GEROKOEK MADARIKA EZ GAITZATEN

  • Euskararen egoerari buruz Imanol Laspiurrek idatzitako gogoeta argitaratu zen ale hartan. Zenbaiti euskara guztien ahotara ekartzeko ahalegina eskatzen zien.

2001eko ekainaren 10an

Euskararen egoerari buruz Imanol Laspiurrek idatzitako gogoeta argitaratu zen ale hartan. Zenbaiti euskara guztien ahotara ekartzeko ahalegina eskatzen zien.
On Joxe Migel Barandiaran jauna egiten ari zen lanari eskaintzen zion ZERUKO ARGIAk bere orrialde printzipala, 1971. urteko maiatzaren amaieran. Haatik, On Joxe Mielenak nahikoa ezagunak izango zaizkizuelakoan (hala ez balitz, liburutegietara joanda arazoa konpon dezakezuenez), nahiago izan dut arreta jartzea orduko kezken isla bizia den lan batean: Imanol Laspiurren "Etsaiak" idazlanean, hain zuzen ere. Euskara zuen Imanol Laspiurrek kezka nagusi. Euskara jasaten ari zen egoera, hobeto esanda. Eta guztiz kexu zen gure gizona, "euskararen hil ala biziko kinka estu hau benetan larria" zela uste zuelako.


BETI-BETIKO TEMAN

Ez zen "Etsaiak" hura euskararen gaiari buruz argitaratzen zuen lehen lana -aspalditik ia astero bazuen horrelakorik- eta norbait kontu eske etor zekiokeelakoan-edo, honela ekiten zion bere jardunari: "Norbaitek esan dezake, agian, berriz ere euskera arloaren ingurua aztertzen ari garela eta hobe litzatekeala proletargoaz hitz egitea. Proletargoaz hitz egiteko garaia ere etorriko ahal zait. Baina euskeraren hil ala biziko kinka estu hau benetan larria dugunez, ez dezakegu, inolaz ere, denborarik gal. Zenbait prolema, arrunta izan daiteke mundu zabalean, baina euskararen prolema euskaldunoi bakarrik dagokigu, gure gurea da, nahiz eta Europa oso baten kultura zati nabari izan, ez dugu-ta kanpotiko laguntzarik".
Bakoitza bereaz arduratu behar, eta hortan zintzo saiatzen zen Imanol Laspiur. "Euskarak etsai asko du gaur egun", azaltzen zuen deplauki, baina okerrena, kaltegarriena, zuzenean seinalatzeko: "Zerbait euskeraren alde egin ahal izan eta egiten ez duena. Hori da gaur, guk dadukagun etsairik txarrenetakoa".
Izan ere, bere ustean, "herri eta hiri bakoitzean beti izaten da euskeraren alde zerbait egin dezakeen norbait, baina martxan jarri beharrekoa, bultza ere egin beharrekoa". Adibide baten premia ikusiz, hauxe eskaintzen zuen: "Eibar honetatixe radio bat edo beste egin nahiz jarri, 25en-bat kilometrora euskera hiltzen zaikula esan nezake, hau da, Gasteiz alderuntz radio bat joko banu, Eskoriatzan bukatuko litzateke gure mintzairaren bizia", hori baitzen, haren iritziz, "euskeraren muga. Eta nola daukagu Eskoriatzan euskera? Beste zenbait herritan bezala jende helduek bakarrik hitz egiten dutela, baina ia ume denak erderaz. Non nahiko kanta zahar beldurgarri bihurtzen ari den kakoa". Bien bitartean "zer egiten ari da Eskoriatzan euskeraren alde? Nik dakidanez, ezer gutti. Hogeitamar bat ume dituen ikastola bat ba omen dago eta andereño bakar bat. Ez dakit hortik aurrera joteko nolako giroa izan dezaketen, baina badirudi neska gazte baten edo biren lan hutsak eraginiko lana dela. Eta nola daude gurasoak? Eta nola ote daude zerbait euskeraren alde egin lezaketen gizon eta emakumezkoak? Zer nolatan ote daude ere euskeraren alde egin behar eta lezaketen bertako apaizak? Itxura danez, ez bide dago herrian kontzientzia askorik. Baina bai kontzientzia hori esnatu behar luketen zenbait. Beraz horiek dira, hain zuzen, Eskoriatzako euskeraren egoera zuzper dezaketen pertsonak".
Nortzuk ote, horiek? Bada, Imanol Laspiurrentzat, "besterik ez denean, apaizak lirake egokienak". Tamalez, ordea, laguntza izugarririk ez ei zuen euskarak jasotzen haiengandik: "Azter dezagun beren meza antolaketa eta betikoa: Larunbatetan, arratsaldeko 8-etan (hilunabarra) meza osoa euskeraz omen da. Zorionak!". Eta igandeetan, zer? "Goizeko 7,30etan, goizegi delako noski, ez omen da ia inor joaten eta euskeraz izaten bide da". Haatik, "Meza Nagusia, bertan 'Herriko Meza' deitzen omen diote, goizeko hamarretan. 'Herriko meza' deritzan arren, sermoi edo hitzaldia erdera hutsez, meza erderaz, eta inoizka 'kantu sinboliku' antzean kantatxo bat euskeraz. Hau folklorekeria hutsa da".
Apaizek, bere aburuz, mezatan "euskerari lehentasun edo preferentzia" eman beharko zioketen. Eta ikastolari lagundu, "eskola aldetik preparatuak direlako, bestalde herriaren aurrean zerbait errepresentatibidade edo ordezgaritza dutelako, edo, nola-nahi dela ere, horretarako kontzientziatuak baldin badira, egokien litzatekeen horiexek izan behar dute euskera aldaz goran eta zuzper aldi batetan jarri behar dutenek: giroa sortuaz, ikastola indartuaz, gurasoak kontzientziatuaz, Gipuzkoan den Ikastola Elkarteari ere eskaria eginaz, noski, hitzaldi edo nolabaiteko laguntza lor dezaten hiri horretakoek".
Orokorra zen Imanol Laspiurrek eginiko azken eskaera: "Ez dadukagu euskera geure ahulkeriazko jokabide merke bategatik bazterreratua hiltzen uzteko ez eskubiderik ez eta arrazoirik. (...) Zerbait egin dezakezutenok bil zaitezte, eta bai ikastolei, bai euskal giro oso bati benetako indarra eman hizaiozue, hori baita euskeraren aldetik Euskal Herriak eskatzen daukuna eta baita geroko gizaldiek. Geroko gizaldi horiek ez gaitzatela madarika. Zeuen eskuetan, zeuen gogoetan, zeron betebehar, zentzun eta kontzientetan duzue ekintza"

6+1=10
J. Artola, 1971-V-30
Aste ontan, munduko zilborra Europa izan da. Bretaiña Aundia Europako Merkatu Batuan sartuko ote; Alemaniak eta Holandak euren diruekin zer neurri artuko ote; Iparramerikar soldaduak Europatik alde egingo ote. Iru gertakari auek elkarri loturik daude. Baiña bat artu bear eta leenbizikoari lotu gera. (...) Bretaiña Aundian bertan, guztiak ez datoz bat arazo ontaz eta azken ordu ontan zenbait pertsona atzeratu ere egin dirala esan bearra dago. 1966ko iraillan %-ko 70 bretaiñar sartzeko baiezkoan zeuden; %-ko 10-etik 15-era kontra; eta %-eko 15-etik 20-rak zer esan ez zekiten. Orain illabete berriz, alde, %-eko 60 bakarrik ziran. (...) Zergatik atzerakada au? Batez ere Bretaiña Aundian Merkatu Batuan sartzeak janarien prezioak aldatu ta igo egingo ditualako (...).

DON KOSMEREN KORBATA
Euskal errietatik, 1971-V-30
Terranobako ur hotzetan bakailo arrantzan dabiltzan zenbait bapore abiatzen ari zaizkigu; baina, aurten arrantza kaxkarrak eta urriak izan dira. Bakailotik bizi geranok, estu eta larri ibiliko gerala sumatzen dugu; batez ere soldata eskax batetik bizi behar dugunok. Ederki zion Z. ARGIAren editorialak zioenean: "Izan ere, nola erantzun etxe-bizitza artutakoan egindako zorreri edo illeroko etxe-errentari eta jateko, jazteko eta umeak eskolatzeko bear dutenei?". Batzuek orduak sartuko dituzte; senar-emazteak lanean ariko dira (guk egiten duguna) bestetan; urtero, bakazio garaian, beste lantoki batera joan (ezagutzen ditut) eta abar... Tamalgarria benetan!.

PASAI DONIBANE
Arostegitar Jokin, 1971-V-30
Martxoaren ogeita zortzian, azaldu zan au: Estaduagandik Eliza libro izateko beregandik jasotzen zuan diru laguntzari uko egiñ bear ziola apaizak alegia. Emen zegoan kakoa: Alde batetik Elizaren askatasunagatik alde batera utzi egiñ bear Estaduaren diru laguntza; bestetik ordea, Estaduko laguntza ori gabe, nola bizi apaizak? Neretzat askatu eziñeko korapilloa zan. (...) Argitasuna eman naiaz, irakurle batek, apalik, erantzun dit: "Aurren irakasle, nere iritziz lanbide onena. Irakasleak ain urri dabiltzanez geroz, poz pozik ikusiko lituzke erriak, nik uste. Apaizak, Meza eta beste eginkizunengatik artzen duan saria, artzen jarraitu dagiala, ba, lana egiten duanak bere saria bear du eta pozik ematen dio kristauak. Ori da nere iritzi apala". Milla esker zure erantzun apalagatik. Ona eta baliotsua da gerora sortuko diren apaizei begiratuta. Apaizaren ogibide bat izan diteke geroxeago, aurrei eskola ematea. Baiña gaur...? Irakasle izateko Maisu titulua bear da; gaur eguneko apaiz geienak ez dituzu maisu; apaiz lanetatik kanpora ezin ba izan Irakasle. (...) Jasoa dut beste irakurgai polita. Onela dio: "San Jose egunean korbata jantzita ibilli zan D. Kosme apaiza... Ez det itzik egin nai... Obe det ixillik egotea...". Kosme izena nerea da gero e..? Gogorra egin du apaiz orrek... Ain polita den lepoko esparadrapuaren ordez, korbata jantzi alajaiña... Ori da pekatua, ori. Serioski, ona emen nere iritzia: Apaiza ez bedi izan erriagandik berezitutako aparteko kasta bat (...).


Azkenak
Koopfabrika
Kooperatiba eraldatzaileen harrobia

Olatukoopek beste hainbat eragilerekin batera garatu duen proiektu nagusienetako bat KoopFabrika da, ekintzailetza soziala bultzatzeko helburuz 2017an sorturiko programa, eta gaur egun oraindik martxan dagoena.

Hasiera batean, lehenengo ideia izan zen ekonomia... [+]


2024-05-12 | Nerea Menor
Ghayath Almadhoun
"Alemania nagusitasun zuriaren piramidearen gailurrean dago, eta lehen holokaustoa ukatu zutenek orain Nakba ukatzen dute"

Ghayath Almadhoun-ekin hitz egin dugu Alemaniako zentsura sistemikoaz eta horren ondorioez. Siriako Damaskon 1979an jaiotako poeta palestinarra, Suediara joan zen bizitzera eta egun Berlinen bizi da. Bere poesiak, ia 30 hizkuntzatan itzulia, maitasuna, tokialdatzea eta nortasuna... [+]


2024-05-12 | Estitxu Eizagirre
Amillubiren festa maiatzaren 11n
Lurra taupaka hasiko da

Urola ibaiaren meandroan, Zestoako Iraeta auzoan daude Amilibia baserria eta bere lur emankorrak: 5 hektarea baso eta 4 hektarea laborantza lur. Laborantza ekologikoa sustatzen duen Biolur elkarteak baserria eta lurra kolektibizatu nahi ditu Amillubi proiektuaren bidez... [+]


Pastoral bat Iruñearendako

Herri-antzerki forma bat da pastorala. Sujet edo protagonista bat (hildakoa) hautatu eta bere bizia bertsotan ematen duena. Kantua ere presente dago emanaldian. Taula zuzendaria, taula gainean arituko diren arizaleak eta musikariak aritzen dira pastorala ematen den egunean... [+]


'Ekonomia eraldatzailea(k)' liburua
Ekonomiaren adjektibo guztiak

10. urteurrena kari, Olatukoopek bi liburuxka atondu ditu eta labean ditu jadanik, ekonomia eraldatzailearen eta kooperatibagintzaren ingurukoak biak ala biak. Alde batetik, herri-kooperatiben inguruko eskuorri edo gida bat kaleratuko dute, herri kooperatiba bat zer den... [+]


Eguneraketa berriak daude