Zuk, eskolan jazarria izan zaren eta ondorioz kuadrillarik ez duzun horrek, ez dakit nola bizi duzun kuadrillarik ez edukitzea. Niri horrek ikastola garaian asko zaildu zidan egunerokoa, kuadrilla bat edukitzeko nahiaren menpeko bilakatzeraino. Azken urteotan, eta 28 urterekin, kuadrilla kontzeptua eta horrek barnebiltzen duena deseraikitzen nabil, heteroarautik at erlazionatzeko moduak praktikan jarriz. Hala ere, horrek ez du kentzen –niretzat aberasgarria eta askatzailea izanik ere- gaur egun, noizbehinka garai hartan sortu zitzaidan zauriarekin birkonektatzea.
Ez dakit zure istorioa, baina ziur aski nirearen antzekoa izango da zentzu askotan. DBHko 1. mailako errekreo batean kuadrillatik kanporatua izan nintzen. Gertaerak LHn ezkutuan zegoen jazarpena agerian utzi zuen eta DBH 4.mailara arte iraun zuen, eskolaz aldatzea erabaki nuen arte (hala ere, kalean jarraipena izan zuen). LHn betaurrekoak ezkutatzen zizkidaten, ikastolatik ateratzean jo egingo zidatela esaten zidaten… DBHn zangotrabak, ezizenak eta burlak, ziberjazarpena…
Gertatutako guztiak eragindako zauriaren arrastoa hor dago, garai hartan behar bezala atera ez nuen amorruz beteta, gainera. Horregatik, idatzi honekin, nire zaurgarritasunetik amorruaren ahotsa izatera nator; beharrezkoa iruditzen zait gorputz kolpatuok gure esperientziak eta emozioak plazaratzea, zuk jakin dezazun ez zaudela bakarrik, emozio horiek kolektiboak direla, eta beste aldean zaudetenok/gaudenok jakin behar duzuelako zer eragin dezakezuen/dezakegun zuen/gure jokabide aktibo zein pasiboekin. Isilik egon naiz denbora luzez, eta bada garaia esateko neuzkanak esateko, inork galdetu ez didan arren.
"LHn betaurrekoak ezkutatzen zizkidaten, ikastolatik ateratzean jo egingo zidatela esaten zidaten… DBHn zangotrabak, ezizenak eta burlak, ziberjazarpena…"
Bereziki amorratzen nau indarkeria horrek gorputz batean uzten duen arrastoa. Garai hartako Uxue desterratua sentitu zen, lekua kendu zioten. Seguru zu ere nolabait horrela sentitu izan zarela; baztertuari, azken finean, lekua ukatzen zaio. Horregatik, ez da kasualitatea nik denbora luzez herrian bizitzeko nahia eduki ez izana, herria –eta bertan aktiboki parte hartzea– maite dudan arren. Ordea, ez dut sentitzen berezko lekua dudanik. Bestalde, gertatu al zaizu inoiz, herriko festetan adibidez, kuadrilla bati edo zure ahizpari beraiekin ateratzeko ‘baimena’ eskatu behar izatea? Zure zaurgarritasunetik “ei, nik ere parte izan nahi dut”, esanez. Eta hori zure baitako ziurgabetasunak eta arbuiatua izateko beldurrak azaleratzen zaizkizun bitartean, gainera. Niri bai, sarritan. Hau uste baino ohikoagoa dela pentsatzen dut, eta amorrua ematen dit. Niri festen aurreko egunetan antsietatea eta ezinegona etorri izan zaizkit urte mordoxka batean, baita aurten ere. Behin babesa dudala, hori lasaitzen da, baina batzuetan ziurgabetasun asko azaleratzen zaizkit herrikideekin interakzioan. Hori guztia, nire animoaren arabera, noizbehinka beste eszenatoki batzuetan ere gertatzen zait. Zuri bezala, pentsatzen dut.
Kuadrillismoak jota bizi den herrialde honetan zaila iruditzen zait zure herritik desterratua izan ondoren berriro ere bertan lekua topatzea, ez baduzu herrian kuadrillarik, ez lagun sare sendorik. Herriko festen egitarauan “kuadrilla eguna” irakurtzen dudan bakoitzean, niretzat kuadrillarik gabeko eguna dela gogorarazten dit. Eta kuadrillatik kanporatua izan den gorputz kolpatuan ager daitekeen sinesmen errotu bat izan daiteke gorputz hori ez dela nor kuadrillarik ez badu. Agian Euskal Herriko kuadrillismoaren inguruan hausnarketa bat beharrezkoa litzateke, eta kuadrilla egun horiek birpentsatzea ere ez legoke soberan, agertu dudan guztia hertsiki lotuta baitago gure herrian dugun joera kuadrillistarekin eta gure erlazionatzeko moduekin.
Bukatzeko, beste aldean gaudenontzat, hau guztia ikusten dugunontzat, mezua: ezin dugu arazo eta indarkeria sistematiko hau onartzen jarraitu. Ikusi kasu honetan albo-kalteak (beno, 4.500 karakteretan kontatzeko moduko batzuk bakarrik, eta nireak, gainera). Jazarpenak gertatzen jarraitzen du eta honek ezin du isilpean eta itzalpean jarraitu. Aski da. Guk daukagu orain hori gelditzeko erantzukizuna. Irakurtzen zaudetenak, izan zaitezte gorputz kolpatuen aliatu, ez pertsona pasibo, eta are gutxiago, esan beharrik ez dago, erasotzaile.
“Entonces siempre acuérdate de lo que un día yo escribí pensando en ti, como ahora pienso… la vida es bella ya verás, como a pesar de los pesares, tendrás amigas, tendrás amor, tendrás amigas…” Ez egin dudarik, ni banaiz zure aliatu (niregana jo nahi baduzu, @uxusan).
Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora
ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.
Lau hilabete daramatzagu greba mugagabean, hitzarmen propio baten eta lan-baldintza duinen alde. Lau hilabeteko greba honetan, udaltzainek piketeetan bortizkeriaz zapaldu gaituzte, hirian jarraitzen gaituzten eta mobilizazio bakoitzean zelatatzen gaituzten polizia... [+]
Euskararen normalizazioaren motorrak herri dinamikara bueltatu behar du aurrera egin nahi badugu
Antropologo eta ingeniaria den Yayo Herrerok dioen bezala, datu bat da. Horren jatorria ulertzeko erraza den baieztapen xume batean laburbil daiteke: Lurra agortzen ari da.
Gaia konplexua da. Ikuspegi asko daude, interesak gurutzatzen dira, informazioa desinformazioarekin... [+]
Sasijakintsua, jakineza eta franco txikia: horiexek dira aurrekoan Gotzon Lobera jaunak, Bilboko kale batzuen izenak aldatzeko ekimenaren kariaz, Deia egunkarian zuzendu dizkidan epitetoak. Ez du nire izena aipatu, egia, baina neu izan naizenez urte eta erdi luzeko borrokan... [+]
Euskara badago Bilbon, baina non? Eta zertarako? Nork sortzen du euskarazko kultura, eta nork sostengatzen? Galdera horien aurrean, udalaren azken urteetako erabakiei begira, argiago ikusten da euskara eta kultura bizirik nahi ditugunontzat kezkagarriak diren erabakiak hartu... [+]
Hasieratik argi utzi nahiko nuke ez naizela inolaz ere feminismoan, sexu- eta genero-teorietan ezta LGTBIQ+ komunitatearekin lotutako gaietan aditua. Gizon txuri heterosexual bat naiz, ezkertiarra esan dezagun, bere burua feministatzat hartzen duena (edo feministen aliatua,... [+]
Goizaldeko lehenengo eguzki-izpiekin batera zabaldu ditu ateak Kirikiño Ikastolak. Zapatua da, auzolan eguna. Parte-hartze batzordeko arduradunak irrintzia egin eta lanera bideratu ditu bertaratu diren ehundik gora partaide: “Hemen erronkak denonak dira! Aurrera,... [+]
Amasa-Villabonako EH Bilduk argitaratutako idatziaren harira, hainbat adierazpen egin nahiko genituzke. Lehenik eta behin, argi utzi nahi dugu larrialdi klimatikoari aurre egitearen urgentzia ukaezina dela, eta horregatik, krisi honekiko dugun kezkagatik beragatik jartzen dugula... [+]
Milaka pertsonak modu aktiboan parte hartu dute, eta hala jarraitzen dute, XXI. mendeko holokausto telebisatu handienaren aurka protestatzeko, eta pertsona horiei errespetu eta miresmen handiena zor diet. Baina, gizateriaren zoritxarrerako, askoz gehiago dira, egoerarekin... [+]
Gizakia kosmosa da. Kosmosa, mundua ez da gizakiarena, askotan hala dela ematen badu ere.
Udako solstizioan, egunez eguzkiak itsutu egiten gaitu duen argiaren indarrarekin, baina gauak ederrak dira, zeruan izar dirdiratsuak kabitu ezinka ikusten ditugunean. San Juan suaren... [+]
"Saharar erradikalizatuek Estatu Islamikoaren burutza hartu dute Sahel-en". Izenburu asaldagarria, berriki argitaratua, baina hasierako asalduratik harago, testuaren irakurketa eta analisi sakonago bat eginda, honako ondorio hauek atera daitezke.
Kezka, ezinegona eta... [+]
Aurrean duzunak min ematen badizu, ez begiratu aurrera. Muturren aurrean duguna saihesteko logikoa dirudi, ezta? Zer ikusiko ote du gutako bakoitzak albo aldera so egiten duenean? Beharbada, miope batek betaurreko bila ikusten duen antzeko zerbait.
Miope bezain itsu,... [+]
Gu gara euskara. Euskara gure baitan bizi da. Guk biziarazten dugu. Euskara bizi dugu eta euskarak bizi gaitu. Guk elikatzen dugu eta gu elikatzen gaitu. Euskara gara. Euskara egiten dugunean euskarak egiten gaitu. Guk dugu, euskarak gaitu.
Euskararik gabe ez gara, eta hori... [+]
Barau kolektiboak beti erdaraz izaten ziren, baraualdi bat euskara hutsean antolatzen hasi ginen arte. Irakurketa dramatizatuak taldean, abestu, dantzatu, arnasketa kontzientea, masaje trukaketa, Bergarako igerilekura jaistea, kanten liburuxka... eta pilota partiduak.
Aurten,... [+]
Zenbat min jasan dezake bihotz batek?
Zenbat aztarna sentitu dezake azkenengo bihotz-taupadara arte?
Jaiotzen garenetik, min desberdinak sentitzen ditugu. Desilusioak eta arazoak, gero eta helduago garenean, orduan eta jasanezinagoak bihurtzen dira.
Jolasa bukatzea... [+]