Traduït automàticament del basc, la traducció pot contenir errors. Més informació. Elhuyarren itzultzaile automatikoaren logoa

Tupi or not tupi, that’s the question

  • 1920ko hamarkadan, Brasilgo hainbat artista, idazle eta pentsalarik bere herriarentzako nortasun propioa eta modernoa sortzeko proiektu kultural berritzaileari ekin zioten. Horrela, Oswald de Andrade poetak Brasilgo modernitate kulturala izango zenaren gidaliburu gisa Manifestu antropofagoa idatzi zuen, erabateko artefaktu kulturala. Manifestu horretan biltzen ziren ideiak eta manuak margolan boteretsu batean irudikatu zituen Tarsila do Amaral artistak, Abaporu, egun Brasil modernoaren ikur bilakatu den obran. Bere lanak ipini dituzte ikusgai Bilboko Guggenheimen, ekainaren 1era arte.

Tarsila do Amaral Licenciamento e Empreendimientos SA
Tarsila do Amaral Licenciamento e Empreendimientos SA

Garai berdintsuan, txikituta eta dekadentzian zegoen gerren arteko Europan, artistak mugimendu artistiko baten bueltan batzen hasi ziren, dela surrealismoa, dela dadaismoa,  kubismoa, eta ismo bakoitzak bere manifestu propioa zekarren, abangoardiako mugimendu artistiko jakin horren norabidea eta ideia nagusiak bilduta. Dakigunez, Paris izan zen mugimendu horien epizentro nagusia, baina ez bakarra. Tendentzia abangoardista horiek kontuan izanda, baina Europaren eragina, izaera koloniala eta zapaltzailea agerian utzita eta, era berean, deuseztatuta, Oswald de Andradek Manifestu antropofagoa argitaratu zuen 1928an.

Testua probokatzailea da, poetikoa eta sinbolismoz betea. Brasilgo nortasun kulturala pentsatzeko modu berri bat planteatzen du bertan. De Andradek, metafora gisa, kanibalismoa proposatzen du Brasilek mendebaldeko kulturarekin nola erlazionatu beharko lukeen azaltzeko: irentsi, digeritu eta berezko zerbaitetan eraldatu. Manifestuan indigena kanibalaren figura goraipatzen da, askatasun eta benetakotasun kulturalaren sinbolo gisa. Ideia horretatik dator tupi or not tupi, that’s the question lelo famatua, indigenismoa eta mendebaldetik datorren eragin kulturala maila berean ezarri nahi dituen pentsamoldea.

Manifestuak, inplizituki, imajinario berri eta puru bat exijitzen du, eta Tarsila do Amaral (São Paulo, 1886-1973) artista izango da Brasilgo nortasun kultural modernoari irudi eta formak emango dizkiona. Tarsilaren –hala da bere izen artistikoa– obrarik ezagunena, hain justu ere, testu hori irudikatzen duen lana da, Abaporu izenburua daramana. Abaporu, tupi-guarani hizkuntzan, “gizona jaten duen gizona” esan nahi du. Berehala bilakatu zen Brasil modernoaren sinbolo. Hanka handidun figura antropomorfiko desproportzionatua ageri da lehen planoan, esku erraldoiarekin ahora zerbait daramana. Zeru urdina, eguzkia izan zitekeen astroa erdian eta Tarsilaren ekoizpenean hain ugaria den landaredia kaktus forma hartzen du margolan honetan. Trazua garbia da, formak solidoak dira eta exekuzioa sinple bezain eraginkorra da. Emaitza zoragarria da.

Abaporu

Pena da obra hori erakusketa honetan aurkitu ez izana, izan ere, Tarsilaren atzera-begirako garrantzitsua da egun hauetan Bilboko Guggenheim Museoan aurkezten dena. Ehunka obra erakusten dira museoko 201, 202 eta 203 aretoetan, eta Tarsilaren obra artistikoa ezagutzeko aukera paregabea da. Kolore biziak, forma geometrikoak, exotismo orekatua eta naturaren oparotasun sentsuala agertzen zaizkigu lehen begi-kolpe batean. Obrak orden kronologiko batean aurkezten dira, eta 1920etatik 1950eko bukaera arteko ibilbidea zeharkatzeko gonbita egiten zaigu. Tarsilaren margolanen, marrazkien eta zirriborroen bitartez, hiru hamarkadetan zehar hazten eta eraldatzen doan herri baten bilakaeraren lekuko izango gara: hiri eta paisaiaren aldaketak ikusiko ditugu, borroka sozial eta politikoen aldaketak, eta etengabe bere burua eta egiteko modua auzitan jarri eta berritzen joango den artista baten lanarekin egingo dugu topo.

Europan ibilia
Tarsila São Pauloko estatuan jaio zen, familia kultu eta aberats batean, lursail handien jabe izan zen bere aitona. Gazte-gaztetatik Europara bidaiatu zuen, eta 1920an egin zuen bere lehen egonaldi artistikoa Parisen. Orduan, boladan zegoen kubismoak influentzia nabarmena izan zuen garaiko bere obretan, eta Brasilera itzuli zenean kubismoaren arauak Brasilgo paisaia eta natura exotikoari aplikatu zizkion. Hasiera honetan forma sotilak marrazten zituen, geometria ardatz, koloreak nabarmentzen ziren iruditegi inklusibo batean. Urte luzez Paris eta São Paulo artean bizi zen, eta brasildarra izanik, hiriburu frantsesean exijitzen zitzaion kota exotikoa iraultzen jakin izan zuen, eta Brasil moderno bat irudikatu nahi zuen, bai bere margolanetan, baita bere janzkera eta izateko eran ere.

Handik urte batzuetara, artikuluaren hasieran aipatutako Oswald de Andraderekin ezkondu zen. Ordutik aurrera, bere obrak erabateko biraketa pairatuko zuen: primitibismoa eta indigenismoa bilakatu zituen ardatz, arrazen arteko nahasketa, kultura hibridoa eta popularra den hori islatzen hasi zen. Brasilgo modernitatea margotzen zuen artista da Tarsila, eta horretarako kode eta tendentzia berriak sortu ditu. Ordura arte egiten ziren forma eta konposaketa identifikagarriek sinbolismorantz joko zuten, eta ikusizko alfabeto berri baten adierazle izango ziren. Koloreen paleta definituz joango zen; bere margolanek kolore moreak, urdin eta berde ilunak uztartu zituzten guztiz identifikagarriak ez diren agertokiak sortuz. Koloreen erabilerari buruz hala dio Tarsilak: “Gure berdea basatia da. Benetako brasildarrok kolore kontrasteak maite ditugu. Caipira petoa naizen honek aitortzen dut niretzat ederrak direla gustu txarrekoak omen diren zenbait nahasketa”.    

1929an, New Yorkeko burtsaren crackak eragin zuzena izan zuen Tarsilaren ondarean: herentzian zituen lursailak galdu zituen. Galera horrek modu xumeago batean bizitzera behartu zuen eta, bizi-baldintza berriak eraginda, langileriaren borrokara hurbildu zen. Garai horretan Sobietar Batasunera egin zuen bidaia batek eta orduko irakurketa iraultzaileak isla izango zuten bere ekoizpenean: orduko bere pinturek eta muralek langileriaren borrokak, klaseen arteko ezberdintasunak eta emakumearen rola izan zuten ardatz. Guggenheimen ikus daitekeen koadro batek, Operários (1933) Diego Rivera artista mexikarraren muralak ekartzen dizkigu gogora.  

1950eko hamarkadan, Brasilgo hiri-paisaiak nabarmen aldatu ziren. Horren lekuko da, adibidez, Oscar Niemeyer arkitektoak Brasiliako hiria ikuspegi moderno batetik eraikitzeko egiten zuen ahalegin itzela. Horrela, Brasilgo auzo, fabela eta landa-eremuak, etxe-orratz garai eta etorbide handiengatik ordezkatu zituen Tarsilak. Metropolien garaian, etapa berri horretan egindako lanek bazuten nolabaiteko erresonantziarik Maria Helena Vieira da Silva artista portugaldarrak margoturiko hiri-paisaiekin.

Ezin artikulu hau bukatu Abaporu-ra bueltatu gabe. Egun, artista brasildar baten obrarik garestiena bilakatu den hau, hainbat informazioren arabera 40 bat milioi dolarretan baloratuta dagoena, Buenos Aireseko MALBA museo pribatuko bildumaren parte da. Picassoren Gernika Madrilen ikusteak atsekabetzen bagaitu, imajina ezazue zer suposatzen duen brasildarrentzat haien kulturaren eta nortasunaren ikur den hori Argentinan egoteak. Paradoxikoa da oraindik ere mutur aurrean pairatzen dugun kanibalismo kulturala. 


T'interessa pel canal: Artea
Teknologia
Ilusioan bizi

Pasa den astean, itzalaldian, gure burua zaurgarri ikusita, pertsona asko hasi ginen ikertzen, gertatutakoa ulertzeko asmoz: zelan funtzionatzen du elektrizitatea garraiatzen duen azpiegiturak? Zergatik geratu da zaharkitua? Elektrizitatearen fenomeno fisikoak liluratzen nau,... [+]


El Museu de Belles Arts d'Àlaba reflecteix la importància de les dones en el món laboral
En total, s'han presentat 35 treballs d'artistes alabesos sota el títol Dona. En l'exposició Família i treball, a Vitòria-Gasteiz. La selecció s'ha dut a terme deixant fos altres situacions i estereotips que al llarg de la història han anat dibuixant a les dones i donant... [+]

Estatua perfumatuak

Eskultura grekoerromatarrek bere garaian zuten itxurak ez du zerikusirik gaurkoarekin. Erabilitako materiala ez zuten bistan uzten. Orain badakigu kolore biziz margotzen zituztela eta jantziak eta apaingarriak ere eransten zizkietela. Bada, Cecilie Brøns Harvard... [+]


Recomanacions de Lanarte a les institucions públiques per a un sistema digne i ètic de beques i premis
Beques i premis d'institucions públiques. L'associació Lanartea ha fet públic un document titulat Una crítica constructiva. El resum ha estat difós per Berria, i una vegada obtingut l'informe, us deixem una sèrie de recomanacions que l'associació fa a les institucions... [+]

"Alguna vegada les coses han d'acabar, hem complert amb els premis ARGIA"
Un dia, jove, li va tocar complir el guió principal. El que fos alumne d'Elbira Zipitria es va unir al nou moviment de les ikastoles. Va ser professor abans que artesà. Després, escultor. Avui toca música, per la seva pròpia voluntat i per a si mateix. I sempre, i durant 35... [+]

Exercici difícil de retornar les 500.000 obres d'art robades a Àfrica per colons europeus
França ha retornat el 4 de novembre l'escó real Katakle, que va ser robat pels colons francesos en el desastre de fa 132 anys. En nom de la memòria, el reconeixement i el patrimoni cultural, els països africans volen recuperar els 500.000 objectes robats que tenen en tota... [+]

Les millors fotos de Wikipedia en 2023: imatges espectaculars de la naturalesa
Wikimedia Commons recopila els arxius de llicència lliure que s'utilitzen en Wikipedia: imatges, fotos, àudios, vídeos… En aquest moment formen una col·lecció gegantesca de 110 milions d'arxius. En 2006 van començar a triar les millors fotos de l'any. Els de 2023 han estat... [+]

Yun ping. Tornar a casa cada vegada
"Ningú és una sola cosa, ni una cosa molt tancada"
Durant tot l'estiu s'han pogut veure fotos de Yun Ping en la galeria Cibrian de Donostia-Sant Sebastià. Treballen els processos identitaris en la cruïlla de gènere i racialización. El 12 de setembre, com a inauguració i tancament de l'exposició, Yun Ping va realitzar una... [+]

Per què els trens de Renfe estan pintats amb més grafitis que mai?
Dins del declivi del servei de transport públic, encara que es tracta d'un aspecte purament estètic, s'ha convertit en habitual veure els trens pintats i, encara que sigui per una vegada, no és per motius econòmics, segons han explicat els treballadors.

Montse Borda. L'artesà de la pintura en la cova
"Soc a la fàbrica durant 25 anys tots els caps de setmana, però això em permet estar en el taller els dies laborables"
Cada vegada que pas pel barri d'Arrosadia de Pamplona em fico el cap en el taller del carrer Sant Marta. En general, Montse fica el pinzell en el potet, es lleva gairebé tota la pintura d'un drap i s'unta el pinzell en el llenç, en el llaç. Avui vaig entrar en el seu espaitemps... [+]

El toc final d'una obra d'art

Aquest text arriba dos anys tard, però les calamitats de borratxos són així. Una sorpresa sorprenent va succeir en Sant Fermín Txikito: Vaig conèixer a Maite Ciganda Azcarate, restauradora d'art i amiga d'un amic. Aquella nit em va contar que havia estat arreglant dues... [+]


2024-09-24 | Eneko Atxa Landa
4t dia Festival de Cinema de Sant Sebastià
El pròxim sempre és commovedor

El dilluns a la tarda ja tenia planificats dos documentals realitzats a Euskal Herria. No soc especialment aficionat als documentals, però el Zinemaldia sol ser una bona oportunitat per a deixar de costat els hàbits i les tradicions. Em vaig decidir per la Rèplica de Pello... [+]


2024-09-23 | Estitxu Eizagirre
Presentació de l'agenda "La Lluna i les Plantes" 2025
Xerrada sobre plantes i animals, il·lustracions i bertsos a Tolosa el 26 de setembre
Jakoba Errekondo ens explicarà com organitzar l'hort lunar i respondrà a les preguntes dels teleespectadors en directe. Per a això, Antton Olariaga mostrarà les il·lustracions de dotze animals que ha realitzat per a la publicació, així com les explicacions més... [+]

Eguneraketa berriak daude