Axolarazi beharreko gorputzak

  • Performatibitate-teoriaren helburua zen gorputz batzuk aiseago bizitzea, hain zuzen, genero-arau dikotomikoa betetzen ez zutenak.


2015eko abenduaren 22an - 08:19
Judith Butler filosofoa Bartzelonako Centre de Cultura Contemporànian emandako hitzaldian. Argazkia: CCCB.
Kazetaritza independenteak herritarren babesa du arnas

90eko hamarkadaren hasieran argitaratu zituen Judith Butlerrek genero-performatibitateari buruzko bere lan sonatuenak, eta hastapenetako ekarpen horietaz jardun zuen, besteak beste, pasa den azaroaren 5ean, Bartzelonako CCCB zentroan, +HUMANS erakusketaren kari. Horrez gain, azken 25 urteotan kezkagai izandakoak ere izan zituen hizpide: teoriaren garrantzia, praktika politikorako oinarri gisa; gorputz prekarioak; gorputzen interdependentzia eta zaurgarritasuna; gorputzek kaleak hartzearen ondorioak...

Teoria, zertarako?

Gaur egungo gizarte-antolamendu eta eredu ekonomikoak dakartzan erronka globalen aurrean, presaka jarduten da sarri, eta bigarren mailakotzat jo ohi da teoria-lana, hartu beharreko erabakien eta ezarri beharreko politiken martxa moteltzen duelakoan. Ezin dira, ordea, biak kontrajarri, ekintza politiko ororen oinarrian marko teoriko jakin bat baitago. Alegia, emakumeei buruzko legeak onartzen dira, edo etorkinei buruzkoak, eta kontzeptu horiek modu jakin batean ulertzen dira, marko teoriko eta ideologiko jakin baten arabera, sarritan ikusezina den arren.

Teoriaren helburua, egitekoa eta abantaila izan daiteke, orduan, oinarri ikusezin horiek zalantzan jartzeko aukera ematen digula, emantzat jotzen ditugun kategoriak, hala nola gorputza, emakumea, transexuala, etorkina; bizitzeko bestelako moduak irudikatze aldera; nahiz eta jakin badakigun pentsamendua, huts-hutsean, ez dela nahikoa bestelako bizimoduak eraikitzeko. Teoria kontsumo-balore bat bezala elkartrukatzen den garaiotan (zer zara, foucaltiarra ala lacaniarra?), politika egiteko, eragiteko eta erresistentzia jorratzeko balio duen filosofia baten alde agertu zen Butler.

Generoa prekarietatearen erdigunean

Sarritan galdetu izan diote filosofoari ea prekarietateaz pentsatzen hasi orduko ahaztu egin ote dituen bere hasierako lanetan generoaz aipatutakoak. Filosofoaren arabera, bi ildoen artean ez da kontraesanik. Hasteko eta behin, prekarietatea erlazioan da beti, guztiok gara potentzialki prekarioak, eta prekarioa izateak, aldi berean, ez gaitu sekula osoki definituko, pertsona gisa. Prekariotasuna da "politikoki eraikitako egoera hori zeinean jende-mota jakin batzuk aiseago pairatzen baitituzte babes-sare ekonomiko eta sozial eskasen ondorioak, eta, diferentziaren bidez, zaurgarriagoak bihurtzen baitira, aiseago biolentatzeko edo akabatzeko modukoak". Sexuak, jatorriak eta klaseak eragina dute prekariotasunaren banaketa desorekatuan.

Genero-teoriak ondu zituenean hitz hori bera ez aipatzeagatik, antzeko ideien bueltan zebilen. Azken batean, genero-performatibitatearen nozioak bazuen asmo politiko argi bat, hain zuzen, genero-arau bitar nagusietatik urruntzen ziren jendeen bizitzak arnasgarriago egitea. Genero-performatibitatearen helburua zen aniztasun bat islatzea, ezen ez, inondik ere, esatea zer praktika zeuden ondo eta zer praktika gaizki. Arauaren zurruntasuna laxotzea zen asmoetako bat, hala araua betetzen ez zutenen onerako nola araua zorrotzegi betetzen zutenen mesedetan, horiek ere prezio garestia ordaintzen baitute araua gorpuzteko ahaleginean.

Bestalde, genero-arauak hertsiki lotuta daude prekariotasunarekin, genero-ulergaitzat jotzen diren pertsonek arrisku handiagoa baitute indarkeria, patologizazioa eta jazarpena jasateko (pertsona transexualen aurkako indarkeria-kasuen kopurua adibide). Publikoki nola eta nor agertzearen muin-muinean daude genero-arauak, nola dauden beste hainbat aferaren erdigunean: zer alde dagoen espazio publiko eta pribatuaren artean, noren osasun-eskubideak aitortzen dituen zuzenbideak, zer ahaidetasun-harreman jotzen diren legezkotzat...

Gorputzak, beti erlazioan

Generoa eraikia delako ideia Butlerri zor diogula-eta, pentsalariari sarritan leporatu izan diote gorputzaren materialtasuna aintzat ez hartzea, alegia, kontuan ez hartzea izan badirela, fisikoki, gorputzak. Salaketari aurre egin zion berak: gorputz sexuatua ezinbestean dago zamatuta bere une historiko eta sozialeko esanahiekin, testuinguruan eta erlazioan baino ezin daiteke ulertu. Adibide baterako, mende luzez, emakumeak ez ziren kategoria bereizitzat hartzen, aitzitik, gizon elbarriak baino ez ziren. Butlerrek gorputzaren materialtasuna aintzat hartzen ez duela baino, zehatzago litzateke esatea uko egiten diola gorputz sexuatua soilik erreprodukzio-gaitasunen arabera ulertzen eta bereizten duen marko teoriko hegemonikoari. Izugarri mugatua baita hori: zenbait gorputz ez dira erreproduzitzeko gai gazteegi edo zaharregi direnean, batzuk ez dira sekula erreproduzitzeko gai, eta beste hainbatek bizialdi osoa egiten dute erreproduzitu gabe, gai izanda ere.

Gorputza ulertzen eta pentsatzen jarraitzeko bestelako gako interesgarriak plazaratu zituen Butlerrek. Heltzen zaion ikuspuntutik heltzen zaiola, ipintzen dizkiogun izenak ipinita ere, ez dugu sekula lortzen gorputza osorik harrapatzea. Hahor zergatik den gure umiltasun kontzeptualaren erakusgarri. Butlerren iritziz, filosofiak ez du asmatu bizi den gorputz bat pentsatzen, gauza konkretu gisa irudikatu izan du beti, indibiduala, autonomoa; positiboki pentsatu du, ahaztuz gorputz batek bizirik jarraitzea ez dagoela soilik gorputz horren esku, beste gorputz batzuekiko erlazioan dagoela etengabe, ezinbestean, eta, era berean, hamaika baldintza materialen beharra duela irauteko. Adibidez, gorputz bat ez da biziko berotasun eta janari nahikorik lortzen ez badu, sekulako bizi-grina izanik ere.

Noski, kontua ez da pendulua beste muturreraino eramanda gorputzak masa sozial homogeneo gisa irudikatzea. Eta gorputzen, pertsonen bestelako beharrak ere hartu behar dira aintzat, behar materialez gain, hor daude behar afektiboak. Gorputza ulertuz gero beste gorputzekiko interdependentzian, gorputz hauxe ezin da existitu, inolaz ere, beste gorputzen faltan. Errotik aldatzen dira gauzak: "ni"-ak derrigor behar du "zu"-a edo "gu"-a bizitzeko, eta horrek batu egiten gaitu, sozialki, hainbat lotura azpimarragarriren bidez. Pertsona bakar bati eragiten dioten gatazkak gizarte-gatazka bilakatzen dira.

Hausnarketa horien argitan, akaso, hobeto egin diezaiekegu aurre Butlerrek berak aipatutako erronka eta erantzukizun globalei, gero eta jende gehiagoren bizitza-baldintzen okerragotzeari, gero eta jende gehiagoren prekarizazioari, oinarrizko eskubide politikoak gauzatu bitartean zuzenean edo zeharka Mediterraneoan, Ankaran edo Gazan hiltzen dituztenen errealitateari.

 

 


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Generoa
“Txistuak, mehatxuak eta irain sexistak” jaso dituzte Laudioko jaietan eraso matxista bat salatzeagatik

Agerraldia deitu zuen Laudioko mugimendu feministak igandean, Odoloste eguneko goizaldean Txosnagunean gertatutakoa salatzeko. 


Festetako egitarauaren argazkia matxista dela salatu du Cascanteko emakumeen elkarteak

Candela emakumeen elkarteak eta PSNk eskatu dute argazkia kentzea eta udalak argitaratutako materialetan kontrol handiagoa egotea, ez egoteko estereotipo sexistarik.


Sexu erasoak “kopuruz eta intentsitatez handitu” dira Bilboko Aste Nagusian

Bilboko Konpartsek elkarretaratze jendetsua egin dute Arriaga Antzokiren aurrean azken egunetako eraso sexisten aurka egiteko. Konpartsek adierazi duten arabera, erasoak kopuruz eta intentsitatez handitu dira. Aste Nagusiaz gozatzera gonbidatu dituzte herritarrak, eta... [+]


Sexu-indarkeria Antartikako ikerketa-base estatubatuarretan

AEBko Zientzia Fundazioaren Antartikako Programak (USAP) jakitera eman duenez, Antartikako ikerketa-baseetan 2022-2024an egin duten galdeketan, parte-hartzaileen % 41k adierazi du sexu-erasoa edo sexu-jazarpena jasan duela.


Zizur Nagusian emaztea hil zuen gizonak behin-behineko espetxealdia etxean beteko du

85 urteko gizonak bere emaztea hil zuen uztailean, eta Poliziaren ikerketaren ondoren behin-behineko espetxealdian zegoen. Orain, Nafarroako Auzitegiko Bigarren Atalak esan du gizonak "ageriko narriadura kognitiboa" daukala eta "zaurgarria" dela.


Hainbat pertsona atxilotu dituzte eraso sexistak leporatuta Bilboko Aste Nagusiko lehenengo bi egunetan

Bilboko Aste Nagusian hainbat pertsona atxilotu ditu Poliziak eraso sexistak leporatuta. Egoera horren aurrean, Juan Mari Aburto Bilboko alkateak esan du Polizia "eraginkorra" dela eta Bilbon "inoiz baino polizia gehiago dagoela".


Getariako Salbatore jaietan emakume baten aurkako “eraso larri” bat salatu, eta egitaraua bertan behera utzi dute

Getariako txosnagunean eta Aian egin dute elkarretaratze isila. Jai batzordeak txosnak itxi zituen.


“Intentsitate altuko” bi sexu eraso salatu ditu Gasteizko Mugimendu Feministak ostegun gauean

Mugimendu Feministak azaldu duenez, Fermin Muguruzaren kontzertuaren aurretik gertatu ziren erasoak. Horiez gain, beste hiru eraso zenbatu dituzte: hiru gizonak atxilotu ditu poliziak. 


Bakioko jaietako gau bateko egitaraua bertan behera utzi dute, sexu erasoen eta borroken gorakadagatik

Abuztuaren 29ko gaueko egitaraua bertan behera utzi dute, iazko jaietan gau horretan izan baitziren indarkeria kasuak: sumisio kimiko bidezko sexu erasoak eta borrokak "nabarmen" areagotu zirela azaldu du Amets Jauregizar herriko alkateak. Abuztuaren 28tik 31ra bitarte... [+]


Indarkeria matxista gisa ikertzen ari dira 78 urteko emakumearen hilketa, Zizur Nagusian

Emakumea hilda aurkitu dute bere etxean. Senarrak, 85 urteko gizonak, emakumearen heriotzaren berri eman du, Polizia bertaratu denean diskurtso inkoherentea zuela ohartu eta atxilotu egin dute. 


71 urteko espetxe zigorra ezarri diote Hondarribiko surf irakasle bati, 11 adin txikikori sexu abusuak egitea egotzita

2011tik 2021era bitarte egin zituen erasoak, klaseak eman bitartean. Gipuzkoako Lurralde Auzitegiak sexu abusuen delitu bakoitzeko lau urte eta hilabete bat eta hamabi urte bitarteko kartzela zigorra ezarri dio. Horrez gain, 40 urteko gizonak adin txikiko bakoitzari 3.000 eta... [+]


Algortan izandako taldeko sexu-eraso baten ustezko egileetako bat atxilotzeko agindua eman dute

Getxoko 3. Instrukzio Epaitegiak atxilotze-agindua eman du 2023ko urrian Algortan jazotako talde sexu-eraso batean ustez parte hartu zuen egileetako baten aurka. Kasua sexu-eraso larri gisa sailkatu du magistratuak eta poliziari eskatu dio, gaztea aurkitzen dutenean, epaitegira... [+]


Nagusikeria

Berriz gertatu da. Bartzelonako Unibertsitateko ikerlari batzuek (emakumeak) salatu dituzte beren nagusiarengandik (gizona) jasandako sexu erasoak eta nagusikeria edo botere-gehiegikeria. Eta berriz ere, ospe handiko gizonaren aldeko adierazpena bultzatu dute, baita... [+]


Laura Macaya
“Indarkerian esku hartzeko marko hegemonikoek ez diete onik egiten emakumeak suspertzeko prozesuei”

Urte luzeak daramatza Laura Macayak indarkeria jasan duten emakumeei lagun egiten, arlo instituzionalean, militantzian, bai eta beste justizia-eredu batzuetatik abiatuta ere. Horri guztiari buruzko liburu bat kaleratu berri du: Gatazka eta abusua ez dira gauza bera (Katakrak,... [+]


“Intentsitate handiko” bi sexu eraso erregistratu dituzte Iruñeko sanferminetan

Gutxienez hamahiru sexu eraso salatu dituzte hainbat emakumek, horietatik bi "intentsitate handikoak", eta besteak "arinagoak". Mugimendu Feministak gogorarazi du salatutakoez gain "sexu eraso gehiago" egon daitezkeela, eta lanean jarraituko duela... [+]


Eguneraketa berriak daude