Soldadoaren Historiaren Historio Laburra: Jose Ramon Barearekin Elkarrizketa


1982ko otsailaren 21ean
Kazetaritza independenteak herritarren babesa du arnas
Karraka Antzerki Taldeari Elkarrizketa
Soldadoaren Historiaren Historio Laburra: Jose Ramon Barearekin Elkarrizketa
-Errepresentazioa amaitu berri zutenean, fokoak oraindik epel, eszenatokira igo eta Carltoneko kamerinoetan barrena abiatu ginen, "Historia del Soldado" obraren aurrean eta inguru ko informazioek sortutako duda batzu argitzekotan, José Ramón Barea, obraren zuzendaria, elkarrizketatzeko asmoz. Ba...hona hemen:
ARGIA.-Jakin dugu hemen aurkeztu duzuen montaia hau "Historia del Soldado" obra beraren 2. bertsinoa dela...
J.R. Barea.-Bai, prestatu genuen lehen bertsinoak komiki kutsua zuen. Bertan jende gehiagok parte hartzen zuen. Jantziak eginda zeudenean arazo ekonomikoa agertu zitzaigun, diru gehiegi zen eta kostoa gutxitu nahiz behar-beharrezkoa bakarrik utzi da; hori bai, historioa guztiz errespetatuz.
A.-Dena dela, orain eskeintzen duzuen hau aurrez ikusitako projektoa da? Nola iritsi zarete lanaren azkenera?
J.R.B.-Haseratik bazegoen asmo bat, eta argi ikusten da montaia hau sala handitan antzestua izateko pentsatuta dagoela... Bainan bai, eszenografia aldatuz joan da, gutxinaka gauzak erantsi dizkiogu eta gauzak kendu. Gainera ziur egon-egitearen egitez, montaia bera eboluzionatuz joango dela. Beste inon eman aurretik eskeini dugu Bilbon, honek esan nahi du akatsak zuzentzeko prest gaudela.
A.-Zein tankerakoa izan da zuzendari lana, zure lana?
J.R.B.-Alde batetik nik egokitzearena egin dut; bainan, bestetik, zuzendaritzarenari dagokionez, nahiko lan askea izan da. Gehien bat entsaioetan koordinatzea izan da nere beharra, aktoresa bakoitzak bere pertsonaia landu du. Talde lana izan da, koordinaketa batekin. Gauza garrantzitsu bat dago inola ere ahantzi behar ez dena, edozeren aurretik ni aktore naizela.
A.-lnterpretazioan aktoresak bakarrik parte hartzeak eritzi askori bideak irekiko dizkio, bainan zergatik agertzen dira eszenatokian emakumeak bakarrik? Zein izan da arrazoina?
J. R. B.- H aseran ahots errejistro berezi batzu lortu nahi ziren, nahiko agudoak, pertsonaia histerikoak sortzeko asmoz.
Bestalde sinbologi karakteristika indartu nahi kiarena, obran zehar agertzen diren pertsonaiak sinbolo hutsak dira. Horrela, bide horretan, soldaduarena emakume batek egiten badu nolabaiteko aldentzea lortzen da.
Ez da erreibindikazio gisa egin, nahiz eta parte hartzen duten aktoresentzat pauso baliagarria izan, hori bai.
A.-Obra honetan musika oso garrantzitsua da, nola izan da musika-textoaren arteko hartuemana?
J.R.B.-Musika izan da abiapuntua: oso aldakorra eta bizia denez, eszenetarako oso egokia da. Alegia mantentzen da, guk sartu da, lehen aipatutako komimian egin dugun aldaketa kontenidoan izan da. Hortaz gain, pertsonaiak ere desarroilatu egin ditugu, orijinalean presentzia gutxi zuten batzuri indar gehio emanaz.
A.-Zenbat denbora eraman duzue obra prestatzen?
J. R. B.-Azken prozesua Irailaz geroztikakoa da, beraz lau-bost hilabetez aritu gara.
A.-Orain topiko bihurtu den galdera bat botako dizugu, eta txanpon-money-diru asuntua zelan?
J.R.B.-Bi miloi tterdi kostatu zaigu. Bai, materiala da garestiena. Gainera diputazioak eman behar zigun laguntza ez dugu jaso oraindik; dena dela gobernuak ez digu ezertxoere eman.
A.-Bainan zuen aurkezpen eskuliburuan hau diozue: "Hay economia de medios, pero no pobreza. En esta época en la que, entre otras muchas cosas, se confunde el teatro con lo epatante o con lo insólito, hemos optado por una puesta en escena reducida prácticamente a lo imprescindible (... )". Benetan egin duzue opzio bat ala ekonomi arazoek behartu zaituzte honetara, hala dirudienez?
J. R. B.-Ez, benetako opzioa da; ikusten baduzue teatro komertziala handiki aurkeztua dago, ikuslegoa liluratzeko asmoz... Guk erabil genitzake horrelako efektu berezi batzu jendea txunditzeko, adibidez printzesa agertzen denean kea sartu etabar, bainan hortan datza geure aukera, aukera estetikoa bait da. Dudarik gabe aukera honekin aktoresen gain doa zama handiena.
A.-KARRAKAK baditu gaur egun zenbait montaia martxan. Zergatik besteengandik hain ezberdin den tankera honeteko montela hau?
J. R. B.- Esan behar dut aurrenik KARRAKA talde gaztea dela (1) eta talde gaztea denez geroztik aukera zabal baten aurrean aurkitzen da; bere baitan ere tendentzia asko nabarmentzen dira. Obra hau montatu dugu, bainan ez da proposamen estetiko bakarra. Besteekin oso ezberdina da, bai... Taldea bideak bilatzen ari da, arakatzen... Gure asmoa beti teatroa lantzea da, eta horretan ari gara, obra hau beste aukera bat da. Gaur egun ikusten dut teatro popular edo teatro nazional terminoak oso dudosoak direla; guk aktoresa-aktoreengana hurbildu nahi izan dugu.
(1) KARRAKA KOLEKTIBOA, euskadiko antzerki ibiltaria 1980. urteko urrian jaio zen ofizialki. Hortaz, gaur urtebete eta lau ilabete ditu.
34-35

GaiezKulturaAntzerkiaTaldeakKARRAKA
GaiezKulturaAntzerkiaAktoreak
PertsonaiazBAREA1

Azkenak
Araba eta Nafarroa zeharkatzen zuten Forestaliaren bi autopista elektriko bertan behera geratu dira

Araba eta Nafarroa zeharkatu behar zituzten goi-tentsioko bi linea elektrikoren proiektuak ez dira gauzatuko. Espainiako Trantsizio Ekologikorako Ministerioak Aragoiko Tueste herrian Forestaliak egin behar zituen lau poligono eolikoen proiektuak artxibatu ditu.


2025-08-29 | Euskal Irratiak
Maiten Chohobigarat
“Beharbada menopausia gehiago aipatu beharko genuke, aterabideak badirelako”

Baionako ospitalean unitate berritzaile bat ideki da: kardio-ginekologia unitatea, menopausian diren emazteei zuzendua. Gai hau, askotan tabu edo bazterrean utzia, osasun arazoak eragin ditzake bizitzako etapa horretan.


2025-08-29 | UEU
Ikerketa-proiektuen II. deialdia egin dute UEUk eta BadaLab-ek

UEUk eta BadaLabek ikertzaile gazteei zuzendutako diziplinarteko ikerketa-proiektuen II. deialdia egin dute. Honen helburuak dira ikertzaile euskaldun gazteen arteko harremanak sendotzea eta ezagutza-arlo ezberdinetako ikertzaileak elkarlanean aritzea. Irailaren 22ra arte... [+]


Javier Milei eta bere arreba eroskeria trama batekin erlazionatu dituzte filtraturiko audio batzuek

Argentinako hainbat hedabidek Desgaitasun Agentzia Nazionalaren buru den Diego Spagnuoloren audioak zabaldu dituzte. Argentinako Gobernuan eroskeria dagoela aitortu eta azaldu du horietan Spagnuolok, eta ustelkeria kasu horren buruetako bat Argentinako presidente Javier Mileiren... [+]


2025-08-28 | Gedar
Bere historian lehen aldiz, 110.000 milioi euroko kapitalizazioa gainditu du Iberdrolak

Europako energia-enpresarik handiena da jada, eta bi handienetako bat munduan.


Frantziako Gobernuaren aurka “guztia blokeatzeko” deia indartzen ari da

Irailaren 10a izanen dute protestarako lehen hitzordua. 2018 urteko Jaka Horien mugimenduaren segipen gisa ikusten dute anitzek deia, nahiz eta alderdi politikoak eta sindikatuak dinamikari lotu izanak ezberdintzen dituen biak. François Bayrouren austeritate politikaren... [+]


Udazken beroa Frantzian?

2025ean hazkunde ekonomiko txikia (%0,6) ez da gai izango langabezia-tasak %8ko muga gainditzea saihesteko; Zor Publikoak bi bilioi euro (BPGren %115) gainditzen ditu EK-k ezarritako %60aren oso gainetik, eta Gastu Publikoak estratosferan jarraitzen du.

Horri gehitu behar... [+]


Alemaniak derrigorrezko zerbitzu militarra “beharrezkoa” denean ezarriko lukeen lege proiektua onartu du

Europako azken urteetako joerari jarraiki, derrigorrezko zerbitzu militarraren harrabotsa Alemaniara heldu da: SDP Alemaniako Alderdi Sozialdemokrata buru duen Defentsa Ministerioak borondatezko soldadutza ezarriko lukeen lege proiektua onartu du, "beharrezkoa" denean... [+]


Nafarroako lau pilotari ijitori omenaldia egin diete Mañuetako pilotalekuan

Flamenco On Fire jaialdian ospatu dute ijito komunitatearen, flamenkoaren eta pilotaren arteko harremana. Iruñeko Alde Zaharreko Mañueta pilotalekuan antolatu dute jaialdia, eta bertan omenaldia egin diete lau pilotari ijitori.


2025-08-28 | Jon Aleman Astitz
Supremazismo espainiarren “kontsentsu linguistikoa”

Eskubide linguistikoen ikuspegi integratzaile baten eskaintza dugu gaurkoa.

Espainiako supremazismo linguistikoa osasuntsu eta bizkor ageri zaigu, “hooligan” samalda anitz baten babesaz eta komunikabide indartsuez sustatua. Azken aurreko lagina Santi Martinezena... [+]


2025-08-28 | Iñaki Lasa Nuin
Gure jaiak

Euskal Herri osoan —beste herrialdeetan bezalatsu— jairik ez da falta. Negu giroan ere asko badira ospatzen direnak, uda-garaian ez da festa gabeko egunik. Egun-argi luzeak eta gau epelak jendea etxe zuloetatik kanpora, kalera ateratzeko aproposak dira eta jai giroan... [+]


2025-08-28 | LAB sindikatua
38 urteko garraiolari bat hil da Erriberrin

LABek jakin ahal izan duenez, Iruñeko garraiolari bat hil da asteazken goizaldean Erriberrin, lanerako zerabilen kamioia bidetik atera eta irauli ostean.


Polizia “talde zaurgarri”?

Azken asteetan bolo-bolo dabil Poliziaren eta, zehatzago esanda, Ertzaintzaren gaineko eztabaida. Tamalez, eztabaida piztearen arrazoia ez dira horiek Euskal Herri Langilearen kontra erabiltzen dituzten biolentzia eta jazarpen sistematikoa. Horren ordez, Ertzaintzaren eta bere... [+]


Hainbat ekintzailek bidea moztu diote Israel-Premier Tech txirrindularitza taldeari Espainiako Itzulian, Gazako genozidioarengatik

Hainbat lagun errepidera atera dira Palestinako banderak eta Gazako genozidioaren aurkako mezuak eskuan, eta Israelgo taldeko txirrindularien taldekako asteazkeneko erlojupekoa oztopatu dute. Etaparen ondoren argitaratutako ohar batean, taldeak manifestarien "ekintza... [+]


Estefi Etxebeste
“Mentalki ongi prestatzea dirudiena baino garrantzitsuagoa da harri-jasotzean”

Abuztuaren 9an errekor berria ezarri zuen Estefi Etxebestek (Ituren, Nafarroa, 2002) Sunbillako Ramon Latasa pilotalekuan. 100 kiloko harria 59 aldiz goratu zuen, eta 2014an Idoia Etxeberriak ezarritako 56 altxaldiak gailendu.


Eguneraketa berriak daude