Langileon eta, oro har, desjabetuon beharrak asetzeko historian zehar sortu diren elkartze kolektiboak gizateria bezain zaharrak dira. Elkartze horien aitzindari modernoak XVIII. eta XIX. mendeetan kapitalaren ofentsiba berri bat ematen denean sortzen dira: industria iraultzaren eraginez, ekoizpen artisauan eta landakoan oinarritutako ekonomia batetik lehiakortasun handiagoko metaketa erregimen batera igarotzen. Kapitalismo hasiberri horrek eragiten zituen bizi baldintza eskasei erantzuteko ohikoak izan ziren, esaterako, langileen elkartze kooperatiboak, gaixotasunei eta laneko arriskuei aurre egitea ahalbidetzen zuten elkar-laguntza funtsa herrikoiak, kontsumo-ondasunak arrazoizko prezioan lortzeko klase herrikoien elkarteak, sindikatuak edo langileen alderdiak.
Egun, gure bizitzak modu bizigarri batean gauzatzea ukatzen diguten egiturazko arrazoiak oso antzekoak izaten jarraitzen duten arren, gaurko konplexutasun hazkorrak aurpegi anitz baina guztiz elkargurutzatuak erakusten dizkigu. Borreroak baditu milaka aurpegi, esaten zuten Negu Gorrikoek. Horregatik, feminismotik, ekologismotik eta beste herri mugimenduetatik, zibilizazio gisa kolapsora garamatzan askotariko krisi batean guztiz murgilduta gaudela ohartarazten digute. Izan ere, kapitala gure bizitzaren alderdi guztiak bereganatzen saiatzen da bere ugalketa-baldintzak bermatu ahal izateko, nahiz eta horrek prekarizazio orokorrera eraman gaituen. Desjabetze bidezko metaketa teorizatzen du David Harveyk.
"Zergatik ez gara elkartzen, behin egin genuen moduan, geure bizitzetan eragin zuzena duten baina egun kapitalaren menpekoak diren ondasunak ekoizteko?"
Horri aurre egiteko auzoko asanbladan biltzerakoan, etxebizitza sindikatu bat sortzerakoan, gure mendiak eta gainontzeko ondasun komunak defendatzerakoan, kultura askeko espazioak sortzerakoan edo auzolana burutzerakoan elkartzen garen moduan; zergatik ez gara elkartzen, behin egin genuen moduan, geure bizitzetan eragin zuzena duten baina egun kapitalaren menpekoak diren ondasunak ekoizteko? Horretan dabiltza burujabetzen bidean sakontzen duten hainbat eta hainbat herri-kooperatiba, elkarte eta bestelako elkartze herrikoiak. Elikaduran, energian, etxebizitzan, teknologian, telekomunikabideetan eta beste sektore kritikoetan eragiteko herritarrok sortutako ekimen demokratizatzaileak dira, hots, kapitalaren logika eta kontroletik kanpo desjabetuok ahalduntzeko eta birjabetzeko ekimen kolektiboak.
Nazioarteko lehengaien eta ekoizpenaren garestitzeak, banaketako botila-lepoek, klima aldaketak eta abarrek ekarri dezaketen egitura ekonomikoaren aldaketaren aurrean, adi egon beharko gara terminoa bere egin nahi duten aprobetxategien aurrean: burujabetza ez da bertoko edonolako ekoizpen hauspotzea, hots, gure kapitalismoa kanpokoaren aurretik hauspotzea. Burujabetza kontrol herrikoia, kudeaketa demokratikoa eta sarbide unibertsala ekarri beharko lukeen proposamen ez kapitalista da; auto-eraketan oinarrituta. Finean, burujabetzak, herri edo komunitate bakoitzari eragiten dioten gaien inguruan erabakitzeko eta eragiteko duen gaitasunari erreparatzen dio; gure buruen jabe izatea bezain konplikatua eta sinplea da.
Beraz, elkartu gaitezen eta eztabaidatu dezagun zein den etorkizunean jarraitu nahi dugun bidea: gure bizitzen gainean eragin kritikoa duen horren kontrola utzi nahi al diogu errentagarritasun ekonomikoa maximizatzea besterik bilatzen ez duen horri? Ala modu kolektiboan ahaldundu nahi dugu gure bizitzak bizigarriagoak egiteko? Eztabaidatu dezagun, beti, baina ekin diezaiogun agudo, berandu goaz eta.
Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora
ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.
Desinformazioak eta pentsamendu likidoak den-dena hartzen duten garaiak bizi ditugu; garai aproposak beren benetako izatearen disimuluaren arituentzat. Garai aproposak jendea engainatzeko eta Kodizia Jainkosa gurtzen jarraitzeko; jazartzen gaituen Solariaren garaia omen... [+]
Ia oharkabean pasa da joan zen asteazkenean (2025eko ekainak 18) Gipuzkoako Aldizkari Ofizialean argitaratu zen iragarkia.
Izenburua: Azpeitiko 5. poligonoko 58. lurzatian aldi baterako estazio meteorologiko bat
interes publikokotzat deklaratzeko eskaera (GHI-049/25-J01). Hemen... [+]
Joan den igandean, ekainak 15, ugatzari buruzko artikulu interesgarria argitaratu zuen Rosa Canchok El Correo egunkarian. Azken urteotan hegazti sarraskijale adierazgarri honek Araban bizi duen itxaropen onaren egoeraz hitz egiten zen testuan. Arabako Foru Aldundiko Ingurumen... [+]
2025eko Aberri Egunean, Imanol Pradales lehendakari jaunak “Euskadi Nazioa da” eta “hemen jarraitzen dugu eta jarraituko dugu, gure hizkuntzarekin eta gure nazio nortasunarekin, ez izan zalantzarik”, ozenki esan zituen.
Euskalduna naizen aldetik,... [+]
Noizbehinka aipatu ohi da zientzia, edo hobe esanda akademia, gizartetik urrunegi dagoela. Gauzak honela, aditu eta arituen arteko distantzia ahalik eta txikien izatea da jasangarritasunaren zientziaren zioetako bat. Jasangarritasunaren arloan aritzen garen zientzialariok... [+]
Lorazainok bi hilabete baino gehiago daramatzagu greban, eta, horietan, udaltzaingoek indarrez zapaldu gaituzte piketeetan. Hirian zehar jarraitzen gaituzten sekretek jazartzen gaituzte, eta mobilizazio bakoitzean zelatatzen gaituzte. Enpresak ez gaitu aintzat hartzen, eskaintza... [+]
Nork sinesten du urtebetean Ordiziako errealitatea goitik behera aldatu dela eta desorekak desagertu direla?
Udaberriko oporren ataritan egunkarietan Begoña Pedrosak eman zigun titularra: Ordiziak ez du desorekei aurre egiteko plan berezirik behar... [+]
Zein da otordu egoki baten proportzioa. Nondik dator egunero ahora eramaten dudan ogia. Zergatik ez dut goserik. Nork erabakitzen du zu ez zarela ni, gu ez garela berdinak. Nola egiten da janaria. Non altxatzen dira dorre garaiak eta non harresi mortalak. Nork jaten du eskuekin... [+]
Europako lau presidente gudazaleek (Emmanuel Macron, Keir Starmer, Friedrich Merz eta Donald Tusk), maiatzaren 10ean 30 egunetako su-etena exijitu zioten Vladimir Putini. Errusiako presidentearen erantzuna: “Maiatzaren 15ean has gaitezen bakea negoziatzen... [+]
Historikoa izan da, Monarkia Espainiarreko epaitegi batek honako ebazpen hau onartu du: "Iratxe Sorzabal zaintzeaz arduratzen ziren funtzionarioek elektrodoak aplikatu zizkioten deklaratzera behartzeko, eta horrek zera dakar, haren oinarrizko giza eskubideak nabarmen... [+]
Energia eta telekomunikazio burujabe eta iraunkorraren aldeko manifestu kolektiboa.
Israelgo Estatuaren aldeko funts batek Espainiar Estatuko makrojaialdi gehienak erosi ditu. To. Hondartza ondoan noria eta guzti duen jaialdia zein hardcoreta tatuajedunak joaten direna, 1.400 miloi euroko trukea, Palestinako kolonia israeldarretan etxebizitzak eraikitzeko... [+]
Gasteizko Arana auzoan Nazioarteko Babeserako Harrera Zentroa birgaitzeko lanak hasi ondoren, bizilagun okupatuak eta kezkatuak garen aldetik eta Euskal Herria benetako harrera- herria izan dadin, berriz ere publikoki posizionatu beharra ikusi dugu. Beste behin ere lengoaia... [+]
Ikusiz zenbat psikologok, medikuk, terapeutak… metodo mirakuluak partekatzen dizkiguten, pentsa daiteke haurren heziketa nazioarteko kezka dela eta denok adituak bilakatu garela.
Azken asteotan, energia berriztagarriei buruzko eztabaida komunikabideetan zabaldu da. Euskal Herrian, lehenik eta behin, Aritz Otxandianok jasandako erasoaren kasu mediatikoa izan genuen, berak energia berriztagarrien aldeko jarrerari egotzi ziona; handik egun gutxira,... [+]