Errezeloz begiratuak oraindik ere

  • Geroz eta emakume ezkongabe gehiago bizi da bakarrik, eta ikerketen arabera, horrela bizi diren 30 urte inguruko emakumeei asko gustatzen zaie euren bizimodua. Hala ere, eta garai bateko ikuspegia aldatu den arren, oraindik estigmatizatu egiten ditu gizartearen begiradak.
Bikoterik gabeko emakumeak
Bakarrik bizi diren gizonen kasua onartuago dago oraindik. Bakarrik dagoen emakumea susmo eta espekulazioen objektu da ordea.Dani Blanco
Inoiz baino beharrezkoagoak dira eskuin muturraren gezurrei
aurre egingo dieten hedabide independenteak
Bakarrik bizi izan diren emakumeek besteen isekak eta ezinikusiak jasan behar izan dituzte orain dela ez hainbeste denbora arte. Gizon ezkongabeen ohiturak berriz, interesgarritzat jo izan dira eta barrea eragin izan dute zenbaitetan. Emakume ezkongabeei ordea zahar ozpindu usaina zerien.

XIX. mendean, hirien hazkundearekin eta industrializazioarekin hasi ziren gauzak aldatzen. Esku-lana beharrezko zenez, emakume ezkongabeen esku-lana ere aintzat hartu zen gizarte burgesaren garapen ekonomikorako. Hala, hiri handiak bakarrik bizi ziren emakumeen bilgune bihurtu ziren. Ordura arte, emakume ezkongabeak familiaren baitan ezkutatuak bizi ziren. Garapen industrialak emakume ezkongabeak gizarte osoaren bistan jarri zituen hirietan. Neska gazteek ordea ez zuten ezkongabe geratu nahi, neskazaharrek iseka eta errukiaren xede izaten jarraitzen zutelako. Gainera, garai hartan esaten zenez, emakume bat ezkongabe geratu edota goiz alarguntzen bazen, erotasun histerikoa, malenkonia edota orokorrean emakumezkoen berezko gaitzat jotzen zirenak harrapatzeko arriskua handitu egiten zen.

Egoerak pixkanaka hobera egin zuen emakumea lan mundura eta hezkuntzara sartzen hasi zen heinean. Ordura arte emakumeen bizitzaren ibilbide logikoa zena aldatzen ari zen: harreman ezberdinak izaten zituzten, bata bestearen atzetik, edo behin baino gehiagotan ezkontzen ziren alargundu ondoren... Fenomeno honi buruz asko eztabaidatzen zen garai hartan. Parlamentari ingelesek lanik ez zuten neskazaharrak itsasoratu eta antipodetara bidali behar zirela proposatu zuten. AEBetan XIX. mendean emakume ezkongabeen kopurua hazi egin zenez, “soberan” zeuden emakume hauek.

Oregon eta Kaliforniara itsasoratzeko proposamenak egin ziren, non biztanleriaren portzentaje altu bat gizonezkoa zen.
Espainian, 1860ko zentsuak dio 15.600.000 biztanletik gora zeudela, horietatik 7.900.000 inguru emakumeak ziren: biztanleriaren %49,55 gizonak eta %50,5 emakumeak. Azken horien artean, ezkongabeen taldea oso handia zen: 4.343.158 zeuden ezkondu gabe eta 2.862.015 ezkonduta. 702.800 berriz, alargun zeuden. Beraz, bakarrik bizi ziren edo gizonik gabe geratu ziren emakumeen kopurua 5 milioitik gorakoa zen. Berdina gertatzen zen 1797ko zentsuan. Carmen Alborch politikari eta idazle espainiarraren Solas liburuan jasotzen diren datuen arabera, 31-40 urte bitarteko emakume ezkongabeen taldea 1.174.156ra iristen zen. Pentsatzekoa da kopuru hauek arazo latz bihurtzen zirela emakumeak egin zezakeen bakarra ama eta emazte lana zen gizarte batean.

Garuna eta umetokia ez omen dira bateragarriak

Bada beste datu berezi bat ere: garai hartako emakume ezkongabeen kopurua askoz handiagoa da maila sozial altuetan. Kulturarako sarbideak eta gaitasun intelektualak ezkontzatik aldentzen zituen emakume asko. Carmen Alborchek bere liburuan dioenez, “badirudi umetokia eta garuna ez direla organo bateragarriak”.

Garai hartan, emakume ezkongabe askok ardura postuak lortu zituzten lan erlijiosoetan, misioetan, aldizkari erlijiosoetan... Antzerkia, opera eta baletak ere askatasun guztiarekin bizitzeko aukera eskaini zion hainbati.

Literaturan ordea,“emakumea” eta “bakarrik egotea” elkarrekin agertzen baziren, beldurra eta errezeloa sortzen zituen. Gizarte ingelesak adibidez, emakume ezkongabeen kopuruaren hazkundea gizarte gaixo baten adierazpena zela ohartarazi zuen. Juxtu gaur egun esaten denaren kontrakoa.

“Emakume ezkongabea emakume idealaren kontrako modeloa da”, dio Carmen Alborchek bere liburuan. Neskazaharren edozein deskribapen egiten denean ideal femeninoaren desbideratzearen mamua egoten da atzean. “Lesbiana, prostituta, sasijakituna... Horrelako esanahi eta erabilpen negatiboak Mendebaleko kulturan dabiltza, benetako oinarririk ez duten arren; baina neska-zaharraren pertsonaia literarioaren sorrera, eta estereotipo horren erabilera banala, XIX. mendeari zor dizkiogu”.

Hala izanik ere, ez al dute oraindik bakarrik bizi diren pertsonek eta batez ere emakumeek gizartearen mehatxu begirada jasan behar izaten? Garai bateko emakume ezkongabeak ezin zuela gizon bat lortu esaten zen; oraingo emakume ezkongabeak ez du gizonik nahi bere ondoan; lehenagoko neskazaharrak arrarotzat hartzen ziren, gaur egungoak egoista eta hedonistatzat. “Gaur egun bakarrik bizi diren emakume hauei errudun sentiarazten zaie edota erruki izaten zaie gizarteak berez eman dien funtzioa ez dutelako betetzen”, dio Alborchek. Izan ere, emakume ezkongabeen kasuan beti dago presente haurrak izateko funtzioa. Bitxia da, baina oraindik ere gizon ezkongabeen mitoak aurrera darrai, eta oraindik ere beraiek dira gehien ezkondu eta birrezkontzen direnak.

Bakarrik bizi diren gizonen kasua beraz, emakumeena baino onartuago dago oraindik. Ezberdintasun hau leku publikoetan nabarmentzen da batez ere. Almudena Grandes idazle espainiarrak Atlas de geografía humana izeneko azken liburuan honela zioen: “Luxuzko hoteletako tabernak nire faboritoak dira. Hotel oso garesti bateko tabernako mahai diskretuan lasaitasunez kopa bat hartzen bakarrik dagoen emakume batetaz inork ez du inongo susmorik izango (...) Hotel merke bateko tabernan, bakarrik dagoen emakume batek, ez dakit zergatik, erruki ziztada anbiguo bat sorrarazten du begiratzen dutenengan, emakume horren bakardadea inoiz aukeratua, akzidentala edota aldi baterakoa izango ez balitz bezala”. Bakarrik doan emakumeak beti bi sentimendu sortzen ditu oraindik, Carmen Alborchen esanetan: errukia, ez duelako lortu gizon bat bere ondoan izatea; edota gizon horren bila dabilelako ziurtasuna, eta beraz harrapakin erraza bihurtzen da. Bakarrik dagoen emakumea susmo eta espekulazioen objektu da beti. Baina hala ere, AEBetan 1985-1986 urteetan eginiko hainbat iritzi ikerketen arabera, ezkongabeko emakumeen %60ak ezkonduta zeuden emakumeak baino zoriontsuago zirela zioten, eta 20 eta 30 urte bitartekoek ezkongabe geratzearen aldeko jarrera gero eta nabarmenagoa azaltzen zuten.

Azkenak
Lurra eta konpromisoa ardatz, Bizkaiko hamar emakume baserritarren historia kaleratu dute

Maribi Ugarteburuk, EHNE Bizkaiaren enkarguz, herrialdeko hamar emakume baserritarren bizi historiak batu ditu Erein, Borrokatu, Bizi liburuan. Azken mende erdian Hego Euskal Herrian nekazaritzan eta abeltzaintzan izandako gertaerak bizi izan dituzten emakumeak dira protagonista.


2025-06-27 | Hala Bedi
Agurain eta Legasako ArcelorMittal enpresako langileek greba mugagabeari ekingo diote uztailaren lehenetik aurrera

Zuzendaritzak aurkeztutako Enplegu-erregulazioko espedientea (EEE) atzera bota eta "irtenbide bat bilatzeko negoziaketak hasteko helburuz", Agurain eta Legasako ArcelorMittal enpresako langileek greba mugagabeari ekingo diote.


LGTBIQ+ Komunitatearen Nazioarteko Egunaren bezperan, “sexu askapena eta harrotasuna” aldarrikatu ditu EHGAMek

Argitaratutako oharrean, EHGAM Euskal Herriko Sexu Askapen Mugimenduak ohartarazi du "faxismoa eta ideia faxistak" zabaltzen ari direla mundu mailan, eta "erresistitzeko prest" daudela: "Beldurra baino askoz handiagoa da sentitzen dugun amorrua". 


EHUn kitxuaz, komunitate indigenen erresistentzia aldarrikatzeko

María del Cielo Galindo Puyalek EHUn Master Amaierako Lana aurkeztu du ostegunean, ekainaren 26an. Galindok kitxuaz hitz egin du epaimahaiaren aurrean, Boliviako emakume indigena meatzarien parte-hartze politikoaz. Lana kitxuaz eta gaztelaniaz idatzi du, eta bere anaiak... [+]


'Missa Solemnis'
Bihotzetik zeruraino

Beethovenen 'Missa Solemnis'

  • Taldeak: Bilbao Orkestra Sinfonikoa (zuzendaria: Nuno Coelho), Bilbao Koral Elkartea (Enrique Azurza) eta Iruñeko Orfeoia (Igor Ijurra).
  • Bakarlariak: Mira Alkhovik (sopranoa), Nerea Berraondo (mezzoa), Michael Porter (tenorea)... [+]

Baztango Udalak “euskal errepublikaren parte” dela erabaki du

Aurrez, Plentziak, Alkizak eta Gernikak euskal errepublikaren parte izatea erabaki zuten. Baztanekin, dagoeneko Euskal Herriko lau herriek hartu dute erabakia.


'Artxibo biluzia'
Memoria indibiduala, memoria kolektiboa eraikitzeko

Artxibo biluzia
Nor: Intza Alkain eta Javi Barandiaran (Metrokoadroka).
Non: Lemoako Kotxepin aretoan.
Noiz: ekainaren 2an.

-------------------------------------------------------

Lemoan independentzia eguna ospatzen ari dira. Kotxepin kultur etxearen alboan,... [+]


Adin txikikoak dituzten Gasteizko bi familia kale egoeran geratzeko arriskuan daude

Duela urtebetetik duen aldi baterako harrera proiektua eten diote familia bati, eta bestea joan den astean etxegabetu zuten, inolako jakinarazpenik jaso gabe. Auzoan Bizi etxebizitza sareak agerraldia egin du ostegunean Txagoko Komunitate Sarearekin eta Federico Baraibar... [+]


2025-06-27 | Xuban Zubiria
Bretoiera eta Bretainiako kultura sustatzen zuen Breizh kooperatiba itxi dute

Bretainiako adierazpide musikal zein literarioen sustatzaile eta banatzaile nagusia izan da Breizh kooperatiba. Ia zazpi hamarkadetako ibilbidean ehunka egile bretainiarren lanak editatu eta ekoitzi ditu, horietako hainbat bretoieraz.


Frantziako Estatuak EEPn 100.000 euro gehiago inbertituko ditu, baina helburuetatik urrun

Maider Behotegi Euskararen Erakunde Publikoaren (EEP) lehendakariak inbertsio handitze guztiak berri onak direla adierazi zuen iaz. Hala ere, erakunde bakoitzak gutxienez 300.000 euro gehiago ipintzea "beharrezkoa" dela nabarmendu zuen, helburua 2050ean hiztun kopurua... [+]


Ed Rojas
“Trans legea onartu dute, baina zer gertatzen da identitate ez-bitarrekin?”

Tramite burokratikoetan murgilduta dago Ed Rojas. Kolonbian jaio eta bizi, 2022an Ikasketa Feministak eta Generokoak Masterra egin zuen EHUn. Baina titulua amaitu eta hiru urtera, ez du lortu bere izenean jasotzea. Arrazoia? 2022an ez-bitar markagailua jarri zuen bere... [+]


Azken hamar urteetan %21 jaitsi dira iktus kasuak Nafarroan

2009tik 2023ra izandako iktus intzidentziak jaso ditu Nafarroako Osasun Publikoko eta Lan Osasuneko Institutuak. Iktusa izan duten nafarren %84k arrisku faktoreren bat zuen.


2025-06-27 | ARGIA
Gatikako azpiestazio elektrikoak 2028an egon beharko luke martxan

REE Red Electrica Española-ren Euskadiko, Nafarroako eta Kantabriako ordezkari Antonio Gonzalez Urquijo egon da ostegun honetan Gatikako azpiestazio elektrikoan, kazetariekin batera. 


Espainiako Kongresuak gobernuari eskatu dio 78ko sanferminetako gertakariak “argitzeko” eta biktimei “aitortza” egiteko

1978ko sanferminetan gertatutako Poliziaren kargak argitzea, horiei buruzko dokumentuak desklasifikatzea eta gertakarietan hildako German Rodriguez biktima gisa aitortzea eskatzen diote Espainiako Gobernuari Kongresuak onarturiko dokumentuaren bidez.


2025-06-27 | Elhuyar
Adimen naturala

Adimen artifizialak adimenari berari buruzko eztabaida berpiztu du: zer da adimena, zertan bereizten dira giza adimena eta adimen artifiziala deritzoguna, zer egitura dute oinarrian… Eztabaida horrekin batera, animalien garunen egiturari eta gaitasun kognitiboei buruz... [+]


Eguneraketa berriak daude