Gizonen jatorrismotik haratago

Inoiz baino beharrezkoagoak dira eskuin muturraren gezurrei
aurre egingo dieten hedabide independenteak

Aurtengo uda berezia da Covid19ak sortu duen pandemia dela eta, baina beste gai batek ere astindu ditu urte sasoi honetan bazterrak. Uztailaren 30ean eldiario.es egunkarian El maltratador políticamente correcto (Tratu txarren emaile politikoki zuzena), eta irailaren 6an ARGIAn Gas Argia, June Fernándezen artikuluetan, duela urte batzuk, bere burua feministatzat aurkezten duen eta berdintasunaren aldeko diskurtsoan oinarrituriko ibilbide publikoa duen gizon baten biktima izan zela azaltzen du.

Salaketa publiko honek hautsak harrotu ditu. Nola da posible feministatzat bere burua duen gizon batek horrelako zerbait egitea? June Fernández-ek bi artikulu horietan Tania Martínez Portugalek egin zuen Transformando imaginarios sobre violencia sexista en el País Vasco. Narrativas de mujeres activistas (Biolentzia sexistaren inguruko iruditeriak eraldatzen Euskal Herrian. Emakume aktibisten narratibak) tesian jasotako ondorioei egiten die erreferentzia. Bertan, aurreko galderaren erantzunak topa genitzake.

Baina hautsak harrotzen direnean, ohikoa izaten da erreakzio ezberdinak suertatzea. Eta kasu honetan ere horrela suertatu da berdintasunaren inguruan gabiltzan gizon, talde, elkarte ezberdinen artean. Eta argudio aukera zabal bat agertzen zaigu.

"Zer gertatzen da salatua dena ezagutzen badugu, edota ezaguna bada? Non geratzen da “nik sinesten dizut” irizpidea? Hemen, gizonon korporatibismoak defentsarako jarrera antolatzen du. Eta bereziki gure burua feministatzat dugunon artean"

Salaketa egin duenari sinesgarritasun osoa ematen eta azaltzen diogunengandik hasita, minimizaziotik, ezeztapenetik, zuriketa argudioetatik, salaketa zalantzan jartzetik edota zeharkako gai batean zentratzetik pasata, isiltasuna argudio bezala erabiltzen dutenengana ailegatu arte.

Atentzioa eman digun gai bat oso maiz atera da erreakzio askotan kasu zehatz honetan: maila indibidualean bakoitzak bere buruarekin egin beharrekoan geratzea. Hau da , bakoitzak bere burua aztertu, begiratu behar duela. Baina kasu zehatzaren erantzun indibiduala edo/eta kolektiboa, ez dira eginbeharretan azaltzen, bat-batean desagertu egiten dira.

Eta hau ez da kasualitatea. Ezezagun batek egiten duenean, oso azkar erantzuten dugu, ez dugulako ezagutzen (beraz ez dago loturarik), baina zer gertatzen da salatua dena ezagutzen badugu, edota ezaguna bada? Non geratzen da “nik sinesten dizut” irizpidea? Hemen, gizonon korporatibismoak defentsarako jarrera antolatzen du. Eta bereziki gure burua feministatzat dugunon artean. Ezker mugimenduetan bada joera indarkeria sotil honetatik at egotearen iritzia edukitzearena: “Gurean ezin da gertatu, gu horizontalak gara, feministak gara..”. Beharrezkoa da hor begia jartzea. Bestela badirudi ezkertiar, feminista, aurrerakoi… adjektiboek indarkeriatik kanpo kokatzen gaituztela, gure jarrera eta jokabideak kolokan jarri gabe.

Argi eduki behar dugu, gure lan edo militantzia guneetan gorpuzten diren jokabide salagarri horiek larriago bihurtzen direla berdintasunaren aldeko lana edota militantzia ikur publiko gisa erabiltzen dugun heinean. Jokabide horiek gaitzesgarriagoak dira.

Jakina, alde batera utzi behar dugu, besteak eta gu, onak eta txarrak, jatorrak eta kabroiak, begirada. Berdintasunaren aterkipean egoteak ez digu ziurtatzen gerriraino sexismoz blai ez egotea. Hori badakigu edo jakin beharko genuke. Hausnarketa eta behaketa indibiduala, pertsonala lehen pauso bat izan daiteke, baina ez helmuga. Denok dugu zer begiratu, zer landu, zer deseraiki, gure gizon izateari eta gure maskulinitateari begiratzen badiogu.

Indarkeria matxistaren aurka dugun konpromisoan salaketa eta posizionamendua ezinbestekoak dira, baina ezin da salaketa publikoa egitera mugatu. Haratago joan behar dugu. Gure elkarteetan, talde eta kolektiboetan gure pribilegioak sortzen eta sendotzen dituzten jokatzeko eredu zaharrek zein neurritan indarrean jarraitzen duten antzemateko lana ezinbestekoa da. Oso tentuz ibili beharra dugu militatzen edo lan egiten dugun mugimenduetan indarkeria matxista ahalbidetzen duten botere harreman sexistak desagertu daitezen. Eta horretako, lanketa kolektibo bat ezinbestekoa izango da.

Beraz, kasu zehatz bat suertatzen bada, bakoitzak egin dezakeen barne begiradaz gain (honi inongo zilegitasunik kendu gabe), posizionamendu indibidual eta kolektiboak premiazkoak izan behar dute. Bereziki, berdintasunaren aldeko konpromiso bat dugunon aldetik. Zerbait esan beharko dugu, gure sareetatik, elkarteetatik, kolektiboetatik. Maitena Monroy-k dioen bezala, eta gai honetara ekarriaz, Feminista desde siempre (Betidanik feminista) artikuluan: "Iraultza pertsonal handia sortuta ere, horrek dakartzan interdependentzia guztiak dituen bizi-proiektu batean pentsatu ahal izateko baldintzarik ez badugu, irtenbide indibidualak bilatuko ditugu erantzun kolektiboen ordez".

June Fernández-ek bere zauriak sendatzen denbora eta energia gutxiago inbertitzeko azaltzen duen esperantza hori bete dadin, gure ardura ere bada sortutako zauriak sendatzeko lanketa egitea. Baina batez ere zauri horiek ez eragiteko ardurak hartzea.

Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora

ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Iritzia
Trekutz eguna

2023ko uztailean jaso genuen berria antzuolarrok. Irimon bi aerosorgailu erraldoi jartzeko proiektu bat aurrera eramateko eskaera jaso zuela Udalak. Hasieran zalantzak eta galderak: nor zegoen proiektuaren atzean? Zein zen proiektuaren benetako helburua? Zein izango... [+]


2025-09-10 | Imanol Epelde
Berriketa gutxi
Euskal. Jai.

Aste honetan, etxeko lanak jarriko dizkizuet. Hori gertatzen zaigu urte luzetan irakaskuntzan aritu garenoi: dena bihurtzen dugu arbel, etxeko lan eta ikas-egoera. Demagun euskal jai bat antolatu behar dugula herrian. Zer egitarau proposatuko dugu? Nola ospatu, dantzatu eta... [+]


2025-09-10 | Nekane Txapartegi
Zenbat arantza Arantzak

Arantzaren buruko loreek ez zuten arantzarik, Arantzaren bizitzak, ordea, asko. Emakume izatearekin batera, jaiotzetik batzuk. Besteak gaztetatik eransten joan zitzaizkion, komisarian torturak ezarriak, Burgosko prozesuan eta kartzelan, arantza horiek denak patriarkatuak... [+]


Bizipenak

Bizipen multzoa da gure historia. Esperientziek osatutako atal eta kapituluak. Errutina eta egunerokoa zipriztintzen dituzten gertaerak. Baina adin batera iritsita, bizi izandako momentu batzuk atzenduta geratzen dira, buruaren zokoren batean ostenduta. Ez ahaztuak,... [+]


2025-09-10 | Iñaki Barcena
Parte izan, parte hartu eta parte eman

Ez dira gauza bera. Sistema demokratiko bat, edozein eskalan, parte-hartzailea ez bada ez da demokratikoa. Demos batek ez badu lehentasunik erabakiak hartzerakoan, demokrazia eredu hori hutsala da. Israelgo Estatuan hauteskundeak egiten dira, baina ariketa politiko horrek ez dio... [+]


2025-09-10 | Tere Maldonado
Nire garuna ote naiz? (eta II)

Ez dut ikusi nahi gorputza arimaren kartzela gisa. Baina ezin dut saihestu gorputz atletikoak, gazteak, osasuntsuak, ulertzea luxuzko ibilgailuak balira bezala, jabeen eramaile arinak. Gazte (osasuntsu, atletiko) ez garenon gorputzek ere bere jabeok eramaten gaituzte, baina kasu... [+]


Teknologia
Teknologia bizigarriak?

Teknologien azken joerengatik galdezka aritu da mastodon.eus-eko erabiltzaile bat, ezagutzen zuenak ez baitzion zirrararik eragiten. Zer pentsatua eman digu zenbaiti, eta jaso dituen erantzunak oso ezberdinak izan dira.

Nik adierazi diot teknologiek gizakion arteko... [+]


Desberdintasunen garrantzia nazioarteko politikan

Trumpen muga-zergen dantza da azken hilabeteetako berri nagusietako bat. Gerra komertziala eta ekonomikoa hedabideen eta analisten ahotan daude oraindik ere. Gehienetan, baina, herritarrei gauzak era oso sinplean azaltzen zaizkie, gutxi-asko esanez Etxe Zurian ero bat dagoela... [+]


2025-09-10 | Ula Iruretagoiena
Lurraldea eta arkitektura
Udako postalak

Ikasturtearen hasiera, lankideekin, laneko deskantsuan, kafe baten inguruan, atzean utzitako hilabeteen oroimenak mahairatuz. Deskantsua paraje desberdinetan egin izanagatik ez ditugu alboratu gizarte gisa ibiltzen dugun garaia. Distantzia hartu eta geldiunean gaudenean gai gara... [+]


2025-09-04 | Joseba Alvarez
Dena blokeatu!

Horixe da datorren irailaren 10ean Frantziako Estatua hankaz gora jarriko duen deialdi herritar berriaren lema. Sarean gaia lantzen ari diren gune asko daude, baina bi interesgarrienak aipatzearren, hor daude, besteak beste, @lessoulevements edota @bloquonstout atariak.

Izan... [+]


Barkoxeko pastoralaz

Usaiako "süjetik" gabea, esku andana batek idatzia, errejent multzo batek zuzendua, gertakizun askoren kontari, gisa guzietara kolektiboa da.


2025-09-03 | Imanol Epelde
Berriketa gutxi
Progre

Gizonezkoak ziren gehienak Sanferminetako entzierroetan; gizonezkoak ia denak Frantziako Tourrean; gizonek hartu dute udako musika jaialdietako oholtza eta backstage-a; gizonezkoak dira nagusi bertso-plazetan; gizonezkoak dira Donald Trump, Vladimir Putin eta Benjamin Netanyahu... [+]


‘Txoloak, sudakak, moroak, payoponiak’

Chocón, Kolonbiako hiri batean, beltzak, indigenak eta mestizoak elkar bizitzari eusten saiatzen dira. Beltzek txoloak deitzen diete embera indigenei, eta emberek beren hizkuntzan hitz egiten dutenean, kristauez hitz egiteko esaten diete bai mestizoek eta bai beltzek... [+]


2025-09-03 | Castillo Suárez
Maitasunaz

Akordatzen naiz Blanca Llum Vidal poeta maitasunaz hizketan entzun nuen lehendabiziko aldiaz. Bere esperientziaz aritu zen, besteak beste. Esan zuen bere ordura arteko bizitzan maitasuna beti amaitzen zela, baina maitasunak ez lukeela amaitu beharko sentituz bizi dela. Ez dela... [+]


Eguneraketa berriak daude