Prototipoak, estereotipoak, feminismoa(k)


2006ko azaroaren 26an

Orain hogeita hamar urte gutxi-gora-behera feminismoa Espainian abiatu zuten zenbait emakumek manifestu bat zabaldu zuten udaberria baino lehentxeago. Beste berrehunen batek ere sinatu genuen. Izenburua, «Un feminismo que también existe». Martxoaren 18an El País egunkariak argitaratu zuen horren bertsio laburtua.

Manifestuak azpimarratzen zuen azken urteotan zenbat egin den erakundeen aldetik, zenbat lege atera eta aterako den emakumeen eta gizonen arteko desberdintasunak konpontze aldera, emakumeek gizartean izan ohi dituzten zailtasunak arintzeko. Ospatzekoa dela »zioen» luzaroan etxeko txokotik atera ezin zitezkeen arazoak ofizialki plazaratzea.

Haatik, adierazten zuen manifestuak feminismoaren barrenean eztabaida sortu dela lege berrien alderdi zenbaiten inguruan eta iritzi feminista batzuen berri bakarrik jakin dela, feminismoa ahots bakarraz mintzatu dela, baina badagoela bestelako iritzirik ere.

Esaterako, badela kezka legeek ez ote duten emakumeen bizitza gehiegi kudeatuko, gehiegizko babesaren kezka alegia, emakumeak beregaintasunik gabeko izakiak bagina bezala... Halaber arriskutsua dela legeekin bakarrik bizimodua alda daitekeela sinetsaraztea.

Gero, manifestuak kezka handia agertzen zuen Emakumearen Institutuak prostituzioaz esandakoengatik. Institutuak prostituzioa jarduera lotsagarri eta doilortzat jotzen du erabat, XIX. mendeko feminismo puritanoenaren bidetik. Horrek, noski, prostituten lan baldintza txarrak berdin jarrai dezaten aitzakia paregabea eskaintzen du.

Beherago zioenez, genero-indarkeriaren eta dibortzioaren inguruko berrikuntzek sortutako desadostasunak hain izan omen ziren handi, non feminismo desberdinez ere hitz egin omen daitekeen, emakumea defendatzeko modu desberdinez.

Manifestua idatzi zutenek erabat arbuiatzen dute gizonezkoen menderatze-grina «impulso masculino de dominio» dela emakumeen kontrako indarkeriaren arrazoi garrantzitsuena. Era berean, ez daude ados zigorra handitzeagatik handitzearekin. Zigorra behar da, baina zigorra handitzeak ez dakar berez konponbidea.

Bestalde, manifestuak adostasuna agertzen du orain dibortziorako arrazoi edo errudunik behar ez izatearekin. Emakumea adin txikikotzat hartzea litzateke beste zenbait feministek aldarrikatu dutena, gizonezkoen errua azaldu beharra beti, emakumeak bestelako baliabiderik aurkituko ez duelakoan inoiz.

Haurren zaintza automatikoki amari ez ematea ere ondo ikusten da manifestuan eta ez da sinesten beti amak daudela haurrengandik gertuago edo haurrak zaindu nahi dituzten gizonezkoen interesa dirua bakarrik dela.

Azken batean gizona-txar eta emakumea-biktima aurkezten dituen feminismo sinplearen estereotipoak nahi dira hautsi. Emakumeak biktimatzat jotzeak ez dio inolako mesederik egiten emakumeari: bere buruaren irudi ahul eta tristea ematen dio, beti babes bila ibili behar duenarena. Eta ez dago, berez, gizonen izaera gaizto eta menperatzailerik. Gizartearen ezaugarri batzuek neurriz kanpo bultzatzen dute gizon batzuen nagusitasun ustea eta batzuk benetako zanpatzaile bihurtzen dira.

Lege egokiak ezinbesteko laguntza dira, baina manifestuaren sinatzaileok behintzat ez dugu feminismo mendekatzaile bat nahi: feminismoak ez lituzke zanpatzaileak akabatu behar, feminismoaren helburua jokabide horien amaiera da, erlazio berdin, osasuntsu, errespetuzko eta, ahal denean, zoriontsuak izan ditzagun.

Manifestua oraindik ere sina daiteke. Aspaldiko feministen mugimendu berria abian da.


Azkenak
2024-05-05 | Ainize Madariaga
Maskaraden hegaletan

Lehentze franko ditu Pagolako maskaradak: lehentze da Pagola herriak maskaradak ematen dituela; lehentze ere da Kabana pertsonaia neska batek jokatzen duela; lehentze ere da maskaradako txirulariak oro neskak izan direla, Urdiñarbeko barrikaden denboran; lehentze da... [+]


2024-05-05 | Nerea Menor
Ghayath Almadhoun
"Alemania nagusitasun zuriaren piramidearen gailurrean dago, eta lehen holokaustoa ukatu zutenek orain Nakba ukatzen dute"

Ghayath Almadhoun-ekin hitz egin dugu Alemaniako zentsura sistemikoaz eta horren ondorioez. Siriako Damaskon 1979an jaiotako poeta palestinarra, Suediara joan zen bizitzera eta egun Berlinen bizi da. Bere poesiak, ia 30 hizkuntzatan itzulia, maitasuna, tokialdatzea eta nortasuna... [+]


Pertson(alismo)en politika

Sánchez Sánchez Sánchez Sánchez Sánchez. Bost egun errepikaren errepikaz. Enpatxura arte eztabaidatu da “hausnarketa” egun batzuk hartzeak zenbat duen zintzotik eta zenbat jokaldi politikotik. Baina deus ez bere egiteko... [+]


Alejandra Burgos eta Karla Guevara, El Salvadorko trans aktibistak:
"LGTBI komunitatea eta emakumeak beti egon gara salbuespen egoeran"

Pasa den otsailaren 24an Egia, Justizia eta Erreparaziorako ekitaldi bat antolatu zuten Bilbon, Mugarik Gabe erakundeak, Bizitu Elkarteak, Feministaldek, Mujeres del Mundok, Zehar Errefuxiatuekin elkarteak eta Colectiva Feminista Para el Desarrollok. Hiru indarkeriak ardaztu... [+]


Euskara okupatu, marisolasteko

Urtez urte eta belaunaldiz belaunaldi hitzak aldatzen doaz, eta horiekin batera hitzen esanahia. Modu asko daude norbere burua izendatzeko: soropil, biziosa, marioker, ez-binario, maritxu, eta beste. Pertsona sexu-genero disidenteen beharrak asetzeko euskara zikintzeaz eta... [+]


Eguneraketa berriak daude