Antso Handia, erakusketa handia

La edad de un reyno erakusketa Nafarroako urteko ekitaldi kultural nagusia izateko bokazioz zabaldu du Nafarroako Gobernuak, Iruñeko Artzapezpikutzaren laguntzaz. Zaila izango da aurten Europa osoan Erdi Aroko artearen inguruan erakusketa zabalagorik ikustea. Are zailagoa orain ikusgai dauden obra guztiak berriro elkarrekin ikusi ahal izatea. Antso III.a Handia eta bere oinordekoen garaiko artearen erakusgarri -X. mendetik XIII.era-, 270 bat obra inguratu dituzte, ez soilik Nafarroatik bertatik etorriak; Espainiako Estatutik eta hortik kanpo ere hainbat lan ekarri dituzte: Paris, Valentzia, Florentzia, Huesca, New York... Orotara, 48 museo eta egoitzetako lanak lortu dituzte, bi urteko lanaren ondoren. Leiretik bertako kutxatxo arabiarra ekarri dute, esaterako; 1004an egina eta munduko bolizko pieza onenetarikoa. Aralartik, aldiz, San Migeleko esmaltedun erretaula bikaina etorri da, polemika eta guzti -lekualdaketak kritika zorrotzak jaso ditu-. Donemiliaga Kulukako (Errioxa) monasterioko bolizko obra sorta ederra ikusgai dago XIX. mendetik lehen aldiz. San Petersburgoko Hermitage museotik ere bolizko piezak ekartzea lortu dute eta New Yorkeko Metropolitan museoak, berriz, Emilianensis kodize edo beatoa utzi die.


Askotariko altxorrak

Kodizeak dira, hain zuzen, erakusketaren altxorretako bat. Emilianensis beatoa, Albeldensis delakoa eta Rodakoa batera ikustea pribilegioa da bisitariarentzat. Azken hau erakusketa aitzaki, zaharberritu egin dute.

Eskulturatan ere berriztapenik izan da; Tuterako Ama Zuria aurpegia garbituta ipini dute Baluarten, Iratxeko eta Katalaingo andra mariak lagun dituela.

Zaharberritua izan da, halaber, Olivako monasterioko Antso Azkarraren (1194-1234) ustezko hilobia -monasterioaren maketa ere ikus daiteke erakusketan-.

Helburu artistikorik gabe egindako objektuak ere, denboraren poderioz, pieza baliotsu bihurtuta iritsi dira erakusketara. Radako apezpikuaren ostilamendua, hots, hileta-objektuak, Navas de Tolosako guduan (1212) erabilitako armak edo hainbat ehun arabiar dira horren adibide.

Kalkula ezina da Baluarten bildutako piezen balio historiko eta artistikoa, baina aseguruak kontratatzeko orduan ezinbestekoa da berauek dirutan tasatzea. Orotara, 185 milioi euroko aseguru polizak kontratatu dituzte. Erakusketa 2,6 milioi euro kostako da. Bisitariak, berriz, 4 euroren truke ikus ditzake altxor erromaniko hauek.


Mila urte atzera, txango batean

Erakusketaren lehen guneak kodizeak ditu protagonista, mapa, grafiko eta zuhaitz genealogikoek lagunduta. Handik Altxor Sakratuak izenburuko gunera pasako gara. Gune honetarako elizetako obrak aukeratu dituzte, aipatutako Tuterako Ama Zuriaren eskultura, Aralarko erretaula eta Leireko kutxa, besteak beste. Baina hau ez da erakusketaren gune sakratu bakarra; Katedral Erromanikoa izena ipini diote beste zati bati eta, ikus-entzunezkoei esker, Iruñeko katedrala eta klaustroa jatorriz ziren bezalakoak ikusi ahal izango ditu bertara hurbiltzen denak.

Estilo artistikoan zentratzen da ondoren erakusketa eta gela oso bat erromanikoaren iruditeria azaltzeko erabili dute. Gurutzeak, kapitelak, bolizko piezak... bildu dituzte bertan -erreportaje honen hasierako argazkian ikusten den moduan-.

Bada, azkenik, Donejakue bideari eskainitako eremua. Bertan, azpimarragarriena kodizeak dira berriro ere: kasu honetan, Godesalco eta La Preciosa izenekoak nabarmendu behar dira.


Obra zaharrak, teknologia berriak

Esan dugu Iruñeko katedralaren jatorrizko itxura ikusteko ikus-entzunezko bat paratu dutela. Baina ez da erakusketako bakarra. Denera, 25 ikus-entzunezko prestatu dituzte eta aseguruekin batera, horiek eraman dute aurrekontuaren zatirik handiena. Argiztatzeko orduan ere ez dira hankamotz geratu eta zineman, telebistan eta antzerkian erabili ohi diren baliabide profesionalak erabili dituzte.

Antso Handiaren garaiari erakusketa handia zegokion, eta La edad de un reyno honen handitasuna ez dugu zalantzan jarriko: bilduma ikusgarria osatu dute. Diario de Noticias egunkarian Ana Oliveirak erakusketaren analisian esan bezala «balantzea egin behar duenak kantitatea eta kalitatea izan ditzala kontuan».

Erakusketa soila ala kontraerasoa?

2004an 1.000 urte bete ziren Antso Handiak (1004-1035) Nafarroako koroa jantzi zuenetik. Nafarroako Erresumaren loraldia gogorarazteko hainbat ekitaldi burutu ziren urte hartan Euskal Herri osoan. UPNren Gobernuak erregearen errebindikazio «abertzaletzat» jo zituen orduan ekitaldiok eta Antso III «rex hispaniorum» gisa errebindikatzeko kontraerasoa iragarri zuen.

Baluarteko erakusketa litzateke kontraeraso honen elementu nagusiena. Nafarroako Gobernuko presidente Miguel Sanzek, erakusketaren inaugurazioan esan zuen Antso Handiaren agintean «Espainia Europara itzuli» zela. Fernando Sebastian artzapezpikuak, aldiz, erakusketak jasotzen duen garaia «Espainiarentzat erabakiorra» izan zela esan zuen.

Eta, gero, erakusketa bisitatzerakoan, ikusleak hari historiko garbi baten falta sumatzen du. Pieza baliotsuak ez daude testuinguru historikoan kokatuak. Erakusketaren amaierako ikus-entzunezkoak hitz hauekin justifikatzen du gabezia hau: «Batzuetan, kondairaren edertasuna garrantzitsuagoa da herri baten sentimenduarentzat, egia historikoa baino». Egia historiko hori saihestea ote da UPNren Gobernuaren kontraerasoa? Isidro Bango erakusketaren komisarioak dio obrak eurak garaiaz mintzo daitezen nahi izan dutela. Hots, edertasunean eta balio estetikoan oinarritutako diskurtsoa aukeratu dute, kontakizun historikoan oinarritutakoa baino. Katedradunaren intentzioa ona izanik, bisitariari azalpen historikoen bidez laguntza handiagoa ematea eskertzekoa litzateke. Hau guztia, arte erromanikoa maite dutenentzat erakusketa gozamen hutsa dela onartuta, ahaleginaren balio estetiko eta artistikoa ukatu gabe.

Baina, beste behin ere, eraso zuzenena hizkuntzaren alorrean jo du Nafarroako Gobernuak erresuma zaharraren hiriburuan. La edad de un reyno erakusketa osoan errotulo bat bera ere ez dago euskaraz.
Hau guzti hau, Nafarroako Gobernua Xabierko Frantziskoren jaiotzaren 5. mendeurrenaren ospakizunetan buru-belarri sartua dagoenean. Eta hor ere iragarrita zegoen UPNk «interpretazio abertzaleak» bere «egia»rekin erasoko dituela.


Azkenak
BOLLOTOPAKETAK
Bollera subjektua erdigunean jartzera datorren hitzordua

Apirilaren 26, 27 eta 28 hauetan iraganen da Euskal Herriko bolleren topaketa, Leitza herrian. Izenak argiki dioen gisara bollerei irekitako jardunaldiak dira, baina, oro har, sexu/genero disidente oro da gomitaturik. Egitarau aberatsa eta askotarikoa ondurik, taldean... [+]


Gorputz hotsak
"Pianoa da konpainia izatea bezala, ez zara inoiz bakarrik sentitzen"

Musika klasikoa, regetoia eta rocka gustuko ditu Jakes Txapartegi pianistak (Hondarribia, Gipuzkoa, 2009). Itsua da, musika klasikoa jotzen du eta poliki-poliki jazza eta inprobisazioa ikastea gustatuko litzaioke. Etxean zuen teklatuarekin Pirritx eta Porrotxen “Maite... [+]


2024-04-28 | Axier Lopez
Dronea, munduko botere harreman desorekatuen ikur eta eragile

Giza asmakizun oro lez, onena eta txarrena egiteko gai dira. Baina, tamalez, dronea, beste ezeren gainetik, Mendebaldeko potentzia kapitalistek munduaren gehiengoa menpean jartzen jarraitzeko tresna nagusietakoa da. Zirrikitu teknologikoetatik haratago, funtsezko pieza da bizi... [+]


Iñaki Soto. Erredakzioko kazetaritza ardatz
"Gure Herriaren etorkizuna eta hizkuntzarena batera joango dira"

25 urte beteko ditu aurten Gara egunkariak. Ez da erraz izan. Teknologiak ekarritako iraultzari neurria hartuagatik ere, Espainiako auzitegietako epaileek erabakitako oztopo arbitrarioek egunean eguneko jarduna baldintzatu dute. Mirari hutsa, Iñaki Soto zuzendariaren... [+]


Migrazio eta Asilo ituna: Europaren legatu kolonialista denon begien bistan

Europar Batasunean berriki onartu den Migrazio Itunak, asko zaildu dizkie gauzak euren herrialdetik ihesi doazen eta asiloa eskatzen duten pertsonei. Eskuin muturraren tesiak ogi tartean irentsita, migratzaileentzako kontrol neurri zorrotzagoak onartu dituzte Estrasburgon,... [+]


Eguneraketa berriak daude