Ba al dakite ikasleek ahozko egoera formaletan moldatzen?

  • Ez gara jendaurrean hitzaldi bikainak egiteko ikasita jaio. Unibertsitateko ikasleek ere zailtasunak izan ditzakete egoki komunikatzeko egoera formaletan. Ines Garcia irakasleak EHUn esku artean duten ikerlana azaldu digu.
Zenbatek ez du urduritasuna sentitu jendaurrean hitz egiteko unea iritsi zaionean?
Zure babesik gabe independetzia ezinezkoa zaigu
Denok dakigu hitz egiten, beraz, denok dakigu ahozko hizkuntza erabiltzen. Baina… zer gertatzen da, esate baterako, jendaurreko egoera formal batean hitz egin behar dugunean? Zenbatek ez du urduritasuna sentitu jendaurrean hitz egiteko unea iritsi zaionean? Eta zenbat sentitzen dira eroso askoren arteko debate formal batean? Goffman-i (1987) hitzak lapurtuta, nork ez ditu “mehatxuak”, “arriskuak” ikusten aurrez aurreko mintza-jarduera horiei ekiteko orduan? Ohitura eta trebezia handia behar dira horrelakoetan eroso sentitzeko. Idatziz zein ahoz komunikatzeko trebetasunen garrantziak, ordea, gero eta aitorpen zabalagoa du: arlo profesionalean aritzeko, arlo akademikoan... Ikusi besterik ez dago jendaurrean ahoz hitz egiten trebatzeko eskaintzen diren ikastaroen eta eskuliburuen arrakasta, edo bertsolaritzaren esparruan ahozko hizkuntzari lotuta egin diren lanen eta abian jarri diren ekimenen arrakasta. Baina komunikazioa gauza konplexua da. Zailtasunak batzuetan hizkuntzaren ezagutzari lotuta egon daitezke, baina beste zenbaitetan hizkuntza ondo ezagutu arren, ez ditugu behar beste ezagutzen mintza-jarduerak eskatzen duen diskurtsoaren ezaugarriak.

Trebeziak eta premiak hausnartzen

Unibertsitatean nahiko ohikoa da ikasleei ahozko aurkezpenak eskatzea. Sarritan segurutzat jotzen da ikaslea unibertsitatera heldu orduko trebetasun horiek badituela, berez garatu omen dituelakoan edo, eta zorte apur batekin hiruzpalau aholku emango zaizkio; era berean, lan-arlora iristen denean profesionalki jarduteko komunikaziorako trebeziak izango dituela joko da ziurtzat. Trebezia horiek, ordea, hainbat arrazoirengatik ez dira berdinak pertsona guztiengan, ez dira berez ikasten eta prestakuntza behar izaten dute. Gauzak horrela, hau da gure galdera: ba al dakite ikasleek ahozko egoera formaletan moldatzen? Badakite, esate baterako, nola jardun jendaurreko hitzaldi batean? Nola irudikatzen dute komunikazio-egoera hori? Zein estrategia baliatzen dute zeregin horri aurre egiterakoan? Intuizio bat badute, bai, denok daukagu, denok entzun dugulako inoiz irakasle bat berbetan, hizlari bat, esatari bat… baina zenbateraino asmatzen dute entrenamendurik gabe? Galdera asko dira eta azterketa sakonagoak egin behar dira erantzuteko, baina hortik abiatuta gaiari hurbiltzeko ahalegina egin dugu ikerlan batean. Ikasleek, zer egiteko gauza diren, eta zein premia dituzten ezagutu nahi izan dugu, horrela jakingo baitugu komunikatzeko trebeziak hobetzeko zer egin dezakegun. Asmo horrekin, beraz, unibertsitateko hainbat espezialitateko ikasleen ahozko azalpen laburren bilketari eta azterketari ekin genion. Ikasle horiek beren espezialitatearekin lotutako gai bat prestatu zuten gero ahoz gelakideen aurrean aurkezteko. Luze joko luke egindakoaren xehetasun guztiak emateak eta oso labur bilduta azalduko dugu, halabeharrez, hurrengo lerroetan.

Jendaurreko aurkezpen formal horien azterketa eta lanketari ekiteko, Genevako Unibertsitateko hizkuntzaren didaktikaren adituek ekarritako berrikuntzen ildotik, urrats hauek eman genituen: lehendabizi ikasleek behin-behineko ahozko aurkezpena ekoiztu zuten eta grabatu egin genuen, ondoren ikasleek taldeka haien trebezien eta premien gaineko gogoeta egin zuten eta irakaslearekin eztabaidatu zuten, gero alderdi horiek landu ziren (sekuentzia didaktikoen ereduari jarraiturik), eta bukatzeko, behin betiko ahozko aurkezpena (eta haren grabazioa) egin zen. Ikasturte ezberdinetan eta espezialitate-arlo ezberdinetan (Medikuntza eta Irakasle-ikasketak) egindako aurkezpenekin corpus bat osatu genuen. Orain arteko azterketak hainbat argibide eman digu.

Grabatu, eta hobetu... ahal bada

Gure mintza-jarduerak testuinguruaren parametroek ezarritako baldintzen araberakoa behar du izan, eta baldintza horien arabera forma bat edo beste bat hartzen du, ez da berdina solasaldi espontaneoa edo jendaurreko ekoizpen formala. Formalaren barruan ere egoerak baldintzatuko du ahozko jarduna: egitura bat edo bestea aukeratu, eduki hau edo bestea, baliabide diskurtsibo batzuk aukeratu eta beste batzuk baztertu... Hiztunak kontuan hartu behar du non, norentzat eta zertarako hitz egin behar duen, baina kontuan hartu behar du, baita ere, zeren gisa hitz egin behar duen. Ahozko azalpen formaletan hizlariak aditu papera bereganatu behar du nahiz eta hitzaldiaren edukia espezializazio maila ezberdinetakoa izan daitekeen komunikazio-egoeraren arabera.
Ez da dirudien bezain erraza, eta arazo eta ezberdintasun ugari ikusten dira bildutako grabazioetan, batez ere espezialitate batekoak eta bestekoak alderatzen ditugunean. Ikasleek oso modu ezberdinetan irudikatzen dute mintza-jarduera. Irudikatze-modu horrekin lotuta dago, besteak beste, testuaren planifikazioa eta antolaketa, esatariak duen jarrera esaten duenarekiko eta entzuleekiko modalizazioa eta, oro har, aukeratzen duen zailtasun maila. Alderdi horiek landu ostean ikasleen ekoizpenak nabarmen hobetzen dira: testua hobeto planifikatzen eta antolatzen dute; gauzak argiago azaltze aldera berformulazioak erabiltzen dituzte, diskurtsoa modalizatzeko baliabideak hasten dira erabiltzen eta beren diskurtsoan entzuleak integratzeko edo kontuan hartzeko elementu linguistikoak erabiltzen hasten dira... Deigarria da ordea, zein alde txikia dagoen kasu batzuetan ikasleen hasierako eta bukaerako ekoizpenen artean, zenbaitetan kezkatuago dirudite zuzentasun gramatikalaz goian aipatutako alderdiez baino eta ondorioz ez dute egokitzen beren diskurtsoa komunikazio-egoerak eskatzen dituen baldintzetara; terminoak eta kontzeptuak azaldu beharrean termino berrien bitartez definitzen dituzte, ez dituzte erabiltzen berformulazioak edukiak hobeto azaltzeko... Bat-bateko begirada batean ezaugarri horiek espezializazio-arloaren zientifikotasun edo konplexutasunarekin lotuta daudela pentsa genezakeen arren, ikusitakoak testu-generoaren adaptazioari lotutako zailtasunak iradokitzen dizkigu.

Estrategia bila

Ahozko hizkuntza lantzea konplexua da eta baliabide ugari eskatzen du, bai teknologiaren aldetik, bai denboraren aldetik. Baina lan egiteko era honek aukera ematen du alde batetik, taldeka lan egiteko eta ikasleen parte hartzea areagotzeko; bestetik, oso aberatsa eta eraginkorra da ikasleen prestakuntzan bigarren ekoizpena nabarmen hobetzen delako hasierakoarekin alderatuta; hirugarrenez, beste ikasgai batzuekin zehar-lana egiteko aukera ematen du edukiak aukeratzeko orduan; eta laugarrenez, ikasleei aukera ematen die komunikazio-egoera errealetan jarduteko. Nolanahi ere, interbentzio didaktiko sinpleagoak ere diseinatu daitezke, adibidez, aldez aurretik egindako grabazio batetik abiatuta han agertzen diren arazoak identifikatzeko eta alderdi horiek ikasleekin gelan lantzeko. Edonola ere, hobetzeko esperimentatu egin behar da eta irakasle bakoitzak bilatu behar ditu marko teoriko koherente baten barruan, ikasleekin erangikorren gertatzen zaizkion estrategiak eta lanabesak. Garbi dagoena da garrantzitsua dela gure etorkizuneko profesionalen hizkuntza-prestakuntzan ahozko testu-genero formalei ere lekua egitea, baita unibertsitatean ere.

ASTEKARIA
2009ko azaroaren 01
Azoka
Azkenak
Zenbait lagun zauritu dira Hernaniko San Joan gaueko istiluetan, eta gutxienez pertsona bat atxilotu dute

Xabier Lertxundi alkateak adierazi du istiluak leku eta ordu ezberdinetan gertatu direla, eta haien artean ea loturarik dagoen ikertzen ari dira. Udaltzaingoak laguntza eskatu dio Ertzaintzari 03:30 aldera, eta haiek oldartzean hainbat lagun zauritu dituzte. Segurtasun Sailak... [+]


2025-06-24 | Mikel Aramendi
ANALISIA
Chen Yun: txoria eta kaiolaren auziak hortxe jarraitzen du

Ekainaren 13an, ezohiko ekitaldi baten lekuko izan zen Pekineko Herriaren Areto Handia: Txinako Alderdi Komunistaren aginte goren osoak (baimenduta leudekeen absentziak salbu; nola jakin horietakoa ote zen He Weidong jeneralarena? Izan ere, ez zen ageri mahai nagusian,... [+]


Bilboko Bira Kulturak kultura eskaintza murriztu beharko du laguntza publikoen murrizketa dela medio

Ez dute itxiko, baina orain arte eskaini duten programazioari ezin izango diote eutsi. "Bira txikiago bat" izango dela zabaldu dute sare sozialetan.


Nola debekatu sare sozialak erabiltzea 16 urtez azpikoei? Australiako Gobernuak badu formula

Legez, 16 urte bete arte ezingo dituzte sare sozialak erabili Australian, urte bukaera honetatik aurrera. Baina nola gauzatzen da hori praktikan? Gobernuaren azterketa batek ondorioztatu du teknikoki bideragarria dela, eta aurrekaria jarri du bide bera hartu nahi duten... [+]


Israeli boikota musika jaialdietan ere

El Salto hedabideak argitaratu zuen Espainiako dozenaka musika jaialdiren Superstruct sustatzailea Israelen aldeko funts batek erosi zuela. Geroztik, musika talde eta bakarlari ugari batu dira KKR-ren aurkako boikot kanpainan, eta Israel Palestinan egiten ari den genozidioaren... [+]


NATOtik ukatu egin dute Sánchezek iragarritako gastu militarraren salbuespena

Mark Rutte NATOko Idazkari Orokorrak ukatu egin du “baztertze klausula” onartu zaionik Espainiako Estatuari. Kalkuluen arabera, BPGren %3,5a gastu militarretara bideratu beharko du gobernuak, NATOk eskatzen dituen kompromisoak betetzeko.


Trumpek iragarri du Israelek eta Iranek su-eten akordio bat adostu dutela

Iranek AEBen Qatarreko base militarrari eraso egin ostean eman du gertakariaren berri Etxe Zuriko maizterrak, Truth Social sare sozialean. Irango Atzerri ministro Abbas Araghtxik ukatu egin du menia bat adostu dutela, eta adierazi du Israelek "bere legez kanpoko... [+]


Asteburu honetan eginen da EHZ festibala, Arberatze-Zilhekoan

Fermin Muguruza afixan nagusi, Olaia Inziarte, Naxker, Xiberoots, Errobi, Kaskezur, Zetkin, Tapia eta Leturia eta beste hainbat musikari igoko dira oholtzara ekainaren 27, 28 eta 29an. Horrez gain, antolatu diren hitzaldietan, hala nola lurraren defentsaz, diskurtso eta... [+]


Udaltzaingoan arreta euskaraz bermatzeko gomendatu dio Arartekoak Erandioko Udalari

2024ko irailean, herritar batek salatu zuen Erandioko udaltzain batek arreta euskaraz ukatu eta jokabide hori behin baino gehiagotan errepikatu zela, baita telefonoz kexatu zenean ere. Salaketak erakusten duenez, hasiera batean, arreta eta dokumentazioa gaztelaniaz bakarrik eman... [+]


2025-06-24 | Gedar
“Gazteon erantzunari esker Durangoko Gaztetxeari eustea lortu dugu”

Gaztetxearen aldeko manifestazio jendetsu bat egin zuten larunbatean Durangon, espazioaren irekieraren berri eman eta lau egunera. "Lehenengo gaua ere ez genuela bertan pasatuko esan ziguten, eta oraindik gaztetxean tinko jarraitzen dugu", aldarrikatu... [+]


2025-06-24 | Euskal Irratiak
Laida Mugika
“Espero dugu datorren urtean halakorik egin beharrik ez izatea, eta errektoretzak neurriak hartzea”

Errektoretzaren erantzun ezan, ehun bat irakaslek berriz eskainiko diete ikasleei ahozko froga euskaraz pasatzeko aukera. Guraso elkarteek ere bat egin dute ekimenarekin, errektoretzaren inplikazioa eskatuz.


Eskuin muturreko talde batek Donostiako ‘Jesusen Bihotza’-ren aldeko ekimena egin du

Donostiarra, defenda ezazu zurea leloarekin pankarta bat jarri dute, Jesusen Bihotza duen Espainiako bandera batekin batera.


Hazparneko etxebizitza agentzia bat okupatzeagatik epaituko dituzte zazpi lagun irailean

2024ko urtarrilean Arberoako Lurra eta Etxebizitza kolektiboak Hazparneko Puyo agentzia okupatu zuen. Ekainaren 20an elkarretaratzea egin zuten ekintzaileei babesa emateko.


2025-06-23 | Axier Lopez
asteko argazkia
Isolamendua

Israelek aldebakarrez eraso egin dio Irani eta 950 pertsona baino gehiago hil ditu, horietatik %90 zibilak. Nazioartean atxilotzeko agindua duen Benjamin Netanyahu gerra-kriminalak dio "eraso prebentiboa" izan dela, bere inguruan inork ez dezan eduki berak aspaldian... [+]


Eguneraketa berriak daude