2025-07-29 08:45

SUBFLUBIALA EZ!, STOP SUBFLUVIAL, Artaza-Romo institutaren Gurasoen Elkartea eta Romo eskolaren Gurasoen Elkartea erakundeek alegazio-dokumentu luzea egin dute, Lamiakoren ibaipekoaren proiektua modu irregularrean onartu dela salatzeko, eta URAren txostenari alegazioak aurkezteko epea oraindik indarrean dagoenean. Egoera hori “presazkoa eta opakua” dela diote plataformek, eta ingurumen-, gizarte- eta klima-inpaktu handiak dituen proiektu baten ebaluazioan gabezia larriak daudela agerian uzten du.

Proiektua Bizkaiko Foru Aldundiak sustatu du, eta URAren ebazpenari itxaron gabe onartu da. Hau da, erakunde horrek ebaluatuko dituen haren bideragarritasun hidrologikoa eta ingurumenekoa jakin gabe. Alegazioen arabera, erabaki horrek zuhurtzia-printzipioa urratzen du, eta ez die jaramonik egiten ebaluazio doitua eskatzen duten herritarren eta teknikarien eskaerei, horrelako obra bati argi berdea eman aurretik.

Ebaluatu gabeko arrisku nagusien artean, dokumentuak Lamiakoren hezegunearen gaineko mehatxua nabarmentzen du, Bilboko itsasadarrean artifizializatu gabe dagoen eremu bakarra eta tunelaren obren ondorioz lehortze atzeraezina izan dezakeena. Era berean, Ballonti eta Gobela ibai-ibilguetako kutsadurari buruzko azterketarik ez dela egin adierazi da, eta Artaza parkeko eremu kritikoetan ez dela azterketa hidrogeologikorik egin, leherketek akuiferoei kalte larria egin diezaieketelako.

Alegazioek ere zabarkeria tekniko larriak adierazten dituzte, hala nola aurreikusitako lehergailu-kargen kasuan, egiazki aztertutakoa baino sei aldiz handiagoak baitira, inguruko eraikinetan eta lurpeko oreka hidrikoan kalteak izateko arriskua handituz. Gainera, tunelaren ahoa urpean gera daitekeen eremu batean kokatzea kritikatzen da, muturreko ur-goraldietan segurtasuna bermatzen duen azterketa sendorik gabe, klima-aldaketaren ondorioek larriagotutako arriskua.

Klima-eremuan, kontraesan nabarmena dakar Euskal Autonomia Erkidegoko eta Europako konpromisoekin; izan ere, ibilgailuen trafikoa % 33 handitzea aurreikusten du proiektuak, eta horrek 14,27 kt CO2 sortuko lituzke 2038rako. Datu horrek aurrez aurre talka egiten du Europako Itun Berdearekin eta 2050erako Klima Aldaketaren Euskal Estrategiarekin, data horretarako isurketak % 40 murriztea eskatzen baitute. Gainera, autoaren erabilera sustatzen duen azpiegituran funts publikoak xahutzea zalantzan jartzen da, garraio kolektiboa bezalako alternatiba iraunkorretan inbertitu beharrean.

Egoera horren aurrean, elkarteek proiektua bertan behera uzteko eskatu dute. Halaber, osasunean, mugikortasunean eta ekosistemetan dituen eraginei buruzko azterlan independenteak ez izatea, baita prozesuan gardentasun eza eta parte-hartze publiko mugatua izatea ere salatzen dute.

Lamiakoren Ibaipekoaren alegazio-epe barruan proiektua onartzeak, prozedura demokratikoak eta ingurumenekoak mespretxatzeaz gain, kutsadurak eta pilaketak zigortutako lurraldearen etorkizuna ere hipotekatzen du. Bi plataformek eskatzen diete administrazioei herritarren ongizatea eta ingurumenaren babesa bermatuko duten konponbideak zuzentzeko eta lehenesteko.

Alegazioen dokumentu osoa:Gaztelaniaz-

https://docs.google.com/document/d/17P6SeY5NqOkJdLhuwq_7Y_7cmMa5v8VF1jfKuo3U57U/edit?tab=t.0

Artikulu hau egilearen RSS jariotik automatikoki ekarri da hona. Baliteke jatorrizko artikulua luzeagoa izatea, eta hemen irakur dezakezu.
Ekologistak Martxanetik ekologismo soziala jorratzen dugu. Ingurumenaren arazoak, ekoizpen eta kontsumo ereduekin loturik daudela uste dugu, geroz eta globalizatuagorik dagoen mundu honetan; eta guzti honek, bestelako gatazkak sozialak eragiten ditu gure ikuspegitik: Iparralde eta Hegoaldearen arteko harremanak, desberdintasun sozialak...