Ertzetik harago

  • Jai eredua: Indar hartzen zihoan jai eredua ber-pentsatzeko beharra ezinbesteko bilakatu da, hainbat eztabaida ertzetatik erdigunera igaro izanaren ondorioz.


2015eko otsailaren 25ean - 09:02
Azken eguneraketa: 2015-02-26 13:37
Ilustrazioa: Joseba Larratxe
Inoiz baino beharrezkoagoak dira eskuin muturraren gezurrei
aurre egingo dieten hedabide independenteak

Oraino entzun ez baduzu, aditu ezazu, merezi du eta. Inoren Ero Ni eta Ertzak. Gauden lekutik ertzetara bultzatzen gaituen indar horietako bat. Eta ertzetan ez du inork bizi nahi beste leku bat baldin badugu aldez aurretik, ertzetan haize hotz batek jotzen baitu bizkarrean. Baina ertza edozein lekutan dago. Are, Donostiako Piratak Jai Herrikoien Aldeko Mugimenduaren historia eta istorioak ere ertz eta ertzei buruzkoak daitezke.

Krisia dugu ertzetatik edozein eztabaidaren erdigunean kokatu dena. Eta egiaz, ezinbestekoa zaigu irakurketa ororen aitzin solasean krisiari buruzko azalpena egitea. Zibilizazio industrial modernoaren kolapsoa ez da urrutiko posibilitate apokaliptikoa, Joseba Azkarraga Etxagibel soziologoak ohartarazten digunez. Etorkizunak transformazio egundokoak ekarriko dizkigu, pitzadura ugariren konbergentziaren ondorioz, paradigma moderno industriala krisi sistemikoak jota baitago. Kapitalismo finantziario-ekonomikoaren krisia eta  krisi energetikoa eskutik datoz. Amaitu zen petrolio ugari eta merkeari esker antolaturiko “festa ikusgarria” eta sistemak hornikuntza arazo larriak izan ditzake. Are, gero eta gehiago dira diotenak ez dagoela gaurko krisi finantzarioa ganoraz ulertzerik erreparatu gabe petrolioaren 2008ko prezioari. Iraultza industrialarekin batera Klima aldaketa bizkortu dugu eta bioaniztasuna suntsitzen ari gara. Eta arazoen faltan, mundu zabalean eta mundu zabaleko ezberdintasunak egundokoak dira eta haziz doaz; krisi demografikoari, elikaduraren eta aniztasun kultural zein hizkuntzazkoak bizi dituzten krisiak gehitu behar zaizkio; ahaztu gabe krisi psikologikoak eta krisi politikoa. Bizi gaituen munduaren ertz funtsezko hauen egoerek agerian uzten dute zibilizazio krisi baten aurrean gaudela.

Bat nator Madrilgo Unibertsitate Autonomoko irakaslea den Carlos Taibok, iragan azaroan Gasteizen egin Politika Sozialeko XVIII. Biltzarrean esandakoarekin. Lehentasunezkoa izango da kapitalismoari autogestioaren eta desmerkantilizazioaren ikuspegi bikoitzetik erantzungo dion mugimendu sozial ororentzat autonomia espazioak eraikitzea. Espazio hauetan, noski, ezartzen zaizkigun joko arauen bestelakoak garatu beharko dira.

Duela gutxi arte, jaiak edo festak jendartearen eraldaketarako ertzeko espazio edo eremutzat ulertu izan dira. Bigarren mailako eremutzat, eraldaketan aurrera egiteko ahaleginak jendarteko beste eremu batzuetan egin behar direlako konbentzimenduaz. “Jaiak bai, borroka ere bai”, borroka eta jaia bi gauza ezberdin balira bezala. Botereak eta bere apopiloek, aitzitik, jaia hedonismo hutsera murriztu asmo izan dute “jaietan jai” eta halako pellokeriekin. Laburrean, ulertu arazi nahi izan digute jaietan gertatzen denak ez diola eguneroko bizimoduari eragiten, gauza banandu eta berezitzat ulertzen baita.

Jaiak, baina, bizitzaren erdigunean daude, eta  ondorioz, jendarte gatazkak jaietan ere erreproduzitzen dira. Ez soilik lan eta atseden erritoekin lotuta daudelako, ideia eta baloreen munduarekin lotuta daudelako baizik, herriaren nortasunarekin, jendarte egiturekin eta genero sistemekin. Hau da, pertsonen arteko harremanekin. Kanpora begirako proiekzio bat irudikatzeaz gain, identitate barne-dinamika batean kokatzen da jaia, kooperazio lokalaren eta jendarte esperientzia bat partekatzen ari delako pertzepzioaren bidez.  Jaia ez da inola ere aisialdi adierazpen hutsa. Festan biltzen, agertzen eta zilegi egiten baitira kultura eta jendartearen funtsezko hainbat alderdi, kultura eta jendarte horiek ezaugarritzat dituzten balioak, ereduak eta hierarkiak. Hala, jaietan agerian geratzen dira jendartean oraindik ere oso sustraituta dauden joera eta mugak.

Jaia, beraz, eraldaketa soziala ahalbidetzeko espazio ezinbesteko bezala agertzen zaigu. Eta horretan diraute euskal herrietako askotariko mugimenduek. Gauzak bestela egiten derrigorrean; edo saiakeran. “Beste mundu bat posible da” baino, Modernitate industrialak eraiki duen aterabiderik gabeko kalean paseatzearen ondorioz “beste mundu bat segurua”  den bezala, krisi garaiotan jaia ere bestelakoa zaigu. Eta ez soilik poltsikoetan hondarra  besterik ez zaigulako geratzen, baizik eta ohartu garelako mundu “garatuaren” kontsumitzeko eta produzitzeko patroiak arriskuan jartzen duela merezi duen guztia. Errotik aldatu behar ditugu produkzioa, ekonomia eta bizitza ulertzeko moldeak, eta jaien espazioa, bere berezitasunengatik, espazio egokia daiteke saiakera horretan.

Krisiarekin batera bestelako jendarte ereduek plaza publikora nola, hala egin du gurean jauzi azken urteotan eztabaidaren erdigunera jai ereduaren inguruko gogoetak. Eta aurtengo udak adibide franko utzi dizkigu, kasik egutegian gorriz tindaturiko egunak haina. Zeresan handia eman duen ekimena, dudarik gabe, Donostiako Piratek uztailean antolaturiko “Edozer dugu posible” eguna izan da. Mugimenduaren hitzetan “jai herrikoien aldeko eguna”, Manu Chaoren kontzertuak entzutetsu egina. Izan ere, bai mugimendua eta bai hiria bera, ertzetatik harago, munduaren mapan kokatu baitzituen Zurriola hondartzako ikuskizunak. Ez zen, noski, inguruotan Manuk eskainitako emanaldi bakarra izan. Berezitasunak, baina, agerikoak dira.

Donostiako Piratak, antolaketa eredu horizontalago eta parte-hartzaileagoa helburu duen eraketa eta gogoeta prozesu batean murgildurik daude. Antolaketa honek, eta baita auzolanean parte hartu zuen hamarnaka norbanakok ahalbidetu zuen ekimena. Piraten hitzetan 500 boluntarioren lanak egin zuen ikusgarri eguna. Jaialdiaren ingurumarian, gainera, gerora mugimenduaren baitan egonkortu diren zenbait lantalde sortu ziren. Adibide bat aipatzearren, eraso sexisten aurkako arretaren inguruan, eta Bilgune Feministaren ekarpenaz sorturiko lantaldea. Gerora, bai aste nagusi piratan eta bai ikasturtean zehar, genero ikuspegitik lanketa desberdinak egiten diharduena. Auzolan erraldoi honetan sortutako elkarlanak azpimarragarri dira. Aniztasun funtzionala duten pertsonekin lan egiten duen Goyeneche Fundazioa edo Bagera Euskara Elkartea, besteak beste; ahaztu gabe Porrotx edo Ainara Azpiazu bezalako artisten ekarpena. Merezi du, halaber, herri mugimendua eta administrazio publikoaren arteko elkarlanean arreta jartzea. Gorago aipatu autonomia lehenetsiz beti ere, aurrerantzean sortu daitezkeen bestelako espazioen peskizan urrats interesgarria zait. Udalaren zerbitzuen (Udaltzaingoa, Suhiltzaileak, Mugikortasuna, Garbiketa eta Hondartza zerbitzuak) eta herri mugimenduaren arteko koordinazioa %100ekoa izan zela adierazi zuen Juan Karlos Izagirre alkateak. Beste edozein herritan ohikoa daitekeen egoera, hogei urteko “odontokrazia”-ren ondorioz, berria da bere horretan Donostian.

Dena den, eta ertzetan haize hotz batek jotzen digun arren bizkarrean, erdigunean dena ez da goxo. Erdigunearen handitasunak horditzen baitu. Eta tamainak axola du, Euskal Herria Zuzenean festibaleko lagunek ondo dakitenez. Gaur gaurkoz, handitasunak bere horretan dakar muga. Jasangarritasunaz ari garela, adibidez, txikia eta handiaren arteko dikotomia erdigunean paratzen da. Eta hala, hondakinen kudeaketa edo multinazionalen produktuen salmentak zeresana sortu zuen mugimenduaren baitan. Egoerari itzulia eman nahi dioten mugimendu eraldatzaileek birjabetze materiala lortzeaz batera, birjabetze sinbolikoa behar dute. Deskolonizazio kulturala abiatu eta mendekotasun ideologiko barneratua eten beharra dute. Zer diren gauzak, bigarrena kasik erdietsita lehenean hankamotz. Hargatik, nago, jaialdiaren ekarpen handiena, azken urteetan eta mugimenduaren baitan, pixkanaka indar hartzen zihoan jai ereduaren ber-pentsatze beharraren eztabaida kide gehienen begietara erabat ezinbesteko bilakatu izana dela. Egoerak eraldatzeko funtsezkoak diren hainbat eztabaida ertzetatik erdigunera igaro izana, alegia. Bizitzeko moldeak azpitik aldatzeko, behetik gora eta lurrari ondo josita, ertzetara so egin behar. Eta orduan bai, orduan edozer izango dugu posible.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Jai herrikoiak
2025-06-23 | Hala Bedi
Gasteizko Txosnek 2025eko programazio osoa argitaratu dute

Gasteizko Txosnek gaur aurkeztu dituzte ofizialki 2025eko Andre Mari Zuriaren jaietarako kartela eta musika zein kultur programazioa. Hirugarren urtez jarraian, Entxosnatu, etorri gugana! lelopean, gune autogestionatuak abuztuaren 4tik 9ra egongo da irekita, 40 kontzertu eta... [+]


Astelehenean hasiko dira Zaharraz Harro! jaiak Gasteizko Alde Zaharrean

Astelehenetik igandera askotariko 106 jarduera antolatu dituzte auzoko bizilagun eta eragileek, parte hartzea, auzo harrotasuna eta autogestioa ardatz. Aurten poliziak bortizki hustu berri duen Korda espazioa izango dute gogoan. Hamazazpigarren edizioa da aurtengoa.


Yala Nafarroak jaurtiko du sanferminen txupinazoa

Palestinaren askatasunaren aldeko eta genozidio eta okupazioaren kontrako Nafarroako plataforma izan da hautagai bozkatuena.


Herri Sanferminak festarako prest

O plazan garatuko dute egitaraua. Bazkariak, bertso saioa, txikientzako antzerkia, pilota txapelketa, herri olinpiadak eta elektrotxarangak izango dira, besteak beste.


Ticket Bai
Espazio autogestionatuak merkantilizatzeko egitasmoa

Azken urteetan Eusko Jaurlaritza eta Araba, Bizkaia eta Gipuzkoako foru aldundiak Ticket Bai fakturazio sistema ezartzea exijitzen ari zaie hiri ugaritako jai batzordeetako txosnei. Horren aurrean, Euskal Herriko dozenaka festetako ordezkariek “txosnak eta herri jaiak... [+]


Sabino Cuadra: “Aldez aurretik prestatutako operazioa izan zen 78ko sanferminetakoa”

‘Sanfermines de 1978. Los victimarios’ liburua kaleratuko du Txalaparta argitaletxeak. German Rodriguezen heriotzaren erantzule eta arduradunak biltzen ditu.


Txosnak Euskal Herriko ondare inmaterial izendatzeko sinadura bilketa bat abiatu dute

Euskal Herriko hainbat txosna eta jai batzordek deituta, elkarretaratzea egin dute larunbatean Bilboko Miribilla auzoan. Azpimarratu dute txosnak ez direla "edariak zerbitzatzeko barra hutsak", jai herrikoien "bihotza" baizik. Horregatik, Txosnak. Gureak, denonak... [+]


Eibarko Udalak jai batzordeari jarritako oztopoak salatu dituzte

Eibarko San Juanetara begira, Eibarko jai batzordeak udal-gobernuaren eta alkatetzaren aldetik jasotzen ari duen jarrera salatu du. JHH Jaixak Herrixak Herrixandakoak batzordeak luzatu proposamenak "arrazoirik gabe" errefusatu dituztela deitoratzeaz gain, Udalak... [+]


2025-05-20 | ARGIA
Bilboko eta Gasteizko jaietan txosna jartzeko aukera “ukatu” diotela salatu du Mugimendu Sozialistak

Agerraldia egin dute Gasteizko GKS-k, Gasteizko Etxebizitza Sindikatuak eta Bilboko Luberri konpartsak. “Hainbat hilabetez” Bilboko Konpartsekin eta Gasteizko Txosna Batzordearekin “egoera bideratu” nahian aritu direla ziurtatu dute, emaitzarik gabe... [+]


“Txosnak eta herri jaiak defendatzeko” ekimena egingo dute maiatzaren 31n Bilbon

Bilboko, Gasteizko eta Donostiako herri jaietako ordezkariek agerraldi bateratua egin dute maiatzaren 8 honetan, txosnei jarritako zailtasunak salatzeko eta jai eredu herrikoa "desagertzeko arriskuan" dagoela ohartarazteko.

 

 


Pertsonon datu-pribatutasuna ezbaian, delinkuentziaren aitzakian

Kondenatutako atzerritarren nazionalitateari buruzko datuak argitaratuko dituela adierazi du Erresuma Batuko Barne ministroak. Bide beretik, pasa den astean ezagutarazi zen Aste Nagusian atxilotutako 79 pertsonaren argazkiak filtratu zituela Ertzaintzak.


2025-03-10 | Behe Banda
Kartoizko eta prezintuzko eskultura, ama, ni eta pailazo bat

Behe bandako zutabea bezain erlojuaren aurka prestatzen ditut mozorroak, korrika, aztoratuta, zalantzaz, erretxin, estropezuka eta sarri arrakasta ez erabatekoarekin; adibidez, zutabe hau eta biharko mozorroa. Oraindik ez dakit bietako zein bukatuko dudan lehenago. Baina... [+]


Gizakunde
Badator, esnatu da

Gizakunde (Inauteriak)
Noiz: otsailaren 15ean.
Non: Arizkun eta Erratzun. plazan.

------------------------------------------------

Amaitu dira inauteriak, sutan erre ditugu gaiztoak, gaizkiak, sardinak eta panpinak. Baina xomorroak esnatu dira eta badator... [+]


Emakume bat lehen aldiz Lantzeko inauterietako Ziripot pertsonaia izan da

Lantzeko inauteri txikien kalejira ikusle guztien begietara urtero modukoa izan zen. Txatxoak, Zaldiko, Ziripot eta Miel Otxin herriko ostatuko ganbaratik jaitsi eta herritik barna bira egin zuten txistularien laguntzarekin. Askok, ordea, ez zekiten une historiko bat bizitzen... [+]


Eguneraketa berriak daude