"Kooperatibagintzak demokrazia ekonomikoa proposatzen du"

  • Mondragon Unibertsitateko Lanki ikertegiak gonbidatuta, Kooperatibagintzaren II. Topaketetan izan da Ignacio Ramonet (Pontevedra,  Galizia, 1943) pentsalari altermundialista eta Le Monde Diplomatique-ko zuzendaria. Geopolitika eta geoekonomiaren mapa marraztu ondoren, finantza globalizazioaren aurrean kooperatibek duten paper garrantzitsua azpimarratu du. Azken horretaz esandakoak ekarri ditugu gurera oso-osorik.

Ramonet Arrasateko Garaia Berrikuntza gunean ekainaren 20an emandako hitzaldian. Kazetariaren ustez kooperatibetan badago askatasunik Latinamerikako sunac causai (ondo bizitzea) kontzeptua eta horren atzean dauden balioak garatzeko.
Ramonet Arrasateko Garaia Berrikuntza gunean ekainaren 20an emandako hitzaldian. Kazetariaren ustez kooperatibetan badago askatasunik Latinamerikako sunac causai (ondo bizitzea) kontzeptua eta horren atzean dauden balioak garatzeko. TuLankide

Zein neurritan izan daiteke kooperatibagintza irtenbide bat? Egiaz, kooperatibagintza –partizipatismoa– irtenbidea da finantza globalizazioaren gizartean nagusi diren baloreen ordez beste balore batzuk transmititzen dituelako. Filosofia ezberdina proposatzen du, esklusiboki inbertitzaileen interesak asetzera bideraturiko ekonomiaren aurrean. Kooperatibagintzak egiazko demokrazia ekonomikoa proposatzen du, langile-bazkideen parte-hartzearekin, langileak produktoreak eta aldi berean enpresaren jabeak direlako.

Sekulako aldea dago. Kooperatiba aktore bat da kapitalismoan, merkatuan dihardu, baina ez da enpresa kapitalista bat. Marxek nola definitzen du kapitalismoa? Gizonak gizona esplotatzen duenean. Definizioz, kooperatiba batean ez dago halako esplotaziorik. Kooperatiba bat da euren borondatez proiektu ekonomiko baten inguruan bildu diren autonomoen elkarte bat, elkarrekin lan egitea erabaki duten langileena.

Kooperatibagintzak hainbat balore ditu: elkar laguntzea, erantzukizuna, demokrazia, berdintasuna… Globalizazioaren aroan finantza kapitalak duen funtzionamendu egoista eta esplotatzailearen guztiz kontrakoa. Noski, suposatzen da kooperatiba bateko bazkideek lan egiten dutela espiritu zintzoarekin, gardentasunez, erantzukizunez… Enpresa kapitalista tradizionalak ez du beti hori permititzen.

Kooperatibak printzipio batzuk ditu, eta horiek ez dira existitzen errentagarritasunean baino pentsatzen ez duten enpresetan, akzionisten exijentziak asetzea helburu duten enpresetan ez daude printzipio horiek. Kooperatiba baten kide libreki egin zaitezke, gestio demokratiko eta kolektiboa du, langileak ekonomian eta etekinetan parte hartu dezake, kooperatibak autonomia gehiago dauka, independentzia gehiago, kooperatiben artean kooperazioak elkar laguntza bultzatzen du. Azken batean, kooperatibak bere komunitatean arreta jartzen du.

Honek ez du esan nahi idealistak garenik edo pentsatzen dugunik kooperatibetan lan egiten duten guztiak aingeruak direla. Badakigu kooperatiba askok enpresa kapitalista tradizionalen ibilbide bera egin izan dutela, bazkideek etekinetan gehiago parte hartzeko desio nahiko egoista dutela. Baina kooperatibagintzaren sakoneko filosofia kontra-eredu bat da, eta inoiz baino beharrezkoagoa mundu globalizatu honetan.

Ekuadorren eta Bolivian ondo bizitzea

Ideologia kooperatibista, parte hartzaile eta solidario hau Latinamerikan agertzen ari den proiektuarekin konparatzen dut. Ekuadortarrek eta boliviarrek sumac causai deitzen diote. Zer esan nahi du hitz horrek? Ondo bizitzea. Ondo bizitzearen filosofia da. Ekuadorreko eta Boliviako konstituzioetan ideia hori barneratu da: ondo bizitzearen printzipioak gehitu dituzte. Estatuak obligazioa dauka biztanleriaren oinarrizko beharrak asetzeko. Proiektu hau jartzen dute estatu neoliberalaren proiektuaren aurrez aurre.

Gobernu progresistak dauden Latinamerikako herrialde asko estatu neoliberalak egindako suntsiketaren ondorio dira; jendarteari bere ondarea kendu zitzaion. Pobreek ez dutenean ezer, oraindik badute ondare bat: sektore publikoa. Ezer ez duen pobre batek, badu eskola bere seme-alabentzat; ezer ez duen pobreak ospitalea dohain dauka bera eta bere familiarentzat; ezer ez duen pobreak badauzka estatuak subentzionaturiko garraio publiko merkeak eta etxebizitza bat ere izan dezake. Eskola pribatizatzen denean, klinika eta osasuna pribatizatzen denean, etxebizitza edo garraioa, pobreari lapurtzen ari zaio zeukan apur hori, hau da, estatuak jendartearekin konpartitzen zuen ondarea. Ez da pentsatu behar estatu neoliberalak ezer jarri dezakeenik pribatizatzen denean, hainbeste sektoretan egiten ari diren moduan. Egiaz, nazio horren kolektibitateari eskubide bat lapurtzen ari zaio, ondasun bat, patrimonio bat.

Ekuadorreko eta Boliviako estatuek nola erantzun dute? Ondo bizitzaren printzipioa konstituzioan sartuta eta betikotuta. Pertsonei hainbat gauza bermatu nahi dizkiete: oinarrizko beharrak asetzea; bizi kalitatea; heriotza duina; maitatzea eta maitatua izatea –hau guztia Ekuadorreko konstituzioan dago–; denok naturarekin armonian eta osasunez loratzea; kultura eta hizkuntza gutxituen iraunkortasuna; kontenplaziorako denbora librea; emantzipazioa… Kooperatiba batean badago askatasunik hori egiteko, kooperatibistak kontzienteki parte hartzen baitu hain enpresa singularrean. Kapitalismoan existitu dezaketen enpresa esplotatzaile eta egoistekiko, eta errentagarritasun hutsa bilatzen duten horiekiko oso ezberdina da kooperatiba; horrek ahalbidetzen du beste filosofia bat sortzea.

Jakina, kooperatiba askotan arazoa da nola nabarmendu parte-hartzea, nola antolatu demokrazia parte-hartzailea kooperatibaren jardunean. Horrek esan nahi du demokrazia parte hartzailea mantendu egin behar dela, estimulatu eta etengabe proposatu.

Kooperatibagintza “inprobisatua” Argentinan

Berrikitan Argentinan izan naiz, bisita egiten langileek okupaturiko enpresetatik sorturiko hainbat kooperatibetara. Argentinan 2001eko krisia izan zenean, sektore anitzetako jabe-enpresariek –zapata fabrikak izan edo hotelak izan– langileei hainbeste soldata eta interes zor zieten, gauetik goizera enpresa itxi eta atzerrira joatea erabaki zutela. Baina langile askok fabrika horiek okupatu zituzten eta kooperatibatan antolatu ziren produzitu eta errentagarri izaten segitzeko.

Kooperatibagintza inprobisatu horrekin hamar urteotan hartutako esperientzia handia izan da. Beraiek esaten dute garrantzitsua dela bazkideei beti gogoratzea kooperatiba baten parte direla, ez direla enpresa baten soldatapekoak, eta parte hartzea estimulatu behar dela. Elkartasuna, elkarrizketa, eta bazkide eta gerentziaren arteko harremana etengabe artikulatu behar dira. Kooperatibaren antolaketa-egituran berrikuntzak imajinatu eta egitea ere oso garrantzitsua da eurentzat, ez da utzi behar kooperatibaren egitura betikotzen, forma berriak aurkitu behar dira, trenak daraman erritmo errepikakor horretatik ateratzeko. Izan zituzten milaka eztabaidetatik, ondorioztatu dute bazkideak derrigorrez bere gain hartu behar duela erantzukizun ekonomiko eta sozial bat kooperatibaren barruan.

Entzuleak galdezka

Protekzionismoa: Frantziako Gobernuak esan zuen ez zuela utziko Fagor Brandt hondoratzen. Fagorren kasuan, lehendakariak esan zuen ezin zuela ezer egin, bestela zigortu egingo zutela.

Finantza globalizazioaren egiturak erabakigarriak dira eta politikarien maniobratzeko tartea oso mugatua.. Fagorren kasuan euskal agintariek esan zuten ezin zutela ezer egin, Europako araudiengatik. Frantziako Montebourg ministroak ere ezin izan du saihestu hamarnaka lantegi ixtea. Estatuak ezin du industria bat lagundu, lehian dagoen beste industria batek salatu dezakeelako. Hori da eraiki dugun Europa, genetikoki neoliberala.

Protekzionismo solidarioaren gaia mahairatu behar da. Protekzionismoa gaur egun hitz lizuna da, baina zeinek praktikatzen du merkatu librea? Ha-Joon Chang korearrak Kicking Away the Ladder (Eskailera kendu) liburuan dio hasieran AEBak protekzionista sutsuak zirela, baina merkatua menperatzea lortu zutenean “eskailera kendu” eta inork protekzionismoa egitea eragotzi dutela.

Mapa geoekonomikoan, zer ekarpen egin dezake ekonomia sozialak?

Hedatzen ari den mugimendua da. Krisiak ekarritako hondamendi ekonomikoaren ondorioz kooperatibak biderkatu dira, jende askok ondorioztatu du auto-antolatu behar duela bestelako ekonomia batekin. Frantzian S.Coop-ak oso sektore garrantzitsua dira; Latinamerikan proiektu kooperatiboak sustatzen ari dira… Etika ekonomikoaren eskaerari erantzuten dio ekonomia sozial eta solidarioak.


Hazkunde famatuaren gaian, zein dira marra gorriak?

Azken aldiz 2002an etorri nintzen eta orduan “erraldoitasunaren” gaia zen kezka. Zehazki, Maroko eta Poloniako langileen estatutuek ez zituztela bertakoaren baldintza berak, eta horrek etika arazoa sortzen zuen. Esplotaziora igarotzen ari zineten. Noraino hazi liteke kontrola galdu gabe? Zer neurritan biderkatu beharko lirateke giza tamainako kooperatibak, autonomoak, eta ez multinazional baten antza duen zuhaitza sortu? Galdera horri erantzun beharko zaio. Mondragon erreferentzia da mundu osoarentzat, denak begira dituzue, denek nahi dute Mondragonetik ikasi.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Kooperatibagintza
2024-04-09 | Euskal Irratiak
Iñaki Etxeleku: "Gure estatutuek espekulazio merkatutik kanpo ezarri dute gure etxebizitza kooperatiba"

Bizitegi molde kooperatiboak zabalduz doaz Ipar Euskal Herrian. Euskal Hirigune Elkargoko azken biltzar nagusian Nicole Etxamendi, Itsasuko hautetsiak "Bizi lagun" kooperatibak kontutan hartu behar zirela eta alternatiba ona direla azpimarratu zuen.


Ertzeko bizitzen auto-eraketa sareak eta KoopFabrika

Niretzat Talaios kooperatibaren eta Olatukoopen bitartez kooperatibismoan eta ekonomia eraldatzailean jardutea zer den galdetzen didatenean, erantzuten dut izan dela lanaren eta kolektiboaren bitartez emantzipaziorako bideari ekiteko aukera. Eta bide horretan, oso garrantzitsua... [+]


2023-10-29 | Jon Torner Zabala
Nola jan espazioa, espazioa jan duenari?

Martxoaren 22an, Frantziako Tourra hasteko 100 egun falta zirenean, Bilboko San Mames estadioan lur hartu zuen Juan Mari Aburto alkateak. Hainbat lagunek osatutako tropelaren erdian zihoan, Bilbaobizi alokairu-zerbitzuaren logoa zuen bizikleta elektriko gorri batean, erakusteko... [+]


Marinaledako lur komunalak espekulatzaile pribatuen eskuetan gera daitezkeela ohartarazi dute

Andaluziako Marinaleda herrian dagoen Los Humosos lursaila saldu nahi du Andaluziako Juntak. Duela hamarkada batzuk lur horiek okupatu zituztenetik kooperatiba baten bidez landu dituzte hango jornalariek, baina 2021an desalojatzeko agindua jaso zuten eta horri jarritako... [+]


Transmisio eta berreskurapen kooperatiboaren beharraz

Uztailaren hasieran jakin dugu gure herrian langileon etxe askotan ospakizunerako ezinbesteko izan diren pastel eta gozoen De Paula lantegia itxiko dutela. Erretiroa hartuko omen dute gozogileek, eta noski, erretiroa hartuko duten langileek deskantsurako eskubide osoa dute,... [+]


Eguneraketa berriak daude