTko kide ezagunak ekintzaile nagusi. Sarri eskaintzen digute idatziren bat, barnera dezagun Euskal Herriko hizkuntza ofizialetatik zein diren... [+]