Davant/Matalaz aferaren inguruan zenbait hitz


2023ko urriaren 20an - 14:18
Kazetaritza independenteak herritarren babesa du arnas

"Matalaz/Lertxundi" ikusi ohi da Matalaz abesti sonatuaren egileak zeintzuk diren begiratuz gero. Haatik, mende erdi baten bueltan, Jean-Louis Davantek aitortu du publikoki Matalazen azken hitzak berak asmatuak direla, eta "hutsa hastean" egin zuela, lehenago ez esateagatik. Ohikoa da jabetza intelektualaren aldarria (nork berarena edota besteena ere). Ez da hain ohikoa, ordea, jabetza horri uko egitea, ez bada lotsaz edo asmo gaiztoz egindako zerbait. Matalaz poema ez da lotsatzeko ez asmo gaiztoz egindako gauza bat. Zergatik gorde isilean?

Davanten erantzuna ezagutzea arras egokia da (hori bezalakorik ez dago!). Baina nago honek guztiak gure (eta, oro har, kultura guztien) tradizio eta mitoei buruzko informazioa ematen digula. Lehendabizi afera laburbilduko dut, eta gero zenbait hausnarketa paratuko ditut.

Aski ezaguna zaigu Matalazen istorioa. XVII. mendean Mitikileko erretorea zen Bernard Goihenetxe, Matalaz ezizenez. Errege eta jauntxoen ondasun publikoarekiko politika xelebre eta alderraia zela eta, Matalazek 7.000 laborari zuberotarren altxamendua gidatu zuen, 1661an. Lau hilabete pasa eta gero altxamendua menderatu egin zen, eta Lextarreko "khürütxe xürian" Matalazi lepoa moztu zioten.

Matalaz poema nola sortu zen, ordea, ez da horren ezaguna. Hona hemen labur-labur (nagusiki, Berrian egindako elkarrizketa eta Enbata aldizkarian publikatutako testutik jasoa):

a. 1956ko udan Davant ikaslea Beñat Artegiet Mitikileko apaizarengana joan, eta hartatik jasotzen ditu Matalazen ustezko azken hitzak: "Dolü gabe hiltzen niz, bizia Ziberoarentako emaiten baitüt. Agian, agian, egün batez jeikiko dira egiazko ziberotarrak, egiazko eüskaldünak, frantses zorrikeria horren ohiltzeko eta gure aiten aitek ützi daikien lurraren popüliari erremetitzeko!".

b. Davanti hitz horiek desegokiak iruditu-edo, eta "frantses zorrikeria hori" ordez "tirano arrotzak" jartzea erabakitzen du. (Geroztik damutu zen, jauntxoak zuberotarrak zirela konturatzean).

c. 1970ean Davantek Histoire du peuple basque/le peuple basque dans l'histoire argitara ematen du. Hantxe, estreinako aldiz, Matalazen azken hitzak jasotzen dira. Davant hitz horien benetako jabetzaz isilik egoten da, argitasun handirik eman gabe: "C'est du moins ce que nous rapporte la tradition orale" ("Hala esaten digu behintzat ahozko tradizioak").

d. 1981ean Benito Lertxundik poema jasotzen du Altabizkar/Itzaltzuko bardoari diskoan. Abestia honela sinatzen da: Matalaz/Lertxundi. Jatorrizko "tirano arrotzen ohiltzeko" hori "tirano arrotzen hiltzeko" bilakatzen da. Davant kexu agertzen da, oraindik ere jabetza aldarrikatu gabe.

e. 2023an, publikatu eta mende erdi geroago, hitzen desitxuratze etengabearekin asperturik, Davantek publikoki onartzen du berak asmatuak direla. Hainbat tokitan onartzen du: haren Baskoniako notiziak iparretik ikusiak (2022: 280-281) liburuan, Enbata aldizkariko kronika batean eta Berria egunkarian egindako elkarrizketa batean.

Sinboloen balioa ez da egia literala, baina sinboloek egia bat behar dute izan. Sinboloak hedatzean, anonimotasunak eta herrikoitasunak sinboloen komunikazioari laguntzen diote. Hortaz, ez da kasualitatea Davanten isil egote luze hori

Ez naiz hemen kontu subjektiboez ariko. Davanten lan aparta zalantzan ez dago. Aldarrikatu eta, batez ere, irakurri behar da. Hala ere, historialari baten ikuspuntutik, bistan da arazo larri batzuk badirela. Hasteko, telefono apurtu bat. Batetik, Matalazen azken hitzen itzulpen librea (Artegiet/Davantek egina). Bestetik, poema baten itzulpen librea (Lertxundik egina). Bigarren, informazioaren benetako iturriak ezkutatu dira. Eric Hobsbawnek salatzen zituen "invented traditions" (asmatutako tradizioak) horien adibide argi bat da. Matalazen azken hitzak asmakizun hutsa baitira.

Hori guztia onartuta ere, bat-bateko zenbait hausnarketa egitea komeni da. Lehendabizi, mitoa eta historiaren arteko ezberdintasuna betiko azpimarratu beharra. Matalaz poema arte espresio gisa hartu behar da, ideia bat gordetzen duen poema eder bat. Eskola katoliko batean ikasi duen edonork uler dezake zertaz ari naizen. Biblia, egia literalak ez diren egia erlijiosoez beterik dago, Genesiatik hasita. Poema edo mito baten arrakasta eta ponpa ez datoz soilik egia izatetik, baizik eta haren balio artistiko eta sinbolikotik. John Armstrong politika ikerlari primordialistak kontzeptu interesgarri bat eskaintzen digu, alegia, mito-sinboloaren konplexua, non mitoa, sinboloa eta komunikazioa uztartzen diren. Mitoa edukia da. Sinboloa medioa da, bitartekoa. Komunikazioa sinboloaren hedapena da, etengabe zaharberritzen duena. Matalazen altxamendua eta heriotza tragikoa mitoa da. Matalaz poema eta abestia sinboloak dira. Matalazen mito horren elibat mugarri komunikatibo nabarmentzen ahal dira. Lehena, Davantek Matalazen azken hitzak argitara ematean. Bigarrena, Lertxundiren abestia publikatzen denean.

Sinboloen balioa ez da egia literala, baina sinboloek egia bat behar dute izan. Sinboloak hedatzean, anonimotasunak eta herrikoitasunak sinboloen komunikazioari laguntzen diote. Hortaz, ez da kasualitatea Davanten isil egote luze hori. Beste aldetik, hastean egia ez esateagatik, aurrerantzean hitzen manipulazioa salatzeko oztopo bat izan du Davantek. Desitxurapen batek beste desitxura baten salaketa galarazten du. Oraingo aitortzak kate hori eten egin du.

Enrique Aramendia Muneta, argileku.eus

Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora

ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Irakurleen gutunak
2025-10-09 | Patxi Aznar
Estatu Batuen gainbehera, eta arrisku nuklearra

Setioa hausteko Palestinara janaria zeramaten aktibista batzuk atxilotuta jarraitzen duten bitartean, honako gogoeta hau:

Bigarren Mundu Gerra hasi aurretik, Hitlerrek beste herrialde batzuetako lurrak konkistatu bazituen ere, Mendebaldeko potentziek ez zuten ezer egiten... [+]


2025-10-09 | Markel Elortza
Bi urteko genozidioa, bi urteko isiltasuna

Gaur bi urte bete dira estatu sionistak Palestinako herriaren aurka martxan zuen genozidioa bizkortzen hasi zenetik. Bi urte, non haurrak, eskolak, ospitaleak eta ametsak bonben jomugan egon diren, munduaren isiltasunak krimen horiek estali dituen bitartean.

100 urte pasatxo... [+]


Noizko greba bat CAFen Palestinaren alde?

Gazako genozidioak presioa areagotu du entitate sionistaren kontra arlo askotan, eta sionisten konplizeetara ere heldu da. Shapir enpresa israeldarraren eskutik CAF Jerusalemgo tranbiaren proiektuan sartzea salatu du hasieratik BDZ mugimenduak. Sei urte pasatu dira jada. Gazako... [+]


Asilo-leku sakratua

Asilo-leku sakratua Erdi Aroko lege bat zen, zeinaren bitartez justizia atzetik zituztenek elizaren eta monasterioen babesari hel ziezaieketen. Akaso, bi mila urtetan ongia egin zuten apurra. Eta, jakina, ahal bezain azkar, lege hura desegitera jo zuten, desagertu zen arte. A ze... [+]


Arrakalak Bilboko Manhattanen

Bilboko Udalak iragarri du Lancor-Elgorriaga eta Consonni pabiloiak berehala eraitsiko dituela, eta segidan, Udalbatzan aurkeztu du lan horiek bizkortzeko proposamena, kontuan hartu gabe 80 pertsona inguru bizi direla bertan baldintza negargarrietan: euren ondasun urriak... [+]


Arduraz

Palestinan gertatzen ari dena ikaragarria dela erraten du jende orok karrikan barna, “Onartezina da! Genozidioa da!” bilakatu dira azken aldiko entzunenak. Egoera salatzeko elkarretaratzea egin, ordea, eta bidegabekeria dela pentsatzen duten hamar horietatik lau... [+]


Eskola-segregazioaren aurka, Eskola Publikoa lehenetsi

Eusko Jaurlaritzak "Eskola inklusibo, ekitatibo eta kalitatezkoaren aldeko mahai" berria osatu duten gizarte-eragileei Euskadiko eskola-segregazioaren hasierako diagnostikoa eta erantzuna izeneko txostena banatu die, eztabaidatu eta adostasunak lortzeko. Debateak, beraz,... [+]


Biometanizazio plan bat behar dugu Nafarroan espekulazioaren aurrean

Udan zehar, mobilizazio sozial handia izan da eta herritarren plataformak sortu dira Lizarraldean biometanizazio-plantak direla eta: Viana, Lodosa, Los Arcos, Mendabia... Horietan guztietan erraz identifika daitezke gako berberak: 1/ Nafarroako Aldizkari Ofizialean proiektuak... [+]


Inshallah, Anas

Abuztua da. Iratxen bildu gara Jurramendi igotzeko. Gudarienetik baino, gurutzeen bidetik (via crucis) ekiteko gomendatu digute. Berbagai, Gazako egoera. Israelek, genozidioa gauzatzeaz gain, horren kontaketa ere isilarazi nahi du: ia 300 kazetari erail ditu, Al Jazeerako Anas... [+]


2025-10-01 | Iraitz Amor Pla
Dutxan dardaraka

Pasa den asteburuaren atarian, eta, oraingoan bai, hainbat hedabidetan Bernedoko udalekuetan gertatutakoa (Dutxa hotz bat denontzat) masiboki hedatu ostean, iritsi zen hezitzaileen adierazpena. Bertan, beraien “oinarri ideologikoak argitzea” eta “egiteko moduen... [+]


Guk Bernedo hautatuko dugu berriro

Euskal Udalekuetan egondako haur eta gazteen guraso edo/eta tutore legal gisa, babes osoa adierazi nahi dizuegu Bernedoko begiraleoi. Guztiz gaitzesten ditugu hezitzaileak jasaten ari zareten jazarpena eta sare sozialen bidez, publikoki zein maila pribatuan, egin zaizkizuen... [+]


Euskal udalekuak: mundua bestela habitatu

Gure alaba nagusia Euskal Udalekuetara joan zen lehen aldian, 2019an, eraldatuta itzuli zen. 15 egunetan hazi egin zen, eta ez fisikoki bakarrik; arrunt pozik zetorren, hunkituta eta bere abenturak kontatzeko gogo handiz; ezin genion jarraitu, horren azkar hitz egiten zuen... [+]


Irailak 3 Bilbo

Gauza garrantzitsu asko gertatzen ari dira Palestinan, Euskal Herrian eta munduan. Espantu israeldarraren aurrean Euskal Herrian inteligentzia kolektiboa martxan dago, inoiz baino indartsuago. Jende ezberdin asko, toki ezberdin askotan, gauza ezberdin asko egiten ari da... [+]


2025-09-26 | David Lindemann
EHU: IKT zerbitzu etikoago baterantz

Palestinan gertatzen ari diren gizadiaren aurkako krimenak “berariaz gaitzesten ez dituzten” Israelgo erakundeekin harremanik ez izateko 2024ko apirilean EHUko Gobernu Kontseiluak hartu zuen konpromisoaz gain, beste urrats bat eman du euskal unibertsitate publikoak... [+]


2025-09-25 | Iñaki Lasa Nuin
Noizko gizateriaren ekinokzioa?

Aurtengo uda garaian 46 gradutara iritsi da tenperatura Espainia eta Portugaleko leku batzuetan. Europako beste leku batzuetan ere 40tik gorako tenperaturak izan dituzte, baita Euskal Herrian ere. Iaz baino tenperatura altuagoak izan ditugu eta aspalditxo izan ditugun handienak... [+]


Eguneraketa berriak daude