Aukerak eta loturak

  • Izaro filmaren kronika. Zuzendaria: Txuspo Poyo. Irailaren 23an, Donostiako Zinemaldian ikusia.

Itziar Ugarte Irizar @itzugarte
2018ko urriaren 28a

Demagun Zinemaldian ikusiko dituzun pelikulen zerrenda egiten ari zarela, koadernoan aukera interesgarrienak iruditzen zaizkizunen oharrak hartzen, beti aholku bera gogoan: saiatu gero hain erraz ikusiko ez diren lanak aprobetxatzen, pelikula ezberdinagoak harrapatzen. Sarean agertu zaizkizu Izaro-ren lehen aipamenak, eta programazio osoko aukera ezberdinetako bat dirudi Txuspo Poyo artistaren lehen filma da. Leku egin diozu igande bazkalostean, are, Poyo bera bertan egongo bada filma aurkezten.

Bazoaz, film ezberdin bat izango dela kontzientzia hartuta. Leporaino ez, baina bete antzean dago aretoa. Dena esatera, berandu heldu zara, eta ez dizute sartzen utzi Poyok aurkezpena amaitu arte; esan diozu ateko zaindariari, hain justu, hori dela galdu nahi ez duzuna, eta tira, atean zirrikitu bat zabaldu eta hortik kirikatzen utzi dizu. Baina ez da ezer entzuten. “Emanaldiaren ostean solasaldia egongo da”, saiatu da zu lasaitzen langilea. Bukatu du Poyok, utzi dizute sartzen, eta hartu duzu lekua zure ilaran altxarazi dituzunen begiradek kolkoan kolpatzen zaituzten artean.

“Collage bat da, puzzle bat”, izan dira artistaren aurreneko berbak emanaldi osteko hizketaldian. Urdaibaiko Izaro irlatik tiraka hasita artistak aurkitu dituen Izaro-ren askotariko esanahiak erakusten ditu lanak: Madrilgo Windsor dorreak, Izaro films ekoiztetxearen 70.hamarkadako zinema puskatzailea, Sevchelles-eko uretan aritu zen atunontzia, Izaro izena duten genero ezberdinetako bi lagun, Bermeoko alkateak irlaren jabetza aldarrikatzeko urtero itsasoko uretara botatzen duen teila… Portaera sozialak, istorio pertsonalak, batzuk gainjartzen zaizkie besteei, eta gurutzaketa horien joan-etorria bihurtu da ordubeteko tartea. Narratiba bat eraikitzeko modu ezberdin bat da zuretzat, begiak ez dituzu bideoartearen hizkuntzara eginda, eta gustatu zaizu ezberdintasuna, ikuslearekiko eskuzabaltasuna, gehiago, agian, goizean film dezente konbentzionalago bat ikustetik zetozenean.

Kontakizunari ahotsa jarri dion Aizpea Goenaga ere bertan izango zela iragartzen zuen programak, baina haren ordez Jaime Cuenca izan da, testuen egilea. Zailena muntaketa izan dela aitortu dute, Izaroren inguruan egindako ikerketa nola formalizatu, horretan jokatu dela borroka. “Ikara diet aukerei”, aipatu du Poyok. Eta dena ikusi duzu hor, nola gauzek erakusten dutena dutena baino askoz gehiago ezkutatzen duten, modu batean edo bestean, dena nola lotuta dagoen.

Belarriak zorroztu dituzu irteeran, tenperatura hartze aldera. Urlia, Berendia eta Sandiari entzun diezu, hurrenez hurren: “Martzianada”, “Ikaragarria”, “Interesgarria”.

ARGIAn egiten dugun kazetaritza independenteak bultzada merezi duela uste duzu?

Informazio askea lantzen dugu ARGIAn, langileok gara proiektuaren jabeak eta gure informazioen atzean ez duzu sekula multinazionalik, bankurik edo alderdi politikorik topatuko. Gure ustez, burujabetza guztien oinarrian dago informazio burujabetza, ezagutzen dugunaren gainean pentsatzen eta erabakitzen dugu. Horregatik diogu kazetaritza independentea dela demokraziaren oinarrietako bat.

Aldizkaria paperean etxean edo e-postan PDFan jaso nahi duzu? Pozik hartuko zaitugu ARGIAko komunitatean. ARGIAkoa izateko, nahi eta ahal duzun ekarpena egin dezakezu, eta bueltan egoki ikusten duzuna eskatu. Indartu dezagun indartzen gaituena!

Kanal honetan artxibatua: Zinemaldia 2018

Zinemaldia 2018 kanaletik interesatuko zaizu...
Esperimentu bat irabazle, erraldoi digitalak sumatzen hasi diren edizioan

Zarata handirik egin gabe, Isaki Lacuestak dagoeneko bi Urrezko Maskor eskuratu ditu Donostiako Zinemaldian hamarkada honetan. Lehenbizikoa aski eztabaidagarria iruditu zitzaidan, 2011n Sail Ofizialera ekarri zuen Los pasos dobles-i asmo handi samarreko lana izatearen traza hartu bainion; intentzio puztu samarrak, gero zehazgabetasunean itotzen zen pelikula batentzat.

Justu kontrakoa esan behar dut, ordea, aurten podiumera eraman duen Entre dos aguas filmaz, zeina adibide bikaina den... [+]


Kapuscinski garaile

Ez da ohikoena animaziozko dokumental batek lortzea publikoaren saria. Baina Another Day of Life ere ez da ohiko animazio lana. Hasteko, Ryszard Kapuściński gerra-kazetari handia duelako abiapuntu (haren Egun bat gehiago bizirik liburua eta hitzak ditu oinarri pelikulak), eta gainera, Raúl de la Fuente nafarrak eta Damian Nenowk zuzendutako obra gai delako, animazio bidez, ikuslea hasieratik amaierara harrapatzeko eta Angolako gerran bete-betean sartzeko; gerraren horrorea,... [+]


Analisia
Esperimentu bat irabazle, erraldoi digitalak sumatzen hasi diren edizioan

Zarata handirik egin gabe, Isaki Lacuestak dagoeneko bi urrezko maskor eskuratu ditu Donostiako Zinemaldian hamarkada honetan. Lehenbizikoa aski eztabaidagarria iruditu zitzaidan, 2011n Sail Ofizialera ekarri zuen Los pasos dobles-i asmo handi samarreko lana izatearen traza hartu bainion; intentzio puztu samarrak, gero zehazgabetasunean itotzen zen pelikula batentzat. Justu kontrakoa esan behar dut, ordea, aurten podiumera eraman duen Entre dos aguas filmaz, zeina adibide bikaina den erakusteko... [+]


Kapuscinski garaile

Ez da ohikoena animaziozko dokumental batek lortzea publikoaren saria. Baina Another Day of Life ere ez da ohiko animazio lana. Hasteko, Ryszard Kapuściński gerra-kazetari handia duelako abiapuntu (haren Another Day of Life liburua eta hitzak ditu oinarri pelikulak), eta gainera, Raúl de la Fuente nafarrak eta Damian Nenowk zuzendutako obra gai delako, animazio bidez, ikuslea hasieratik amaierara harrapatzeko eta Angolako gerran bete-betean sartzeko; gerraren horrorea,... [+]


Isaki Lacuestaren 'Entre dos aguas' garaile Zinemaldian, aldarrikapen politikoz beteriko ekitaldian

Isaki Lacuesta zuzendariaren Entre dos aguas filmak irabazi du Donostiako Zinemaldiko Urrezko Maskorra. Saria eskuratzen duen bigarren aldia da, 2011n Los pasos dobles filmarekin ere irabazi baitzuen. Fikziozko istorio bat modu hiper errealistan pantailaratzen asmatu du zuzendari gironarrak.


"Capharnaum". Miseriara kondenatuta

Zertarako ekarri ume bat mundura, miseriara kondenatuko baduzu, jaiotzen den unetik tratu txarrak emango eta bizimoduz aldatzeko aukerak lapurtuko badizkiozu? Hala pentsatzen du Capharnaüm filmeko protagonistak, 12 urte inguruko mutikoak (ez berak ez gurasoek ez dakite zehazki zenbat urte dituen) eta horregatik jarri die salaketa gurasoei auzitegian. Gogorra da ezer ez daukanaren bizitza Libanon.


Sail Ofiziala | 8. eguna
Urrezko Maskorra lortzeko lehia nola bukatu den, plano-sekuentzian kontatua

Zinemaldiaren azkenaurreko eguna da eta nabaritzen da amaierako konpasetan gaudela, azken filmak, azken kritikak, azken kafeak pelikula eta pelikula artean eta aurreko egunetan baino jende gutxiago, bai publikoarentzako emanaldietan, bai prentsakoetan, programazioa ere argalxeagoa baita gaur, film bakarra lehiaketan, Tuva Novotny zuzendari norvegiarraren Blind Spot...


Sail Ofiziala | 7. eguna
Preso egon denaren gogoa espazio-ontzira itzultzen da beti

Claire Denisen eta Isaki Lacuestaren filmak programan ikusita, gaurko eguna markatuta geneukan Sail Ofizialeko indartsuenetakoen artean. Eta, behingoagatik, aurreikuspenak bete dira: zuzendari paristarrak zientzia fikziozko lan batekin eta gironarrak dokumentalaren eta fikzioaren arteko mugak esploratzen dituen film batekin, emaitza konbentzigarriak utzi dituzte.


"Se rokh". Errealitate gordina, umore ukituz

Oraingoan ere, dokufikzioa hautatu du Jafar Panahik. Beste behin, bera da protagonistetako bat, eta beste behin, tonu umoretsua aukeratu du Irango errealitatea salatzeko. Ezaguna zaigun formula darabil, eta ongi darabil gainera. Jafar Panahiren zigilua du Se rokh filmak, bete-betean.


Sail Ofiziala | 6. eguna
Umami zaporedun egun bat

Glutamato monosodikoak osasunari egiten dizkion kalteen berri izan nuenetik janari asiarretik urrun samar nabil, sortaldean hainbeste erabiltzen duten soja saltsa gehienek osagai hori baitaukate. Daukadan abstinentzia sindromea txikia ez dela kontuan izanda, gaur egun gogorra izan da: hiru film asiar Zinemaldiko Sail Ofizialean, horrek esan nahi duen guztiarekin: pertsonaiek zerbait jaten duten bakoitzean, ramen, yakisoba eta sushi zaporeekin hortzak izerditan hasi zaizkit. Bueno, gaurkoa bi... [+]


ASTEKARIA
Azkenak
EGILEA
Eguneraketa berriak daude