Seme-alabei smartphonea goizegi erosi nahi ez dieten familietan, “presioa hain da handia, herri batzuetan benetako bazterketa arriskuak detektatzen hasi garela” mugikorra ez duen haurrarekiko. Lehen Hezkuntzako gurasoen artean, ikasgela edo maila bakoitzean familiak elkartzeko, gaiaz hitz egiteko eta oinarrizko akordioak lortzeko ekimena jarri dute martxan.
Lehen Hezkuntzako 4, 5 eta 6. mailan, haur gehienak jada Whatsapp eta TikTok bidez komunikatzen dira edo beren adinerako gomendatuta ez dauden online jolasetan aritzen dira; “ondorioz, gomendatutako adinak jarraitzen dituztenak 'arraroak' dira’”, dio ekimenaren bultzatzaile Macsonrisasek.
Ikastetxeetan guraso taldeak sortu eta seme-alabei dagokienean smartphoneaz, sare sozialez, online jolasez eta telesail eta filmez hitz egiteko solasaldiak erraztea da Smartphoneak eta sareak 13 urtetik aurrera ekimenaren asmoa, adituek gomendaturiko adinak errespetatu nahi dituzten familiak ez daitezen bakarrik sentitu eta helburuak eta egiteko moduak partekatu ditzaten. “Guztien artean dena errazagoa da”, diote sustatzaileek.
Denentzat adin bera?
Kontuak kontu, adituek ñabardura inportantea egin ohi dute gai honetan: haur guztiak ez dira berdinak, adin bera izanda ere denek ez dute heldutasun, autonomia eta ardura maila bera, eta horiek elementu inportanteak dira, seme-alabei mugikorra eta interneterako sarbidea errazterako garaian. Etxe bakoitzaren egoera eta euskarriak zertarako erabiliko diren, horiek ere badira aintzat hartzekoak.
Debekutik harago, teknologian hezi
Behin haurrak teknologian murgilduta, eztabaida ez da seme-alabei mundu berri horretan askatasuna eman ala debekuak jartzea, teknologian heztea baizik. Egungo gizartean inguratuta gauzkan teknologia horri beldurrez begiratu ordez, mugikorra demonizatu ordez, hobe da tentuz jokatzea eta harekin batera erabiltzen eta nabigatzen erakustea, denbora batzuk zehaztea, teknologian arduraz jokatzen irakastea. Hala diote Xatakaren artikulu honetan.
Helduok egiten ez duguna ez eskatu haurrei
Oharra ere egiten dute aipaturiko artikuluan: euskarri digitalak diseinatuta daude menpekotasun handia sortzeko, eta inportantea da hori oso kontuan hartzea, seme-alabekin haien erabilera adosterakoan. Hori bai, ez eskatu seme-alabei norberak egiten ez duena, etengabe mugikorrari begira aritzen diren gurasoek nekez lortuko baitute seme-alabek barneratzea erabilera mugatzea dela onena.
Maitasun erromantikoari lotuta, nerabe askok normalizatuta eta barneratuta du bikotekideak mugikorraren eta sare sozialen bidez kontrolatu nahi izatea. “Inportantea da ziberbiolentzia gisa identifikatzea, eta ez maitasun seinale gisa”, gogorarazi dute ikertzaileek.
Lanez lepo harrapatu dugun arren, eskuzabal hartu gaitu Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza sailburuak; elkarrizketarako aurrez adostuta genuen denbora luzatzen utzi digu, luze jo baitu solasaldiak. Karguan urtebete egin duelarik, berrikuntzaz aritu gara Begoña Pedrosarekin,... [+]
“Pantailak utzi erronka” hasi dute, maiatzaren 13tik 22ra, Ipar Euskal Herriko 25 eskolak eta 2.445 haurrek. “Hasi aitzin, beldurra dute gazteek, ez direlakoan desafioa betetzera helduko. Gero, indar kolektiboak hartzen du gain”.
Herriko kirolgune, liburutegi, gazteleku, kulturgune, eskola inguru eta abarrek bereizgarria gehitu dute sarreran, jendeari eskatuz mugikorra bazter utz dezala. “Kalitatezko aisialdiaz gozatzea da helburua, arreta horretara jarrita, mugikorrak ekarri ohi duen distrakzioa... [+]
Boterea eskuratzeko modu asko dago; denak ez dira politak. Bada boterea eta horrek berarekin dakarren erantzukizuna banatu nahi duenik, agintea bilatzen duenik. Beste batzuek errespetu lar diote eta pauso bakoitza hainbeste neurtuta ez dira gai erabakirik hartzeko. Boterea zer... [+]
Teknologien erabilera eztabaidatzen ari dira Eusko Legebiltzarreko Hezkuntza Batzordean, eta horretarako hainbat aditu eta eragile ari dira batzordean beren ekarpena egiten. Ikastetxeetan mugikorra debekatzeko araudi orokorra eskatu duen Altxa Buruako arduradun taldearekin hitz... [+]
Haur Hezkuntzatik hasi eta Derrigorrezko Bigarren Hezkuntza amaieraraino, ikastetxeetan mugikorra debekatzea du helburu Kataluniako Generalitateko Hezkuntza kontseilariak. 6 urtera arteko haurren ikasgeletan material teknologikorik ez egotea eta eskolen digitalizazioa aztertzea... [+]
Gure bizitzetan pantailen inbasioa azkartu da azken urteotan. Euskal Herrian, alde batetik, “pantailak euskaraz” nahi ditugula diogu ikus-entzunezkoen eskaintza handitzeko, eta bestetik, antolatzen gara eskoletan askotariko pantailek irabazi dituzten eremuak... [+]
Bizi dugun kultura kontsumistak, erabiltzaile oro agintzen du gozamen neurrigabera. Slavoj Zizek dioen eran, Goza ezazu zure fetitxea, hiper-modernitatearen agindu ozena bihurtu da. Fetitxearen lekua betetzeko dauden gailu teknologikoen bidez gauzatzen baita egungo gozamena... [+]
Altxa Burua taldeak eskatu du bigarren hezkuntzako EAEko ikastetxeetan kendu ditzatela mugikorrak, debeku bat ezarrita arauz. Aste honetan eskaera eraman dute Eusko Legebiltzarrera, Hezkuntza Sailak ikastetxeak telefono mugikorrik gabeko esparru gisa izendatu ditzan.
Guraso elkartean mugikorren inguruan bigarren hezkuntzarako protokoloa lantzen dabiltzala eta, protokoloaz galdetu dit Bilboko guraso batek.
Jaurlaritzaren webgunean irakurri dudanez, EAEn, 2024ko urtarrilean ikastetxeetan mugikorren erregulazioaren inguruan adierazi zena... [+]
16 urtez azpikoek laster ezingo dute sare sozialik erabili Australian, eta antzeko neurriak ezarri nahi dituzte Espainiako eta Frantziako gobernuek ere. Neurriaren eraginkortasunaz, sare sozialetako eduki eta dinamikez, pribatutasunaz eta plataforma handiek honetan guztian duten... [+]
Datuek erakusten dute joera apurtzea lortzen ari direla etxe (eskola) ugaritan. 11-12 urterekin ia gazte guztiek mugikorra izatetik igaro gara adin horretan smartphonerik ez duten ikasleak gehiengoa izatera hainbat ikastetxetan, guraso taldeen ekimenari esker: Zarauzko ikastolan... [+]
“Pantaila aurrean denbora gutxiago igarotzeko esaten diegu gazteei, eta aldi berean ikastetxean derrigortzen ditugu gailu digitaletara konektatzera”. Eskoletako digitalizazio prozesuei frenoa jartzeko eta teknologiak (ez bakarrik hezkuntzan) gure gain duen kontrolaz... [+]