Euskal Herriko pianistak

Argazkian María José Barandiaran piano-jotzailea. Argazkia bere webgunetik hartua da.
Argazkian María José Barandiaran piano-jotzailea. Argazkia bere webgunetik hartua da.

Ekainaren 17an Arriaga Antzokiak oihala altxatu zuen, pandemiaren ondorioz hiru hilabete itxita egon ondoren. Eta irekiera horretan Joaquin Achúcarro pianista handia izan zen protagonista. 87 urteko artista bilbotar eta unibertsal hau baino hoberik ez dago hiriko bizitza musikala berrabiarazteko.

Benetan miresteko moduko musikaria da. Ibilbide bikaina, luzea eta ondo planifikatua izan du. Kontzertu, sari eta grabazioez gain, pedagogian aritzeko astia izan du, eta horretarako, gainera, dohain berezia du. 1990etik irakasle da Dallaseko Unibertsitate Metodistan, baina segitzen du kontzertuak ematen han eta hemen. Laburbilduz, langile handia da, eta ziur aski ezaugarri hori da bere energia eta distiraren sekretua.

Figura honetan pentsatzean, jakina, bere emaztea gogoratu dut, Emma Jiménez, pianista aparta bera ere, bilbotarra Achúcarro bezala, eta ibilbide lasaiagoa duena, ziur asko Achúcarroren indarrak eklipsatua.

Eta horrek guztiak Euskal Herrian izan dugun eta dugun piano-jotzaileen harrobi handia aztertzera eraman nau. Lerro hauen bidez, gure herriko eskola pianistiko bikaina aldarrikatu nahi nuke, estilo ezberdineko eta maila handiko musikariek osatua. Ez ditut denak aipatuko espazio kontuagatik. Barkamena eskatzen dut. Baina aipatuko ditut bereziki distiratsuak direnak, edo hain ezagunak izan gabe, zalantzarik gabeko talentua dutenak.

Joaquin Achúcarro pianoan. Argazkia: Enrique Moreno Esquivel / Euskalduna Jauregia.

Ricardo Requejo irundarra duela bi urte eskas hil zen. Piano-jotzaile bereziki zorrotza izan zen bere buruarekin, baita irakasle karismatikoa eta bere ikasle ugariek gurtua ere. Beste piano-jotzaile batzuk irakasle nabarmendu ziren, hala nola Mª Carmen Ocáriz tolosarra eta pianoaren ‘neskato miragarria’, eta Juan Padrosa, jaiotzez katalana baina bere lanbidea Donostiako kontserbatorioan garatu zuena, aurrekoak bezala. Padrosak grabazio interesgarriak egin zituen, eta oso estilo pasional berezia zuen, gainerakoetatik bereizten zuena.

Eta nork ez ditu ezagutzen Katia eta Marielle Labèque ahizpak? Baionan jaiotako piano-jotzaile hauek ospe unibertsala dute, piano bikote garaikide ospetsuenetako bat direlako. Agertzen diren toki guztietan mira pizten dute, beren arteagatik eta eszenaratze bikainagatik. Beste bikote erakargarri bat Maria Jose Barandiaranek eta Maria Jose de Bustosek osatzen dute, irundarrak eta oso zorrotzak beren errepertorioaren aukeraketan.

Amaitzeko, bi bakarlari bikain aipatu behar ditut: Marta Zabaleta legazpiarra, eta Miguel Ituarte, getxoztarra. Biak Musikeneko irakasleak dira eta gure herrialdeko egungo piano eskola oneneko ordezkariak.
Ikusten duzuenez, asko dago aukeratzeko.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Musika
2024-04-21 | Iker Barandiaran
Amorrazioa, jarrera eta kantuak

Madrilgo queer mugimenduan kokatzen nuen taldea, eta orain gutxi bere esentzian –zuzenekoan– ezagutzeko aukera izan nuen. Orduan jakin nuen Argentinan jaio baina gaztetan Madrilera joandako Belenek (ahotsa eta gitarra) sortu zuela taldea, eta Mariarekin (bateria eta... [+]


2024-04-14 | Iker Barandiaran
Errekak ez du planeatzen

Garai batean, buruz genekizkien The Dark Knight filmeko Jokerren esaldi guztiak, “kaosaren agentea” zenez gero. Horrelakorik zuen, esaterako, bere jokabidea azaltzeko: “Plan bat duen tipo bat al dirudit? Badakizu zer naizen? Autoen atzetik korrika doan txakur... [+]


2024-03-24 | ARGIA
Korrika: 23 edizioetako kanten bilduma

43 urte igaro dira AEK-k lehenengo Korrika antolatu zuenetik 1980an. Lekukoak egindako ibilbideen, leloen, abestien eta omendutako pertsonen errepasoa jarraian.


Eguneraketa berriak daude