Horrela eman diogu amaiera deskolonizazioari buruzko lantaldeari, joan den azaroan Arraia-Maeztun (Araba) egin ziren “Euskal Herrian ekofeminismoak gorpuzten” topaketen baitan. Lurraldearen defentsaren hainbat espresioren babesleku izan zen, ideia emankorren hazitegi kreollo eta elkartzeko irrikaz zeuden landaguneko eta hiriko andreon uzta oparoa. Baina zergatik da garrantzitsua euskal landa-ingurunea deskolonizatzea?
Lehenik eta behin, gogoratzeko kolonizazioa ez dela historiaren hasiera. Kapitalaren pilaketa primitiboari hasiera eman zion arpilatze horren aurretik, lurraren laborantzari eta izakien arteko harreman antolaketari lotutako askotariko ezagutzak zeuden. Kolonizazioak, kapitalismoaren hedapen mundializatzaileak, lurperatu ditu jakintza horiek. Hala ere, hor diraute jakintza horietako batzuek: laboreen errotazioa, mandala baratzeak, permakultura eta agroekologia. Horien epistemologiak eta g(i)nealogiak, hemen eta planetako hainbat txokotan, lurraren azpian taupaka diraute. Deskolonizatu, beraz, naturarekiko harremanei buruzko antzinako jakinduriak berreskuratzeko.
Bigarrenik, onartzeko kolonizazioak martxan jarraitzen duela eta lurraldeei hainbat inplikazio dakarzkiela. Inbaditutako herrietan eraiki diren estatu-nazioen sorrera-proiektuen zati dira desjabetzea, pertsonen esklabotza eta lurraren merkantilizazioa. Sarraski-proiektuak dira, zeinetan landa-eremuak kokapen zentrala izan duen mendekotasun- eta subalternitate-ekonomian, eta hori da duela bost mendetik hona Hego Globaleko herrialdeei inposatzen zaiena. Euskal Herriak, europar eredu predatzaileari atxikia izan denez, posizio geopolitiko bat du, ezinbestean. Bere oligarkiari mesede egin dio posizio horrek, eta egun ere oligarkiak aberasten jarraitzen du. Deskolonizatu, beraz, pribilegioak aitortzeko eta eskubideak sozializatzeko.
Hirugarrenik, ulertzeko Euskal Herria bere burgesia entregatzailetik harago doala eta lurralde honek ere inperioen okupazio kriminalari aurre egiten jarraitzen duela, euskal landa-eremua izanik eraso-gune nagusia: herri-lurren lapurretak, (agri)kultura baserritarraren estigmatizazioa, historiako latifundista handiena den Eliza Katolikoaren dogmen inposizioa, emakume baserritarren aurkako bortxaketak eta jazarpena, sorburua baso hauetan duen jatorrizko hizkuntzaren debekua... Deskolonizatu, beraz, hemen ere lurra defendatzeagatik erre dizkiguten sorginak ohoratzeko.
Isildutako iraultza txiki eta handien historia da, gure lurraldeko landa-eremuan oraindik ere badirauena. Landa eremuan egunerokotasuna dira baserriaren iraunkortasunaren izenean andreoi lurraldearen jabetza kentzea; kalitatezko eta hurbileko azpiegitura eta zerbitzu publikoen gabezia; kapital transnazionalak ondasun naturalei egiten dien jazarpena eta lan-esplotazioa. Lehen gure birramona heretikoei su ematen ikusi zituzten lurrak dira gaur egun milaka langile migratu hartzen dituztenak, kontraturik eta eskubiderik gabe, landa-eremuan luzatzen den prekaritaterik gaiztoena beren gain hartzen dutenak. Guztiontzako elikadura burujabetza nahi dugu, baina Atzerritarren Legea batzuei bakarrik aplikatzen zaigu.
Naturaren eta lurrean bizi eta lan egiten duten pertsonen eskubideen urraketa da kanporatze eta lurralde-kontroleko proiektu politiko sekularra. Horren aurrean, gero eta anitzagoak dira bizi-ibilbideak, etniak, larruazalaren tonuak eta hizkerak gure herrialdeko negutegietan, ez gatazkarik gabe, elkarrekin bizi direnak. Inoiz ez da hain agerikoa izan lapurtutako lurra berreskuratzea dela herriek partekatzen duten hizkuntza. Ez da kasualitatea, beraz, Euskal Herriko baratzeetan euskara izatea azentu eta jatorri ezberdinekin, landa-eremuaren emantzipazio eta pertsonentzako justizia egarri diren kosmobisioak lotzen dituen zubi komuna.
Hizkuntza da sinbolikoa errealera itzultzen duena. Hizkuntza da errotzen gaituen sustraia, zentzumenak elikatzen dizkigun adarra, eta etorkizuna landatzen duen espora. Hizkuntza da herri baten idiosinkrasiaren loratze autoktonoena. Eta Euskal Herrian euskara da herri gero eta anitzago baten hizkuntza komuna, zapalkuntza, bazterketa eta (mono)kultura ororen aurka ernamuintzen dena. Oinek zapaltzen duten lurrean pentsatzen du buruak. Horregatik, lurrerako eskubidea herrien hizkuntza komuna bada, euskara agroekologia hutsa da.
Hernaniko San Joan jaietan magrebtarren kontrako eraso gehiagoren berri eman dute Hernaniko Txosna Batzordeak eta Amher SOS Arrazakeriak. Salatu dute herrian asteak daramatzatela "jarrera, gezur eta ekintza antolatu arrazistak" bizitzen, eta ohartarazi dute: "Hau... [+]
Donostia, 1960. Fermin Leizaola 16 urteko gazteak San Telmo Museoan zegoen Aranzadi Zientzia Elkarteko idazkaritzara jo zuen, bertako Espeleologia Sailean aritzeko prest.
Ez zen San Telmora egiten zuen lehen bisita izan; 1975eko ekainean Zeruko Argia-rekin... [+]
Maribi Ugarteburuk, EHNE Bizkaiaren enkarguz, herrialdeko hamar emakume baserritarren bizi historiak batu ditu Erein, Borrokatu, Bizi liburuan. Azken mende erdian Hego Euskal Herrian nekazaritzan eta abeltzaintzan izandako gertaerak bizi izan dituzten emakumeak dira protagonista.
Zuzendaritzak aurkeztutako Enplegu-erregulazioko espedientea (EEE) atzera bota eta "irtenbide bat bilatzeko negoziaketak hasteko helburuz", Agurain eta Legasako ArcelorMittal enpresako langileek greba mugagabeari ekingo diote.
Argitaratutako oharrean, EHGAM Euskal Herriko Sexu Askapen Mugimenduak ohartarazi du "faxismoa eta ideia faxistak" zabaltzen ari direla mundu mailan, eta "erresistitzeko prest" daudela: "Beldurra baino askoz handiagoa da sentitzen dugun amorrua".
María del Cielo Galindo Puyalek EHUn Master Amaierako Lana aurkeztu du ostegunean, ekainaren 26an. Galindok kitxuaz hitz egin du epaimahaiaren aurrean, Boliviako emakume indigena meatzarien parte-hartze politikoaz. Lana kitxuaz eta gaztelaniaz idatzi du, eta bere anaiak... [+]
Beethovenen 'Missa Solemnis'
Aurrez, Plentziak, Alkizak eta Gernikak euskal errepublikaren parte izatea erabaki zuten. Baztanekin, dagoeneko Euskal Herriko lau herriek hartu dute erabakia.
Artxibo biluzia
Nor: Intza Alkain eta Javi Barandiaran (Metrokoadroka).
Non: Lemoako Kotxepin aretoan.
Noiz: ekainaren 2an.
-------------------------------------------------------
Lemoan independentzia eguna ospatzen ari dira. Kotxepin kultur etxearen alboan,... [+]
Duela urtebetetik duen aldi baterako harrera proiektua eten diote familia bati, eta bestea joan den astean etxegabetu zuten, inolako jakinarazpenik jaso gabe. Auzoan Bizi etxebizitza sareak agerraldia egin du ostegunean Txagoko Komunitate Sarearekin eta Federico Baraibar... [+]
Bretainiako adierazpide musikal zein literarioen sustatzaile eta banatzaile nagusia izan da Breizh kooperatiba. Ia zazpi hamarkadetako ibilbidean ehunka egile bretainiarren lanak editatu eta ekoitzi ditu, horietako hainbat bretoieraz.
Maider Behotegi Euskararen Erakunde Publikoaren (EEP) lehendakariak inbertsio handitze guztiak berri onak direla adierazi zuen iaz. Hala ere, erakunde bakoitzak gutxienez 300.000 euro gehiago ipintzea "beharrezkoa" dela nabarmendu zuen, helburua 2050ean hiztun kopurua... [+]
Tramite burokratikoetan murgilduta dago Ed Rojas. Kolonbian jaio eta bizi, 2022an Ikasketa Feministak eta Generokoak Masterra egin zuen EHUn. Baina titulua amaitu eta hiru urtera, ez du lortu bere izenean jasotzea. Arrazoia? 2022an ez-bitar markagailua jarri zuen bere... [+]
2009tik 2023ra izandako iktus intzidentziak jaso ditu Nafarroako Osasun Publikoko eta Lan Osasuneko Institutuak. Iktusa izan duten nafarren %84k arrisku faktoreren bat zuen.