IPARRALDEAK, BEGITARTE ALAIA ETA ILUNA

  • Baionako Feriaren indarrak argitzen zuen urriaren 4ko alearen aurpegia. Itxaro-pen hori ordea itzaltzen joaten zen gero Zuberoaren eta industri ezaren eraginez.

2000ko urriaren 08an
Poz-pozik ageri zen Z. ARGIA, bere 396. zenbakian, "Baionako Feria indarberritu da" azpimarratuz lehenengo orrialdean. Hura irakurriz, Iparraldea berpizten ari zitzaigula ematen zuen. Alajaina, industri-azoka horrek 60.000-ren bat ikusle erakarriak zituen-eta! Baina, usteak alde erdia ustel, Iparraldeak bazituen beste alderdi batzuek ere, eta gure aldizkariaren hirugarren orrialdeak eskaintzen zuen adibidea lekuko: "Zuberoa heriotzaruntz" irakur zitekeen han, Larresorok izenpeturik.


ZERTAN DIRA ZUBEROTARRAK?

Nor genuen Larresoro hori? Bada, Joxe Luis Alvarez Enparantza jauna, alegia Txillardegi. Espainiako eta Frantziako Estatuen artean ezarritako mugaz harantz ibili beharrean egokitu zitzaien asko bezala, goitizenez baliatzen zen bere gogoetak argitaratzeko, zentsuraren arazoak sahiesteko. Dena dela, oraingoan, Zuberoaren ederra goraipatuz ahoa ur bihurtzeko trantzean zeudenei zuzentzen zitzaien, galdetzen zielarik, garratz, "zertan dira zuberotarrak, zertan dira Zubero-ko pertsonak?". Galdera ez zegoen nolanahi mahaigaineratua, datu gordin bezain triste batzurekin baizik:
"Horra zertara den Matalas beldurgarriaren herria. Hiru ezkontza aipatu kasetak eta hirurak atzerrira ezkonduak!", zioen, adibide gisa. Iskanbila gehiegi sortzen zuela, hiru ezkontza gutxi gorabehera? Oi, arazo hori besterik izan ez balute Zuberoako gizon-emakumeek! "Gogora ditzagun datu batzuk" esaten zuen Larresorok. "Zuberoak: 1800ean, 30.000 lagun; 1970ean, 18.000 (= -40%)". Eta noski, horrek beste esanahi bat ere bazuen: "Zuberoa, horregatik, goibel dago, ilun, beltz; zuberotarrak zapalduta bizi direlako, ez bait dute gehienetan sorterria uzteaz beste irtenbiderik. Ba doa üxkara, ba doaz xuberotarrak, eta ba doa betirako itxaropena bera ere. Gazteriak alde egiten duen eskualdeetan eta taldeetan, gerorik ezaz, amaia eta heriotza ere gertu bait daude".


INDUSTRIA... BAI ALA EZ?

Ez zen Larresoro, halere, ale horretan Iparraldearen geroaz kezkati ageri zen bakarra. "Industria behar dugu" aldarrikatzen zuen Ramuntxo Camblong-ek pixka bat aurreraxeago. Zer zela-eta? Bada, "lehenik Eskual Herriko jendeketa 126.000 etarik 218.000 etarat joan baldin bada, Eskual Herri barnea azkarki hustu dela, Kosta aldea beti goiti zoalarik. Duela 100 urte, mendi aldeak 100.000 arima zituen eta itsas aldeak 60.000 ko bat. Gauregun berriz 140.000 jende badira itsas bazterrean bizi direnak eta 78.000 bakarrik barne aldean". Horri guztiari, beste arazotxo bat gehitu beharrean zen gizona, hau da, "emigrazioaren problema". Izan ere "bana bertze 150 urte hauetan jendetzaren % 1 baino gehixeago joan da Eskual Herritik lanketa". Eta ondorioztatzen zuen: "Hainitz da. Alabainan egun 220.000 arima bizi badira gure herrian eta urte guziez % 1 joaiten baldin bada, heldu da 2.000 gazteek ihes egiten dutela urtero bizipide baten ondotik gure herritik kanpo". Gainera, "erran dezagun, bereziki Baiona inguruan, inmigrazioak, kanpotik jiten diren jendeek tapatzen dutela hainitz huts hori". Iparraldea hustutzen ari zela begibistako zen. Nola konpon zitekeen arazoa? Camblong-en aburuz, beste datu batzuez ohartu beharra zegoen, eta erabakiak hartu: "Lanean ari den jendeketari so bat botatzen badiogu, ikusten dugu industrian 18.000 ko bat ari dela, laborantxan 40.000 baino gehixeago eta hirugarren sektorean 40.000 inguru. Argi eta garbi gure industriaren ahulegia agertzen zauku hor. Aski da, bestalde, jakitea Baionako Eskola Teknika-tik ateratzen diren gazteetatik % 70 joaiten direla hemendik kanpo, ikusteko zinez handia dela industriaren behar hori".
Nola ase zitekeen aldarrikatzen zuen premia larri hori, ordea? Zenbait eginbehar kontuan hartuz. Adibidez, "psikologiaren aldetik: eskualduneri konpreni arazi behar dugu ez duela turixmoari kalterik egiten, eta ez dutela gorrien beldurrean bizi behar industria aipatzean". Horrez gain, "industrialeri erakutsi, jende seriosak girela, lanaren egiteko eta industriaren aldeko giro bat sortu (biltzar ekonomikoak, eskola teknikoak, espozizioak eta abar...). Gazteetan lantegi sortzeko gogoa sortu eta buruzagi on izaiteko joka moldeak erakutsi. Hastapenean diru laguntzak sortu lantegi berrientzat, eta gain gainetik 'industrial eremuak' (zone industrielle) ezarri. Demografiaren aldetik: zenbat enpleguren beharra dugun atera urtero, estudio serios batzuekin. Kanpoan diren eskualdun industrialak eta industrietarako buruzagiak ohar arazi Eskual Herriaren beharrez. Gure ekipamendua hobetu: bideen aldetik, telefono aldetik...", eta, bistan da, "batasun bat sortu egiteko horien guzien kudeatzeko eta haxean ezartzeko (industri buruzagi, adminiztrazione, langileen zindikat, irakasle eta abar...)". Baionako "Revue de la Chambre de Commerce et d'Industrie"tik jasotako lanaren amaieran, zera aitortzen zuen R. Camblong-ek: "Lan luzea, egintza dorpea, baina zoin miresgarria industriaren sortzea. Haatik denen gainetik beharrezkoena da nahia: industria, bai ala ez..."

SORTALDE-ERDIKO ISTILLU-LEKUAK
Lehen orrialdea, 1970-X-4
Jerusalen: Israelek ez du iñoiz utziko "negar-zotiñen pareta". Baiña ba liteke kristau eta musulmanen leku santuak Jordaniari emanak izatea. Golan:: Siriako goi-ordeka. Andik josi zituzten bonbaz judutarren kibutzak. Gudariak kanpora botatzekotan omen dira leku artatik. Zijordania:: Israelek utziko luke lur ori, jordaniatar kañoiak Tel-Aviv-etik 15 kilometrotara joango balira. Gaza:: Israeldarren lurretan dagoen iria. Arabitarra izana da. Israelek ez lioke Gaza Arabiari emango, bai ordea palestinarrei. Sinai:: Israel prest legoke basamortu au uztera, gudarik gabe geldituko balitz. Xarm el Xeik:: Arabitar erri koxkor estrategiko au, Eliat-eko kaiari begira dago, Itsaso Gorrian Israelek duan kai bakarrari, ain zuzen. Palestinotarrak:: "Rogers" egitarauari ezezkoa eman diote. Pakezko artu-emanetan asi ezkero eskubide guziak galtzeko arriskua ikusten dute eta batez ere galdu galdua ikusten dute Israel berriz bereganatzeko ametsa. Andik bialik izan baitziran 1948 gn. urtean. Izan ere or bizi dira, nola ala, 2.500.000 palestinotar. Auetatik, milloi t'erdi pertsonek, mundu guziaren laguntzari esker jaten dute zerbait. Bere artekoak dira Feddayin-ak ere, indarkeriaz berea zuten lurra berriz artu nai dutenak: Palestina (orain Israel dana).
Feddayin-en arteko erakundeak amaika dira. Famatuenak iru auek: El Fatah, Arafat-ena: 11.000 gizaseme. F.P.L.P., Habache-rena: 3.000 gizaseme. F.D.P.L.P, Hawatmeh: 2.000 bat gizaseme.
Ba dira gaiñera, dozenaka talde txikiagoak. Zatiketa onek oso zailla egiten du palestinotarren askatasun-lana. Zalantzarik gabe erri au da egien geiena sufritzen ari dana Erdiko-Sortalde kixkaldu ontan

EUSKALTZAINDIAREN BILLERA BILBON
Etxaniz'tar Nemesio, 1970-X-4
Irailleko billera Bilbon izatekoa zala ta sasoez atera giñan Donostiatik Bizkairuntza. Egualdia alakoa ta etzan bidean oztoporik izan. (...) Maiburu Lekuona'tar Manuel, apaiz jauna, bere azkenengo aldiz lendakari-lekua betetzen. Urrengorako izendatua baitago aren lekurakoa. Lizundia idazkari-ordea aren alboan eta Haritxelar jauna lendakari-orde alkian. Euskaltzain oso ta laguntzaille sailla inguruan. Lizundia adiskideak, Euskaltzaindi-Etxean egin diran berritze-lanak aitatu zituan aurrena. (...) Aresti jaunak, adierazi zigun urrengo, berari etzitzaiola egoki irizten, Euskaltzaindiako aukera-botoak "pertsonalak" izan bearra. Au erantzun zioten: araudia berritzekotan dala, ta orduan izango zala kontu au aitatzeko ordua. (...)
Zarraparra. Emen ni naiz pekatari. Lizundia laguna, Txillardegi'ren eskutitza irakurtzen asi zan. Ez bat eta ez bi, eraso nion esanaz, eskutitz aien kontuak milla aldiz entzunak genituala ta obe zala aitatzea bakarrik, ta ez irakurriaz luzatzea gure billera. Ta aitatzekoa bazan ura, nik ere ba nuala nere lantxo bat, irakurtzeko asmorik gabe ekarria, ta irakurriko nuala. Ai ene ba!... Esan banuan, esan nuan ura ta ir akurri nuan nik aldizkarietara bialdua. Jauna lagun! Nere idazlan "NUN BIZI GERA?" izenburukoa txakurren salara bialtzen asi zitzaizkidaten billerako lagunak. Sententzi-zai nengoala, nere lagunak eskua luzatu zidaten, ur bizitan gal ez nadin: Nerea neurtu bear bazan, joan dan illean, Euskaltzaindiaren billera baiño lentxeago, "izenpetu gabe" egindako idazlan bat ere neurtu bearko zala. Onela "enpas" gelditu ziran alde batekoak eta besteak; eta ni eskomikatu gabe gelditu nintzan. Aitortzen diot Jaungoiko gure Jaunari. (...)

ORIOTARRAK, ONENAK
J.A., 1970-X-4
Aurtengo udazkenean izan da Orion zalapartarik eta festarik. Baita merezi ere. Ez baitira txantxetan ibilli arraunean! Ez orixe! Azkeneko marka ere ezaguna izan arren, berriz ere aipatzekoa da. Getariatik Donostiarako estropada ordu bete, amasei minutu eta ogeita-emezortzi segundotan egin zuten. Bigarrengoek, Lasartearrek, sei minutu eta iru segundu geiago bear izan zituzten bide berdiñean. Donostiarrek, iru minutu t'erdi Lasartearrak baino geiago. Azkenik, Zuberotarrek, Donostiarrak baiño ogeita-amasei segundo geiago. Danak mutil jatorrak, yayoak, benetan. (...)


Azkenak
Koopfabrika
Kooperatiba eraldatzaileen harrobia

Olatukoopek beste hainbat eragilerekin batera garatu duen proiektu nagusienetako bat KoopFabrika da, ekintzailetza soziala bultzatzeko helburuz 2017an sorturiko programa, eta gaur egun oraindik martxan dagoena.

Hasiera batean, lehenengo ideia izan zen ekonomia... [+]


2024-05-12 | Nerea Menor
Ghayath Almadhoun
"Alemania nagusitasun zuriaren piramidearen gailurrean dago, eta lehen holokaustoa ukatu zutenek orain Nakba ukatzen dute"

Ghayath Almadhoun-ekin hitz egin dugu Alemaniako zentsura sistemikoaz eta horren ondorioez. Siriako Damaskon 1979an jaiotako poeta palestinarra, Suediara joan zen bizitzera eta egun Berlinen bizi da. Bere poesiak, ia 30 hizkuntzatan itzulia, maitasuna, tokialdatzea eta nortasuna... [+]


2024-05-12 | Estitxu Eizagirre
Amillubiren festa maiatzaren 11n
Lurra taupaka hasiko da

Urola ibaiaren meandroan, Zestoako Iraeta auzoan daude Amilibia baserria eta bere lur emankorrak: 5 hektarea baso eta 4 hektarea laborantza lur. Laborantza ekologikoa sustatzen duen Biolur elkarteak baserria eta lurra kolektibizatu nahi ditu Amillubi proiektuaren bidez... [+]


Pastoral bat Iruñearendako

Herri-antzerki forma bat da pastorala. Sujet edo protagonista bat (hildakoa) hautatu eta bere bizia bertsotan ematen duena. Kantua ere presente dago emanaldian. Taula zuzendaria, taula gainean arituko diren arizaleak eta musikariak aritzen dira pastorala ematen den egunean... [+]


'Ekonomia eraldatzailea(k)' liburua
Ekonomiaren adjektibo guztiak

10. urteurrena kari, Olatukoopek bi liburuxka atondu ditu eta labean ditu jadanik, ekonomia eraldatzailearen eta kooperatibagintzaren ingurukoak biak ala biak. Alde batetik, herri-kooperatiben inguruko eskuorri edo gida bat kaleratuko dute, herri kooperatiba bat zer den... [+]


Eguneraketa berriak daude