Apaizen ezkontzak naaste-borraste eta kezkak sortu ditu. / Apaiz ezkonduak eta ezkongeak naasian ez ote da inongo gerora Kristoren Eliza?


1974ko martxoaren 03an
Inoiz baino beharrezkoagoak dira eskuin muturraren gezurrei
aurre egingo dieten hedabide independenteak
Joakin Arostegirekin Apaizak ezkondu ala ez ezkondu gaiaz
JOAKIN AROSTEGI
Apaizen ezkontzak naaste-borraste eta kezkak sortu ditu.
Apaiz ezkonduak eta ezkongeak naasian ez ote da inongo gerora Kristoren Eliza?
Joakin Arostegi erriaz eta elizaz kezkaturik bizi den apaiza dugu. Onetaz jabetzeko ez dago bere ondoan bizi bearrik. Aski dugu Z.ARGIAn bere lanak irakurtzea.
Apaiz ezkonduen araroa dakarkigu gaur elkarrizketarako maaira. Lehen ere idatzi izan du D. Joakin Arostegik ontaz. Beste zenbait erretore, teologo eta sikologori ere deitu diegu elkarrizketa onetara. Isilik geratu zaizkigu. Zenbait teologok ez duela betarik erantzun digu.
D. Joakin Arostegi bakarrik izan da zezenari adarretatik eltzen ausartu dena. Inork ez dio arazo oni orpotik eldu nai. Bien bitartean kristau erri bat, apaiz bat, onen etxekoak egon daitezke ilunpearen eta naaste-borrastearen ondorioak jasaiten.
Bizitzak, denborak, geroak, teologiak erantzun bearreko galdera asko dago zintzilik. Zer da eta zertarako da apaiza? Betirako ala aldi baterako apaiz? Lantogiko, politikako eta familiako eginkizunetatik aske ala oietan murgildurik?
Apaizkera berri bati bide emanaz argituz joango dira galdera auek. Era guztietako apaizai utzi bear zaizkie bideak zabalik. Bestela itotzen ari gara arazo auen barruan dagoen Izpiritua.
Kristauen zerbitzari dugu apaiza. Zerbitzu orrek eska diezaloke familiako lotura guztietatik aske irautea. Baina zerbitzu orrek berak eska diezaioke gauza ez denean erretiratzea ere naiz eta artean sasoiko izan gorputzez. Zerbitzu orrek berak eska diezaloke lantegiko, politikako eta familiako eginkizunetan murgildurik bizitzea.
Dena den "zelibatoak" ezkonge izatea baino geiago eskatzen du. Diruzalekeriatik, norberekoikeriatik, agintekeriatik, indardun eta dirudunetik eta abarretik aske egotea eskatzen du. Era askotako ezkontzak dira. Kristaua, ordea, bat bakarra; emazte batekin egiten dena.
Idatziz eman nai ditu erantzunak D. Joakinek. Idatziak utzi dizkiogu galderak ere.
Zer iritzi daukazu apaizak "ezkonge" izatera beartzen dituen eliz legeaz? Eliza katolikoko apaiz guztiak beartzen al ditu?
"EZKONGE" izatera beartzen duen legerik ez luke izan bear Eliz barnean. Ezkondu ala ez ezkondu, apaizak berak erabaki bearreko gauza dela, derizkiet. "Ezkongetasuna" Karisma bat, Jainko doai berezi bat da. Jainko Karisma ori legez lotzea edo kondizionamentu batzuen azpian jartzeari ez deritzat bidezkoa denik. Apaiz izateko, nai eta nai ez ezkongabea izan bearrak, kaskartu egiten du, nerekiko, ezkongetasunaren balioa. Inork beartu gabe, berak naita, apaiz ezkongeak Eliz barnean ikusten baditugu aberasgarri gertatzen da ezkongetasun edo birjindadea. Gainera...Norbaitek nai izan dezake apaiz izan eta batera ezkontz bizitza eramatea; zer dalata, apaiz izan gabe utzi onoko au?
Elizaren kondairan, apaizak ezkonge eta ezkonduak izan ziran bosgarren gizaldira arte. Bosgarren gizaldian, Leon Magno, Aita Santuak, dekretu baten bidez, erabaki zuen apaizak ezkonge izan bear zutela. Gizaldietan ordea aintzakotzat ez zan artua izan lege ori; leen bezela jarraitu ziren apaizak; ezkonge batzuk, ezkonduta beste asko. Amabigarren gizaldian, Letrango Batzar Nagusisk erabaki zuen, apaizen ezkontza ez zela zillegi ez eta ere baliokoa; "ilieito" eta "invilido" zala alegia apaiz-ezkontza.
Azkenengo Erromako Sinodoan, Gotzai askok, batez ere Afrikarrek, biziki eskatzen zuten gizon ezkonduak apaizteko baimena.
Gaur egunean ere, Eliza Katolikoko apaiz guztiak ez dira "ezkonge". Protestantismotik biurtuta, Eliza Katolikora datozen ARTZAI Protestante ezkonduak, apaiz eta ezkondu jarraitzen dute gure Eliza Katolikoan ere. Au sartaldeko Eliza Katolikoan gertatzen dena da; Sortaldean edonork daki, apaiz "ezkonge" artean apaiz "ezkonduak" arkitzen dirala betidanik.
Zer zailtasun ditu gaurko apaizak "ezkonge" irauteko?
Sexoaren itsumenezko giro izugarri batean bizi gera gaur. Sexo eta lizankerisk ito nai gaituen giro ortatik ies egitea oso zail zaio apaiz ezkongeari. Baina, kontuz, lizonkeriazko giro ori "EZKONDUENTZAT" ere or dago. Ezkonge izatea, gaur egunean zailla da; baina "ezkondu" zintzoa izateak ere baditu bere lanak. Munduaren erdian Kristoren testigu apaizak eta kristau soilak berdin izan bear dugu. Sexoaren itsumenean ez erortzea, zein gauza zailla den! Arrisku ori ezkonge eta ezkonduentzat dago. Kristoren Espirituari oso loturik egon ezik, galduak gera.
Bakardadetik ere badatorkio apaizari "ezkonge" irauteko zailtasuna. Leen, erri bizitzan, apaiza norbait zen: Aita, kontseju emale, ongille. Nortasun aundia zuen apaizak gizarte bizitzan. Gaur? Gaur egunean galdu du nortasun ura; askoren artean, bere bizitza ez da aintzakotzat artzen; gaur gutxietsi eta desprexiatua dago apaiz bizitza. Gizartearen aurrean, bere ezereztasuna nabaitzeak, "bakardade" aundira darama apaiza. Eta "BAKARDADEA" ainda arrisku askoren bidea...
Batikanoko azken Batzarre Nagusian, kristau sekularraren teologia izan zan. Goi-goreneko maillan gelditu ziran. Ordura arte, bere bereak zituela uste zuen apaizak, Elizako aunditasun eta eskubide asko. Oker zaudete, erantzun zien, Batzar Nagusiak. Eskubide eta aunditasun oiek kristau sekularrari dagozkionak dira. Ordudanik ona, apaizak, Eliz barnean, utsaren urrengo nabaitzen du bere burua. Bere baitan, galdezka ari da: Zer naiz ni? Zertarako? Zer nere eginkizun berezia? Galdera auei erantzun eziñak, apostuladutzarako kemena eta adorea kentzen diote. Leengo pozik ez du lanerako. Tristurak zenbat ondamendi lekarkioken apaiz-bizitzari!
Eskerrik ematen al dio gaurko gazteriak apaiza "ezkonge" izateari?
Ez dezagun pentsa erabateko gazteria dugunik. Gaur eguneko gazte askori berdin zaiola uste dut apaiza ezkonge ala ezkondua izatea. Apaiz arazoak, oso buruko min guti damaiote. Gazte geienak, materialismo, sexoaren geiegikeriatan, erdi-itoan dabiltzala, uste dut. Gozatu munduan, al dan geiena, ori da gazte askoren elburu bakarra. Erri arazoak eta elizarenak gutxi kezkatzen du gaur eguneko gazte asko.
Erri miñez eta Eliz arazoaz kezkaturik bizi diran gazteak ere baditugu ordea, Jaunari esker. Kezkati bizi diran gazteak ere baditugu ordea. Jaunari esker. Kezkati bizi diran gazte auei berdin xamar izango zaiela uste det, apaizak ezkonge ala ezkonduak izatea. Bakarrik eskatuko diete beren eginkizunetan, leialki eta zintzo jokatzeko.
Ori orrela izanik, gaurko gazteriak ere ispirituzko baloreak jasotzen badakiela uste dut. Lege utsez eta nai eta nai ezean "ezkonge" diran apaizak ez ditu oso aintzakotzat artuko. Erriaren onagatik, jendeari zerbitzu ederrago bat emateko asmoz, Elizari morrontza bikaiñagoa eskeintzeko asmotan, "EZKONGE" gelditutako apaizak, guztiz txalogarri izango dirala gazteen begietarako iruditzen zait.
Nolako apaiza bearko luke gaurko gizarteak?
Nolakoak? Ezkondutako apaizak eta ezkongabeak. Bi era auetakoak bear dirala uste dut. Geroaren berri ez dut. Nerekiko, lur mugaz osatutako Parrokiak iltzera doaz. Talde tikietan banatuak izango dira geroko kristauak. Gaur egunean Sinismen-taldeak edo "Comunidades de fe" deritzate. Talde bakoitzak aukera dezake, batez ere, Eukaristi Batzarretarako, taldearen Buru izan bear duen apaiza. Apaizetarako aukeratu au, izan bedi ezkondua edo ezkongea.. Aldi baterako aukeratua. "Ezkonge" izan nai duen apaizak ere, ez dut ikusten zer dala eta betiko "ezkonge" izateko itza eman bearra duenik. Bere aukeramen eta askatasuna onartuaz, berari derizkion arte iraun beza "ezkonge". Emen eta an sortutako kristau taldeen batasuna egiteko, pastoralgintzan eskolatua izan bedi apaiza. Talde orren Erretore edo Bisitalari eskolatu ori, berdin izan diteke ezkondua edo ezkongabea. Barrutiko talde guztiak Gotzaiagan osatu eta elkartuak izan bitez. Orrelako zerbait izango ote da geroko Eliza? Beste edonork bezela, famili bizitza eramango duten apaiz ezkonduak ezagutuko ote ditu geroak? Pastoralgintzari lotutako apaiz ezkongeak beste oien ondoan ikusi al izango ote dituzte geroko kristauek? Apaiz ezkonduak eta ezkongeak naasian ez ote dira izango gerora Kristoren Elizan?
Zer eskatuko zenieke ezkondu diran apaizei?
Gure artean ezkondu diren apaizen jokabidea ez dut garbi ikusten. Erri eta Elizaren onari begiratuta emana izan al da pauso ori? Ditekeena da. Ori ala izanik, elkar artuta, elburu baten atzetik, taldetxoren bat ezkondu izan balitz atsegin izango zitzaidakean. Ezkondu ondoren, "ELKARTE" bat beren artean sortu denik, ez dut entzun. Frantzian, burrukalari biziak izan iran ezkondutako apaizak. "Echanges eta Dialogues" zeritzan elkartean oso erantzule izan ziran: "EZKONDU GERA", zioten, "BAIÑA ALA ETA GUZTIZ ERE APAIZ JARRAITU NAI DEGU". "Ezkonge utsak apaizetarako" zegoen Eliz-legearen kontra biziki borrokatu ziran. Gure arteko apaiz ezkonduek orrelako ezertxo egin dutenik ez dut uste. Alferreko burruka dela? Bearbada, gaur bai; baiña gaurko burrukaren fruitua, geroko elizak ez ote zuan jasoko? Egia esan, ez luke zuena bakarrik izan bear burruka onek; Apaizgintzari jarraituaz, ezkondua ala ezkonge izateko askatasuna apaizak bear lukeela, pentsatzen dugunok, lanbide orri eldu egin bear genioke.
Gaurko Eliz legeetan apaizgintarik egiterik ez duzuenez gero, "ESPIRITUZ" bada ere gurekin apaiz jarraitzea nai izango nuke. Psikoloji aldetik zailla dela zuen eta gure aldetik leen bezela adiskide eta senide jarraitzea? Zailtasun oiek, ordea, guziok bat egiñik, erri eta Elizaren onari begiratuta, biziki arintzen saiatu bear degu.
Zoritxarrez gaurkoz apaiz lanik egiterik ez duenez gero, zuen ezkontza bizitza izan bedi benetan kristau ezkonduen bizitza ederra. Ebanjelioaren erara bizitakoa. Apostoladotzan, politikan, errigintzan, giza eskubideen alde jokatzen. Leenetako maillakoak izan zaitezela. Ain kristauki bizirik zuen ezkontza bizitza, edonork konpren dezala "APAIZ IZATEA EZ DAGOELA ASERRE EZKONTZA BIZITZAZ"
Zer, kristau erriari, oien aurrean?
Ez gerala inor apaizgintza utzi eta ezkondu diranak epaitzeko. Berak emaniko pausoa guztiz dela errespetagarri. Giza-eskubide bat dela, bakoitzaren barne kontzientzia errespeta bearra. Ezkontzeko izan dituzten arrazoiak arinki epaitu eta aipatzeko eskubiderik ez dugula. Ezkontzen diran apaizak biotz konprensio aundiz eta maitasun gozoz artu bear ditugula. Ezkondutako apaizen artean Eliza eta Erriaren alde lan aundiak egiñikoak badirela eta eurekin esker oneko agertu bear dugula. Ezkontza ez dela auntzaren gauerdiko eztula; Kristok eratutako Sakramentu aundi bat dela eta ezkondu dan apaizak ez duela txantxetako gauza egin.
Zer eskatuko zenieke apaizei eta batez ere gotzaiei oien aurrean?
Bai apaiz eta bai Gotzaiek bear ainbat luzatu ote diegu gure eskua apaiz ezkonduei? Bear ainbat babestu ote ditugu? Era guzietako laguntza eman ote diegu (diruarena ere bai) ezkondu diran apaiz anaiei? Ezetzean nago.
Badakit teoria bat dela; teoria ori egia biurtzea gauza zailla dela; Baiña apaiz-espiritua galdu gabe, ezkondu direnak pozkiro ikusiko nituzke Eukaristi Batzarretan, beste apaizekin, aldare alboan, aldaretik aalik eta gertuena. Mezarik ez, baiña Zergatik Jauna banatu ez? Zergatik ez dituzte zuzendu bear itzaldiak ere Eliz-Batzarretan? Emen eta an beste orrenbeste ez ote dute egiten Sekular uts diran kristauek?
Eliz ekintzetan, Kurian bertan, Barruti administrazioan, apostoladutzaren zuzenketan, zer dalata ez dute toki euki bear ezkondutako apaizek? Apaiz ezkonduek ez dutelako naiko? Aukerarik eman ote zaie? Teorikoki mintzo naizela?
Egiari berea zor zai. Gure errietan "choc" eta eskandalu bizia jaso dute kristau askok gure arteko apaiz batzu ezkondu diranean. Beste apaizen alboan, bat edo beste ezkonduak Eliz ekintzatan bat egiñik ikusi ahal bagenitza, eskandalu ori tikiagoa litzateke. Zer dala ta ez luke ala izan bear? Zailla dela? Bai noski; eta gaurko egunean zer da gauza erreka?
Apaiz batzu ezkondu dira eta gerora ere ezkonduko dira gure artean. Apaiz ezkontza gertakizun bat da. Gertakizun orrek naaste-borraste eta kezkak sortu ditu kristau askoren biotz barrenetan. Gure erria ez zegoan gaur arte orrelakorik ikusten oitua. Gertakizun auen aurrean mutu gelditu gera erriko apaizok kemen eta adore gabe arkitzen geralako batzuetan eta geienetan; nola mintza asmatu eziñik gaudelako. Bitartean gai oni buruz, Ebanjelioaren argitasunik ez zaio eman erriari. Barruti osoari dagokion gertakizuna izanik, gure Gotzaiei mintzatzeko eskatuko nieke. Pastoral edo eskutitz baten bitartez, Ebanjelioaren argiz argi biezaigute apaiz-ezkontza arazo au, izututako ainbat Eliztar lasaitu dedin.

Zabalik dauzkate ateak teologoak, sikologoek, kondairalariek, apaiz ezkonduek, kristau soilek eta abarrek. Gaurkoz bizitza osoan apaiz-artzai lanean jardun den baten iritziak azaldu ditugu gure aldizkarian. Oartxo onekin bidali dizkigu erantzunak. "Nere konzientziarekin leialki jokatu nai izan dut eta nere barne baitan senti bezela, dijoazkizu erantzunak. Urola-Ballarako bi erretoreengandik jaso dut argia eta laguntza. Bijoakie nere esker ona.
ERRIALDE
12

GaiezGizarteaErlijioaEliza katolBesteak
GaiezGizarteaErlijioaEliza katolApaizak
PertsonaiazAROSTEGI1
EgileezHERRIALDE1Gizartea

Azkenak
Hegazkinez bidaiatzea trenez baino 26 aldiz merkeago izan daiteke Europan

Europa barruan hegaldiak hartzea trenez bidaiatzea baino 26 aldiz merkeagoa izan daiteke, 31 herrialdetako 142 ibilbidetan oinarritutako Greenpeaceren ikerketa baten arabera. Hegaldien zerga pribilegioei egotzi die desparekotasuna, eta trenbidea merketzeko neurriak eskatu ditu.


Belfasteko Kneecap musika taldea jo-puntuan: epaiketak, zentsura, jazarpena...

Israel Gazan egiten ari den genozidioaren aurkako mezuak adierazteagatik mota askotako errepresioa jasan du Irlandako Kneecap musika taldeak: Liam Óg Ó hAnnaidh kidea asteazkenean epaitu zuten, Londresen emandako kontzertu batean Hezbollah miliziaren bandera... [+]


Gutxieneko soldata propioaren alde 138.495 sinadura lortu dituzte sindikatuek

ELA, LAB, ESK, Steilas, Hiru eta Etxalde sindikatuek aurkeztu dituzte Herri Ekimen Legegilearen sinadurak Eusko Legebiltzarrean. Orain pilota alderdien teilatuan dagoela esan dute, eta herritarren borondatea kontuan izatea eskatu diete.


Gazako genozidioan hildakoen %83 zibilak dira, Israelgo armadaren datuen arabera

Israelgo armadaren barne agiri batean agertzen diren datuek diote Gazan hil dituzten sei palestinarretatik bost zibilak direla, azken hamarkadetan aurrekaririk ez duen sarraskia izanik. Israelgo zerbitzu sekretuek maiatzean zioten armadak Hamaseko eta Jihad Islamikoko 8.900... [+]


Sexu erasoak “kopuruz eta intentsitatez handitu” dira Bilboko Aste Nagusian

Bilboko Konpartsek elkarretaratze jendetsua egin dute Arriaga Antzokiren aurrean azken egunetako eraso sexisten aurka egiteko. Konpartsek adierazi duten arabera, erasoak kopuruz eta intentsitatez handitu dira. Aste Nagusiaz gozatzera gonbidatu dituzte herritarrak, eta... [+]


Kartzelan jaioa eta Israelek eraila adin nagusitasunera iritsi aurretik: Youssef Al-Zuqen historia

Youssef Al-Zuq munduko preso gazteena izandakoaren bizitza Gazako zigor zikloaren ikur da. Al-Zug 2008an jaio zen kartzelan, ama atxilotu eta epaiketarik gabe espetxeratu ondoren. Uztailaren 12an hil zuten Israelen bonbardaketa batean.


Oporrak ere gaixotasun?

Abuztua heldu zaigu, irakurle. Oporretan zaude eta zuretzako denbora gehiago daukazu? Edo agian ez daukazu denborarik, oporrak planez bete dituzulako? Edozein modutan, kontuz! Egungo bizimoduaren psikologizazioak edonon sailkatzen ditu sindrome berriak, eta oporraldiak ez daude... [+]


Txikiren eta Otaegiren mural bati eraso egin diote Durangon

Durangoko Ernaik salatu du Txiki eta Otaegiren muralaren kontrako erasoa. Ostegun arratsaldean murala berregiteko dei egin dute.


Nazien kontzentrazio esparruetan palestinar zapia ezin dela jantzi ebatzi du Alemaniako epaitegi batek

Turingia estatuko Auzitegi Gorenak ebatzi du Buchenwald konzentrazio esparruko memorialak eskubidea duela kufija daraman edonori sarbidea ukatzeko, "judutar ugariren segurtasuna" arriskuan jarri baitezake.


AEBek beltzez margotu dute Mexikoko mugaren hesia haren tenperatura igo eta migratzaileak pasatzea saihesteko

Mexikoko mugako hesia beltzez margotu du AEBetako Gobernuak. Lehenengo brotxakadak ematera bertaratu da Segurtasun Nazionaleko idazkaria bera, Kristi Noem. Neurri horren bidez, hesiaren tenperatura igo nahi dute, eta horrela migratzaileen pasabidea zailtzeko.


Ibai Iturria Garmendia, mendi gidaria
“Jende asko ez da modu egokian joaten mendira, kezkagarria da”

Garmendi mendi gidaritza zerbitzuaren bitartez zeharkaldi eta ateraldiak antolatzen ditu Ibai Iturriak. Argitara eman diren datuekin kezkatuta, mendian "kontzientziaz eta arduraz" jokatzearen beharra azpimarratu du.


2025-08-21 | Gedar
Zumaiako Bedua jatetxeko esplotazioaren testigantza gehiago bildu dituzte

Ez kobratzea, nagusiaren senideen etxeak garbitu behar izatea, lantokian lo egin behar izatea, irainak... Luxuzko jatetxeko esklabotza-baldintzen lekukotzak argitara ateratzen jarraitzen dute Urola Kostan.


Israelek Gaza hiria okupatzeari ekin dio, Hamasek azken su-eten proposamena onartuta ere

Erakunde palestinarrak astelehenean jakinarazi zuen ohar batean Egiptoko eta Qatarreko bitartekariek proposatutako su-eten akordioa ontzat jo duela. Israelgo armadak, ordea, dagoeneko inguratuta dauka Gaza hiria, eta han dauden palestinarrei urriaren 7ra arteko epea eman die... [+]


Eguneraketa berriak daude