XVI. MENDEKO MEMORIA GARIBAIREN LUMATIK

  • Esteban Garibairen heriotzaren 4. mendeurrena bete denean Arrasateko Udalak historialariaren "Memoriak" argitaratu ditu. Bere bizitzaren gorabeherak ez ezik argitalpen honek XVI. mendeko politika eta gizartearen inguruko informazio baliotsua eskaintzen du.
Esteban Garibai historialari arrasatearraren heriotzaren data zehatzik ez da ezagutzen. Berak idatziriko azken testamentua 1599ko urriaren 17koa da; 1600eko apirilaren 30eko dokumentu batean, aldiz, bere emazte Luisa Montoia alargun bezala agertzen da. Beste dokumentu batzuek 1599ko azaroaren hasieran hil ote zen esaten dute. Gutxi gorabehera duela 400 urte hil zela esan daiteke beraz.
Urteurrena dela eta bere jaioterriko udalak hainbat ekintza burutu du. Garibairen memoriekin liburu mardula argitaratu du Jose Angel Achon Deustuko Unibertsitateko Historia irakaslearen ardurapean ("Las Memorias de Esteban de Garibay y Zamalloa") eta historialari ezagunaren inguruko jardunaldiak ere burutu dira Eusko Ikaskuntzaren eskutik.
Noiz hil zen zehazterik ez badago ere, badakigu Esteban Garibai Zamalloa 1533ko martxoaren 9an jaio zela Arrasaten. Bere lehen urteetaz Garibaik bere osasun kaxkarra du hizpide memoriatan. Jaioterrian, sortu berria zen Oñatiko Unibertsitatean, Gasteizen eta Santo Domingo de la Calzadan (Errioxa) burutu zituen ikasketak. 1556an Katalina Asurduirekin ezkondu zen. Ordurako hasia zen Espainiako historiari buruzko dokumentazioa biltzen: Gaztela, Extremadura, Nafarroa, Errioxa eta Portugalen ibili zen material bila. Lan horren emaitza hiru liburukitan banatutako "Compendio historial" izan zen. 1566an amaitu zuen lan mardula, baina Espainian berau argitaratzeko dirurik lortu ez zuela-eta, Flandriara joan eta bertan lortu zuen bere lana argitara ematea 1571. urtean. Urtebete beranduago, 1572an, Luisa bere lehen emaztea hil zen. Bere bizitzako lehen etapa amaitu zen honela, "Memorias" honetako III. liburuan biltzen dena. "Compendio Historial" lana eta bere jaioterriari eginiko zerbitzua dira bere bizitzaren lehen zati honen ezaugarri nagusiak; 1568 eta 1569an Arrasateko alkate izan zen.
Emaztea hil eta ondorengo urteak, gaixoaldi garaiak izango dira historialariarentzat, baina baita bere genealogia lanen hastapen garaiak ere. Horrek, eta 1575ean bigarrenez ezkondu izanak (Luisa Montoiarekin), bere bizitzan aro berri bat ekarri zuten. "Compendio"aren inprimaketa gastuak ordaindu beharrak bultzatu zuen genealogiak osatzera eta horrek eraman zuen Madrila, 1574an. Historialari gisa lortu ez zuen ospea eskuratuko zuen genealogista gisa. Hurrengo urtean Felipe II.a ezagutu zuen eta Gortera hurbiltzen joango zen handik aurrera. Bere egoera ekonomikoak onera egin zuen apurka eta 1592an Felipe II.aren kronista bilakatu zen. Gorterako hurbilketak ez zuen, hala ere, Gipuzkoatik urrundu; 1593an, esaterako, Gipuzkoak erresuma titulua berreskura zezan ahalegindu zen eta "Grandezas" lanean lurralde honetako historiari (hiribilduen sorrera, bandoak, siderurgiaren garapena...) egin zion errepaso. Araba, Bizkaia eta, bereziki, Nafarroako historia ere jorratu zituen. Bere memoriak idazten jarraitu zuen urte hauetan guztietan, harik eta 1594an gaixotasunak bere lanarekin jarraitzea galarazi zion arte.


DATUA ETA INFORMAZIOA.

Garibai bizi izan zen garaian ontzat eman zen bere lan historikoa. XVII. mendean, ordea, gogor kritikatua izan zen bere subjektibotasuna. Bere obra onetsi duenik ere izan da, batez ere Nafarroako historia argitzeko balio izan duelako. XX. mende honetan Caro Baroja eta Arozena bezalako ikerleek balio handitzat jo dute. "Las Memorias de Esteban de Garibay y Zamalloa"ren edizio berri hau paratu dutenen esanetan, "datu"aren zehaztasuna eta "informazioa"ren baliagarritasuna bereiztea garrantzitsua da Garibairen lanean. Datuei dagokienez, Garibairen memoriak ez dira iturri guztiz fidagarriak. Autobiografia bat izaki, subjektibotasuna topatuko du irakurleak nonahi. Bere bizitzako pasarte ilunenak ez aipatzeko joera du ("Compendio" hura argitaratzeko dirua itzultzeko izan zituen arazoak, kasu). Intentziorik gabeko hainbat akats ere bada bere lanean. Baina datu horiek guztiak, behin topatu, kontrastatu eta testuinguruan jarriak izaten badira, garaiaren inguruko informazio baliotsua osatzen dute. XVI. mendeko bizitzaren, kulturaren, munduaren ikuspegiaren, arazoen, gorteko giroaren... testigantza da, finean, Garibaik idatzitako testu biografiko hau.


GARIBAIREN GARAIA.

Esteban Garibai Zamalloa jaio zenean Karlos V.a zen Gaztelako errege, Francisco I Frantziakoa eta Enrique VIII Ingalaterrakoa. Hiru potentziok ziren nagusi Europa mendebaldean (eta euren kolonia zabaletan). Mediterranioa, aldiz, Lepantoko Gatazkara bitarte (1571) "turkiar arriskua"ren izu bizi izan zen. Kulturari dagokionean, funtsezko belaunaldia desagertu zen XVI. mendeko lehen hamarkadatan: Maquiavelo, Rafael, Leonardo Da Vinci, Durero, Rotterdamgo Erasmo... Rabelais, Michelangelo edo Tizianok lanean jardun zuten hamarkada horietan eta belaunaldi berri baten zantzuak ere ikusi ziren laster: Montaigne, Palestrina, Giordano Bruno... Erlijio munduan, Erreformari amaiera eman zitzaion azkenean eta Kristautasunaren behin betiko zatiketa gauzatu zen. Bizitzaren esparru guztietan (politika, erlijioa, kultura...) aldaketa garaia da Garibairen garaia. Eta ez soilik nazioarteko mailan.
1540an Oñatiko Unibertsitatea sortu zen eta Garibai bera lehenengoetako ikaslea izan zuen gune berri honek. Arrasatek (historialariaren jaioterriak) mendearen hasieran alde batera utzi zuen banderizoen afera eta Gipuzkoako egituran erabat integratu zen. 1535ean 613 biztanle zituen hiribilduak eta altzairu ekoizpenak eta honek zekarren merkataritzak bertako jarduera ekonomikoa piztu zuten.


ERLIJIOA ETA ETXEA

XVI. mendeko gipuzkoar baten bizitzak bi oinarri nagusi zituen Garibaik bere idatzietan ederki islatzen duen moduan: erlijioa eta etxea. Adibide gisa, esan dezagun bere memorien pasarte batean, Katalina Zuazu deskribatzerakoan zera dioela: "señora de mucha religión y gran gobierno de su casa". Eta erlijioaz ari garenean katolizismoaz ari gara, Erreforma ondoko zatiketan euskal herrialdeek alde horretara jo baitzuten (Garibaik berak bezala). Garai haietan erlijioak bizitzaren esparru guztiak ukitzen zituen, baita politika ere. Esteban Garibairen kasuan, Gipuzkoak Monarkia Katolikoaren barruan bete beharreko tokian eragin handia izan zuen. Egungo ikuspegitik ulertzea zaila gertatzen bada ere, Garibai Gipuzkoako "errepublika kristaua" eta honek zekartzan pribilegioak mantentzearen aldekoa zen eta era berean, monarkia katolikoarekiko fideltasuna mantendu zuen (monarkiarekiko baino, katolikotasunarekiko). Memoriaren irakurleak nonahi topatuko du egilearen erlijioarekiko obsesioa.
Etxearekiko erreferentziak ere etengabeak dira. Lan mardul honen sarrera gisa, hain zuzen, egilea bere familiaren egoera eta banaketa zehatza egiten saiatu zen. Garaiko munduaren kontzepzio "genealogiko"aren isla dira arrasatearrak sarreran nahiz handik aurrera egiten dituen erreferentziak. Baita gizarte egituraketan ematen ari ziren aldaketen isla ere; leinu eta bandoetan banaturiko gizartea gainditu zen heinean, hiri korporazioetan eta etxeetan oinarritutako gizarte berria nagusitu zen.
Garibairen memorien argitalpenarekin, historia ikerleek iturri garrantzitsua lortu dute XVI. mendea hobeto ulertzeko. Ikerle ez denak ere arrasatearraren bizitzaren gorabeherez gain iraganeko mundua ulertzeko tresna du eskura

JARDUNALDIAK ETA MEMORIAK 400 URTEREN BURUAN
Itsusiko haitzen magalean gordeta, bada urteetan zehar bisitari asko jaso duen kobazulo berezia. Harpeko Saindua deitzen diote bertan dagoen estalagmita bati. Frantsesek "le saint qui sue" esaten diote, "izerdi-tzen duen santua", alegia. Azaleko gaitzak sendatzeko ahalmena omen du santu honen urak. Sumusuako Maria Luisak kontatu zigunez, "bertako ura etxera eraman eta bederatzi egunez harekin behar duzu garbitu. Esaten dute sinistea behar dela..."
Kondairak dioenez, behin Bidarraiko neska gazte bat galdu zen inguru hauetan, eta herrikoek, kezkaturik, haren bila hasi zirenean, ez zuten arrastorik ere aurkitu, ez gorputzik eta ez ezer. Hala ere, inguruetan "hago, hago!" esaten zuen ahots bat en-tzuten zen. Gau batean argi indar-tsu batek zerua sutan balego bezala jarri zuen eta leizezulo batean sartu zen. Hurrengo egunean, biharamunean, bertakoek leize hura arakatu zutenean, galdutako neska aurkitu zuten bertan, harri bihurtuta ordea: horixe da Harpeko Saindua l
Pasa den maiatzaren 22tik 26ra, Arrasateko Udaletxeko Areto Nagusian "Esteban de Garibay historialaria" izenburuko jardunaldiak burutu ziren Eusko Ikaskuntzako Historia-Geografia Sailak antolatuta.
Bere heriotzaren 400. urteurrenak historialariaren irudia gogora ekartzeko aukera eman zien, baita, bide batez, bere garaiari errepaso egiteko ere. Izan ere, Jardunaldiei hasiera emateko, Cesar Gonzalezek Arrasateren fundazioaren eta bere foruaren hedapenaren inguruan jardun zuen. Hurrengo egunean, Jose Antonio Azpiazuk ere Garibai baino, bere garaia hartu zuen gehiago hizpide, Arrasateko ekonomia, gizartea eta kultura, hain zuzen. Jardunaldien hirugarren egunean, Erdi Aroko euskal historiografia eta honek Garibairen obran izandako eragina izan zituen hizpide Iñaki Bazanek. Hurrengo hitzaldian Jesus Moya historialariaren irudira mugatu zen gehiago. Eta azken egunean "Las Memorias de Esteban de Garibay y Zamalloa" liburuaren aurkezpena burutu zen.
Francisco Borja de Aginagalde, Luzia Alberro, Juan Carlos Mora, Esther Zulaika eta Jose Angel Achínek osatutako taldeak burutu du lan honen edizioa, azken honen zuzendaritzapean. Garibaik idatzitako testuaren traskribaketaz gain, liburuari arrasatearrak burututako hainbat genealogia erantsi dizkiote. Gainera, sarrera gisa, egilearen, garaiaren eta testuaren azterketa sakona ere burutu du taldeak


Azkenak
Intsusaren bigarrena

Joan urteko udaberrian idatzi nuen intsusari eskainitako aurreneko artikulua eta orduan iragarri nuen bezala, testu sorta baten aurrenekoa izan zen. Sendabelar honen emana eta jakintza agortzen ez den iturriaren parekoa dela nioen eta uste dut udaberriro artikulu bat idazteko... [+]


Arrain-zoparako, besterik ezean, itsasoko igela

Amonak sarritan aipatu zidan badela arrain bat, garai batean kostaldeko herrietako sukalde askotan ohikoa zena. Arrain-zopa egiteko bereziki ezaguna omen zen, oso zaporetsua baita labean erreta jateko ere. Beti platerean oroitzen dut, eta beraz, orain gutxira arte oharkabeko... [+]


2024-04-22 | Jakoba Errekondo
Lurra elikatu, guk jan

Lurrari begira jartzea zaila da. Kosta egiten da. Landareekin lan egiten duenak maiz haiek bakarrik ikusten ditu. Etekina, uzta, ekoizpena, mozkina, errebenioa, emana, azken zurienean “porru-hazia” bezalako hitzak dira nagusi lur-langileen hizkuntzan.


2024-04-22 | Garazi Zabaleta
Txaramela
Pasta ekologikoa, ortuko barazki eta espezieekin egina

Duela hamabi urte pasatxo ezagutu zuten elkar Izaskun Urbaneta Ocejok eta Ainara Baguer Gonzalezek, ingurumen hezkuntzako programa batean lanean ari zirela. Garaian, lurretik hurbilago egoteko gogoa zuten biek, teoriatik praktikara pasa eta proiektu bat martxan jartzekoa... [+]


'Cristóbal Balenciaga' telesaila
"Nabaritu dadila euskaldun batzuok euskaldun baten istorioa kontatu dugula"

Cristóbal Balenciaga diseinatzailearen biografia kutsuko fikziozko telesaila egin du Moriarti hirukoteak, Disney+ plataformarentzat. Estreinakoa dute formatu horretan. Aitor Arregi eta Jon Garañorekin egin du hitzordua ARGIAk, Jose Mari Goenaga kanpoan baitzen,... [+]


Eguneraketa berriak daude