'Barrunbeko lurretan' filma grabatuko du Iņigo Perezek Lurburu artista kolektiboarekin batera

  • Cinema in process kontzeptuan oinarrituta, Araban grabatu eta ekoiztuko da euskaraz, abenduaren 1etik aurrera eta laguntzaileen artean Javier Rebollo zinema zuzendari madrildarra dago.

Hala Bedi @halabedi
2017ko azaroaren 30a

Zinema hedatuaren kontzeptua jorratzeko proiektua da Iñigo Perez errealizadore gasteiztarrak sortutako Barrunbeko lurretan. Lurburu artista kolektiboarekin batera ari da horretan: “Obra indibidual ezberdinetatik abiatuz, eta zazpigarren arteari esker, hau da, zinemari esker, film luze bat sortuko dugu”, azaldu du. Baina, “pelikula hau pantailatik haratago joango da, haren mugak zeharkatuz, iraganean erabilitako zeluloideen antzera, ukitzeko aukera egongo da, materikoa izango da”. Picazo eta Lurburuko kideen proiektua hiru zatitan bereizten da. “Hala ere osotasunean hartzen du zentzua”, azaldu dute.

Lehenengoa fasean, Lurburuko kideek hamar egunez haien obra pertsonala sortuko dute Arabako GaraiOn Sormen Espazioan, “berriz ere, naturarekin kontaktuan gaudelarik”. Perezek, sortze prozesu horretako egunerokotasuna grabatuko du.

Bigarrena, eta denboran zehar gehien iraungo duena, film luze bat da. “Filmak, artisten prozesuaren testigantza jasotzeaz gain, prozesu artiskoari buruz hitz egingo du, tradizioa eta postmodernismoaren kontrastea agerian utziz”. Euskara erroa delarik Euskal Herriko arte eta bizimodua agerian utziko du arabarrak.

Hirugarrena, prozesuaren erakusketa izango da. Zinema hedatuaren kontzeptua jorratuz, artisten obrak –diziplina ezberdinetakoak– filmaren proiekzioa eta zuzeneko performacea erakusketa mugikor batean aurkeztuko dira, prozesua haratago eramateko xedez, obraren mugak zeharkatuz. Barrunbeko lurretan proiektuak artearen sormen prozesuan jarriko du begia, artistaren barruan mugitzen dena erakusten, bizitzen saiatuz. “Arte bizia izan nahi du eta ez produktu bat”, azpimarratu dute.

Sortze fasean igaroko dituzten hamar egun horietan “bakoitzak bere artelana burutzeko aukera izango du”. Pintura, marrazkilaritza, argazkilaritza, eskultura eta arte eszenikoak dira jorratuko diren diziplinak. “Nahiz eta asmoa norberak bere pieza sortzea izan, elkarbizitzan suertatzen diren kolaborazioak emango dira. Prozesu artistikoa eta artea berari buruz hausnartzeko aukera izango dugu ere”.

Filmean, prozesu kreatibo hutsa islatuko da eta filma bera prozesu hutsa izango da, “obraren eraketa obra bera delarik”. Artista batek edukitako ideia eta piezaren sorkuntzaren bitarteko sentimenduen, pentsamenduen eta emandako pausoen irakurketa bermatuko da pelikula honen bitartez. Cinema in Process edo Work in Progress esperientzia izango da horregatik.

Alor bisuala

“Julio Medemen Behiak pelikulan inspiratutako irudi pisutsuak, Jonas Mekas eta bere bizitasunaz beteriko frameak etortzen zaizkit burura… euskal giro magikoa edo Lacasinegra edo Los Hijos kolektiboetan ere inspiratzen naiz, atzoko eta gaurko kontraste eta sinbiosi horretan barneraturik”, azaldu du Perezek filmak izango duen alor bisuala azaltzeko.

Jon Ruiz de Infante Lurburuko kideak eta Barrunbeko lurretan proiektuko argazki zuzendariak azaldu duenez, irudi formatu ezberdinak erabiltzea erabaki dute. Izan ere, irudi peziosista eta pisutsuak filmatzeaz gain, Handicam edo eskuko kamera bat erabiliko dute, “dogma 95 zinema-mugimendu abanguardistetan inspiratuz”. “Hau, artisten egunerokotasuna eta urgentziako momentuak erregistratzeko eta jolasteko erabiliko dira, izan ere zinema umeen jolasa da. Formatu ezberdinekin esperimentatzen jarraituko dut, beti sentsazio ezberdin bezain politak eta interesgarriak sortzen dizkidatelako”, azaldu du.

Zinema hedatua

GaraiOnen egindako egonaldiaren ostean, filma muntaketa fasean sartuko da. Esan bezala, “zinema hedatuaren” kontzeptua jorratu nahi dute eta “horretarako ez dute filma ohiko era batean aurkeztu nahi, baizik eta erakusketa zabalago bat egin”. Erakusketa horretan, arte lanak eta filma erakutsiko dituzte, “baina ez horiek soilik”. Zuzeneko musika, naturako soinuak, artisten “performance” bizia edo filmetik kanpo geratutako prozesu proiekzio ezberdinekin erakusketa osatuko dutelako “ikusi eta sentitu ahal izateko”. Prozesu bizia izango da “mugikorra eta eguneratua”.

Barrunbeko lurretan abenduaren 1etik aurrera grabatuko da Araban. Besteak beste, Jon Ruiz de Infante, Natalia Suarez Ortiz de Zárate, Patxi Suinaga Turrillas, Ruben Becares, Kauldi Iriondo, Lander Pérez Picazo, Maite Mugerza, Zuriñe Cancho Guerrero eta Marina Suarez Ortiz de Zárate artistek hartuko dute parte.

Albiste hau Hala Bedik argitaratu du eta CC-by-sa lizentziari esker ekarri dugu ARGIAra.

Kanal hauetan artxibatua: Zinema  |  Araba

Zinema kanaletik interesatuko zaizu...
2018-04-22 | Lur Olaizola
Artxiboetatik abiatutako filmak 2018ko Berlinalen
Historia berrikusten

“Zinemak gezurrak esan ditzake, kirolak ez”. Hauxe da Julien Faraut zuzendari frantsesaren L’empire de la perfection (2018) pelikularen ardatza. Ideia Godarden elkarrizketa batetik dator: “Giza gorputzak gezurrik esan gabe jarraitzen duelako ikusten dut oraindik kirola. Politikak, zinemak eta literaturak gezurrak esan ditzakete, kirolak ordea, ez”. L’Équipe kirol aldizkarian aurkitutako hitz hauek bihurtu zituen bere pelikularen oinarri Farautek. Kasu... [+]


2018-04-22 | Saioa Baleztena
Leticia Dolera. Sororitatea aldarri
"Feminismoa ez dago gizonezkoen kontra, baizik eta patriarkatuaren kontra"

Bere burua “aktore, zuzendari, feminista eta zonbi-hiltzaile” definitzen du Leticia Dolerak (Bartzelona, 1981). Antzezle gisa ibilbide luzea egin ondotik, 2015ean zuzendu zuen bere lehendabiziko filma eta otsailaren hondarrean publikatu zuen Morder la manzana (Sagarra hozkatu), liburua.


Cannes-eko jaialdian ikusiko da Raul de la Fuente nafarraren 'Another Day of Life'

Raul de la Fuente zuzendari nafarrak Damian Nenowrekin batera zuzendu duen Another Day of Life animaziozko filma aukeratu dute Canneseko zinema jaialdirako. Emanaldi berezia izango da eta lehiaketatik kanpo egon arren, ikusmina eragin du: filmak Ryszard Kapuscinski kazetari eta idazlearen Jeszcze dzien zycia liburua eramango du pantaila handira.


2018-04-18 | ARGIA
Arantxa Echevarría bilbotarraren 'Carmen y Lola' filma Canneseko Zuzendarien Hamabostaldian

Arantxa Echevarría zuzendari bilbotarraren Carmen y Lola filma aukeratu dute Canneseko Zuzendarien Hamabostaldian. Hiri horretako zine festibal handiaren paraleloan egiten den festibala da, hedabideen arreta bereganatzen duen jaialditik independentea eta apustu zinematografiko berrien alde egiten duena.


2018-04-15 | Jabi Zabala
"Historia lehoiaren ikuspuntutik kontatu nahi dut, ez ehiztariarenetik"

Marokon sortu zen Reda Zine (Casablanca, 1977) kazetaria. Jaioterriko L’Boulevard musika jaialdiaren sortzaileetakoa da. Bolonian (Italia) bizi da, eta 2015ean The Long Road to the Hall of Fame aurkeztu zuen, Tony Kingen bizitza ardatz hartuta. Futbolari, aktore, ekintzaile politiko eta Public Enemy taldearen segurtasun arduradun izandakoaren bizitzaren bidez, AEBetako afroamerikarren azken hamarkadotako berri ematen du. Otsailean gurean izan zen filma aurkezten.


2018-04-15 | Gaizka Izagirre
'Wild Wild Country' telesail-dokumentala
Fikzioa balitz, ez nuke sinetsiko!

Netflix plataforma digitalak telesail berri bat estreinatzen duen bakoitzean (Stranger Things, Narcos, Black Mirror…) sekulako ikusmina sortzeko gaitasuna lortu du. Katalogoan ekoizpen propioko film bat sartzen dutenean ere (Annihilation, Okja…), mundu osoa adi egoten da. Baina dokumentalak txertatzen dituztenean, ostrazismoan erortzeko arrisku handia duten lanak bihurtzen dira, promozio kanpainetatik kanpo uzten dituztelako gehienetan eta edukien zerrenda potoloak betetzeko baino... [+]


2018-04-13 | Uriola.eus
'Gure oroitzapenak', Joseba Sarrionandiaren obran oinarritutako film kolektiboa

Hamabi zinemagilek, Adabaki ekoiztetxearen ekoizpenarekin, Joseba Sarrionandiaren poemak eta ipuinak film kolektibo batean zinemara ekartzea erabaki dute. Aste honetan aurkeztu dute proiektuaren trailerra. Filma udazkenerako amaituta egotea espero dute egileek. 


2018-04-01 | Ander Perez
Mikel Serrano. Zinemak badu artea.
"Zuzendari artistikoak istorioa aberastu behar du, baina estali gabe"

Goya sariarekin batera etorri zaio elkarrizketa zaparrada Mikel Serranori (Iruñea, 1975), eta nekatzeraino aritu da Handia filmaz batean eta bestean. Akaso horregatik, eskertu du pelikulaz harago ofizioaz ere hitz egitea. Mantso mintzo da, esatera doana ongi irudikatu beharko balu bezala. Ez du alferrik pentsamendu bisuala lanabes nagusi.


2018-03-18 | Lander Arretxea
Maider Oleaga, zine zuzendaria
"Muga asko gainditu zituen Elbira Zipitriak, eta nik ere bai, haren historia kontatzeko"

Ideia batzuen atzetik bide luzea egin behar izaten da maiz; eta beste batzuetan, ideiak berak dira zu aurkitzen zaituztenak. Halako zerbait gertatu zitzaion Maider Oleaga zinegileari (1976, Bilbo). Geroztik, sei urte eta zientoka lan-ordu joan dira, baina azkenean amaitu du Muga deitzen da Pausoa filma. Hezkuntzan zein politikan aitzindari izan zen Elbira Zipitria ezagutzeko egin duen bidea kontatu du lan horretan.


2018-03-14 | ARGIA
Energia protagonista 12. Ekozinemaldian

Martxoaren 19tik 28ra, hainbat dokumental eskainiko ditu 12. Ekozinemaldiak, Euskal Herriko txoko ezberdinetan. Aurten energian jarriko dute fokua (zentral hidroelektrikoak, erregai fosilak…), eta energiarekin lotutako beste jarduerek ere izango dute tartea: meatzaritza, ura, elikadura, teknologia… Horrek guztiak ingurumenean eta gizakiongan dituen eraginak azaleratzea da helburua.


Azkenak
EGILEA
Eguneraketa berriak daude