Txina, auto ekoizpenean lehen posturantz

  • Azken urteotan, Txinak jauzi ikaragarria egin du autoen ekoizpenean. 2005ean, Alemaniaren aurretik jarri zen eta iazko urte hasieran, Japoniaren aurretik, hau da, Amerikako Estatu Batuen ondoren. Aurreikuspenen arabera, 2012-2015 artean, aurrea hartuko dio hari ere.
Automobilgintza
Automobilgintza
Inoiz baino beharrezkoagoak dira eskuin muturraren gezurrei
aurre egingo dieten hedabide independenteak
Mendebaldean uste dugu Txinan bizikletaz eta errepide txarretan dabiltzala. Gaur egun Txinara doanak, ordea, irudi hori aldatuta ikusiko du eta errealitate modernoago eta motorizatuagoa topatuko du. Irudi aldaketa hori, batez ere, automobilgintzako bilakaerak eragindakoa da. 2006an, Txinak bost milioi automobil-turismo inguru ekoitzi zituen; 1,7 milioi kamioi eta beste milioi bat autobus eta antzeko ibilgailu. 2007an, sei milioi turismo inguru ekoitzi omen zituen. 2008rako, zazpi milioi turismo inguruan dabil ekoizpen aurreikuspena. Hala, Txina munduko bigarren auto ekoizlea bihurtu da, 2005ean Alemaniaren eta 2006an Japoniaren aurretik jarri ondoren. Gaur egun, munduko lehenengo auto ekoizle Amerikako Estatu Batuak dira. Hala ere, aurreikusten da 2012-2015 urteetarako Txinak iparramerikar erraldoia gaindituko duela. Orduan, mundu osoan lehena izango da auto ekoizpenean.

Hazkunde potentzial ikaragarria

Txinan, autoaren merkatuaren hazkunde potentziala ikaragarria da epe ertainera. Aurten sei milioi turismo baino gehiago salduko badira ere, motorizazio tasa auto bat 100 biztanleko izatera helduko da gutxi gorabehera. Kopuru txikia, inondik ere, Europa Mendebaldeko tasaren aldean: bi biztanleko auto bat. Txina, bi urte barru, munduko bigarren merkatua izango da mendebaldeko ekoizle handientzat eta 2010ean, lehenengoa horietako askorentzat. Pekinen bakarrik, aurten, 700.000 auto baino gehiago matrikulatuko dira, hau da, Espainiar Estatuan matrikulatuko direnen herena.

Testuinguru horretan, autoaren merkatu txinatarra honela osatuta dago ekoizleei dagokienez: txinatar ekoizleek Txinako autoen %26,8a hartzen dute; Japonia bigarrena da eta antzeko ehunekoa du (%28,6); hirugarren daude Europako ekoizleak (%22,8) eta laugarren Estatu Batuetakoak (%14,1). Azkenik, bosgarren Koreako ekoizleak daude (%10,0). Txinako autoaren merkatua, 2000. urtean, 500.000 ale eskasekoa zen, eta, 2007. urtean, 6 milioira heldu zen. 2020rako, adituek uste dute 25 milioi auto ere salduko direla.

Txinan, autoen prezioak 3.000 euro (ibilgailu merkeenak) eta 20.000 euro (Berlina ertainak) bitartean daude. Salmentan hazkundea ikusgarria izan arren, automobila, oraindik ere, luxua da txinatar gehienentzat. Eta merkatua, oraingoz, erakunde ofizialen eta gutxiengo dirudunen artean baino ez da ari hazten. Gaurko erosle partikular txinatarren irudia hau da: hiru kideko familia, batez beste 1,1 seme-alaba eta hileko 1.025 euroko diru sarrera garbiak dituena.

Kontzentraziorantz

Txinako auto ekoizleak, gaur egun, oso atomizatuta daude. Aski dugu ikustea sektore horretan 100 ekoizle txinatar baino gehiago daudela, eta horren ondorioa da horietako askok kalitate eskaseko ekoizpen txikiak izatea (15.000 ale gehienez); batzuetan, mendebaldean katalogotik kendutako ereduen kopiak baino ez. Gutxiengoa dira mendebaldeko beste ekoizle batzuekin bat eginda beren gamak sortu dituztenak, munduan zehar esportatzeko helburuarekin. Horregatik, Txinako gobernua bere herrialdeko marken enpresak kontzentratzeko prozesua bultzatzen ari da. Prozesu horretan, marka handiek txikiak irensten dituzte, eta horrek Txinako auto merkatuan dauden multinazionalei ere eragingo die.

Kontuan hartu behar da Txinan multinazionalek “joint venture”ren –aldi baterako enpresak elkartzen dira– bitartez baino ezin dutela ekoitzi eta beraz, Estatuak gutxienez kapitalaren %50 gordetzen duela. Atzerriko markek bi ekoizle txinatarrekin baino ezin ditzakete egin hitzarmenak; txinatarrek, berriz, egoki irizten dieten marka guztiekin egin ditzakete.
Txina, euskal automobilgintzarako aukera
Jende guztia txinatarren produktuak Europara helduko diren beldur da. Produktu horietako asko dagoeneko kontsumitzen ari gara. Ehunka denda txinatar sakabanatuta daude gure geografian. Eta milaka Euskal Herriko eta Europako merkatari kezkatuta daude horregatik guztiarengatik. Egia da autoen marka txinatarrak hasiak direla esportatzen merkatu ez hain zorrotzetara edo gureak baino garapen gutxiago dutenetara, hala nola Afrikara, Ekialde Hurbilera eta Hego Amerikara. Auto txinatarren “erasoak” Europan, hala ere, oraindik ere itxaron beharko du. Baikorrenek diote 2009 arte ez dela hasiko “eraso” hori, txinatarren auto ekoizpenean hutsune batzuk bete beharra dagoelako. Honako arrazoi hau ematen da horretarako: Txinako automobilek oraindik ez dutela herrialde garatuetan eskatzen den kalitatea. Hala ere, euskal automobilgintzaren industria aztertzen hasia da Txinak nolako eragina duen bere sektorean, eta dibertsifikazioaren alde egiten dute.

“Mehatxu moduan baino, Txina aukeratzat hartzen dugu” dio Inés Anituak, Euskadiko Automobilgintzako Osagaien Klusterraren zuzendari nagusiak. Uste du kalitate gaietan “abantaila apur bat dugula oraindik ere Txinaren aldean”. Eta gaineratu du: “Txinan erosten dugu, saldu ere herrialde hartan saltzen dugu eta Txinako enpresekin hitzarmenak egiten ari gara. Merkatu hori zaindu egin behar da eta aukeratzat jotzen dugu”.

Azkenak
Komunikazioa errazteko eta mintzamenaren errehabilitazioa lantzeko IA-Speak tresna garatzen ari dira Nafarroan

Adimen artifizialarekin garatutako tresna bat da IA-Speak. Bi erabilera nagusi izanen ditu: mintzamena itzultzen duen gailu bat eta erabiltzaileen mintzamena aztertzen duen plataforma bat.


Aste Nagusia manteroen erreparaziorako eta justiziarako aukera gisa

Polizia jarduera arrazistak dira araua Bilbon. Manteroei salgaiak konfiskatzen dizkiete, dirua eta objektu pertsonalak kentzen dizkiete, tratu txarrak ematen dizkiete eta mespretxatu egiten dituzte, indarkeriazko murrizketekin, identifikazioekin eta atxiloketekin.


Sexu-indarkeria Antartikako ikerketa-base estatubatuarretan

AEBko Zientzia Fundazioaren Antartikako Programak (USAP) jakitera eman duenez, Antartikako ikerketa-baseetan 2022-2024an egin duten galdeketan, parte-hartzaileen % 41k adierazi du sexu-erasoa edo sexu-jazarpena jasan duela.


Gasteizen kalean bizi diren maliarrak Oñati eta Tolosara mugituko ditu Jaurlaritzak

50 maliar inguru ari dira kalean bizitzen Gasteizen beren asilo eskaeren ebazpenaren zain. Eusko Jaurlaritzak Oñati eta Tolosako harrera zentroetara mugituko ditu Espainiako Gobernuaren pasibotasunaren aurrean, horren eskumena baita eskaerak ebaztea eta ostatu alternatiba... [+]


Feng Shui pianoan

Fitxa: Musika Hamabostaldia. Victoria Eugenia Zikloa. Mitsuko Uchida (pianoa).
Egitaraua: Beethovenen hiru azken sonatak.
Lekua: Donostiako Victoria Eugenia Antzokia.
Data: abuztuaren 18a.

Mitsuko Uchidak Musika Hamabostaldia bisitatzen duen hirugarren aldia da. Bere estiloak... [+]


Zangozako Muga meategia finantzaketarik gabe geratu da, txinatar inbertitzaileek atzera egin ostean

Txinako Qinghai enpresak atzera egin eta ez ditu 257 milioi euro inbertituko potasa meategi proiektuan. Finantzaketarik gabe ez ezik, Muga meategia ustiatzeko lizentzia ere ez du proiektuak, 2024ko urrian Nafarroako Justizia Auzitegiak bertan behera utzi... [+]


2025-08-20 | Ahotsa.info
Ibaitik itsasoraino, Tuteratik Hendaiara, Palestinaren aldeko ibilaldia irailaren 10etik 20ra

Ibilaldiaren helburuak dira, alde batetik, Euskal Herrian kausa palestinarra babesteko sarea ikusaraztea eta aktibatzea, eta, bestetik, sionismoarekin kolaboratzen duten enpresa eta erakundeak salatzea, hala nola CAF, Teva, Carrefour, Zara eta Bardeako tiro poligonoa. Euskal... [+]


Manteroen kanpalekua desegin du Poliziak Bilbon, eta konpartsek eraso arrazisten kontrako protokoloa aktibatu dute

Bilboko Udaltzaingoak kale saltzaileak Bilboko Gas plazatik kanporatu ditu, bertan bizi baitira kale egoeran Aste Nagusian salmentak handitzeko asmoarekin. Bilboko Konpartsek eraso arrazisten kontrako protokoloa aktibatu, eta elkarretaratzea egin dute.


2025-08-20 | ARGIA
Jaurlaritzaren publizitate banaketa
Hedabide erdaldunen zakua, gero eta gizenago

Hedabideen artean erakunde publikoek urtero publizitatearen bidez banatzen duten diru-zakua milioika eurotan zenbatu daiteke. Baina sistema garden eta justu baten faltan, medio batzuk argi eta garbi irabazten irteten dira banaketa horretan, eta Eusko Jaurlaritzaren... [+]


Zizur Nagusian emaztea hil zuen gizonak behin-behineko espetxealdia etxean beteko du

85 urteko gizonak bere emaztea hil zuen uztailean, eta Poliziaren ikerketaren ondoren behin-behineko espetxealdian zegoen. Orain, Nafarroako Auzitegiko Bigarren Atalak esan du gizonak "ageriko narriadura kognitiboa" daukala eta "zaurgarria" dela.


Europak Israeli masiboki armak erosten jarraitzen du: Elbit taldeak 1.600 milioi euroko kontratua sinatu du Serbiarekin

Gazako palestinarren aurkako genozidioa aurrera doan bitartean, Europak Israelgo armagintza industria hauspotzen jarraitzen du. Elbit Systems Israelgo armagintza enpresa ezagunak joan den astean iragarri zuen Europako herrialde batekin 1.600 milioi euro baino gehiagoko kontratua... [+]


2025-08-19 | Gedar
22 langile kaleratuko ditu Bridgestonek azpikontratatutako Serveok

Plantillak astelehenean ekin dio grebari, kaleratzeei ezetz esateko. Espedientearen kontsulta-aldia abuztuan hasi izana salatu du Hego Uribeko LASek, enpresaren asmoa "langileen mobilizazioa eta erantzuna oztopatzea" izan delakoan.


Jordaniak derrigorrezko soldadutza ezarri du “Israelgo eskuin muturraren mehatxuaren” aurrean

Komunikazio ministro eta gobernuaren bozeramaileak iragarri du neurria. Berehala galdetu diote ea mehatxuren batek bultzatu duen erabakia, eta horri erantzun dio "mehatxua Israelgo eskuin muturretik" datorrela.


Bi langile hil dira lan istripuetan pasa den astean

Abuztuaren 13an, 54 urteko Nafarroako garraiolari bat hil zen Bartzelonan deskarga lanak egiten zituen bitartean. Hurrengo egunean, Errenteriako Merkaoiartzunen 58 urteko langilea hil zen istripu ez-traumatiko baten ondorioz.


Eguneraketa berriak daude