Nafarroako Erresumaren konkistatzaileen oinordeko ideologikoak gaur egun hauek dira: ekoizpen intelektual patriarkala eta EITB bezalako hedabideak kudeatzen dituzten alderdi politikoak, besteak beste. Oinordeko horiek Nafarroaren kolonizazio prozesuarekin jarraitzen dute, testuinguru historikoak desitxuratzen eta euskaldunen jatorrizko bizimodua ukatzen –bizimodu matrilineala–, eta horren ordez eurak asmatutako istorio bat eskaintzen digute.
Nafarroako lurraldea jatorriz Garona ibairantz hedatzen zen, Ebro ibaia eta bere lurrak barne. Beraz, Gaztela Nafarroako Erresumaren parte izan zen, baina Gaztela erresuma bihurtu zenean Nafarroa eta Iberiako gainerako erresumen jabe izateko nahia sortu zitzaion. Horren arrazoia zen Gaztelako Erresuma Vatikanoaren aginduen menpe zegoela, eta Vatikanoaren helburua Europako erreinuak menperatzea zela, Europako elite inperialista totalitarioa izan zezan eta ondoren mundukoa ere. Alexandro Aita Santuak 1179an gerra santua, bellum sacrorum, aldarrikatu zien Europako herri matrilinealei eta, zehazki, Nafarroari (nauarra, bachos, albigenses, etab.). Eta Vatikanoak gurutzada burura eraman ahal zezan, Elizak inkisizioa eta sorginkeria salaketak sortu zituen.
Euskaldunok geure burujabetza mantentzeko izan dugun zailtasuna da ez dugula identifikatu gure etsaia, Vatikanoa
Nafarroako Erresuma aspalditik frankoek, britaniarrek, eta Gaztelak gutiziatu zuten. Eta 1512an Julio II.a Aita Santuak Fernando Katolikoari Nafarroa militarki konkistatzeko agindua eman zion, indar militarrez, Albako Dukearen agindupean, zeren orduko Katalina eta Juan de Albret erregeen aurka Frantziako erregearekin sinatu zutelako neutraltasuna. Vatikanoaren kezka bazen ere Nafarroa bere burujabetza, askatasuna, defendatzen ari zela, eta bere bizimodu matrilineala indarrean zegoela kristautze patriarkala egon arren. Nafarroak askatasunaren aldeko borroka bizia izan zuen urteetan, 1522an, euren bizimodua eta lurraldea defendatzen jarraitu zuten Iruñea, Amaiur, Behobia, eta abarreko gazteluetan.
Pierre Lancre inkisidoreak ere sorginkeria leporatu zien Lapurdiko emakumeei eta umeei. 3.000 atxilotu eta 600 sutan erre zituzten, matrilinealak, askeak, izateagatik. Itsasgizonak matxinatu ziren, eta Bordeleko Parlamentuak Lancre deitu zuen kapitulura; Lapurdi laster utzi zuen. Eta inkisidoreak alde egin eta hiru urte geroago argitaratu zituen bere abenturak.
Inkisizioak bere helburua lortu zuenean, hau da, patriarkatua inposatzea, XIX. mendean, Espainia errealitate bihurtu zen eta gaur egun dauden Europako gainerako estatuak ere bai
Sorginkeriaren akusazioek jarraitu zuten Nafarroa osoan, Gipuzkoako eta Bizkaiko itsas nafarrak barne. Inkisizioaren helburua biztanleria menderatzea eta egitura matrilinealak desegitea izan zen sorginkeria salaketen bidez. Egiturak hauek ziren: amaren leinuko familia zabala, ondasun komunalak, etxea eta lurrak alabak hartzen zituen oinordetzan ama-lerroaren bidezko oinordetzatik, auzolaneko egitura, batzarra erabakiak eta legeak antolatzen zuen organo gorena (foruak), igarotze errituak, sinesmenak (Mari) eta lege naturala edo zuzenbide piriniarra. Egitura horien ordez indarrean jartzeko egitura patriarkalak, ordea: familia patriarkala, non aitaren esku zegoen autoritatea eta gainerako kideek haren aginduak bete behar zituzten, maiorazkoa etxea eta bere lurrak seme nagusiak oinordetzan hartzen zituen, jabetza pribatu indibiduala, soldatapeko sistema, zergak, osatutako legedia erlijio katoliko hertsatzaile patriarkalean oinarrituta, non emakumea aitaren eta senarraren agintepean egon behar zen, eta gizon matrilinealaren balio naturalak komunitatea eta familia zaintzan oinarritzen zirenak kentzea, eta horren ordez ematea jarrera dominatzaile eta autoritarioa, balio horiek botere hierarkian elizak antolatutako rolak ziren. Inkisizioak bere helburua lortu zuenean, hau da, patriarkatua inposatzea, XIX. mendean, Espainia errealitate bihurtu zen eta gaur egun dauden Europako gainerako estatuak ere bai.
Euskaldunok geure burujabetza mantentzeko izan dugun zailtasuna da ez dugula identifikatu gure etsaia, Vatikanoa.
Jatorriz euskaldunak, Europako jatorrizko indigena izateaz gain, nafar matrilinealak gara eta Euskadi, hain zuzen, nor garen ahazteko sortutako beste asmakizun bat da.
Mari Carmen Basterretxea
Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora
ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.
Lau hilabete daramatzagu greba mugagabean, hitzarmen propio baten eta lan-baldintza duinen alde. Lau hilabeteko greba honetan, udaltzainek piketeetan bortizkeriaz zapaldu gaituzte, hirian jarraitzen gaituzten eta mobilizazio bakoitzean zelatatzen gaituzten polizia... [+]
Euskararen normalizazioaren motorrak herri dinamikara bueltatu behar du aurrera egin nahi badugu
Antropologo eta ingeniaria den Yayo Herrerok dioen bezala, datu bat da. Horren jatorria ulertzeko erraza den baieztapen xume batean laburbil daiteke: Lurra agortzen ari da.
Gaia konplexua da. Ikuspegi asko daude, interesak gurutzatzen dira, informazioa desinformazioarekin... [+]
Sasijakintsua, jakineza eta franco txikia: horiexek dira aurrekoan Gotzon Lobera jaunak, Bilboko kale batzuen izenak aldatzeko ekimenaren kariaz, Deia egunkarian zuzendu dizkidan epitetoak. Ez du nire izena aipatu, egia, baina neu izan naizenez urte eta erdi luzeko borrokan... [+]
Euskara badago Bilbon, baina non? Eta zertarako? Nork sortzen du euskarazko kultura, eta nork sostengatzen? Galdera horien aurrean, udalaren azken urteetako erabakiei begira, argiago ikusten da euskara eta kultura bizirik nahi ditugunontzat kezkagarriak diren erabakiak hartu... [+]
Hasieratik argi utzi nahiko nuke ez naizela inolaz ere feminismoan, sexu- eta genero-teorietan ezta LGTBIQ+ komunitatearekin lotutako gaietan aditua. Gizon txuri heterosexual bat naiz, ezkertiarra esan dezagun, bere burua feministatzat hartzen duena (edo feministen aliatua,... [+]
Goizaldeko lehenengo eguzki-izpiekin batera zabaldu ditu ateak Kirikiño Ikastolak. Zapatua da, auzolan eguna. Parte-hartze batzordeko arduradunak irrintzia egin eta lanera bideratu ditu bertaratu diren ehundik gora partaide: “Hemen erronkak denonak dira! Aurrera,... [+]
Amasa-Villabonako EH Bilduk argitaratutako idatziaren harira, hainbat adierazpen egin nahiko genituzke. Lehenik eta behin, argi utzi nahi dugu larrialdi klimatikoari aurre egitearen urgentzia ukaezina dela, eta horregatik, krisi honekiko dugun kezkagatik beragatik jartzen dugula... [+]
Milaka pertsonak modu aktiboan parte hartu dute, eta hala jarraitzen dute, XXI. mendeko holokausto telebisatu handienaren aurka protestatzeko, eta pertsona horiei errespetu eta miresmen handiena zor diet. Baina, gizateriaren zoritxarrerako, askoz gehiago dira, egoerarekin... [+]
Gizakia kosmosa da. Kosmosa, mundua ez da gizakiarena, askotan hala dela ematen badu ere.
Udako solstizioan, egunez eguzkiak itsutu egiten gaitu duen argiaren indarrarekin, baina gauak ederrak dira, zeruan izar dirdiratsuak kabitu ezinka ikusten ditugunean. San Juan suaren... [+]
"Saharar erradikalizatuek Estatu Islamikoaren burutza hartu dute Sahel-en". Izenburu asaldagarria, berriki argitaratua, baina hasierako asalduratik harago, testuaren irakurketa eta analisi sakonago bat eginda, honako ondorio hauek atera daitezke.
Kezka, ezinegona eta... [+]
Aurrean duzunak min ematen badizu, ez begiratu aurrera. Muturren aurrean duguna saihesteko logikoa dirudi, ezta? Zer ikusiko ote du gutako bakoitzak albo aldera so egiten duenean? Beharbada, miope batek betaurreko bila ikusten duen antzeko zerbait.
Miope bezain itsu,... [+]
Gu gara euskara. Euskara gure baitan bizi da. Guk biziarazten dugu. Euskara bizi dugu eta euskarak bizi gaitu. Guk elikatzen dugu eta gu elikatzen gaitu. Euskara gara. Euskara egiten dugunean euskarak egiten gaitu. Guk dugu, euskarak gaitu.
Euskararik gabe ez gara, eta hori... [+]
Barau kolektiboak beti erdaraz izaten ziren, baraualdi bat euskara hutsean antolatzen hasi ginen arte. Irakurketa dramatizatuak taldean, abestu, dantzatu, arnasketa kontzientea, masaje trukaketa, Bergarako igerilekura jaistea, kanten liburuxka... eta pilota partiduak.
Aurten,... [+]
Zenbat min jasan dezake bihotz batek?
Zenbat aztarna sentitu dezake azkenengo bihotz-taupadara arte?
Jaiotzen garenetik, min desberdinak sentitzen ditugu. Desilusioak eta arazoak, gero eta helduago garenean, orduan eta jasanezinagoak bihurtzen dira.
Jolasa bukatzea... [+]