Hezkuntza Sailak lanbide-heziketako datuak eman ditu asteburu honetan. Arabako egunkari batean aparte jasotzen ziren euskarari dagozkionak, hauxe esanda: aurten, ikasleen %41 ari da lanbide-heziketan B edo D ereduetan ikasten, eta duela lau urte %25,13 baino ez ziren. Euskarak gora, beraz.
Datuak horrela emanda, D ereduaren bilakaera ezkutatu gura zuen sailak: duela lau urte, 2016-2017 ikasturtean, D eredua %20,71 zen. Eta 2012-2013 ikasturtean, %24,10. Beharbada, bilakaera beharrean D ereduaren egoeraz berba egin beharko genuke, egonean baitago. Hainbesterako, ezen, aurten lehenengoz, D eredua da erdi mailako lanbide-heziketako eredu txikiena. Orain arte beti izan da bigarrena A ereduaren atzetik; orain hirugarrena da.
Baina Hezkuntza Sailak datuak aipatzen dituenez, iturrietara jo eta datuok aztertzeko lana hartu behar da, beti. Horrela egin, eta…
Lehenengo ezustekoa, hizkuntza-ereduen izendapena bera izan da. Haur-hezkuntzan, lehen-hezkuntzan, DBHn eta batxilergoan, guztietan, A, B eta D ereduak daude, eta X hondar-hondarrekoa (batere euskararik gabea). Lanbide-heziketan, berriz, beste izen bat dute: A, A+ eta D. Lanbide-heziketan B eredurik ez da agertzen, hezkuntza-sailaren matrikulazio-datu ofizialetan.
Lehenengo galdera, beraz, hauxe litzateke: zer esan gura du A+ eredu horrek? 1/1993 Euskal Eskola Publikoaren Legeak honela definitzen ditu ereduak:
"A eredua; ikasgaiak batipat gazteleraz emango dira, zenbait ekintza edo gai euskaraz eman ahal izango direlarik.
B eredua; ikasgaiak euskaraz eta gazteleraz emango dira.
D eredua; ikasgaiak euskeraz emango dira".
Bigarren galdera: A+ eredu horretan, zenbat ikasgai ematen dira euskaraz, zenbat gaztelaniaz eta zenbat beste hizkuntzaren batean? Izan ere, nahikoa da ciudadjardin webgunetik bueltatxo bat egitea, ikusteko lanbide-heziketako eskaintzan 3L ere badagoela. (Bide batez: Gasteizko ikastetxe publiko horretan, lau goi mailako ziklo eskaintzen dira Multilingua ingelesa ereduan, eta bakarra D ereduan).
2009-2010 ikasturtean, ikasleen %22,60 ari zen erdi mailako lanbide-heziketa D ereduan egiten; 2019-2020an, %22,07: hamar urtean, puntu erdi, %0,53, egin du atzera. Tarte berean, DBHn, %15,73 egin du gora D ereduak. Zer planifikaziori zor zaio erdi mailako lanbide-heziketako atzerakada?
Horren ondorioz, beste pare bat zalantza: zergatik sartzen dira A+ ereduko ikasleak euskaraz ikasten duten ikasleen artean? Gaztelaniaz ikasten dutenen artean ere zenbatzen dira? Zenbatzen ez badira, zergatik ez? Ikasgai gehiago egiten al dituzte euskaraz, gaztelaniaz baino? Eta beste bat: A ereduko ikasleek euskararik ikasten dute batere? Ez ote da lanbide-heziketako A eredua DBHko X?
Hirugarren galdera: Multilingua ingelesa eta jite horretako ereduetan matrikulatzen diren ikasleak, non jasotzen dira matrikulazio-datuetan? A ereduan, A+ ereduan ala D ereduan? Zergatik ez dira zutabe berezi batean jasotzen?
Laugarren galdera bat ere badago: 2018-2019 ikasturtean, 4. DBHn, ikasleen %66,12 zegoen D ereduan. Aurten, 2019-2020 ikasturtean, %67,39 ari da 1. batxilergoa D ereduan ikasten. 2019-2020 ikasturte horretan bertan, erdi mailako lanbide-heziketan ikasleen %77,34 ari da 1. kurtsoa A eta A+ ereduetan ikasten. Soilik %22,65 ari da erdi mailako lanbide-heziketako 1. kurtsoa D ereduan egiten. Zelan da hori posible?
Bosgarren galdera berez-berez dator: duela hamar urte, 2009-2010 ikasturtean, ikasleen %22,60 ari zen erdi mailako lanbide-heziketa D ereduan egiten; 2019-2020an, %22,07: hamar urtean, puntu erdi, %0,53, egin du atzera euskarazko eredu bakarrak. Tarte berean, DBHn, %15,73 egin du gora D ereduak. Zer planifikaziori zor zaio erdi mailako lanbide-heziketako atzerakada? Eta, bide batez, zer neurri zehatz hartuko da horri buelta emateko, baldin eta neurri zehatzik hartzeko asmorik balego?
Hezkuntza Sailak errealitatea ezkutatu egin gura du. D ereduak ez du aurrera egiten lanbide-heziketan, eta gainerako etapetan denaren herena ere ez da lanbide-heziketan.
Hezkuntza Sailak bertan behera utzi du (Lanbide-heziketako V. euskal planean) D eredua bultzatzeko asmoa eta, orain, zerbaitetan ari dela iradokitzeko, A+ ereduko ikasleak euskarazko ikasle izendatu ditu.
Hezkuntza Saila disimulurik gabe ari da disimulatzen.
Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora
ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.
Etxe pareko lokala itxita, obretan, zerbait berria irekiko dutelako susmoa. Ez da izanen mertzeria bat, ez eta loradenda bat. Kasurik onenean taberna bat, ohikoa, auzokoa, eta txarrenean gastrobarra edo specialty cafe bat. Ez duzu dirurik bost euroko kafea erosteko. Ez duzu... [+]
Abuztua heldu zaigu, irakurle. Oporretan zaude eta zuretzako denbora gehiago daukazu? Edo agian ez daukazu denborarik, oporrak planez bete dituzulako? Edozein modutan, kontuz! Egungo bizimoduaren psikologizazioak edonon sailkatzen ditu sindrome berriak, eta oporraldiak ez daude... [+]
Urtebetetzeek eta urte aldaketek pilaketa bidezko eragina dute: alegia, banaka, gertatzen direnean, nik ez dut ezer sumatzen. Urtebetetzeetan, ondo xamar egin badut segundo batzuez olgatzen naiz (nire baitarako), nire garunaren zati batek ezin dio utzi zoriontzen dutenean... [+]
Euskararen normalizazioaren motorrak herri dinamikara bueltatu behar du aurrera egin nahi badugu
Gaztetxo bati lehen mugikor adimentsuak eskaini beharko liokeena zer izan beharko litzatekeen hasi naiz pentsatzen. Nork daki, beharbada ordenagailuetarako Luberri edota Txikilinux sistema eragile libre euskaldunak sortu ziren bezala, mugikorretarako garatu liteke Linage... [+]
Inoiz Erdi Aroko etxe museifikaturen batean egon bazarete, etxeko altzarigintza egurrezkoa, berniz ilunekoa eta dekorazio landuarekin egina zela konturatuko zineten. Eta etxearen dekorazioari dagokionean, deigarriena da zeinen altzari gutxi zituzten edozein gela motan, baita... [+]
Bilboko 13 konpartsek iragarri dute ez dutela Coca-Colarik salduko Aste Nagusiko txosnetan. Instagramek albiste horri buruzko Deiaren argitalpena iradoki zidan, eta iruzkinak hiru multzotan sailkatuko dizkizuet: konpartsei isekak, halako ekintzek eraginik ez dutela... [+]
Uda honetako erronka omen sare sozialetan: kaka egitea igerileku publikoetan. Ohikoak dira jokabide zikinak sare horietan, eta batzuek beren gorotz fisikoa libratzea, ororen begi-bistan eta eskura, honezkero gaina hartu digun zikinkeria digital erraldoia hezurmamitzea besterik... [+]
Liburuak hasi, utzi… begietatik garunera nagi doaz esaldiak, eta itzali ezin dudan tik-tak bat entzuten dut. Ikus-entzunezkoak pikatzen ari naiz.
Entzun dut burpee, eta Llados, eta body count, eta nahi duzulako zara pobrea, eta Milei, eta Thiel, eta unibertsitatea... [+]
Bolo-bolo dabiltza gugandik zenbait kilometrotara gertatutako pogromoak, hamarkada luzetan −mendez mende− zilegituriko arrazismoa oinarri dutenak. Palestinan, Torre Pachecon eta Hernanin, arazoa antzekoegia da, intentsitate ezberdinez bada ere. Moroak dira behe-laino... [+]
Euskararen balizko etorkizunari buruzko ikerketa bat ezagutzera eman da berriki, eta zalaparta eragin du bertan irudikatzen den paisaia beltzak. Asaldamendu hori auzitan jarriz abiatuko dut nire ekarpena. Zergatik da harrigarria datu hori? Zein mundutan bizi gara, gure egoeran... [+]
Diskurtso erreakzionarioen gorakadaz ari gara azken urteetan. Dela migrazioei buruz, dela feminismoa, euskara eta abarri buruz. Testuinguru horretan, garrantzitsua iruditzen zait jarrera erreakzionarioak edota migrazioei buruzkoak aztertzeko ez gelditzea titularretan, eta gaiari... [+]
Sasijakintsua, jakineza eta franco txikia: horiexek dira aurrekoan Gotzon Lobera jaunak, Bilboko kale batzuen izenak aldatzeko ekimenaren kariaz, Deia egunkarian zuzendu dizkidan epitetoak. Ez du nire izena aipatu, egia, baina neu izan naizenez urte eta erdi luzeko borrokan... [+]
Euskara badago Bilbon, baina non? Eta zertarako? Nork sortzen du euskarazko kultura, eta nork sostengatzen? Galdera horien aurrean, udalaren azken urteetako erabakiei begira, argiago ikusten da euskara eta kultura bizirik nahi ditugunontzat kezkagarriak diren erabakiak hartu... [+]