Viatge a Ítaca: bide luzea eta malkarra

  • Kataluniako alderdi gehienek hango etorkizun politikoari buruzko erreferenduma egin nahi dute. ‘Erabakitzeko eskubidea’ esan diote horri. Itxuraz, herritar gehienek eusten diote eskaera horri. Badirudi azken urteetan sendo handitu dela indepedentziaren aldekoen kopurua; eta horien arteko askok lasterka egin nahi du independentziarako bidea. Berehala egin nahi dute erreferenduma; eta berehala iritsi nahi dute, inolako ihesbiderik gabe, abertzaleek izaten ohi duten ametsetako Itakara: estatu independente izatera.

Espainiako sistema politikoak, oro har, kontra egin dio eskaera horri arrazoibide bakarrarekin: legezkotasun printzipioarekin. Konstituzioaren kontrakoa omen da halako erreferenduma eta Konstituzioaren kontrakoa, baita ere, Kataluniako independentzia. Beraz, ez legoke gehiago eztabaidatzekorik.

Hargatik, auzia ez da batzuek eta besteek nahiko luketen bezain gardena.

Auzia ez da ahitzen legezkotasun printzipioaren magalean. Baina nekez egingo da legez kanpo zilegitasun eta sinesgarritasun juridiko eta politikoa izan nahi duen erreferendumik. Demokrazia liberaletan –eta, gogoko izan edo ez, hori dugu eremu eta eredu– legezkotasun printzipioa da oinarrizko printzipiorik oinarrizkoena: gainerako printzipioen muga da. Ez dago printzipio demokratikoak legezkotasun printzipiotik kanpo ekar dezakeen ondoriorik. Hori izan da Quebeceko nahiz Eskoziako kasuetan erabat garden ezarri den printzipioa.

Eta independentzia bereziki eskuragaitza da. Alde batetik, nazioarteko zuzenbideak ez du onartzen independentziarako eskubiderik egoera kolonialetatik kanpo eta, muturreko salbuespen gisan, remedial secession –beraz, giza eskubideak eta eskubide politikoak era gordinean urratzen diren– kasuetatik kanpo. Azken bide hau, hala ere, bereziki zaila da, Kosovoko kasua erakusten ari den gisan. Eta mendebaleko Europan nekez onartuko da halakorik eredu geopolitikoa aldatzen ez den bitartean.

Bestalde, demokrazia liberal guztietan Estatu barreneko lurralde baten banakuntza Konstituzioaren kontrakoa da. Sistema federala izan edo ez. Ameriketako Estatu Batuetako gerra zibila dugu adibiderik argiena.

Hala ere, garaiak aurrera joan dira. Kanadako eta Erresuma Batuko kasuek erakusten dute “mendebaleko” konstituzio-antolamenduetan eredu berri bat osatzen eta jorratzen ari dela. Baina zer neurriraino aldatu da eredua?

Kanadako Auzitegi Gorenak eredu berria zabaldu zuen 1998ko Adierazpenean, hausnartu behar izan zuenean Quebecek estatu independente gisa eratzeko omen zuen eskubideaz. Eta argi ezarri zuen Federazio barreneko ezein lurraldek ez duela independente izateko inolako eskubiderik. Ez dago, beraz, inondik ere, “erabakitzeko eskubide”rik.

Baina horrek ez du esan nahi auzia horretan amaitzen denik. Zer egin sistema demokratiko batean lurralde bateko herritar gehienek, argi eta garbi, lurralde horren independentzia nahi baldin badute?

Lurralde baten independentziak Konstituzioaren eraberritzea eskatzen du, nahitaez, independentziari atea espresuki zabaldu behar baitzaio. Bide horretan, sistema demokratiko batean, lurralde bateko herritar gehien-gehienek (a “clear” majority as a qualitative evaluation) argi eta garbi erakusten badute haien lurraldea estatu independente bihurtzeko nahia, printzipio demokratikoak eskatzen du, ezinbestez, nahi horri jaramon egitea. Legezkotasun printzipioak zilegitasun demokratikoa izan behar baitu oinarri.

Konstituzioaren eraberritzeak borondate ugariren adostasuna eskatzen du, hala ere. Horretarako, negoziazio politikoari atea zabaltzeko beharkizuna dute alde guztiek. Honetan datza Kanadako Auzitegiaren berrikuntzarik nabarmenena. Negoziazioan alde bakoitzak haren helburuaren zilegitasun demokratikoa izango du jokoan. Konstituzioaren oinarrian kokatzen diren printzipioek eskatzen dutenaren arabera jokatu beharko dute batzuk eta besteok horri eutsi nahi badiote.

Baina hau politikaren eremua da. Inork ez du bermaturik haren helburua lortuko duenik. Eta irtenbiderik gabeko bidea izan daiteke. Sistema politikoak haren gaitasunaren neurria erakutsiko du bide horretan. Eta, baita ere, nazioarteko mailan duen harrera eta sinesgarritasuna. Arlo honetan Espainiak arazo berezia du ez baitio aukerarik ematen ere Kataluniako herriari haren nahi politikoa zuzenean adierazteko. Eta hau saihestu ezineko azaroa bihurtu daiteke, Quebeceko eta Eskoziako adibideen aurrean.

Edonola ere, munduan gertatu dena ikusita, ondorioa ezinbestekoa da: independentziarako bidea erabat luzea, malkarra, lausoa, arriskuz betea eta inolako segurtasunik gabekoa da. Baina hori da Konstantin Kavafisen poema liluragarriak erakutsi ziguna; gutako gehienok, lehenbizikoz, Lluis Llachen bertsioaren bidez ezagutu izan genuen poema. Ataka honetan berriro entzun beharko genuke, arretaz, kanta zoragarria; bereziki, Kataluniako independentzia berehala eskuratu nahi dutenek.

* Alberto López Basaguren Konstituzio Zuzenbidearen irakaslea da EHUn.


Kanal honetatik interesatuko zaizu: Katalunia independentziarantz
Junts-PSOE akordioa
Amnistia legea eta negoziazio mahai berria, legealdi akordioaren truke

Akordioaren bidez Juntsek eta PSOEk Kataluniako gatazka historikoa bideratuko duen etapa berri bat ireki nahi dute. Horretarako, bi indarren arteko negoziazio mahai bat eratu dute eta bertako edukiak eta akordioak segitzeko bitartekaritza mekanismoa adostu ere bai.


'La Directa' babestu dute ARGIAk eta beste hainbat hedabidek: "Kazetaritza ez da terrorismoa"

La Directa-k salatu du Jesús Rodríguez kazetaria inputatu izana “informaziorako eskubidearen aurkako erasoa” dela. Elkartasun manifestua plazaratu dute Rodríguezi babesa helarazteko, eta dozenaka hedabide eta erakundek sinatu dute jada, ARGIAk... [+]


La Directako kazetari bat ere "terrorismoagatik" inputatu dute Tsunami Demokratikoaren auzian

Espainiako Auzitegi Nazionalak “terrorismo-delitua” egotzi dio Jesús Rodríguez La Directako erredaktoreari eta beste hamaika pertsonari, tartean Carles Puigdemont presidente ohi eta Marta Rovira ERCko idazkari nagusiari, 2019ko epaiaren aurkako... [+]


Puigdemont eta Rovira inputatu ditu Auzitegi Nazionalak Tsunami Demokratikoagatik

Espainiako Auzitegi Nazionala 2019ko udazkeneko protestetan “terrorismo” deliturik izan ote zen ikertzen ari da. Bitartean, PSOEko eta JxCko ordezkariak Bruselan bilduta daude.


Jordien indultua egokia dela onartu dute eta Miquel Buch kontseilari ohia lau urtera zigortu

Ostegun honetan ezagutu dira bi epaiak. Batean, Espainiako Auzitegi Gorenak balekotzat eman ditu Jordi Cuixart eta Jordi Sánchezen indultuak. Bestean, Bartzelonako Auzitegiak laur urte eta erdiko kartzela zigorra jarri dio Miquel Buch Generalitateko Barne kontseilari... [+]


Eguneraketa berriak daude