Txetx Etcheverryk subiranotasunaz hausnartu du David Lannes eta Nicolas Goñik idatzitako beste artikulu batetik abiatuta. Hausnarketa urrats bat harago doa eta Iparralden urriaren 10ean aurkeztuko den mugimendu berriaren berri ematen digu.
Artikulu hau Manu Robles Arangiz Fundazioak kaleratu du, Enbata agerkaritik euskaratuta, eta CC-By-SA lizentziapean ekarri dugu ARGIAra.
David Lannes eta Nicolas Goñiren «Souverainisme et souverainetés» testua, benetako ekarpena da egungo hausnarketa abertzalerako, baina baita Hexagonoan aspaldidanik bizirik dauden eztabaida batzutarako ere. Argitu beharreko hainbat kontzeptu garrantzitsu jartzen ditu mahai gainean, egun Emmanuel Macronek «separatismoa»ren aurka ekin dion gurutzadaren aurrean. Gurutzada hori Nicolas Sarkozyk identitate nazionalari buruz sustatu zuen «eztabaida» handiaren bertsio berri bat dugu. Davidek eta Nicolasek diotenez, beren subiraniaren ikusmolde bereziak jatorri hemendik du: “lurralde bereko biztanleen arteko loturatik (...), beren bizien baldintzei berriro heldu nahi diotenena. Sarritan, lotura hori nortasun kolektibo sendoa da, etengabe berritzen dena, eta ez da makurtzen goitik definitutako identitate monokromatiko eta finkoen aurrean. Askotan, identitate izenez aldarrikatu eta aurkezten dena (banderetan, kantu militarretan, 'Pinard saucisson' aperitibo publikoetan eta abarretan oinarritua), nortasun kolektiboa iraungita dagoelako ematen da. Hau da, giza eskalako bizitza kolektibo bat dagoen tokian, non kide garen eta laguntzen dugun, horrek zentzua ematen dio egiten dugunari eta gure bizitzak errotzen ditu. Aitzitik, tokiko bizitzaren dinamismoa desagertzen denean (askotan landa-exodoaren, ekonomia-sare handi baten hondoratzearen, metropolizazioaren, estandarizazio kulturalaren eta abarren ondorio konbinatu gisa), beste zerbait bilatzen dugu atxikitzeko, eta askotan atxikimendu horrek geratzen den azken adierazle kolektiboa hartzen du xedetzat, hots, estatu-nazioa eta haren sinboloak. Eta tokiko atxikimendu-zentzu lauso horretan aurkitzen du eskuin muturrak materiala nazio-estatuaren inguruan kanpoko etsaietan eta barruko etsaietan oinarritutako diskurtsoa garatzeko”.
Iparraldean ere berdin
Erronka hori ez da soilik gertatzen Frantziako banlieue, landa inguru eta hirien periferietan. Hau da, desozializazio eta pobretze bidean dauden leku horietan. Hemen bertan dinamika berberak ditugu, argi izendatze aldera “Iparraldeko klase herrikoi” deituko diegun horiengan. Eraisten ari diren probidentzia-estatuaren aldetik gero eta abandonatuago, alderdi, sindikatu eta elkarteetatik gero eta aldenduago, ez dute aurkitzen “sarrera-ate”rik eraikitzen ari den Euskal Herri horretara; eta hau izan liteke, izan beharko litzateke, beren hautazko komunitatea, zeinak posible egiten duen «giza eskalako bizitza kolektibo bat, non kide garen eta laguntzen dugun; horrek zentzua ematen dio egiten dugunari eta gure bizitzak errotzen ditu».
Apustua bikoitza da
Batetik, indarrean diren dinamika horiek, zeintzuk pertsonak bakartzen dituzten, horrela eraginez zaurgarriago izatea eta isilaraztea, etsipenerako egungo joerak pizten dituzte, baita areagotu ere ziurgabetasunaren, ezinaren eta aitortza ezaren sentipena. Hortik datoz gero abstentzioa, “deserritartzea”, ernegua, eskuin muturra eta era guztietako integrismoak, alferreko bortizkeriak eta gizalegerik gabeko ekintzak. Hauek areago pozoitzen dute herritarren bizimodua, aurrez ere kapitalismoaren gogortasun eta ankerkeria medio aski kolpatuta bazegoena.
Bestalde, hori dela eta biztanleriaren sektoreok ez dute parte hartzen benetan dagokien mailan, Euskal Herri burujabe, iraunkor eta solidarioan. Alegia, guk sistemaren alternatibatzat proposatzen dugun horretan. Urruntze horrek kalte eragingo dio gu kolektiboki eraikitzen ari garen proiektu honi eta beronek egungo gure jendartearen orokortasun eta aniztasuna benetan ordezkatzeko aukerari. Areago, deskonektatze horrek euskal nortasuna, «nortasun kolektibo sendoa (...), etengabe berritzen dena» ahuldu egiten du.
Erronka kolektibo berria
Datorren urriaren 10ean, larunbata, Baionan mugimendu berri bat eratzeko batzar orokorra izango da. Mugimendu horren jarduera Ipar Euskal Herriko inguru eta auzo herrikoietan eta herrikoiekin garatuko da eta bere xedea antolakuntza kolektiboa izango da. Kontua da klase herrikoietako eskubide eta oinarrizko beharrizanen alde egitea beren eguneroko bizimodu eta inguruan, lan munduaz beste (etxebizitza, auzoa, enpleguratzea, garraioa, eskolak, administrazioa, banku eta zerbitzuak, kontsumoa, osasuna, ingurumena, etab.), masa-organizazio abertzale baten baitan, errotik justizia sozialaren eta ekologismoaren ikusmoldetik abiatuta.
Baliatuko dituen ekintza eta mobilizazio moduei dagokienez, erreparatuko die mugimendu abertzaleari, langile-mugimendu eta altermundialistari eta “community organising”ari. Inguru herrikoietako jendearen bizimodua aldatu eta hobetzea izango du helburu, baina ez soilik alde materialetik. Izan ere, beste helburu bat izango baita herritarrok lehenago zuten aitortza eta errespetua berreskuratzea; sare sozial bat berrosatzea, solidaritate aktiboak eta kultur proiektu herrikoia, zor zaien lekua eskuratzea tokiko eta munduko bizi demokratikoan, eta euskal jendartearekin (ber)konektatzea.
Inguru herrikoi horietako jende gehiegik sentitzen du frantses Estatuak alde batera utzi duela, baina ez du beretzako lekurik aurkitzen euskal komunitatean ere. Mugimendu berri honen xedea lotura hori posible egitea da, klase herrikoi hauentzat gure proiektu nazionalerako sarrera atea izatea. Honek proiektua aberastuko du gure jendartearen errealitate desberdinen ikuspuntu progresistago, solidarioago, inklusiboago eta errepresentatiboagoa emanez.
Ostiral goizaldean emakume bat eta bere semea etxegabetu dituzte Iruñeko Alde Zaharreko Jarauta kaleko 82. zenbakian. Espainiako Poliziaren laguntzarekin, epaitegiko segizio judiziala etxebizitzan sartu eta eta bizilagunak kanporatu dituzte.
Eguzki elkarte ekologistak salatu du Donostiako parkean gertatutakoa. Parkean bizi diren hainbat paumari lumak erauzi dizkiote, odoletan utzita. Beraz, erasoa izan dela ondorioztatu dute eta ez dela hegaztien lumaberritze prozesu naturala izan. Eguzki
Zizur Nagusiko institutu batean 41 pertsona grabatu zituen eta haietako 30 bere ikasleak ziren. Argazki batzuk sare sozialak erabilita lortzen zituen eta adimen artifizialarekin aldaketak egiten zituen.
Maiatzaren 5ean “Lo Vimos en Irun” WhatsApp taldea sortu zenetik, 700 lagun baina gehiago bildu dira larunbatetan patruilak antolatzen dituen taldera. “Segurtasuna bermatzeko” eta “delituak prebenitzeko” aitzakien gibelean, gorrotoaren haztegi... [+]
Ikastola 2013an sortu zuten eta ondoko urtean jarri zuten prefabrikatu bat herriko etxearen lursail batean bertatik bideratzeko ikaskuntza. 2022an eraikin sendo bat eraikitzeko proiektua aurkeztu zuten, baina herriko kontseiluak ez zuen horrelakorik onartu. Gatazka gogorra egon... [+]
Jose Ignacio Martinez Ortegak, OPA Herri Plataformako bozeramaileak, salatu du Eusko Jaurlaritzak “azkar” itxi nahi duela osasun mahaiko eztabaida.
Desokupacyl desokupazio taldeak bideo bat argitaratu zuen atzo sare sozialetan, Luis Nuñez Mané burua eta beste hiru kide Donostian zeudela esanez. Bideoa, Kontxan grabatuta dago, eta “okupatutako” etxeak erostera bultzatzen du bertan Manék:... [+]
Azpeitiko Elkar-ekin taldeak protesta ekintza egin du asteazken gauean. 1.000 kilo obra-hondakin utzi dituzte bankuko sarreran, hildakoak irudikatzeko panpinak jarri eta porlanez zikindu dute egoitza.
Nazioarteko Sindikatuen Konfederazioak (ITUC) urtero argitaratzen duen txostenak langileen eta sindikatuen egoera globala gero eta okerragoa dela adierazi du.
Birritan saiatu da PSOE legea aurrera ateratzen. "Berriro ekingo diogu, beharra bertute bihurtu behar dela uste baitut. Benetan, unea dela uste dut", adierazi du Ana Redondo Berdintasun ministroak.
Argentinarra da, baina sustraiek errotzen dute. Euskararekin maiteminduta dago, 25 urterekin ikasten hasi zenetik. Arbasoetako batzuk Euskal Herrikoak zituen, Soraluzekoak eta Azagrakoak, eta bizpahiru urterekin hasi zen Arrecifeseko Euskal Etxera joaten; arbasoa sortzaileetako... [+]
Elkarrizketa ilustratzeko erabili dugun argazki nagusia 1970eko hamarkadan hartua da. Erratzuko plaza festetarako apainduta ageri da, ezpelez atonduriko ohiko eszenatokiarekin eta etxetik etxera zintzilik, dilindan dauden xingolekin. Urrunean bi soinulari agertzen dira, Maurizio... [+]
Taldeko kideen aurkako eraso matxistak talde osoaren aurkako eraso gisa ulertzen dituela adierazi du Aroztegiko Elkartasun Komiteak. Komiteak salatu duenez, Aroztegiko epaiketara ikusle gisa sartu nahi zuen jendearen zerrendatik "Baztango mutil-dantzari talde... [+]
Ekainaren 23aren eta uztailaren 2aren artean iraganen da ahozko azterketa. Frantsesez pasa beharreko azterketa izanda, Seaskako, sail publikoko eta pribatuko irakasle batzuek publikoki jakitera eman dute euskaraz bideratzeko aukera eskainiko dietela ikasleei.
Gasteizko Umandi ikastola duela 50 urte sortu zuten hainbat familia aski ausartek –herri ekimena, orduan ere–, euskararen transmisioa ardatz hartuta. Mende erdia joan da, ikastola hazi egin da, belaunaldi berriak hezi ditu ez gutxi, komunitate baten erreferente ere... [+]