Traducido automaticamente do vasco, a tradución pode conter erros. Máis información aquí. Elhuyarren itzultzaile automatikoaren logoa

Asiako hondartzetara doaz hiltzera gure itsasontzi zaharrak

  • Urtean 800 itsasontzi handi kondenatzen dira txatarretara munduan. %80 lehorreratzen dituzte Bangladesh, India, Pakistan eta beste eskualde txiroetako hondartzetan, non ez legerik eta ez lotsarik ezagutzen ez duten konpainientzako milaka gizonek  eraitsi behar dituzten morrontzazko baldintza ikaragarrienetan.

Ironeaters, jende burdinjalea, da dokumental bat 2007an Shaheen Dill-Riazek idatzi eta zuzendua. Itsasoari hain loturik bizi den Euskal Herrian ez da ezagunegia Europako eta oro har mundu aberatseko ontzioletan eraikitako pakebote handien hiltegietako bizimodua kontatzen duen film hau.

Bangladesh. Herria ez da gai bere umeak elikatzeko. Euriteak, idorteak, lurraren higadura... Bangladesh iparraldeko baserritarrek gehiago ezin eta hegorantz jo behar dute lan eske. Ugazabek badakite zein larri dabiltzan, edozer onartuko dietela. Horrela ikusiko dituzu milaka gizon txiki ontzi izugarri handiak ataltzen inolako ekipamendurik gabe. Oinetako barik burdina zorrotzen artean. Ortotsik eta esku huska xaflak garraiatzen.

Hemen ez da ez kaskorik, apenas eskularrurik, ez betaurrekorik, ezta metala ebakitzen sopletez ari baldin bazara ere. Haluzinagarria baldin bada oinezkoak ikustea ontzia lehorreratzen marea baliatuz sokatik tiraka, gisa bereko itxuragabekeria gehiago erakutsiko dizu dokumentalak behin eta berriro: trasatlantiko, ferry edo cargo erraldoiaren zati bat osorik erortzen hareatzara, gaineko obreroa broman igeltseroa bezala teila batek alde egindakoan “behetik kableari tiraka ari direnek daukate arazoa, ez guk, ja, ja”... Ia edozertara jartzen da gizakia.

Jatorriz Eisenfresser –produkzioa alemana baita– deitu dokumentalaren hiru minutuko trailerra ikusgai dago NGO Shipbreaking Platform koordinadoraren gunean. Kontratistetako bat ikusiko duzu langileei jornalaren zati bat ukatzen, eta kamerari esplikatzen: “Arazoa da orain pagatzen badiet, etxera itzuliko direla, ni langilerik gabe utzita. Ulertzen duzu? Horregatik atxiki behar diet soldata”.

Misterio handiagorik ez da sisteman. Milakak edozer irentsi behar dute zerbait lortzeko, gutxi batzuek nahi dutena egin diezaiekete. Ugazabok saltzen dizkiete haiei itsas bazterreko lan aldian behar dituzten oheak eta janariak ere. Europako XIX. mendea Asiako XXI.ean.

NGO Shipbreaking Platform delakoak koordinatzen ditu ontzi-eraisketaren inguruan dabiltzan  Gobernuz Kanpoko Erakundeak. Bilgune anitza, tartean badirelako sindikatuak, giza eskubideen aldekoak eta ekologistak. Hauen artean Zero Waste Europe, Zero Zabor mugimendua alegia.

Europako plataforma gisa sortua, mundu osora zabaldu da. Plataformak elkarlanean jarri ditu txatartegiok dauzkaten herrialdeetako elkarteak, ontzien jabe diren konpainiak dauden herrietakoak eta ontzien garraioaren kontsumitzaile direnetakoak.

Off the beach! (Kanpora hondartzatik!) kanpaina burutzen du urteotan plataformak. “Hondartzetara ontziak eramatea dago arazo handi guztion sorburuan: kutsadura larria, lan baldintza arriskutsuak, langileen zanpaketa, eta hondakin lanjerosentzako nazioarteak daukan legediaren urraketa nabarmena”.

Metal astuna esan duzu?

Europar Batasunak kalkulatuta omen dauka urtero Europatik Asiako hegoaldeko ontzi-hilerrietara bidalitako pakeboteek 40.000 tonatik gora gai toxiko daramatela barruan, tartean 3.000 tona amianto edo asbesto. Horiek birziklatzen, horrela deitzea zilegi balitz, ari diren beharginen bostetik bat 15 urte baino gutxiagoko nerabea da.

Lanean hildakoen kopuru ziurrik inork ez daki, ehunka seguru eta milatik gora seguruago. Soilik kontatuz istripuetan hilak. Zeren langileon biziraupena 40 urtekoa omen da. Ondoko urteetan bizirik dirautenek minbizi eta beste hainbat eritasun nozitu beharko dituzte, esku huska darabiltzaten pozoien erruz.

Baforetzarrotan edonon dago amiantoa, gaur Europan martzianoz jantzitako espezialistek kentzen dutena baina Bangladeshen itsas bazterreko esklabook etxolatarako ere usatzen dutena.

Barku handiotan nonahi bada beruna, merkurioa, kadmioa, zinka, klase orotako metal astunak. Azidoak zer esanik ez. Eta olioa, motor erraldoiak hozten aritutako olio putzuak. Eta pinturek, isolatzaileek, edergarriek, kableak estaltzeko plastikoek eta beste mila gaik berez daramatzaten produktuak, gehi horiek berotzean sortutako bestelakoak: hidrokarburo aromatiko poliziklikoak, PCBak, TBTak...

Munduko pozoi guztiak biltzen dituzte herriak bezain konplexuak izan diren munstro metalikook. Hauen birziklatzaileak txingurriak bezala saiatzen dira eguneko bi euro baino gutxiago kobratuz. Batzuetan otordu truke, besterik gabe. Ez da kontraturik, ez asegururik, are gutxiago sindikaturik.

Gizonoz gain inguruko jendeek ere nozitzen dituzte lantegi kutsakorren pozoiak. Isurketen inolako kontrolik ez da. Nolaz, bada, eremu jakin mugaturik ere ez baldin badute? Hondartza bat aukeratzen da, marearekin ontzia lehorreratu eta ekin.

Olio, hauts eta gainerako kimikoekin eskualde osoak kutsatu dituzte. Bazterretako manglar aberatsak ebaki behar dira lanerako. Arrantzaleak porrotera doaz kutsadurarekin. Inguruko nekazarien lurrak hondatzen dira.

Iparreko hondakin kutsagarriak hego txirora esportatzeko katean itsas industriaren kontrolik eza da gakoetako bat. Itsasontzia erraz aldatzen dute izenez, jabez eta banderaz. Indiako ur bazterrera iristen bada Saint Kitts-Neviseko ikurrina daraman mamutzar bat, nori hasi kontuak eskatzen?

Flags of convenience deitzen zaie, komeni arau usatu daitezkeen banderoi. NGO Shipbreaking Platform koordinadora horiek kontrolatzea sartzen du Off the beach! kanpainaren barruan. Zaila daukatela aitortzen dute. Orain arte, Basileako itunaren arabera, esportatzaileak bermatu behar zituen itsasontziaren baldintzak, txatartegira iristerako kutsadura nagusiak kenduak zaizkiola. Baina 2009an Hong Kongen hitzartutako akordioak are libreago utziko dizkie eskuak itsas konpainiei, kontrol teorikoa azken bandera daraman herrialdeari dagokiolako, ez benetako arduradunari.

Plataformak urteroko informeekin batera plazaratzen ditu Asiara bidalitako ehunka ontzion zerrendak. Nabarmenenei jarraipen zehatza egiten die, jabe, izen eta bandera aldaketak salatuz.

Garaipen distiratsua ere lortua badute taldeok. Frantziak 2005ean Indiara igorririk Clemenceau hegazkin-ontzia, hedabideek hainbeste harrotu izanak behartu zuen Indiako Gobernua handik igortzera erraietan zeramatzan 700 tona amianto eta guzti. Frantziako agintariek berriz Europara ekarririk, Ingalaterrako Ableko ontziolan  eraitsi zuten Clemenceau 2009an.


Últimas
Aroztegiako auzipetuen aldeko kanpaldia Baztanen
“Ezin dugu onartu desobedientzia zibila egiteagatik talde kriminal antolatu bateko kide izatea leporatzea”

Aroztegiako hirigintza proiektuaren lanak eteteagatik Baztango zazpi herritar epaituko dituzte maiatzaren 19tik 23ra. Auzipetuei elkartasuna adierazi eta beren absoluzioa eskatzeko kanpaldia hasi zuten igandean Elizondoko plazan, larunbatera arte. Aroztegiko Elkartasun... [+]


2025-05-08 | ARGIA
Etxarri II gaztetxea hustean gizon batek barrabila galtzea “ertzainen baten jokabide desegokiaren” ondorio izan daitekeela onartu du Zupiriak

Eusko Jaurlaritzako Segurtasun sailburuak esan du litekeena dela "ertzainen baten jokabide desegokiaren" ondorioz zauritu izana gizona. Pertsona horrek salaketa jarri zuen eta Ertzaintzaren barne ikerketa batek baieztatu du foam jaurtigailu baten inpaktua jaso zuela.


Denuncian a criminalización e represión policial sufrida por varias asembleas de mozas e gaztetxes
Nunha comparecencia realizada en Bilbao, emprazaron aos "mozos traballadores e traballadoras de Euskal Herria" a achegarse aos gaztetxes, a organizarse e "loitar por eles" para que non se convertan en mozos. Explicaron que a Policía é "a ferramenta máis opresora do Estado contra... [+]

Decenas de artistas piden que Israel quede fose de Eurovisión
O comunicado dos artistas do 6 de maio está dirixido á Unión Europea de Radiotelevisión. Os 72 artistas que participaron en Eurovisión advertiron de que Eurovisión "non pode servir para encubrir crimes contra a humanidade" que cometeron no seu país.

2025-05-08 | Gedar
Chaman a mobilizarse o venres para denunciar a última agresión policial racista en Bilbao
A concentración terá lugar na praza Corazón de María, ás 18:30 horas, en solidariedade coas persoas agredidas pola Ertzaintza e para rexeitar a impunidade policial.

Falta de compromiso do Departamento de Equilibrio Territorial Verde da DFG
O nome, en si mesmo, non contén o ser. O papel non é suficiente, aínda que o papel o sosteña todo. Até mollarse. Así sucedeu co Departamento de Equilibrio Territorial Verde da Deputación Foral de Gipuzkoa. De feito, rexeita o que debería ser o seu nome, entre outras... [+]

Guerra imperialista

O presidente da Unión Europea, Ursula von der Leyen, xa informou hai unhas semanas da necesidade dun gasto militar de oitocentos mil millóns de euros. Este gasto está destinado a facer fronte a unha ameaza militar que sofre Europa, e coincidiron na necesidade de responder de... [+]


"Por uns corpos e territorios non violentos", proclamouse no VIN Congreso dos Deputados. Marcha Mundial das Mulleres*
Realizarase o próximo 10 de maio: Desde as Bardenas até a manifestación de San Sebastián. A defensa da terra, as políticas migratorias e a violencia machista serán os eixos desta nova campaña.

Paquistán reprocha á India realizar "accións de guerra" tras os ataques de ambos os bandos
A tensión crece entre os dous países tras a morte en abril de 26 civís a mans dun grupo armado paquistaní. A India atacou nove áreas e respondeu con outros tantos mortos.

2025-05-07
Carmen Puig Antich Facho da testemuña
"Tratas de facer isto e aquilo, pero aí está sempre a ferida da morte de Salvador"
Salvador Puig Antich foi un militante antifranquista. Membro do Movemento Ibérico de Liberación, foi detido o 25 de setembro de 1973. Celebróuselle un consello de guerra que foi executado en garrote seis meses despois, o 2 de marzo de 1974. O Goberno español ha anulado a... [+]

Tecnoloxía
Vivir en ilusión

A semana pasada, no apagamento, vendo que nos resultaba vulnerable, moitas persoas empezamos a investigar co fin de comprender suceder: como funciona a infraestrutura que transporta electricidade? Por que quedou obsoleta? Fascíname o fenómeno físico da electricidade e as... [+]


Eguneraketa berriak daude