Barrikoteak, barrikak, bukoiak eta upelak bete berriak ditugu etxean sagar muztioz (Malus domestica). Makina bat beteko ziren, ipar eta hego, gure geografia guztian mahatsarenarekin ere (Vitis vinifera). Sagasti, mahastiko lanak eta dolare, soto, upelategi eta pitarretako lanak gainezka dabiltza ardozaleak.
Lehen besterik ez bazen ere, egun zurik ukitu gabe egiten dituzte edari gehienak. Gurean upelgaiak, ontzien upolak, egiteko haritz kanduduna (Quercus robur), haritz kandugabea (Quercus petraea), gaztaina (Castanea sativa), gerezia (Prunus avium), sasiakazia (Robinia pseudoacacia), lizarra (Fraxinus excelsior) eta askoren ustearen kontra, pagoa (Fagus sylvatica). Orain ez bezala, lehen zur asko erabiltzen zen ontzigintzan. Zurezkoak ziren baita gaur metalezkoak diren uztaiak ere; gehienbat gaztaina eta hurritza (Corylus avellana) erabili izan dira, baina baita haltza ere (Alnus glutinosa). Adibidez, Pasaian 1563an eraiki eta Kanadan Labradorko Red Bayn 1565ean urperatu zen San Juan baleontzia. Itsasontzia bera haritzezkoa zen, baina gila pagozkoa eta masta-tantaiak izei zurizkoak (Abies alba); era berean, gainaldea ler gorrizkoa (Pinus sylvestris) izango zuela uste da. Tamaina ertaineko baleontzia zen, 22 metro luze, 7,5 metro zabal, 200 tona desplazatzen zituen eta 1.000 barrika eskas garraiatzeko gai zen. Horietatik 140 barrika topatu zituzten urpekari arkeologo kanadiarrek 1978-1985 artean kroskoa aztertu zutenean. Barrika gehienak haritzezkoak ziren, baina batzuk pagozkoak. Batzuen eta besteen uztaiak, den-denak haltzazkoak ziren.
Barrika horietan zeramaten eskifaiako 60 lagun inguruk jan eta edango zutena. Garai hartako lan kontratuetan argi agertzen da: marineleko 3 litro sagardo eguneko. Bale kanpaina bakoitzean zazpi bat hilabeterako joaten zirela kontuan izanik 60 x 3 x 7 x 30 = 37.800 litro sagardo eraman behar sotoetan. Itsasontzietan, etxeetan bezala, sotoa upelategi.
Gero sagardoa edango bada, orain barrikak, edo sagardogintzara emandako edozein ontzi, muztioarekin bete berriak, irekita egongo dira lehen hartzidura amaitzen den arte. Hartzidura hori alkohol hartzidura da; bertan sagarretik datorren azukrea alkohol bihurtuko da eta horretarako airea hartu behar du. Oxigenoa hartu eta CO2 karbono dioxidoa askatu. Azken horrek nondik alde egin ez balu, ontzia lehertuko luke muztioak. Hartzidura horren amaieran hasten da bigarrena, “malolaktikoa” esaten zaiona. Hori bai, oxigenorik gabekoa da, anaerobioa, eta ontzia itxita egotea komeni da. Horrela sagardoa findu egingo da, nahasian dituen osagai guztiak hauspeatu eta behera prezipitatuz garbitu eta gardendu egingo da. Gero, bertan utziz gero azpiko ama horrekin ondu daiteke, baita gabe ere hura ateraz gero. Mahats ardoekin ere berdin egiten da. Amarekin edo ama kenduta ezin eztabaidatuzkoa da ontziak erabat itxia egon behar duela. Zenbat eta hermetikoago orduan eta bilakaera hobea egingo du barruko mamak.
Barrikaren gaineko zuloa ondo ixtea komeni da horretarako; tamainaren arabera kortxo handi batekin edo egur kozkor batekin bozatu eta itxiko da. Hermetikotasuna bermatzeko segoa jartzen da inguruan eta segoa xaguak jan eta airea sartzeko beldurrez, segoa igeltsuz estaltzen da. Hori denbora luzez utzi behar bada. Tartea hain handia ez bada edo arteka mama gozoa miatzea komeni bada, lan hori dena hartu beharrean kortxoaren edo egur kozkorraren bueltan lezka jartzen da. Bi lezka ditugu Euskal Herrian, lezka hostoestua (Typha angustifolia) eta lezka hostozabala (Typha latifolia). “Enea”, “seska” eta “silla-belarra” ere esaten zaie; azken hori aulkien eseritokia eratzeko erabiltzen zelako. Lakoizketak “artiria” eta Iztuetak “arteria” ere jasoak dituzte. Lezkaren hostoa –hestu, mehe eta luzea– lehortu ondoren sillak bezala saskiak egiteko ere erabilia izan da, baina baita barrikak behar bezala ixteko kortxoen inguruan jartzeko ere.
Erreka ondoetan ikusten da lezka eta puru baten tankerako fruitua ematen du zorten luze baten muturrean. Zorten hori suziriak egiteko gaia da, eta hortik ote dator J. Irigaraik bere 1976ko Estado actual de la onomastica botanica en Navarra liburuan jasotako “seska-txuflaska”? Edo txilibituak egiteko zelako? “Gezi seska” ere esaten zaio zuztar horri. O. Polunin eta B.E. Smythiesek 1977an argitaratu zuten Guia de campo de las flores de España liburuan “zinta-belarra” izena bildu zuten, baina, hiztegietan hainbat eta hainbat izen bezala, nire ustez, oker.
Lezka izenarekin sagardo hobea.
Euskal Sagardoa Jatorri Deiturako 250 sagastietan hasiak dira jada sagar biltzen. Araba, Bizkaia eta Gipuzkoari dagozkien iazko datuekin alderatuta, uzta handiagoa izango da aurten. Orotara sei-zazpi milioi kilo biltzea aurreikusten dute, datu zehatza urte bukaerarako izango... [+]
Sarraskiak ez du etenik Palestinan, eta lurraldeko txoko guztietara hedatzen ari da. Uztailaren 31n, Hebrongo (Zisjordania) Hazien Bankuaren Ugalketarako Unitateari eraso zion Israelek; bulldozer eta makineria pisutsuarekin bertako instalakuntza eta azpiegiturak suntsitu zituen... [+]
Udazkeneko zenbakia aste honetan jasoko dute ARGIAko kideek, edo berariaz Bizi Baratzeako kide egin direnek.
Abuztuaren amaieran azaltzen da, baina iraila du gogokoen. Udazkena hemen dela berritzen digu urtero. Udazkenari kolore bidea erakusten dio. Guri, ahoko zeruak jasota duen lurrinen bilduma erraldoiaren miaketa azkarra egin eta urteroko uztaldi nagusiaren dasta bitxienetakoa... [+]
Sugea ikusi orduko: “Sugegorria!”. Telesforo Aranzadi zenak esaten baitzuen, begiek ez dutela ezagutzen dutena baino ikusten. Eta sugegorria ezagutu, ezagutzen dugunez (entzunaz, sikiera), hori bera izaten da joera: ikusten dugun suge oro sugegorria dela iruditzen... [+]
Artzain gisa hirugarren kanpaina du aurtengoa Koldo Vicente Eseberrik. Familia Otsagabikoa izan arren, Iruñean bizi izan zen txikitatik, baina abeltzaintzaren munduarekin harreman estua izan du beti. “Osaba artzaina zen, haragitarako ardiak zituen hemen, eta txikitan... [+]
Bada Garde. Urrutira gabe hor dago, urrutieneko mugaren guardan. Umetan ezagutu nuen Garde, ez dut gogoan zenbat urte nituen, baina landatuta geratu zitzaidan han ikusi nuena.-
Dei batek dena alda dezake. Eguna bai, bederen. Hurrengo orduetako martxa, sikiera. Ourensen dagoen lagunak jasotzen du Noainen dagoen Lugoko lagunaren deia. Dei bakar batek ekarri zituen Galizako elkarte bateko zortzi artzain eta ahuntzain bat etxera. Zoragarria izan zen... [+]
Emakumea eta lurra elkartzen dituen liburua idatzi du Onintza Enbeitak: Bizitza baten txatalak. Gure aurrekoen bizimodua jaso du, andre baten ahotan: "Baserria bere horretan, erromantizismorik gabe". Feli Madariaga (1932, Baldatika, Forua, Bizkaia) da andre hori, lurrari... [+]
Izarrak, ortzi mugagabean, keinu egiten diguten argi izpi dardarti liluragarriak dira, osotasuna eta ezereza bateratuta, zer garen ulerrarazteko oroitarri zaizkigunak: izan sua, izan ondotik joan zaizkigun kuttunak, gizakiaren txikitasuna edo Anbotoko Mariren edertasuna;... [+]
Irulegi eta Anhauze artean ditu mahastiak Joanes Haritschelharrek, Amama proiektuaren bultzatzaileak. “Mahastiak ene amarenak ziren, eta bera jubilatu zenean hartu nuen nik etxaldea, 2022an”, azaldu du. Ama mahastizaina eta aita ardi gasnagilea ditu, eta beraz, beti... [+]
Orriuldu gabe daude oraindik zuhaitzak eta arbolak. Hostoak ihartu gabe daude, bai. Eta hostoa jasotzeko sasoi aproposa da. Hostoa, batez ere geroago jasotzen da; zuhaitzaren adaburua janzten duen orritza edo hostotza erortzen denean edo orriultzen denean, lurraren instantziako... [+]
Lanbidean urteak daramatzagun basozainok, gogoan ditugu 1989. urtean Euskal Herria bortizki kolpatu zuten mendiko sute handiak. Urtarriletik luze zetorren lehorte latza udazkenean lehertu zen haize bortitzen bultzadaz. Dozenaka sutek beltzez jantzi zuten lurraldea, bereziki... [+]
Ez naiz aparretsia, orraztearen aparretsia, ezta gutxiagorik ere. Baina ikasturte berriari ekiteko, zer den ez den, lakarra zuzen-zuzen ederki asko eginda nator zuregana.