Emakumeen eskubide ekonomiko, politiko eta sozialen onarpen formalarekin batera, ahalduntze indibidual eta kolektiboaren aldeko aldarrikapena egin da azken hamarkadetan, bai esparru intimoan, bai publikoan. Artikulu honetan, ahalduntze erotikoaren ustezko forma batzuei buruzko hausnarketa kritikoa egiten dugu.
Emakumeek beren burua hezteko, lan egiteko eta erabaki politiko eta ekonomikoetan parte hartzeko, gizonek dituzten eskubide eta aukera berberak izan behar dituztela aitortzea XX. mendean zehar lortu den gertaera soziala da. 70eko hamarkadaren amaieran eta, batez ere, 80ko hamarkadan hasi ziren berdintasun-politikak gure inguruan. Ordutik hona, eta horiei esker, asko izan dira berdintasunaren arloan lortu diren lorpenak.
Ia berdintasun-politikekin batera, ahalduntze terminoa erabiltzen hasi zen. Nahiz eta 60ko hamarkadan Paulo Freireren lanean jatorria topatu, talde ahul edo baztertu guztiekin lotuta, 80ko hamarkadaren bigarren erdian izan zuen garapen teorikorik handiena, feminismotik. Ahalduntzea emakumeok gure gaitasunak, konfiantza, ikuspegia eta protagonismoa banaka eta taldeka indartzeko prozesuari dagokio.
Ahalduntze hori hainbat arlotan gertatu behar da, hala nola hezkuntzan, aukera ekonomikoetarako sarbidean, lidergoan edo norberaren bizi-erabakiak hartzean. Berdintasunaren arloan lortutako lorpen asko gizartean, lanean, ekonomian eta politikan lortu dugun arren, asko dira intimitate eremuan aldaketa eskatzen duten ahotsak, eta, are gehiago, batzuek uste dute ezin izango dela erabateko berdintasuna lortu eremu sexualean eta erotikoan ahalduntzea gertatzen ez den bitartean.
Emakumeen ahalduntze erotikoaz ari garenean, autoestimua eta norberarenganako eta harremanekiko konfiantza indartzeaz ari gara, gorputzaren, emozioen eta, batez ere, desioen miaketa kontziente eta positiboaren bidez, haien adierazpenagatik lotsarik edo errurik sentitu gabe.
Erotika izan da gizonek beren maskulinitateak eraikitzeko erabili izan duten funtsezko elementuetako bat. Zenbat eta harreman erotiko gehiago izan eta zenbat eta emakume gehiagorekin egon (heterosexualitatea eta koitozentrismoa harreman- eta jokabide-arau gisa), orduan eta gizonagotzat jotzen zen. Hori ez zen emakumeekin gertatzen, desiraren bat erakusteagatik bakarrik baztertzen baitzituzten gizartean. Emakumeok, beraz, bestearengan (gizonarengan, jakina) sor genezakeen desioaren bidez eraiki dugu, funtsean, gure feminitatea.
Emaitza: gizonak subjektu aktibo eta desiratzaile, emakumeak objektu pasibo eta desiragarri. Hori betikotu egin da herri-kulturaren, erlijioaren eta gizarte-erakundeen bidez, eta emakumeen desioa estigmatizatu duten estereotipo eta aurreiritzi batzuk sortzera eraman du.
Maskulinitatearen eta feminitatearen eraikuntza horrekin amaitzea funtsezkoa da intimitatearen eremuan eragina izateaz gain, esparru publikoarengan ere eragina izango duen berdintasuna lortzeko, tradizionalki gizonek okupatutako espazioa baita.
Gaur egun jabekuntza erotikoaren eta gorputz-ahalduntzearen garrantziaz jabetu bagara ere, feminismoen barruan badaude ahalduntze horrek nolakoa izan beharko lukeen zalantzan jartzen duten ahotsak. Azter dezagun labur-labur horietakoren bat.
Twerkean dugu adibiderik argienetako bat, reggaetonarekin lotzen den dantza mota bat, zehazkiago perreo delakoarekin, dantza horren jatorria afrikar dantzetan dago eta sare sozialen bidez hedatu da.
Twerkinga mugimendu pelbiko erritmiko eta sentsualetan oinarritzen da. Nahiz eta batzuek adierazten duten beren gorputzarekin lotzen dituela eta emakumeen mendetasun-estereotipoekin hausten dituela, batzuek uste dute emakumeen gorputzaren hipererotizazioa sustatzen duela, genero-estereotipoak indartzen dituela eta emakumeak are gehiago objektibatzen dituela. Ahalduntzearen eta kosifikazioaren arteko aldea ezin al da dantzan ari denaren helburuan egon?
Zalantzan jarri behar dugun erotikaren bidez emakumeak ahalduntzeko beste adibide bat, emakumeak pornografia kontsumitzea da. Konfinamendu-asteetan pornografiaren kontsumoak nabarmen egin zuen gora adin-tarte guztietan, eta bereziki emakumeen artean. Ikasgeletan, neska askok publikoki esaten dute haiek ere pornoa ikusten dutela, ahalduntzen dituen zerbait bezala. Benetan da ahalduntzea edo maskulinitate hegemonikoaren eredua onartzea? Benetan kontsumitzen duten pornoa askatzailea da edo praktika oldarkor eta matxistak soilik indartzen ditu?
Azkenik, gogoeta egin nahi dugu emakume gazte batzuek ahalduntze erotikoko eremu bat eta diru-sarrera iturri on bat aurkitzen dutela dioten beste alderdi bati buruz. OnlyFansen fenomenoa da, pandemiaren ondorioz izugarri hedatu zen plataforma. Profil bat dutenei jarraitzaileekin eduki esklusiboa partekatzeko aukera ematen die, hileko tarifa baten truke. Ezaguna da, batez ere, eduki erotiko esklusiboa eskaintzen duelako, ia nahierara, eta, beraz, lan sexualaren modu berritzat har daiteke. Hasieran esan dugun bezala, gure bizitzetan aldaketa positiboak eragiteko helburuarekin ahalduntze erotikoa gure gorputzekiko eta desioekiko loturan oinarritzen dela uste badugu, OnlyFansek bermatzen du? Sistema neoliberal honek ez al du dirua lehenesteko modu berri bat aurkitu? Ez ote du emakume desiragarriaren mendetasun-eredua betikotzen?
Horrela, artikulu honetan adierazten saiatu garen bezala, emakumeen ahalduntzeak, sexualitatearen eta erotikaren bidez, hausnarketa kritiko sakona, kolektiboa eta errespetuzkoa ekarri behar du. Batez ere emakume gazteak, banaka eta kolektiboan ahalduntzearen garrantziaz jabetzeko.
Bidali zure iritzi artikuluak iritzia@argia.eus helbide elektronikora
ARGIAk ez du zertan bat etorri artikuluen edukiarekin. Idatzien gehienezko luzera 4.500 karakterekoa da (espazioak barne). Idazkera aldetik gutxieneko zuzentasun bat beharrezkoa da: batetik, ARGIAk ezin du hartu zuzenketa sakona egiteko lanik; bestetik, egitekotan edukia nahi gabe aldatzeko arriskua dago. ARGIAk azaleko zuzenketak edo moldaketak egingo dizkie artikuluei, behar izanez gero.
Aurrekoan idatzitako Irakasleon figura artikuluaren harira, kontu esanguratsu bat landu nahiko nuke. Artikulu horretan aipatu bezala, jende askoren ahotan dabil irakasleon lan karga baxua dela (gehienbat hezkuntza publikokoena), eta ditugun pribilegioak gehiegizkoak direla. Ez... [+]
Euskal Eskola Publikoaren alde borrokatzea STEILASen ikurra da. Ikasturte hasierarekin batera, gogoratu behar da aurreko ikasturtean hainbat kolektibotan akordio garrantzitsuak sinatzea lortu genuela, hezkuntza publikoan grebak eta mobilizazioak egin eta gero. Lan-akordio horiek... [+]
Jakina da poliziari esku sartzeak beti dakarrela arrisku nabaria. Bere garrantziagatik eta seriotasunagatik, kontuz aztertu beharra eta larria denez, terminologia-trabarik gabe, badaezpada.
Duela aste batzuk Ertzaintzak Azpeitian egindako esku hartzeak, bertako herritar askok... [+]
Edozein arlotan, arazo bat suertatzen denean, eta ia inor ados jartzen ez denean, ohiko galdera plazaratzea da onena: Nori egiten dio mesede?
2024ko irailaren 11n, "Lortzear ote gaude?" izeneko artikulua argitaratu ziguten hainbat hedabidetan. Urtebete igaro da eta garbi esan dezakegu: EHUko gobernu aldaketak (Ferreira zen buru, Bengoetxea da orain) ez digu aurrerabiderik ekarri. Orduko zailtasunek zailtasun... [+]
Aurtengo ekainaren 25ean Eutanasiaren legeak laugarren urtemuga bete zuen. Nire iritziz, lege hori hainbat biztanleren lanari esker lortu da, eta, nolabait, pentsa dezakegu merezitako saria izan dela; izan ere, lege hori lortu bitartean pertsona askok erailketa salaketak,... [+]
2023ko uztailean jaso genuen berria antzuolarrok. Irimon bi aerosorgailu erraldoi jartzeko proiektu bat aurrera eramateko eskaera jaso zuela Udalak. Hasieran zalantzak eta galderak: nor zegoen proiektuaren atzean? Zein zen proiektuaren benetako helburua? Zein izango... [+]
Horixe da datorren irailaren 10ean Frantziako Estatua hankaz gora jarriko duen deialdi herritar berriaren lema. Sarean gaia lantzen ari diren gune asko daude, baina bi interesgarrienak aipatzearren, hor daude, besteak beste, @lessoulevements edota @bloquonstout atariak.
Izan... [+]
Donostia arpilatua, bortxatua eta propio erreta Espainiako independentziaren alde 1813ko abuztuaren 31n.
1808an Napoleon enperadoreak Baionan bildu zituen elkarren aurka borrokatzen ari ziren Espainiako errege aita-seme borboiak, Carlos IV.a eta Fernando VII.a, biek nahi... [+]
Sarriegi jokatzen dugu erreaktiboki Euskal Herrian eta Euskalgintzan. Albiste bat, elkarrizketa bat, epai bat, eraso bat. Ondoren, erantzuna. Tamalez, berriro ere inertzia berak nakar Ander Gurrutxagaren elkarrizketa euskarafoboa aztertzera. Gustura gelditu zen, tartean zera... [+]
Euskararen (euskaldunon) aurkako oldarraldiak ertz ugari ditu; horietako bat fronte mediatikoa da, Voxento taldea buru eta PSOE-CCOO-UGTko kide ezagunak ekintzaile nagusi. Sarri eskaintzen digute idatziren bat, barnera dezagun Euskal Herriko hizkuntza ofizialetatik zein diren... [+]
Duela gutxi, Netanyahuren gobernuak, AEBen baimenarekin, legez kanpoko jarduerarekin jarraitzea erabaki du Gazan, eta zerrenda osoaren kontrola hartzea. Historia pixka bat egingo dut ez zaidalako zuzena iruditzen komunikabide edo kazetari batzuek Gazan gertatzen ari dena 2023ko... [+]
Abuztuaren 15ean Vladimir Putin eta Donald Trump Alaskan bildu ziren. Ofizialki, Ukrainako gerrari amaiera emateko bidean beste urratsen bat emateko. Baina Gazan milaka pertsona hiltzeko gupidarik ez duen politikariak serio esan al dezake penagarria eta tristea dela Ukrainan... [+]
Duela egun gutxi 6.000 alegazio baino gehiago aurkeztu dira Azantzan eta Sarbilen poligono eoliko berri bat eraikitzeko proiektuaren aurka. Antzeko beste proiektu batzuetan bezala, herritar eta talde antolatuen ahaleginari, antolaketari eta lanari esker egin da alegazioendako... [+]
Artikulu bati zer nolako izenburua jarri ez da aise hautatzen, ezta? Hasiera batean, “euskaldun gezurti, tranpatiak” bezalako izenburua idazteko asmoa nuen, baina inor mintzeko gogorik ez dudanez, goikoari eutsi diot, ene gogoetaren muina hobeto ulertaraziko... [+]