Zenbait urtetatik hona sarri entzuten dugun kontzeptua da zaurgarritasuna. Gaur gaurkoz, diskurtso politikoetan pertsona zaurgarriez aritzea ohikoa da. Seguru nago nik ere inoiz erabili dudala berba hori Bizilan.eus webgunean, eskubide laboralak eta prestazio sozialak azaltzeko. Izan ere, buletin ofizial, lege eta arautegietan hitz arrunt bihurtu da, prestazio ekonomiko baterako eskubidea nork daukan eta nork ez ebazterako orduan.
Baina, zer da zaurgarritasuna? Ondo pentsatzen badugu, denok gara zaurgarriak. Fisikoki, psikologikoki edo emozionalki, denok izan gaitezke zaurituak. Zaurgarritasuna ez da pertsona gutxi batzuen berezko ezaugarria; balizko zauria gure inguruko baldintza material eta pertsonalek sorrarazten digute.
Terminoari gaur egun ematen zaion erabilera, edozein kasutan, pertsonen egoera sozial eta ekonomikoarekin lotuta dago. Eta egia da hainbat talde arrisku handiagoan bizi direla. Baina afera ondo aztertzen badugu, aldagai bi aurkituko ditugu ezinbestean horien guztien atzean: bazterketa soziala eta diskriminazioa.
Zaurgarri terminoa erosoa da, esan bezala, pentsamendua pertsona horien balizko ezaugarri baterantz eramaten duelako. Pertsona edo talde batzuen balizko nolakotasuna markatzen du, baina egoera sozial eta ekonomikoa ez da inoren nolakotasuna, baizik eta aipatutako bazterketa sozialaren eta diskriminazioaren ondorioa. Zaurgarritasuna deitzen den hori sistema sozial eta ekonomiko injustu honen emaitza baino ez da.
Zaurgarritasuna ez da pertsona gutxi batzuen berezko ezaugarria; balizko zauria gure inguruko baldintza material eta pertsonalek sorrarazten digute
Ez dut ukatuko: aldatu ezinezko pertsonen nolakotasun pertsonalek ere zeharkatzen dute egoera hau, hala nola arrazak edo jatorriak. Hori dela eta, bazterketa sozialaz gain, diskriminazioa ere presente izan behar dugu. Hala ere, diskurtso politiko-administratiboa zaurgarritasunaz aritzen denean, diru-sarrerez eta ondasun materialez hitz egin ohi du, eta horretara murriztu ohi da. Laburbilduz, zaurgarri esaten da, pobre ez esatearren.
Aurreko batean, Bartzelonako Casa Orsola etxebizitza sozialaren aferaz komunikabideetan azalpenak eta lezioak ematen dituen ekonomista ezagun batek –mihigaiztoek diotenez, hainbat ondare higiezin dituenak– honelaxe bota zuen: pertsona zaurgarriak baietz, horiek kontuan hartu eta zaindu behar direla, baina, horren segidan, etxea ez galtzeko borrokan zebilen maizter bati “pijo-progre” deitu zion. “Pijo-progre” zergatik? Funts putre baten kontra borrokatzeagatik eta hogei urte luzez bere etxea izandakoa indarrez ken ez ziezaioten ahalegintzeagatik? “Pijo-progre”, txirotasun betean ez bizitzeagatik? Irakaslea bazara eta soldata duina kobratzen baduzu, gizon horren kasuan bezala, ez omen duzu merezi espekulatzaileen lukurreriaren eta abusuen kontrako babesik.
Zaurgarritasunaren diskurtsoak, kolpe batez, justizia soziala ezaba dezake. Gehiegikeriez elikatzen den sistema sozial eta ekonomikoa ekuaziotik kendu eta batek-daki-zergatik-baina-suerte-oso-oso-txarra izan duten horiek baino ez ditu arbelean uzten. Geure buruari ez diogu galdetzen, halako aferetan, zer den justua eta zer ez, jendarteak zer onartu behar duen eta zer ez. Eta, horren ordez, zaurgarrien “zaintza” kokatzen dugu. Eta zaurgarrien zaintza hori, justizia sozialaren ikuspegirik gabe, limosna eta karitate bihurtzen da. Azken batez, sistema osoa horrantz doa, Amancio Ortega eta Juan Roig bezalakoen dohaintzak barne.
Tamalez, ezkerrak ere zaurgarritasunaren markoa erosi du. Sistema injustu honek atzean uzten dituenak zaintzera bideratzen diren neurri eta partxeekin konformatzen gara. Eta gero eta lausotuago ikusten da jendea atzean uzten duen sistema bera dela etsai onartezina.
Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora
ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.
Etxe pareko lokala itxita, obretan, zerbait berria irekiko dutelako susmoa. Ez da izanen mertzeria bat, ez eta loradenda bat. Kasurik onenean taberna bat, ohikoa, auzokoa, eta txarrenean gastrobarra edo specialty cafe bat. Ez duzu dirurik bost euroko kafea erosteko. Ez duzu... [+]
Abuztua heldu zaigu, irakurle. Oporretan zaude eta zuretzako denbora gehiago daukazu? Edo agian ez daukazu denborarik, oporrak planez bete dituzulako? Edozein modutan, kontuz! Egungo bizimoduaren psikologizazioak edonon sailkatzen ditu sindrome berriak, eta oporraldiak ez daude... [+]
Urtebetetzeek eta urte aldaketek pilaketa bidezko eragina dute: alegia, banaka, gertatzen direnean, nik ez dut ezer sumatzen. Urtebetetzeetan, ondo xamar egin badut segundo batzuez olgatzen naiz (nire baitarako), nire garunaren zati batek ezin dio utzi zoriontzen dutenean... [+]
Euskararen normalizazioaren motorrak herri dinamikara bueltatu behar du aurrera egin nahi badugu
Gaztetxo bati lehen mugikor adimentsuak eskaini beharko liokeena zer izan beharko litzatekeen hasi naiz pentsatzen. Nork daki, beharbada ordenagailuetarako Luberri edota Txikilinux sistema eragile libre euskaldunak sortu ziren bezala, mugikorretarako garatu liteke Linage... [+]
Inoiz Erdi Aroko etxe museifikaturen batean egon bazarete, etxeko altzarigintza egurrezkoa, berniz ilunekoa eta dekorazio landuarekin egina zela konturatuko zineten. Eta etxearen dekorazioari dagokionean, deigarriena da zeinen altzari gutxi zituzten edozein gela motan, baita... [+]
Bilboko 13 konpartsek iragarri dute ez dutela Coca-Colarik salduko Aste Nagusiko txosnetan. Instagramek albiste horri buruzko Deiaren argitalpena iradoki zidan, eta iruzkinak hiru multzotan sailkatuko dizkizuet: konpartsei isekak, halako ekintzek eraginik ez dutela... [+]
Uda honetako erronka omen sare sozialetan: kaka egitea igerileku publikoetan. Ohikoak dira jokabide zikinak sare horietan, eta batzuek beren gorotz fisikoa libratzea, ororen begi-bistan eta eskura, honezkero gaina hartu digun zikinkeria digital erraldoia hezurmamitzea besterik... [+]
Liburuak hasi, utzi… begietatik garunera nagi doaz esaldiak, eta itzali ezin dudan tik-tak bat entzuten dut. Ikus-entzunezkoak pikatzen ari naiz.
Entzun dut burpee, eta Llados, eta body count, eta nahi duzulako zara pobrea, eta Milei, eta Thiel, eta unibertsitatea... [+]
Bolo-bolo dabiltza gugandik zenbait kilometrotara gertatutako pogromoak, hamarkada luzetan −mendez mende− zilegituriko arrazismoa oinarri dutenak. Palestinan, Torre Pachecon eta Hernanin, arazoa antzekoegia da, intentsitate ezberdinez bada ere. Moroak dira behe-laino... [+]
Euskararen balizko etorkizunari buruzko ikerketa bat ezagutzera eman da berriki, eta zalaparta eragin du bertan irudikatzen den paisaia beltzak. Asaldamendu hori auzitan jarriz abiatuko dut nire ekarpena. Zergatik da harrigarria datu hori? Zein mundutan bizi gara, gure egoeran... [+]
Diskurtso erreakzionarioen gorakadaz ari gara azken urteetan. Dela migrazioei buruz, dela feminismoa, euskara eta abarri buruz. Testuinguru horretan, garrantzitsua iruditzen zait jarrera erreakzionarioak edota migrazioei buruzkoak aztertzeko ez gelditzea titularretan, eta gaiari... [+]
Sasijakintsua, jakineza eta franco txikia: horiexek dira aurrekoan Gotzon Lobera jaunak, Bilboko kale batzuen izenak aldatzeko ekimenaren kariaz, Deia egunkarian zuzendu dizkidan epitetoak. Ez du nire izena aipatu, egia, baina neu izan naizenez urte eta erdi luzeko borrokan... [+]
Euskara badago Bilbon, baina non? Eta zertarako? Nork sortzen du euskarazko kultura, eta nork sostengatzen? Galdera horien aurrean, udalaren azken urteetako erabakiei begira, argiago ikusten da euskara eta kultura bizirik nahi ditugunontzat kezkagarriak diren erabakiak hartu... [+]