Traducido automaticamente do vasco, a tradución pode conter erros. Máis información aquí. Elhuyarren itzultzaile automatikoaren logoa

Dora Salazar: "Uste dut artearen sektorea hobeto dagoela beste batzuekin alderatuta"


04 de maio de 2008
Eskultorea da Dora Salazar. Bere ustez desoreka handia dago kultura garaikideak bizi duen egunerokotasunaren eta ikusle kopuruaren artean.

Zein izan da kultur azpiegituren ugaritzearen kausa Euskal Herrian?


Leku guztietan gertatzen ari da, maila nazionalean eta europarrean ere bai. Imajinatzen dut kultur turismoak eragina izango duela. Turismoa ez da egun hondartzetan bakarrik egiten, sektore garrantzitsua dago kulturarengatik joaten dena lekuetara. Derrigorrez pasa beharreko lekuak sortzeko balio du: Donostiak hondartzaren geltokia bazuen, baina kulturarekin interesa duen jende gehiago erakartzeko; Gasteizek beharbada behar zuen geltoki hori sortzea; eta Bilbokoa nazioartekoagoa da. Gainera, gizarte kultuen sinonimo da horrelako museoak edukitzea. Kultua bi zentzuetan: kultura dutelako eta horrelako museoek, aspaldi arkitekturari buruzko artikulu batean irakurri nuen bezala, katedralen via crucis-ak bezalakoak sortzen dituztelako, artearen katedral sakratuak, Guggenheim bezala. New Yorkera zoazenean MoMA bisitatzea planen artean egoten da. Ez dut uste, hala ere, zentroak eurak errentagarriak direnik, baina inguruan dutenak laguntzen du.

Museoez hitz egin duzu, baina azken aldian sortzen ari diren proiektuek hitz hori alde batera utzi dute, bestelako proiektuak ari dira sortzen.


Museoa erakusketa leku modura txiki geratzen ari da beharbada. Ekoizpena, ikasketa eta elkartrukea osatuagoa da nire ustez. Museoekin gertatzen da egun batean joaten zarela ikustera, edo orain aldi baterako erakusketekin gehiago, baina hiritik kanpo dauden elementuak ematen dute. Ekoizpena badago dinamikoagoa da, jendea sartu eta irten egiten da, museoa baino errealagoa da. Hala ere museo guztiek dituzte hitzaldiak, filmak eskaintzen dituzte, biblioteka… Baina bestelako zentroek osatu egiten dute.

Zein da hemen jarraitzen ari den eredua?


Ez pentsa nik informazio handia dudanik [barre egin du]. Nik Europatik betikoak ezagutzen ditut: London, Berlin, Paris... Donostian Artelekun eskala txikian daukagunaren antzeko zerbait imajinatzen dut eredu modura; Tabakalerak konprimitu egin nahi du Donostiako zinema tradizioa, adibide garrantzitsua izan den Arteleku bera, eta azken teknologien alorra. Bestalde, museoekin gertatzen da jende gutxi joaten dela ikustera. Oso handiak dira, inbertsio handiak egiten dira, baina lekuan bizi direnek ez dituzte erabiltzen. Desfase handia dago sorkuntza garaikideko egunerokoa eta ikusleen artean. Normala da bestalde, hezkuntza kontua delako, ez badizkizute norabide batzuk ematen, informaziorik ez baduzu, nola erreakzionatu behar duzu?

Arazo orokorra ematen du gabezia horrek.


Badirudi museoetan beti isilik egon behar duzula, eliza batean zaudela ematen du. Horrek atzera eragiten dio jende askori. Ez dakit nola egin beharko litzatekeen, baina modu erlaxatuagoan antolatu beharko lirateke espazioak.

Artista zaren neurrian, nola eragiten dute kultur azpiegiturok zure lanean?


Batetik atentzioa deitzen du, mantentzeko zaila dirudi, ze kontu bat da museoak egitea eta beste bat eduki interesgarriak eskaintzea. Gertatzen ari da batzuek ez dutela lerro zehatzik jarraitzen edo ixten ari direla. Baina bestetik, eta agian nire soroari ura ematea da, egia da gehiago hitz egiten dela gaiaz, kutsatu egiten da. Progresio hori mantentzen bada nik behintzat beti emango diet babesa horrelako egiturei, ze gainontzean bestelako gauzak irekiko dituzte.

Hemengo artistak bultzatzeaz hitz egiten da, eta nazioartekoak ekartzeaz. Nola uztartu bata bestearekin?


Artearen munduak diru asko mugitzen du eta ez dakit diru hori esku publikoetan ote dagoen. Iruditzen zait norabideak jartzen dituztenak esku pribatuak direla, komisarioak independenteak dira, nahiz eta boterearekin harremana izan… Iaz unibertsitatetik proiektu bat atera zen, ez dut oso ondo gogoratzen non erakusketa bat egiteko, ozeanoaren bestaldean. Euskal artistak joan ginen, baina ez zen ezer gertatu. Zerbait gertatzeko kritikariren batek zure obran jarri behar ditu begiak, eta orduan zuk jauzi hori ematen duzu nazioartera. Baina hemendik babesa dagoelako… ez dakit, nik hori ez dut  hain argi ikusten. Azkenean galeria kate baten, kritikaren eta elite baten eskuetan dago, eta hor sartzen zara zure obrak txunditu egiten dituelako. Babesa ondo dago, hezkuntzarako azpiegitura onak daude eta badirudi orain hartzaileentzako ere badaudela. Baina norbaiten eskutik nazioartera jauzi egitea ez dut argi ikusten.

Diziplinartekotasunaz ere hitz egiten da, zentro berean alor ugaritako sortzaileak batzeaz.


Estazio zentrala bezalako zerbait da: gauza bera egin dezakezu leku ugaritan, edo dena elkartu, partekatuz-edo. Azkenean niri kultur kontsumitzaile naizen aldetik ez zait bakarrik interesatzen erakusketetara joatea, kontzertuetara ere joaten naiz, hitzaldietara, filmak ikustera… Horiek bilduko dituen zentroa nire ustez erosoa da. Gero, bakoitzaren autonomiaz hasten bagara ez dakit, baina zuri ikustera joateko erraztu egiten dizkizu gauzak.

Lagunduko dutela uste duzu beraz.


Nik positiboa izan nahi dut. Egia esan orain hitz egiten ari garelako, baina normalean horrelako proiektuei garatzen uzten diet. Ez dut inorekin hitz egin, adibidez, Tabakaleraz. Nahiago dut itxaropen berezirik ez izatea, film bat ikustera zoazenean bezala, ea zein neurritaraino goza dezakedan espazio horretaz. Gainera Tabakaleraren ondoan bizi naiz, beraz…

Eta eskala txikiagoko zentroekin, lehenagotik martxan zeudenekin, nola uztartuko dira azpiegitura handiagoak?


Bakoitza gauza desberdinetan espezializatzen dela iruditzen zait. Konpetentzia baino, puzzle moduko bat sortzen da. Guggenheimen eskaintza adibidez, sektore bati ez zaio interesatuko, baina beste bati bai. Adibidez Rekalde aretoak ikusle batzuk asetzen ditu, Arte Eder Museoak beste bat, Bilbo Artek beste bat. Eta batzuetan ikusle guztiak batzen dira. Gune bakar bat egoteak izua ematen dit, multinazionalen ideia bezalakoa da; badirudi gune independenteak badaude autonomia handiagoa dutela. Gasteizen, kasurako, Montehermoso eta Artiumekin ikusten da. Zentro txikiek gainera, badirudi zuzentzen dituenaren izaera dutela, bakoitzak berea ematen dio, egile-ardoak bezala, zuk badakizu zer ikustera zoazen. Gune handiagoak lotuagoak daudela iruditzen zait, presio handiagoa, botere gehiago… Gauza orokorragoak izango dira besteen aldean. Hala ere, uste dut artearen sektorea hobeto dagoela beste batzuekin alderatuta.

Guggenheim zabaltzean kezka zegoen kulturako beste diru-laguntzetatik murrizketak egongo ote ziren. Nola ikusten duzu afera orain?


Beste diziplinekin alderatuta, antzekia adibidez, guk babes handiagoa dugu. Begira zenbat kostatu den arte eszenikoen zentro bat zabaltzea. Dantzan edo musikan ere okerrago daude alde horretatik. Baina hemen behintzat ez du ematen.

Últimas
Manifesto para fuxir do bunker

A morte chámase Eduardo

  • Autor: Compañía Formol (e Manifesto de Ander Lipus)
  • Onde: Salga Modelo, Zarautz, Festival de Literatura
  • Cando: 23 de maio.

-------------------------------------------------------------

A obra desenvólvese nun búnker. O tema da literatura... [+]


2025-05-30 | ARGIA
O Goberno de España quere establecer máis espazos libres de fume: marquesiñas, campus, terrazas...
O Ministerio de Sanidade español está a elaborar un anteproxecto de lei que instauraría novos espazos libres de fume e que afectaría os catro territorios da CAV e Navarra. Entre estes novos espazos atópanse terrazas de bares, campus universitarios ou marquesiñas de... [+]

A Deputación de Bizkaia deixa en mans do Goberno Vasco a conexión do metro baixo a ría de Bilbao
A Deputación Foral de Bizkaia anunciou en 2022 un tren lanzadeira entre As Areas e Sestao, xunto co proxecto dun túnel de vehículos para a conexión de ambas as marxes da ría de Bilbao. O deputado de Infraestruturas e Desenvolvemento Territorial, Carlos Alzaga, afirmou que a... [+]

AHT Gelditu! denuncia que o traballador falecido en Atxondo foi vítima de "unha cobiza"
Segundo a asociación AHT Gelditu, detrás da morte das obras do TAV do pasado martes atópanse "as condicións de escravitude" e "os tratos racistas humillantes e insultantes". O Concello de Atxondo pediu á Ertzaintza que investigue e aclare suceder. Nas obras do TAV faleceron xa... [+]

2025-05-29 | ARGIA
Segregación educativa
Federación de Ikastolas: “A xestión da matriculación non serve para acabar coa segregación”
O Departamento de Educación do Goberno Vasco elaborou en maio de 2023 un decreto para a correcta integración dos nenos e nenas vulnerables no sistema educativo vasco e hoxe a Federación de Ikastolas fai unha valoración moi crítica da mesma: non serviu para acabar coa... [+]

Denuncian o inicio da segunda fase do ferrocarril que CAF está a construír en Palestina
O Comité de Acción Nacional e Civil de Xerusalén Ocupado deu a coñecer o inicio da segunda fase do tren e condenouno pola súa intención de reforzar a comunicación entre os emprazamentos. Israel anunciou a implantación de 22 novos asentamentos en Cisxordania, no leste de... [+]

2025-05-29 | ARGIA
O cuarto traballador morto da semana, en Bilbao, tras caer do tellado
O traballador faleceu este xoves pola mañá nun accidente laboral ocorrido na rúa José María Ugarteburu de Bilbao. O luns faleceron dous traballadores en Andosilla (Navarra) e Atxondo (Bizkaia), e o martes outro en Amurrio (Álava).

A Comisión de Folga de Aiaraldea chama a non normalizar as mortes laborais
Decenas de persoas secundaron esta tarde a manifestación convocada polo Comité de Folga de Aiaraldea (SOS Aiaraldea) para denunciar a morte laboral de Tubos Reunidos. Denuncian a "sangría" das mortes laborais e chaman a non normalizar a situación.

"Desde a nosa pequeñez, é imprescindible dar a coñecer a realidade dos pobos de todo o mundo"
A asociación Bixi Bixi organizou por oitavo ano consecutivo o festival Gora Herriak, que se celebrará entre finais de maio e principios de xuño en Pasai Donibane. Tras dar a coñecer en anos anteriores a realidade de varios países de orixe, este ano o festival contará con... [+]

O TSJPV anula a autorización ambiental concedida polo Goberno Vasco á incineradora de Bergara
O Concello de Bergara, Ekologistak Martxan e dous veciños de Bergara presentaron en abril de 2022 un recurso contra a autorización ambiental concedida polo Goberno Vasco á empresa Valogreene. O Concello subliñou que o tribunal lle deu a razón porque considerou que as... [+]

2025-05-29 | ARGIA
Un xurado de EE. UU. rexeita os aranceis xerais de Trump
A sentenza considera que o presidente estadounidense ha ido máis aló das súas competencias na imposición de aranceis e dálle un prazo de dez días para que os retire.

2025-05-29 | Gedar
En Cintruénigo, Fronte Obreira e Vox mobilízanse de brazo en man
Reivindicaron "Cintruénigo sen delincuencia", como é habitual, criminalizando ás persoas migrantes e refuxiadas na Franxa de Madrid.

2025-05-29 | Hala Bedi
Vitoria-Gasteiz mostra o negocio do envellecemento
Varias marquesiñas de Vitoria-Gasteiz colocaron anuncios nos que denuncian o negocio das residencias de maiores da cidade. Estes anuncios están asinados polo Instituto Foral de Benestar Social.

Os pais piden ao Goberno Vasco que aclare e acorde o novo proxecto de dous centros que se fusionarán
Os colexios Adurza e San Ignacio de Vitoria-Gasteiz empezarán o próximo curso fusionados, pero os pais denunciaron que lles falta proxecto e planificación da nova escola, e que queren saber cando e como facer as súas achegas. “Queremos participar, opinar e achegar en temas... [+]

Israel matou ao líder de Hamás, Netanyahu
O líder de Hamás en Gaza, Mohamed Sinwar, apareceu morto nun bombardeo do Exército israelí contra a cidade de Gaza. HAMAS aínda non confirmou a morte de Sinwar, o maior dos rebeldes do mundo.

Eguneraketa berriak daude