Xabinaitor heldu da


2005eko urtarrilaren 16an

Euskal superheroiak dauzkan dohainik berezienak adin guztietako poxpoliñak usaintzeko duen aparteko zentzumena, haien plazer iturri izateko mihia eta hankarteko hori beti harrizko arma-tiro-pun edukitzea dira. Usainaren ñabardura hutsarengatik, ziztuan igartzen dio emakumea euskalduna den ala ez ere. Eta haren lurrina usaintzeko, ez du premiazkorik gertu izatea ere, telebistako kableen barna eta irrati uhinetan zehar ere usain baitezake "poxpoliñen zaindariak". Gauzak horrela, hamaika egoera kritikoetatik atera ditu bizirik Xabinaitorrek arriskuan ikusitakoak. Hori bai, emakumeak behar dute izan, bestela jai baitute!

"Esaterako -zehazten du arazoa Patxi Gallegoren komikiko pertsonaietako batek-, kamioi batek A-8 autobidean kasik aurretik eraman zuen Elorrioko neska haren kasua: kamioiak ez zuen, ez, neska aurretik eraman, baina horretarako Xabinaitorrek, bere superbotereak medio, kamioia 'desbideratu' eta beste hiru kotxe eraman zituen aurretik: gidari guztiak gizonezkoak ziren; haietako bik bizia galdu zuten".

Euskal superheroiak ez du, beraz, oso prentsa ona gizonezkoen artean. Eta horregatik-edo, salbatzen dituen emakumezkoei nolabaiteko "tributu sexuala" kobratzen diela eta bortxaketen kontuak zabaltzen ari dira. Baina, zurrumurruak zurrumurru, emakumezkoak Xabinaitorrek salba ditzala eskaka ari omen dira.

Euskal arazoaren itzala

Halako arrakasta lortu aurretik, ordea, bereak eta bost jasana dugu "poxpoliñen zaindaria". Eta dena euskal arazoaren erruagatik! PNVista sutsua izaki aita, Sabino jarri zion izena bere haurrari, euskal nazionalismoaren aintzindariaren omenez. Eta horregatik txikitan entzun behar izan zituen isekak alde batera uzten baditugu ere, institutura iritsi eta bi triburekin egin zuen topo Sabino mutikoak: PNVistak eta HBruak. Berari gatazka politikoa batere axola ez arren, jarraitxuen estetika gustatu zitzaion gehiago »batik bat Atsegiñe izena zuen neska borrokalari batena». Harengatik haserretuko zitzaion aita, ordea, euskal gatazka etxe barruan bizi behar izana gertatu aurretik ere »PNVren banaketa, alegia: aita PNVkoa bezain sutsu egin baitzitzaion ama EAzale». Eta korapilo horietatik guztietatik askatzeko, agur esan zien ordurako Sabinotik Xabinora eta hortik Xabi soilik izatera iritsia zen gure gazteak, euskal neskei, lehenengo, eta Euskal Herria berari ere, geroxeago.

Agur horrez geroztik, emakume erdaldunekin baino ez zuen egin Xabik, harik eta zakila erabat lo gelditu zitzaion arte. Sei urte luzean ez eiakulaziorik, ez erekziorik ez zuela izan eta, depresioak jota, H homeopataren aurrean laguntza eske bukatu zuen.

Kariñe poxpolina

Patxi Gallegoren komikiak badu Xabinaitorrez bestelako pertsonaia nagusi bat ere: Kariñe, ezkontza batean aurreskua dantzatzen hasteko trantzean superheroiak bahituko duen emakumea. Euskal Filologia ikasi zuen Kariñek, gertaeren momentua iritsi arte, irakasle da Santutxuko ikastetxe batean. Guapotxuren batek klitoria laztandu, miazkatu eta beste egitea gustatuko litzaioke, baina oraindik ez du topatu hori egoki egingo dion inor, eta -egileak deskribatzen duen eran adierazteko- momentuz marruskatzaile trakets eta penetratzaile deportiboakaz konformatu behar izan dau. Aitor bere nobioarekin, alegia.

Bestelakoan ere, Kariñe ez dabil oso pozik. Geroz eta gehiago kostatzen zaio bere koadrilako jendeari entenditzea, garai batean hain iraultzaile agertu eta orain tradizioa jarraituz elizaz ezkontzen zaizkion lagunei, futbola hain gustuko duten gizon eta emakume lelotuei, berak dantza garaikidea nahiago duela orain jakin eta beren ezkontza eta omenaldietan aurreskue dantzatzera behartzen duten berberei. Gogaikarria da Kariñeren bizitza… Xabinaitor azalduko zaion arte. Nolakoa izango ote da hortik aurrera? Auskalo! Patxi Gallegok Pololoak 2: Poxpoliñaren bahiketa! komikia kaleratu arte zain egon beharko dugu horixe jakiteko.

Patxi Gallego, komikilaria: «Fikziozko istorioa da, geure buruaz barre pixka bat egiteko»
Prosa eta komiki atal hutsak nahasten dituen liburua da Pololoak 1. Poxpoliñen lurriña. Hizkuntzari dagokionean, berriz, euskara batua ez ezik, pertsonaia nongo euskalkiaren formak hango agertzen dira bertan. Patxi Gallego dugu komiki honen eta jarraituko dionaren egilea. Errenterian jaioa, 1973an. Arte Ederrak ikasi zituen, eta gaur egun institutu batean ari da lanean, irakasle gisa, "DBHko basapiztia horiek aguantatzen".

Zer dela-eta bururatu zitzaizun helduentzako komiki hau egitea?
Beti izan dut horrelako zerbait egiteko gogoa, eta 30 urte ingurura iristerakoan, batzuei behintzat, bizitza honetan fundamentuzko zerbait egiteko garaia dela iruditzen zaigu; bada, nonbait, liburu hau da nik egin dezakedan gauzarik fundamentuzkoena.

Nola aukeratu zenuen gaia?
Lauzpabost obsesio pertsonalekin, zenbait kezka kulturalekin eta momentuko zirkunstantzia politikoa islatuz. Baina, batez ere, euskaldun batek euskaldun helduentzako egindako fikziozko istorioa da, geure buruaz barre pixka bat egiteko. Norbaiti grazia egiten badio, behintzat…

Zure superheroia izan behar al genuke euskaldunok eredu?
Ez, ez, mesedez, ez dezala inork Xabinaitor eredu bezala hartu, lehenengo hegaldi ahaleginean bereak egingo du-eta!

Patxi Gallegok eta Xabino gazteak ba al dute inolako antzik?
Ez horixe. Jarraitxuek lilura nire pertsonaiari sortzen zioten, eta guraso peneuveroak ere ez nituen izan, zorionez.

Zergatik sortu zenuen Kariñe?
Emakumezko pertsonaia beharrezkoa zen istorio honetan, kontakizunari dramatismo puntu bat eta kritika sozialaren osagaia gehituko ziona. Gainera, bada beste topiko bat, komikiak batez ere mutilei gustatzen zaizkiela esaten duena, eta hori bai nahiko nukeela gainditu.

Liburuan mundu guztiarekin sartzen zara, ordea. Inor haserretuko zaizun beldurrik ez?
Nik ez dut liburua inor haserretzeko intentzioarekin egin, baina ezta lagunak egiteko intentzioarekin ere. Euskal Herriko zenbait topikoren inguruan irribarre ironiko bat egiten besterik ez naiz saiatu. Gainera, ni ere Euskal Herrikoa naiz eta ez naiz nire etxearen aurka harrika dabilen zoroa. Halere, beharbada, gure etxeak oraindik ere leiho batzuk zabaldu behar ditu haize freskoa sar dadin, eta ironia izan daiteke leiho horietako bat. Joño, a ze metafora atera zaidan!


Azkenak
Analisia
Negu gorri, hondamendia iragarri

Apirilaren 30ean, Espainiako patronala den CEOEk argazki horixe zintzilikatu zuen sareetan: ezkerrean dago Antonio Garamendi, CEOEko presidente den Getxoko semea; eta eskuinean Alfonso Santiago bilbotarra, musika festibalen munduan dabilen Last Tour promotorako burua, Eusko... [+]


Olatukoop
Hamar urte lanean, denontzako bizitza oparoagoaren alde

Gizartea eraldatzeko helburuz jaio zen Ekonomia Sozial Eraldatzailearen mugimendua Euskal Herrian duela hamar urte, Olatukoop sarean bilduta. Denbora honetan ez da gutxi egindakoa: hamaika kooperatiba eta ekimen jarri dituzte martxan, eta sarea zabaldu egin da. Baina erronkak... [+]


2024-05-12 | Estitxu Eizagirre
Amillubiren festa maiatzaren 11n
Lurra taupaka hasiko da

Urola ibaiaren meandroan, Zestoako Iraeta auzoan daude Amilibia baserria eta bere lur emankorrak: 5 hektarea baso eta 4 hektarea laborantza lur. Laborantza ekologikoa sustatzen duen Biolur elkarteak baserria eta lurra kolektibizatu nahi ditu Amillubi proiektuaren bidez... [+]


Pastoral bat Iruñearendako

Herri-antzerki forma bat da pastorala. Sujet edo protagonista bat (hildakoa) hautatu eta bere bizia bertsotan ematen duena. Kantua ere presente dago emanaldian. Taula zuzendaria, taula gainean arituko diren arizaleak eta musikariak aritzen dira pastorala ematen den egunean... [+]


Eguneraketa berriak daude