Gaueko beldurrak sarean lantzen

  • Eneko Mendiluze Plaza psikologoak gaueko beldurren inguruko zenbait gako eman ditu. Nabarmendu du guraso bakoitzak ikusi behar duela zer datorkion hobeto umeari.


2025eko apirilaren 11n - 07:05
Inoiz baino beharrezkoagoak dira eskuin muturraren gezurrei
aurre egingo dieten hedabide independenteak

Agintzari kooperatibako Eneko Mendiluze Plaza psikologoak gidatuta, haur txikiak dituzten gurasoak gaueko beldurren inguruan solastatzen aritu dira, hilaren 8an, Elizondon (Nafarroa). Saioaren helburua da gaueko beldurren inguruko kezkak argitu eta elkarrekin beldurrak lantzeko tresnak garatzea. Mendiluzek argi utzi du ez dagoela formula magikorik edo jarraitu beharreko urrats jakinik: “Horrelako erantzunak bilatzen dituztenak normalean frustratu egiten dira”.

Amesgaiztoak eta gaueko beldurrak desberdintzea izan ohi da gurasoen kezketako bat. Mendiluzek dionez, haur batek gaueko beldurrak dituenean, normalean hurrengo egunean ez ditu gogoratzen eta gehienetan lotan jarraitzen du, baina “sekulako” beldur adierazpena izaten du. Amesgaiztoen kasuan aldiz, “zailak” dira ordenatzeko eta integratzeko, kezka sortzen dute, gauaren erdian esna daitezke eta hurrengo egunean gogoratu ditzakete.

Zaila da identifikatzea zein faktorek eragiten duen bata edo bestea gertatzea. Mendiluzeren arabera, burua “misteriotsu xamarra” da, eta oraindik asko dago teorizatzeko ametsen zentzuaren inguruan: “Badakigu gure bizi esperientziak integratzeko buruak daukan bitartekari bat dela, eta nolabait, errealitatean gertatzen diren gorabeherak asimilatzeko modu bat”.

Gurasoek "inork baino hobeto" ezagutzen dute haurrek zein momentutan behar duten ondoan egotea edo distantzia hartzea

Gainera, beldurrak aztertzerako orduan garrantzitsua da kontuan hartzea urtez urte nola aldatzen diren beldurrak. Zero eta bi arteko urteko haurren kasuan, “oso fisikoak”, “oso emozionalak” eta “oso gorputzekoak” izaten dira: “Oso primitiboak gara. Gure amigdalak modu hiper-aktibatuan funtzionatzen du eta gure lobulu frontala oraindik ez da gai gure amigdalari lasaitzeko esateko”. Bi urtetatik lau urteetara, aldiz, sinbolismoa eraikitzen hasteko garaia izaten da. Orduan, beldurrek lotura handiagoa daukate munstroekin, soinuekin eta iluntasunarekin. Azkenik, lau urteetatik sei urteetara, beldurrek galerarekin eta heriotzarekin izaten dute zerikusia: “Ulermena eta hauskortasunaren kontzientzia sakonagoak dira”.

Haurren garapen prozesuaren baitan kokatzen den zerbait da, eta ez dute zertan kezkagarriak izan. Baina egunerokoan eragiten hasten direnean, hala nola loan, harremanetan, ikasketetan edota arretan, eta sintoma horiek denboran luzatzen direnean, arreta jarri behar da.

Hortaz, zer egin daiteke haurrek gaueko beldurrak dituztenean? “Formakuntza honen helburua da galdera horri talde bezala erantzutea. Nire rola ez da etorri eta esatea zer egin behar duzuen. Gurasotasunak ez du horrela funtzionatzen”, esan du Mendiluzek. Izan ere, momentuaren, familiaren eta haurraren arabera beharrak aldatu egiten dira: “Gurasoak indartzearen aldekoak gara eta zentzu horretan, beraien begirada aproposaren jarrera hauspotu nahi dugu. Ez ditugu gurekiko menpeko bihurtu nahi; beraien begirada egokia sustatu nahi dugu”.

Ziurtasun zirkulua

Norberak bere bidea aurkitu behar duen arren, eredu batetik abiatu ohi da Mendiluze: “Nik hazia landatzen dut, eta ostean, zuen ardura da etxean ureztatzea”. Horretarako ziurtasun zirkuluaren baitan lan egiten du. Helburua da espazio ziur bat sortzea umea esploratzen hasteko, eta sustorik hartzekotan aterpe ziur bat izateko. Horretarako, aztertu behar da zein momentutan eskatzen duen gurasoen eta bere arteko distantzia handitzea edo noiz gerturatzen den. Hau da, zein momentutan esaten duen bere kabuz egin nahi duela edo babesa nahi duela: “Gure txikiak laguntza eskatzen badigu gauean ezin dituelako beldurrak kudeatu, hor egon behar dugu. Bere barne orekarako gaitasuna ez bada guztiz garatu, hor egon beharko dugu. Adibidez, lotan dagoelarik, eskua ukitzearekin bakarrik lasaitu daiteke”. Gaineratu du, gurasoek “inork baino hobeto” ezagutzen dutela haurrek zein momentutan behar duten ondoan egotea edo distantzia hartzea.

Badira saihestu beharreko esaldiak, “beldurrik ez izan” eta “txotxolo zaude” modukoak

Haurren emozioak onartzea ere garrantzitsua dela dio: “Armairuan munstro bat dagoela esaten badu, eskua eman, eta elkarrekin armairura hurbildu gaitezke”. Badira ere saihestu beharreko esaldiak, “beldurrik ez izan” eta “txotxolo zaude” modukoak: “Ez ditugu batere egokiak ikusten”.

Horrez gain, jolasa eta irudimena erabiltzea ere lagungarria izan daitekeela uste du. Adibidez, munstroen kontrako esprai bat sortu, logelaren zaintzaile bat marraztu eta beste. Kontua da, norberak aurkitu behar duela zein estrategiak laguntzen dion gehien.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Haurren haziera
Pantailen gehiegizko erabilera, desinformazioa eta indarkeria praktikak identifikatu ditu adingabeen artean Macsonrisas-ek

Ikasleek pantailekin duten harremana aztertu eta "Heziketa digitala LH eta DBH" izeneko txostenean jaso dituzte ondorioak Macsonrisas-eko kideek.


Sektore publikoan gurasotasun baimena luzatu eta seme-alaba bakoitzeko diru laguntza handituko duela iragarri du Jaurlaritzak

Eusko Jaurlaritzaren Familia, Haur eta Nerabeen V. plana aurkeztu du Nerea Melgosa sailburuak asteazkenean. Hamazazpi "trakzio-neurri berritzaile" jaso ditu planak, baina ez dute zehaztu noiz jarriko diren indarrean.


Espektakuluen tranpa

Semea futbol talde batean jolasten da eta, kurtso amaieran jokatutako hamaika torneoren artean, Athletic Cup-era gonbidatu dute bere ekipoa aurten. Txapelketak laurehun talde eta 5.000 futbolari inguru batu ditu; haur eta nerabe, senideak eta lagunak kontatu gabe. Itzelezko... [+]


Pediatra, neurologo, psikologo eta psikiatra elkarteak batu dira, deseskalatze digitala eskatzeko

Adituen irizpideei jarraituko dien pantailekiko deseskalatzea premiazkoa da eskolan eta etxean. Osasunaren bueltako Espainiako Estatuko erakunde garrantzitsuenek sortu berri duten plataformak hala dio. Internet eta sare sozialekiko “hiperkonexioa da pandemia berria”... [+]


Nola debekatu sare sozialak erabiltzea 16 urtez azpikoei? Australiako Gobernuak badu formula

Legez, 16 urte bete arte ezingo dituzte sare sozialak erabili Australian, urte bukaera honetatik aurrera. Baina nola gauzatzen da hori praktikan? Gobernuaren azterketa batek ondorioztatu du teknikoki bideragarria dela, eta aurrekaria jarri du bide bera hartu nahi duten... [+]


Haurren aldeko ekosistema

Haurrak begiratzeko gure paradigma ez da erabat aldatu, baina aldaketak-edo egiten ari gara, egia da, beste kontzientzia maila batekin, aferak duen garrantziagatik-eta. Bazen garaia. Kontua da, baina, haurren bizitza gure esku dagoela, eta behar duten bizimoduan aldaketak... [+]


1x08: Isiltasuna
MULTIMEDIA - Galdera Basatiak

“Esan ezin denaz, hobe da isiltzea” esan zuen Wittgensteinek Tractatus liburuaren azken esaldi famatu hartan. Eta esan ezin horretan zeuden, haren ustez, munduan erreferente zehatzik ez daukaten gaiak: etika, estetika eta erlijioa. Horrela, isiltasun mistiko batean... [+]


Haur irakurzaleek ere beren topaketa eguna izango dute

Dantza, xake edo kirol topaketak egiten diren bezalaxe, literatura gustuko duten haur eta gazteek ere zaletasuna partekatu, elkar ezagutu eta egunpasa ludikoa egiteko aukera izango dute, datorren igandean. Ikasturtean zehar elkarri gutunak idazten aritu diren 130 gaztetxo... [+]


"Arau askorekin jaten ikasten badugu, agian ez ditugu gorputzaren beharrak nabarituko"

Mireia Centeno Gutierrez psikopedagogoak haurren elikaduraren inguruko zenbait gako eman ditu; hala nola jatera behartzeak eta jakiak debekatzeak dituen ondorioak aipatu ditu.


"Haurren jakin-min erotikoa kriminalizatzen, moralizatzen eta patologizatzen dugu helduok"

Ludotekan, gazte txokoan, udalekuetan... batzuk musukatzen ari direla, beste hark zakila erakutsi duela eta honakoak gorputzarekiko irainak jaso dituela, hori guztia kudeatzea ez dute erraza hezitzaileek. Adibide praktikoz lagunduta, 'Nola landu sexualitatea hezitzaileon... [+]


1x05: Errealitatea
MULTIMEDIA - Galdera Basatiak

“Heldua izatea errealitatera ohitzea da. Harritzeari uztea". Hori da, behintzat, Sofiaren Mundua liburuaren idazleak, Jostein Gaarderrek, esandakoa. Zu oraindik ere errealitateak harritzen zaitu, entzule? Pentsalari presokratikoak errealitatearen oinarriaren bila... [+]


Zure onurarako da

Ikusiz zenbat psikologok, medikuk, terapeutak… metodo mirakuluak partekatzen dizkiguten, pentsa daiteke haurren heziketa nazioarteko kezka dela eta denok adituak bilakatu garela.


1x04: Maitasuna
MULTIMEDIA - Galdera Basatiak

Platonek jasotako “Oturuntza” liburu klasikoan, gonbidatuek maitasuna definitzeko diskurtso bana jorratzen dute. Hala dio batek: "Ausart jokatzeko kemena ematen du; maitaleak eta maiteak osaturiko armada gaindiezina litzateke". Beste batek, ordea, honela... [+]


1x03: Heriotza
MULTIMEDIA - Galdera Basatiak

Ba al da gure bizitza zeharkatzen duen galdera basatiagorik heriotzari buruz egiten ditugunak baino? Nola aldatzen da bizitza galtzearekiko dugun begirada heldutu ahala? Maddi Nazabal filosofo eta irakasleak dio haurrak beldurretik baino, kuriositatetik hurbiltzen direla... [+]


Haur Hezkuntzako irakasleen %94 emakumeak dira

Ikaslea zenbat eta adinez txikiagoa izan, orduan eta feminizatuagoa da irakasle lana: Haur Hezkuntzan, 10 irakasletik 9 baino gehiago emakumeak dira munduan, Lehen Hezkuntzan %67a eta DBHn %54a. “Kuriosoa da, zaintza oinarri duten beste lan batzuetan (erizainak, erizain... [+]


Eguneraketa berriak daude