Automatek ez dute irakurri beharrik

Mondragon Unibertsitateko irakasle batek esan zigun eurenean ikasten dutenen %84ak urte baten buruan lana aurkitzen duela eta ez zigun harrokeriaz esan, datuetan oinarrituta baitzen. Eta nahiz eta jakin dakigun gure herrian datuak puzteko zein datuen norberaren kolkorako irakurketak egiteko gaitasun itzela duguna, ez ginen harritu. Ez ginen harritu Espainiako erregeak berak oniritzia eman baitzigun duela ez hainbeste Deba ibaia agurtzen duten bi aldeetako ekonomia, Espainiako osasuntsuena eta langabezia-tasa txikienekoa dela gogoratzeko urteurrenean. Hori guzti hori kontuan izanik inguru hartako diru-fabriketarako beharginak prestatzen dituzten ikastegietako ikasketa-eskaintzei erreparatzea bururatu zitzaigun.

Eta konturatu ginen giza edo, lexikoaren erabilera ez sexista erabiltzen ikasi guran, jende-zientziak ikasten oso denbora gutxi ematen dutela. Eta konturatu ginen jende-zientzietan literatura zer izan litekeen hausnartzeko ez dutela teknologia berrietan oinarritutako makinarik asmatu, literaturari ez lioketela kalitatezko ezta "L" ziurtagiria oparituko.

Hasiberriek aukera gutxi. Eta orduan irakurtzen dugu editoreak, argitaletxeak, liburuzainak eta idazleak kexu direla euskaldunek ez dutelako irakurtzen edo argitaratzen den literatura entretenimendurako baino ez dela, edo honako idazlearen literatura "arina" dela edo horrakoarena "astuna". Orduan, irakurtzeak zer balio duen galdetzen diogu elkarri, zertarako irakurri behar dugun. Eta batek dio akaso prozesua bera ez dugula ulertzen, akaso irakurtzea beste batek idatzitakoari hitzez hitz jarraitzeari deritzogula, akaso ez dugula irakurlearen parte-hartze zuzena beharrezkotzat jotzen eta gogoan hartzen idatzita dagoenari geronek ematen diogula esanahia, irakurleok, irakurtzen dugun testuinguru eta sasoian. Beste bat ados dago eta eransten du ostantzean ez genukeela esango, berbarako, liburu jakin bat behin baino gehiagotan irakurrita beti aurrez antzeman ez dugun zerbaitek bereganatu digula arreta, ostantzean literatura zenbakiekin egingo genukeela. Asko dakienak erantzuten du hobeto bizitzeko irakurri behar dugula, informazioa iragazten laguntzen digula, aukeratzen jakiteko beharrezkoa dela, jendartearen harremanak gozatzeko baliagarria dela eta, batez ere, ez garena zein ez duguna amesteko bideak zabaltzen dizkigula. Orduan, ondorioak ateratzen adituak bukatu du gogoeta aginduz: "Irakurtzen umetan eta gaztetan ikasi behar da helduaroan izaki arrazionalak izango bagara. Irakurriz ikasten dugu idazten eta hitz egiten. Baina denbora eskaini behar zaio eta egun denborari ez zaio dirua besterik eskaintzen. Urgentzia hobesten dugu, ez dugu beharrezkoa denetik bereizi, beharrezkoa pentsatzen ikastea baita, jakitea nork esaten digun zer, noiz, zergatik eta zertarako. Urgentzia kontsumo gizartearen pandemia da, urduritasunak bizi gaitu eta abiadurak aurrea hartu digu eta ez dator ekialdeko herri pobretuetatik. XIX mendetan irakurtzeari emandako garrantzia mende bakar batean irentsi dute zinemak zein telebistak. Irudiak. Zein izan zen irudi batek mila hitzek baino gehiago balio duela esan zuen telebistako produktorea?".

Gogoetaren aitzindariak Mondragon Unibertsitateko ikasle ohiak euren makinetan irudikatu ditu, lau errelebotan lanean, zortzi ordu eta gehiagotan, lanetik irten ostean inkesta ofizialak erantzuten eta demokratikoki estatistikatzen EAEko gazteen hiru kezka nagusiak materialak direla erantzuten; jakin gura luketela zelan dauden pisuak Obaban.


Azkenak
Intsusaren bigarrena

Joan urteko udaberrian idatzi nuen intsusari eskainitako aurreneko artikulua eta orduan iragarri nuen bezala, testu sorta baten aurrenekoa izan zen. Sendabelar honen emana eta jakintza agortzen ez den iturriaren parekoa dela nioen eta uste dut udaberriro artikulu bat idazteko... [+]


Arrain-zoparako, besterik ezean, itsasoko igela

Amonak sarritan aipatu zidan badela arrain bat, garai batean kostaldeko herrietako sukalde askotan ohikoa zena. Arrain-zopa egiteko bereziki ezaguna omen zen, oso zaporetsua baita labean erreta jateko ere. Beti platerean oroitzen dut, eta beraz, orain gutxira arte oharkabeko... [+]


2024-04-22 | Jakoba Errekondo
Lurra elikatu, guk jan

Lurrari begira jartzea zaila da. Kosta egiten da. Landareekin lan egiten duenak maiz haiek bakarrik ikusten ditu. Etekina, uzta, ekoizpena, mozkina, errebenioa, emana, azken zurienean “porru-hazia” bezalako hitzak dira nagusi lur-langileen hizkuntzan.


2024-04-22 | Garazi Zabaleta
Txaramela
Pasta ekologikoa, ortuko barazki eta espezieekin egina

Duela hamabi urte pasatxo ezagutu zuten elkar Izaskun Urbaneta Ocejok eta Ainara Baguer Gonzalezek, ingurumen hezkuntzako programa batean lanean ari zirela. Garaian, lurretik hurbilago egoteko gogoa zuten biek, teoriatik praktikara pasa eta proiektu bat martxan jartzekoa... [+]


'Cristóbal Balenciaga' telesaila
"Nabaritu dadila euskaldun batzuok euskaldun baten istorioa kontatu dugula"

Cristóbal Balenciaga diseinatzailearen biografia kutsuko fikziozko telesaila egin du Moriarti hirukoteak, Disney+ plataformarentzat. Estreinakoa dute formatu horretan. Aitor Arregi eta Jon Garañorekin egin du hitzordua ARGIAk, Jose Mari Goenaga kanpoan baitzen,... [+]


Eguneraketa berriak daude