Arteari eskainitako bizitzaren erretratua

  • Jean Planque suitzarraren (Ferreyres, 1910-La Sarraz, 1998) bizitza markatu zuen 1920ko hamarkadan, artean gaztetxo bat besterik ez zela, erakusleiho batean ikusi zuen Paul Cézanne-en margo batek. Hura izan zen jatorri umileko gazteak Europako bildumagile ospetsuenetako bat bihurtzeko bidean eman zuen lehen pausoa: artearekiko lilura eta miresmena sentitzea. Bilboko Arte Eder Museoan ikusgai dagoen erakusketak, Picasso eta Dubuffeten artean. Jean Planque bilduma izenekoak, joan den mendeko artean barnako ibilbidea proposatzen du: XX. mendeko artea Jean Planqueren begien bitartez ikusia.
Jean Dubuffet-en 'Societat d
Guk uste baino argiago hitz egiten dute gure buruez sarritan inguratzen gaituzten objektuek, gure sentipen eta interesez. Zer dio gutaz egongelako apaletan dugun liburu bildumak, edo musika aparailu alboan dauden CD mendixkek? Inguruan biltzen dugun ondareak marrazten du gure erretraturik finena. Antzeko zerbait gertatzen da arte bildumekin ere. Batik bat Jean Planquek bezala, debozioz eta esfortzu handiz osatutako bilduma pribatu pertsonalekin. Planque bilduma bildumagile eta artista suitzarraren erretratua da, baina baita hogeigarren mendeko artearen bilakaeraren erretratu subjektiboa ere.

Jardunez ikasi

1954 eta 1972 urteen artean Basileako Beyeler Galeria ospetsuko aholkulari gisa jardun zen lanean Planque. Arteari dagokionez ez zuen ikasketarik egin eta senari kasu eginaz eta zoria jarraituz hartzen omen zituen erabakiak. Futbolari edo aktore gazteen atzetik ibiltzen diren talentu bilatzaileen gisan, galeriak, museoak eta artisten lantegi handi eta txikiak bisitatzen zituen, batekin eta bestearekin hitz egin, eta azkenik, gustuko zuen hura erosten zuen. Beyeler Galeriako nagusiek erabateko konfiantza zuten nonbait Planquek hartzen zituen erabakietan eta ez zioten inolako baldintzarik jartzen lanak erosterako orduan. Bere begiradak ez zuen hutsik egiten, antza.

Beleyerrentzat egiten zituen erosketez gain, bere bilduma pribaturako lanak erosten hasi zen apurka-apurka. Baliabide ekonomiko mugatuak zituen eta hori zuen eragozpen handiena gustuko zituen lanak eskuratzeko orduan, galeria eta museo handiek eskaini zezaketen dirutzaren aurrean ezer gutxi egin baitzezakeen. Baina konstantzia, zuhurtzia eta artearekiko miresmen itsuari esker, nola edo ahala, artista handien lan bikainak erosteko aukera izan zuen.

Sortzaile asko ezagutu zituen urte horietan, baina bereziki batzuek izan zuten eragina artea ulertu eta gozatzeko zuen moduan. Artistak eta beraien artearekiko eta bizitzarekiko ikuspegia ezagutu ahala, Planquerena ere aldatuz joan zen. Paul Cézanne erabateko maisutzat izan zuen gaztetatik, eta bere eraginari esker ezagutu zituen Picasso, Laurens edo Léger bezalako artisten lanak; kubismoaren inguruan zebiltzanenak, hain zuzen. Gerora, Jean Dubuffetekin harreman estua izan zuen eta beharbada hura izan zen artea ikusteko modua irauliarazi ziona. Ordura arte XIX. mende amaierako maisuen eta lehenengo abangoardietako artisten miresle izan zenak, Dubuffeti esker Art Brut bezala ezagutzen zenarekin egin zuen topo. “Berezkoa”, “ikasi gabea” aldarrikatzen zuen estiloa zen hura, haurren eta “zoroen” sorkuntza lanak goraipatzen zituena. Dubuffetek artelanei beste begi batzuekin begiratzen irakatsi zion Planqueri. Kleek, Picassok... bakoitzak bere neurrian, suitzarraren gustua eta, bide batez, bere bilduma moldatu zuten.

Erakusketa, omenaldi gisa

Erakusketaren izenburuak berak, Picasso eta Dubuffeten artean. Jean Planque bilduma, Planqueren ibilbidean mugarri izan ziren bi artista aipatzen ditu. Bilduman eta erakusketan, erraz sumatzen da artista horiekiko izan zuen miresmena. Koadroen kalitatean eta kopuruan ere horiek biak dira bereziki nabarmentzen direnak.

Bilboko Arte Ederren Museoan antolatu duten erakusketaren helburua Jean Plaquek arteari eskainitako bizitza omentzea izan da.
Erakusketako komisario lanetan Florian Rodari aritu da, Foundation Jean et Suzanne Planqueko kontserbadorea, hain zuzen ere.
Guztira 50 artisten 150 lan inguru daude ikusgai, nagusiki koadroak, baina baita zenbait eskultura ere. Bildumagilearen ibilbidearen berri emateko asmoz, atalka antolatu dituzte artelanak. Horrela, erakusketan aurrera joan ahala Planquek artea begiratzeko zuen modua nola joan zen eraldatzen ikusiko dugu.

Sarrerako aretoan XIX. mendeko maisuen zenbait lan daude: Cézanne, Van Gogh, Monet, Degas... Ordurako artista ezagunak baziren ere, Planqueren aholkulari lanbideak aukera eman zion artista handi horien lanak eskuratzeko, nahiz eta koadrorik azpimarragarrienak ez izan. Kubismoarekiko joera izan zuen ondoren, eta horren adierazgarri ditugu, besteak beste, Picasso edo Légerren lanak. Paul Kleeren bitartez, kubismotik abiatu eta munduaren eta artearen ikuspegi pertsonalagoetara salto eginez, abstrakzioa mirestera iritsi zen. Hurrengo pausoa Dubuffetekiko harremanak ekarriko zuen, edertasun formaletik, eta aurrez ikusitako guztitik aldentzen zen arte “itsusi” eta “zarpaila” ezagutu eta maitatzea. Tartean, beste estilo batzuetako lanak ere eskuratu zituen Planquek. Esate baterako, erakusketan badira pintura materikoa landu zuten zenbait artista aipagarriren lanak, Tàpies edo Millares, besteak beste.

Estilo ezberdin askok egiten dute bat Bilboko erakusketan eta artelanen kalitatea ere gorabeheratsua da, Planquek, nahi zuena baino gehiago, bere baliabide ekonomikoekin ahal zuena erosten baitzuen. Baina lan guztien artean badaude ezaugarri komunak ere: erakusketan ez dago helburu bakartzat edertasun formala bilatzen duen lanik. Planqueri ez zitzaizkion interesatzen azaleko apainkeriak edo ilusio bisualak. Forma ederrak baino nahiago zituen gainazal indartsuak, nortasuna zutenak, eta ausartak.

Bildumagile eta margolari

Erakusketaren amaiera aldera, bereizitako bi gune daude. Batetik, paperean egindako lan ederrak biltzen dituen gelatxo bat. Bertan daude, besteak beste, Degas, Picasso edo Renoir-ek arkatza, pastela edo akuarela erabilita sortutako lan delikatuak.

Bestetik, Planqueren beraren sorkuntzari eskainitako atala dugu. Erakusketan ikusitakoaren baieztapen gisa, urtetan Planquek estilo ezberdinetan egindako hainbat saiakera bildu dituzte. Garai bakoitzean interesatzen zitzaion hura erosi soilik ez, estilo hori jarraituz margotzen ere saiatu zen. Ez dira punta puntako lanak, maisua imitatu nahi duen ikaslearen saioetatik gertuago daude, baina erakusketak bistaratzen duen Planqueren erretratuaren sinadura gisa har genitzake. Planquek berak, bere eskuekin egindako sinadura, ibilbide luzearen laburpena.

Azkenak
2024-09-22 | Eneko Atxa Landa
Donostiako Zinemaldia. 2.eguna
Ondo kiribilduta


Sail Ofiziala. 2.eguna
Mus jarraituan

Bai, aste honetan Chill Mafiak agur esan du eta zer eta musean jokatzen. Mus Corrido kantuan, metaforka hegan. Hordago batzuk bai bota dituela taldeak iraundako hiru urteotan. Jaso gabeko enbidorik geratuko zen bidean,  jakina, baina momentuz, nahiko; jaso... [+]


2024-09-21 | Eneko Atxa Landa
Donostiako Zinemaldia. 1.eguna
Zerk egiten duen pertsona

Urduritasunaren alarmak mugikorrekoak baino ordubete lehenago jota hasi da niretzat Donostiako 72. Zinemaldia, edo halabeharrak edo oparitu didan rol honetan. Goiz gosaldu eta akreditazioaren bila joan ostean, Victoria Eugenia antzokira hurbildu naiz 9:00etarako saiora, Emilia... [+]


Bonba-jostailuen oroimena oraindik bizirik da Libanon

Ekialde Erdia dantzan jarri dute pertsona-bilagailuak eta walkie-talkieak lehergailu bihurtu dituzten erasoek. Israel isilik da, baina inork gutxik jartzen du zalantzan erasoen atzean hura dela. Besteak beste, iraganean aritu delako jada jolas hilgarri horietan, eta akusazio... [+]


2024-09-20 | Sustatu
Euskarabildua topaketa urriaren 17an: “Artifiziala ez den teknologia”

Aurtengo Euskarabildua topaketa teknologikoa (iAmetzak antolatzen duena urtero) urriaren 17an izango da Donostian, San Telmo Museoan. "Artifiziala ez den teknologia" jarri diote goiburu gisa, adimen artifizialaren oldarraldi garai honetan "inoiz baino... [+]


Sail Ofiziala. Irekierako filma
Apar gutxiko desioa


2024-09-20 | Gedar
Aurten ere, udako erailketa matxisten %15 egin dute poliziek edo polizia ohiek Espainiako Estatuan

Uda honetan, gutxienez hemeretzi erailketa matxista izan dira, eta horietatik gutxienez hiru kasutan, poliziak edo polizia ohiak dira hiltzaileak. Donostian, gainera, erailketa saiakera bat ere izan da ertzain baten partetik: bere bikotekidea hiltzen saiatu zen abuztuan.


2024-09-20 | George Beebe
Ez dago irismen luzeko misil nahikorik Mendebaldean Ukrainako egoera aldatzeko

(Baina Kievek Errusiari eraso egiten uzteak gerrara eraman gaitzake zuzenean).

George Beebe CIAko Errusiako analisi zuzendari ohia da eta bere artikulu hau Rafael Poch kazetariaren blogean argitaratu dute gaztelaniaz eta Brave New Europe webgunean ingelesez.


Edmundo González Venezuelako “presidente legitimo” gisa aitortu du Europako Parlamentuak

Europako Alderdi Popularrak ultrakontserbadoreekin eta eskuin muturrarekin landuriko ebazpenak aldeko 309 boto, kontrako 201 eta hamabi abstentzio jaso ditu. Ekaineko Europako hauteskundeez geroztik, lehen aldia da eskuina eta eskuin muturra baturik agertzen direla Estrasburgon.


Mozal Legearen erreforma eskatu du Nafarroako Legebiltzarrak

Foru Legebiltzarraren arabera, “oinarrizko eskubideak eta askatasunak murrizten dituen legea da, eta zigor-atal neurrigabea du, demokrazia aurreratu bati ez dagokiona”.


2024-09-20 | Euskal Irratiak
Maider Mourgiart eta Paul Laborde
“Pastoralari esker Xarnegu eskualdeko herritarrak elkar lotu gira”

Azken aukera asteburu honetan 'Inexa de Gaxen' pastorala ikusteko.


Internet demokratiko eta burujabe baten alde lanean

Internet hasieran askatasunaren espazio izan zen, baina gaur egun enpresa handien esku dagoen lurralde kontrolatu bihurtu da. Testuinguru honetan, teknologia burujabetza eta ongizate komuna lortzeko Internet berreskuratzeko beharra gero eta premiazkoagoa da. Egile eta aktibista... [+]


Eguneraketa berriak daude