Komunitatea ehunduz... feminismotik

  • Komunitateak ehunduz herri ekimenetatik. Hori zuen izenburu EHUko Udako Eskolen barnean ekainaren 17an eta 18an egin zen ikastaroak. Euskal Herriko Unibertsitateko NOR, Parte Hartuz eta AFIT Antropologia Feministako Ikerketa Taldeek 2018 osoa pasa dute ekimen herritar askotarikoen egiteko moduak ikertzen, Gipuzkoako Foru Aldundiaren eta EHUren arteko hitzarmen baten laguntzaz. Bi egunotan, emaitzak aletu zituzten ikerketa taldeetako eta herri mugimendu horietako hainbat kidek. Gipuzkoa izan dute aztergai, baina hausnarketetako asko Euskal Herri osorako izan daitezke baliagarriak. Ezin guztia jaso, baina saiatuko gara bederen gako nagusiak laburbiltzen. Idatzi honetan, feminismoaren mahaian esandakoak jasoko ditugu.


2019ko ekainaren 26an - 11:34

Ondorio orokorrak aurreko elkarrizketa batean jaso genituen, Mari Luz Esteban eta Maria Ruiz Torrado irakasleekin. Oraingoan, ikertutako arlo bakoitzean nabarmendutako ideiak jorratuko ditugu artikulu banatan feminismotik hasita. Lau dira alorrak: feminismoa eta genero berdintasuna; euskalgintza; ekologismoa; eta migratuen aldeko eta arrazakeriaren aurkako borrokak. Hainbat herri mugimenduetako kideei eginiko elkarrizketa luzeak eta ekimenen behaketa zuzenak izan dira ikerketarako iturri nagusia.

Elkarlana eta aniztasuna bide, feminismoa eragile eta eredu

Ikerketaren emaitzak EHUko irakasle Miren Guilló Arakistainek eman zituen. Feminismoak gora egin du nabarmen azken urteetan, eta horrek herri mugimendu askotan zeharlerro bilakatu du, Guillóren esanetan: “Herri mugimenduan akuilu eta elikagai”. Esparru ekoalternatiboan da hori ikusgarrien, haren esanetan.

Ikerketa nagusiki emakumeen etxeen prozesuetan zentratu dute: “Feminismoaren aldarrikapen historikoa, espazio propioen aldarrikapenari lotua”. Erreminta hauek harrera ona izaten dute instituzioen aldetik, egun “politikoki zuzenaren barruan” daudelako maila batean. Aldarrikapen feministek harago jotzean, ordea, eredu neoliberala zalantzan jartzean esaterako, “mugak agertzen dira”. Emakumeen etxeen prozesuek ekarpenak egin dituzte. Kudeaketa eredu hibridoak ahalbidetu dituzte, mugimendu feminista autonomoen eta erakundeen artekoak. Aldi berean, erakundeekiko harreman hori kezka iturri da: nola bermatu autonomia, nola jarraikortasuna, gobernu aldaketen gainetik? Aniztasun dezente erakartzen dute hainbatetan, baina instituzioekiko hurbiltasunagatik gazteak “uxatzeko” arriskua ere badago.

Espazio fisikoaren antolaketa eztabaida askoren iturburu izaten da, ertz askodun eztabaidak. “Sukaldearen metafora” baliatu zuen Guillók hori azaltzeko. Emakumeen etxe baten prozesu parte hartzailean, atzerrian jaiotako emakume batzuek sukaldea eta haurtzaindegia jartzeko proposamena egin zuten. Sozializaziorako espazioak dira haientzat. Militantzia feministetatik zetozen emakume heldu batzuengan erresistentzia handia piztu zuen proposamenak: sukaldera eta haurren zaintzara bueltatu? Emakume gazteen artean, askok ez zuten ulertzen gaiak hainbesteko garrantzirik hartzea. Horren atzean, espazio fisiko berarekiko kultur ikuspegi, ikuspegi feminista eta belaunaldien arteko ikuspegi desberdinak ikus zitezkeen; baina, erabakiak kontsentsu bitartez hartu zituzten, gatazkak kudeatzeko eskarmentuaren erakusle. Hargatik metafora.

Aniztasuna oinarrizko kezka izaten da emakumeen etxeetan, ikerketaren arabera. Baina aniztasunaz hitz egitean migrazioetan eta jatorrietan zentratzen da begirada, bestelako aniztasun aldagaiak ahaztuz edo bazterrerago utziz: klasea, ideologia edo hizkuntza kasu.

Bost erronka nabarmendu zituen Guillók: ekimenetan pertsona gehiago inplikatzea; aniztasunean jardutea guztien interesak eta desberdintasunak aintzat hartuz; eztabaida sustatzea adostasunetara iristeko gaitasunarekin; gazteak erakartzea; eta erakundeak mugiaraztearen eta autonomia mantentzearen arteko oreka egokiak lortzea.

 

 

Miren Guilló eta Miren Aranguren, mintzaldiaren une batean.

 

 

Borrokaren praktikan ikasitakoak

Euskal Herriko Bilgune Feministako Emagin ikerketa eta dokumentazio zentroko Miren Aranguren Etxartek hartu zuen hitza jarraian. Urteetako borrokaren zenbait irakaspen kolektibo aletu zituen militante feministak. 1980ko hamarkadan subjektu politikoaren inguruko eztabaidak erdigunea hartu zuela gogoratu zuen. “Emakumea singularrean” aldarrikatu bai, baina horren barnean aniztasuna dela nagusi onartu zen orduan. Aniztasunaren kudeaketa mugimendu feministaren ekarpenetako bat litzateke hain zuzen ere, Arangurenen irudiko. Feminista beltzak eredu, Bilgunek zapalkuntza hirukoitzaren printzipioa bere egin zuen; klasea, generoa, nazioa. Gerora hori motz geratu zitzaien, eta zapalkuntza anizkoitzez hitz egiten hasi ziren, intersekzionalitateaz. Ohartarazpena egin zuen Arangurenek hemen: intersekzionalitatea ez da uneoro, nonahi eta aldi berean zapalkuntza guztiak aipatu eta borrokatzea; nork bereak konpartitu, besteenak entzun eta jaso, eta partekatze horretatik borroka komunak sortzea da.

Hiru gako zerrendatu zituen amaiera aldera Emagineko kideak. Ezjakintasuna onartuz, beste batzuengana hurbildu eta entzutea funtsezkoa dela defendatu zuen. Aurretiko feministengana eta beste jatorri eta munduko bazterretakoengana, besteak beste. Ezjakintasun horrekin lotuta, umiltasunez jokatzearen garrantzia azpimarratu zuen ere. Azkenik, praktikatik jaiotako ezagutzaren alde egin zuen.

Praktika horren barnean, aniztasunari dedikatu zion tarte berezia Arangurenek: “Aniztasuna ez da berez gertatzen den zerbait, landu egiten da. Polita baina zaila da. Ez da une jakin bateko argazkia, prozesu bat da”. Hori ahalbidetzeko zenbait estrategia posible mahai gaineratu zituen. Deszentratzea litzateke bat. Nor bere agendak, moduak eta erreferentziak erdigunetik kentzeko prest izatea, “gurea baztertu gabe” aldi berean. Norberarenak ez diren zapalkuntzak barnebiltzea garrantzitsua da, eta horretarako “gure espazioetan nor ez dagoen” galdetzea interesgarria da.

Aniztasunaren bilaketa horretan hizkuntzaren gaiak zalantza eta eztabaida asko eragin ditu feminismoan historikoki, Bilgunek apustu euskaltzalea egin zuen aspaldi, eta horrek feminismoa euskaldundu izana ekarpen esanguratsutzat seinalatu zuen Arangurenek. Argi horren itzala une batzuetan sortu dituen mugak lirateke. “Zabaltzeko” euskaratik mugitzean, gainera, kontraesan berri batean erori da maiz: hizkuntza hegemonikoetara jotzea, bestelako hizkuntza txikiak edo minorizatuak baztertuz. Elkar ezagutza oinarri, aliantza politikoak afektibitatea landuz ehuntzea defendatu zuen. Euskal herritar bezala ditugun zor historikoak aitortuz beti ere: ijitoak eta kolonizatutako herrialdeak nabarmendu zituen zentzu horretan, Elkanori egiten ari zaizkion omenaldi eta gorazarreak salatuz.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Herri mugimenduak
2025-01-21 | Hala Bedi
Ekaitz Samaniego (All In Da Haus): “Hemen irabazle bakarrak preso politikoak dira”

Joan dira All In Da Hauseko hiru final aurrekoak. Oñati, Gernika eta Hendaiako Gaztetxeetaraino iritsi da freestyle txapelketaren bederatzigarren edizioa. Orain arte egindako bide honen balorazio positiboa egiten dute antolatzaileek, "Euskal Herriko txoko hauetan,... [+]


2025-01-17 | Antxeta Irratia
Dagoeneko 1.000 autoinkulpaziotik gora bildu ditu J’accuse kanpainak

Irunen autoinkulpazio sinadurak biltzeko deia luzatu dute San Juan plazan urtarrilaren 18an, larunbatarekin, 10:00etatik 13:00era. Urtarrilaren 26an «modu masiboan» Irunen hasiko den manifestazioan parte hartzera deitu dute eragileek, «migrazio politika... [+]


2025-01-16 | Hala Bedi
Larrabetzuko Hori Bai gaztetxeko bi kide
“Boterean dagoen klasearen interes nagusia beti izango da gazteen antolakuntza oztopatzea”

Larrabetzuko Hori Bai Gaztetxeak 60 urte bete ditu. Euskal Herriko Gaztetxe zaharrena da Larrabetzukoa.


2025-01-15 | Axier Lopez
Bilboko Portua blokatu du LAB sindikatuak, Gazako genozidioarekin negozioa egin ez dezaten aldarrikatzeko

Sindikatu abertzaleko 100 bat kidek Portuko sarrera blokeatu dute Santurtzin, eserialdi baten bitartez. Ekimen horren bitartez Palestinari elkartasuna erakutsi eta genozidioa salatu dute.


Marxter Chef

Mamu batek zeharkatzen ditu sukaldeak: Karlosen mamuak.

Karlos ez da aurkeztu Master Chef Celebrity lehiaketara. Bere sukaldaritza-ondarea aztertuta, oso argi dauka ez duela lehiakideen aukeraketa gaindituko. Izan ere, hedabide eta gastronomiaren akademiaren ateak itxita izan... [+]


Uma Ulazia
“Zaintzak konnotazio negatiboa izan behar du eta gatazka politikoa sortu”

“Heterosexualitatea da klase antagonikoarekin kolaborazionismoa, hau da, gizonen klasearekin”. Uma Ulaziak Euskal Herriko greba feministak, diskurtsoaren analisia feminismo materialistatik (Lisipe, 2024) argitaratu berri du. Euskal Herrian egin ziren bi greba... [+]


Pentsiodunek haien gutxieneko diru sarrerak SMIaren parekoak izatea eskatuko dute Eusko Legebiltzarrean

Euskal Herriko Pentsiodunen Mugimenduak herri ekimen legegilea aurkeztuko du Gasteizko ganberan. Apirilaren 24ra arteko epea ipini dute sinadura gehiago biltzeko, eta dei egin diete Araba, Bizkaia eta Gipuzkoan erroldatutako 18 urtetik gorako pertsona guztiei. Hiru... [+]


Asier Cabodevilla (AZ Ekimena)
“Auzoa indartzen segitzeko proiektua da Jantoki Herrikoia”

Iaz jarri zuten martxan lehenengoz Alde Zaharrean Jantoki Herrikoia. Auzokoak elkartu eta mahaiaren bueltan konpainian bazkaltzea da gakoetako bat. "Auzotarrak elkarren artean ezagutu eta komunitatea sortzea da gure nahia", azaldu du AZ Ekimeneko kide Asier... [+]


Instagrameko ‘Denuncias Euskal Herria’ kontuak sexu erasoen ia 500 testigantza jaso ditu azarotik

Indarkeria matxistari buruzko testigantzak jasotzeko Instagram kontua 2024ko azaroan jarri zuen abian emakume talde anonimo batek. Espainiako Estatuan Cristina Fallarás kazetariak abiatutako #Cuentalo egitasmoan oinarritu dira. Emakumeek, testigantza anonimoen bidez,... [+]


2025-01-13 | ARGIA
Gernikako entrenatzaile ohiaren aurkako epaiketa asteartean hasiko da

Fiskaltzak hamalau urteko espetxe zigorra eskatu du Mario López saskibaloi entrenatzaile ohiarentzat. Akusazio partikularrak hemezortzi urtekoa eskatu du. Gernika-Lumoko Sare Feministak elkarretaratzea deitu du Bilboko epaitegi aurrean. Lópezi 1998 eta 2001 artean... [+]


2025-01-08 | Leire Ibar
60 urte bete ditu Larrabetzuko Hori Bai gaztetxeak, Euskal Herriko zaharrena

1965ean sortu zen Larrabetzuko Hori Bai gaztetxea, frankismo garai betean. Ordutik ez ditu ateak itxi, eta 2025ean 60 urte bete ditu. “60 urte lotu barik” lelopean eman diote hasiera urteurrenari gaztetxeko kideek.


Kultur transmisioa feminismotik zikloa izanen dute asteburuan Beran

Goldatz talde feministak antolatua, ortziralean, urtarrilaren 3an, Jantzari dokumentala proiektatuko dute Beralandetan (17:30ean) eta biharamunean, urtarrilaren 4an, Berako bestetako tradizioak aztergai izanen dituzte Maggie Bullen antropologoarekin leku berean (10:30).


Eraikiz kolektiboa: “Gizonok matxismoaren aurrean ardurak hartzeko unea iritsi da”

Ander Magallon, Mikel Irure eta Xabier Jauregi Metropoli Forala saioan egon dira maskulinitate berrien inguruan mintzatzen.

 


Eguneraketa berriak daude