Bidaideak: Bideko lau lagunak

  • Donostiako Kursaaleko Kubo aretoan, Bidaideak izenburupean, lau euskal artista handiren lana biltzen duen erakusketa dago ikusgai. Rafael Ruiz Balerdi, Juan Luis Goenaga eta Jose Luis Zumetaren margoak eta Remigio Mendibururen eskulturak gozatzeko aukera izango du bertara gerturatzen denak. Orain artean izan duen arrakasta dela-eta, urtarrilaren 25a arte luzatuko dute erakusketa.

2003ko abenduaren 21ean
Zure babesik gabe independetzia ezinezkoa zaigu
Lau bidelagun, lau artista handi, lau lagun min elkartu ditu emozioari, keinuari, espresioari, koloreari eta formari gorazarre egiten dion erakusketak. Neurri handiko 80 obra inguruk kolorez gainezka jarri dute Kursaaleko Kubo aretoa. Bidaide hauen lanek, elkarrekiko harremanean jarrita, bakoitzaren berezko izaera indartu dute, ikuslea bereganatu eta forma bortitz eta kolore bizien zurrunbiloan murgiltzeko gonbita luzatzen duen espazio bat sortuz.

Ez da, inolaz ere, lauak elkartzen dituen lehenengo erakusketa. Harreman artistiko eta pertsonal estu baten ondorioz, urtetan zehar hainbat aldiz aurkeztu izan dituzte artelanak elkarrekin. Bidaideak zenbait urteren ondoren berriz elkartzeko proposamena izan da, iragana eta oraina parez pare jartzeko aukera ezin hobea. Badira zenbait urte Balerdi eta Mendiburu hil zirela, Goenagak eta Zumetak aldiz, lanean jarraitzen dute, gogoz eta indar handiz gainera. Erakusketak lehengo eta oraingo lanak bildu ditu, agerian utziz, batetik, Balerdi eta Mendiburuk ez dutela gaurkotasunik galdu eta bestetik, Goenagak eta Zumetak sormen momentu bikaina bizi dutela.

Ezinezkoa litzateke mota honetako erakusketa batean lau ibilbide artistikoren errepaso sakona egitea, erakusketa bana beharko lukete horretarako. Zertzeladak eskaintzen zaizkigu hemen. Erakusketa bera lau kolorez osatutako koadroa bailitzan, artista bakoitzaren ibilbidearen zenbait pintzelkada baino ez ditugu ikusiko, batzuk ezagunak, beste batzuk luzaroan gorderik egondakoak eta baita sekula ikusi gabekorik ere, azken garaietako pintzelkadak.

Joan ziren bidaideak

Hiru margolarien artean eskultore bat dugu, giltzarri lana egiten duena, hain zuzen. Bai Zumetak eta bai Goenagak Mendibururekin egin zuten lehendabiziko erakusketa eta Goenaga ez beste hirurek, Gaur taldearen sorreran parte hartu zuten 1966an.

Berezia da Remigio Mendibururen lana, klasifika ezina. Paregabeko maisua izan zen zura lantzen eta beste inork ez bezalako balio sinboliko eta mitikoa eman zion. Bere eskulturetan erabilitako sustrai eta adarrek lurrarekiko harremana, iraganarekiko lotura eta eskulangintzarekiko miresmena azpimarratzen dute. Ederra da Murru edo Argi III Zubi bezalako pieza handiek duten trinkotasuna eta indar espresiboa. Esperimentaziorako grinak, zuraz gain, beste material batzuk lantzera ere eraman zuen, beruna, brontzea, buztina eta abar. Adibide batzuk badauzkagu Kubo aretoan.

Balerdiren kasuan, 1954ko Autoerretra-tuarekin hasi eta hil aurreko azken garaietan Alacant-en egindako koadro distiratsuen bitarteko esperimentazio garai ezberdinak aurkezten dizkigu erakusketak. Natura eta paisaia etengabeko erreferentzia dira Balerdiren ibilbide guztian zehar. Aipagarriak dira, besteak beste, 1975az geroztik gorderik egon diren Jardines Claros II eta III, puntilismoaren teknikak erabiliz egindako neurri handiko bi olioak. Informalismoa, espresionismo lirikoa, argizari eta pastelen garaia, kolore distiratsu eta bortitzez lehertzen diren azken urteetako lanak... azkarregi amaitu zen ibilbide oso baten zenbait aipamen baino ez ditugu ikusiko; askoren ustez, Europako ekintza-pintore onenetariko bat izan denaren margolan interesgarri batzuk.

Kolore eztanda

Goenagak eta Zumetak erakusketarako bereziki egindako neurri handiko koadroei aparteko garrantzia eman zaie, atzera begirakoa bigarren mailan utziz. Badira bai, aurreko garai eta esperimentazioen berri ematen duten lanak, baina, dudarik gabe, lan berriak dira protagonista.

Hor dauzkagu Goenagaren hasierako lan ilun eta lauak, 70eko hamarkadako Zelatun edo Belarrak serieak, material ezberdinekin egindako esperimentazioak eta abar. Lurra edo natura bera izan dira sarri Goenagaren lanen oinarri nagusia. Koadro askotan, itxurazko abstrakzioaren azpian gorderik dagoen erreferentzia figuratibo horrek, naturan izan du jatorria.

Aurreko urteetan egindakoari merezitako aipamena egin arren, Bidaideak erakusketan egungo Goenaga da protagonista nagusia. Badirudi Kobazuloko margolaria zena aldatu egin dela. Udan, eguzki galdatan margotutako koadroak ikuslea harrapatzen duen izugarrizko indarra dute. Sekula ez bezalako kolore biziak eta espresionismo bortitza erabili ditu eztanda baten pareko diren azken lan hauetan.

Antzekoa da Zumetarekin gertatzen dena. Bere ibilbidean zehar igarotako etapa ezberdinen berri ematen digu erakusketak, besteak beste, Papiroak, Grisen garaiko zenbait lan eta abar. Baina, Goenagaren kasuan bezala, erakusketarako egindako koadro erraldoiak dira jaun eta jabe; Zumeta, bere margolari bizitzako garairik hoberenetako batean dagoela argi uzten duten lanak. Neurri ikaragarriak erabili ditu, ia horma pinturak diruditen koadroetan. Lerro beltzez egindako marrazkiak hartu duen lekua azpimarragarria da, baina batez ere, bat-batekotasuna, bizitasuna eta indarra dira lan hauetan aipatu beharreko ezaugarri nagusiak.

Ibilbide paraleloak

Erakusketaren osagarri gisa bideo batzuk ere eskaintzen dira. Artista bakoitzaren ibilbidearen berri ematen duten elkarrizketa eta dokumentalez gain, badira artelanak sortzeko momentua jasotzen duten irudiak ere. Bertan, erakusketan dauden zenbait lanen prozesu osoa eta, egileen ahotik, sormen prozesu horren garrantzia ezagutzeko aukera eskaintzen zaigu.

Emozioa, materia espresio bide bezala erabiltzea, sortzeko ekintzak berak duen garrantzia, artea ulertzeko modua, naturarekiko lotura estua... asko dira lau bidaideek elkarbanatzen dituzten ezaugarriak. Erakusketak ez du orden kronologiko edo biografikorik jarraitzen, are gehiago, itxuraz behintzat, arte lanak orden jakinik gabe kokatuta daude. Kokapen nahasi honek, ordea, ez du ikuslearentzat kontraste handirik sortzen, bakoitzak bere bidea egin arren, lauek ibilbide paraleloak jarraitu baitituzte. Beraz, oraindik bada nahiko denbora artelan eta artista handi hauekin gozatzera Donostiara inguratu nahi duenarentzat.

Zumeta eta Goenagarekin lanean
Kubo aretoan ohikoa denez, oraingoan ere erakusketarekin batera hitzaldiak eta tailerrak prestatu dituzte. Besteak beste, Bernardo Atxaga eta Pedro Manterola izan dira hitzaldietan; arte tailerren ardura berriz, Goenaga eta Zumetaren esku dago.

Haur, gazte nahiz heldu, mota guztietako jendeak izan du bi margolari handi hauekin batera margotzen aritzeko aukera. Goenagaren hitzetan, hasieran guztien jarrera antzekoa izaten da, "paper zuriak guztiak izutu egiten ditu. Horregatik, margotzen hasi aurretik, orria pixka bat zikintzeko esaten diet nik, beldur hori kentzeko".

Hiru ordu irauten duen tailerrean artistak berak gidatuta erakusketan zehar bisita bat egiten dute taldeek, ondoren bideoko zenbait irudi ikusi eta azkenik margotzeari ekiten diote areto barruan eta, eguraldi txukuna bada, baita kanpoan ere. Tailerren helburua, jendea margoarekin harreman zuzenean jartzea da eta ahal dela, Goenagak berak dioen bezala, "oso lotuta etortzen den jendea, hiru orduren buruan margoaren bidez pixka bat askatzea".

Partehartzaileentzat nahiz artistentzat oso esperientzia positiboa eta interesgarria izan denez, erakusketarekin batera, tailerrak ere urtarrilaren amaierara arte luzatuko dituzte.

Azkenak
Hernaniko Txosna Batzordea: “Faxismoari eta arrazakeriari bidea itxiko diegu”

Hernaniko San Joan jaietan magrebtarren kontrako eraso gehiagoren berri eman dute Hernaniko Txosna Batzordeak eta Amher SOS Arrazakeriak. Salatu dute herrian asteak daramatzatela "jarrera, gezur eta ekintza antolatu arrazistak" bizitzen, eta ohartarazi dute: "Hau... [+]


Fermin Leizaolaren mundu interesgarriak

Donostia, 1960. Fermin Leizaola 16 urteko gazteak San Telmo Museoan zegoen Aranzadi Zientzia Elkarteko idazkaritzara jo zuen, bertako Espeleologia Sailean aritzeko prest.  

Ez zen San Telmora egiten zuen lehen bisita izan; 1975eko ekainean Zeruko Argia-rekin... [+]


Lurra eta konpromisoa ardatz, Bizkaiko hamar emakume baserritarren historia kaleratu dute

Maribi Ugarteburuk, EHNE Bizkaiaren enkarguz, herrialdeko hamar emakume baserritarren bizi historiak batu ditu Erein, Borrokatu, Bizi liburuan. Azken mende erdian Hego Euskal Herrian nekazaritzan eta abeltzaintzan izandako gertaerak bizi izan dituzten emakumeak dira protagonista.


2025-06-27 | Hala Bedi
Agurain eta Legasako ArcelorMittal enpresako langileek greba mugagabeari ekingo diote uztailaren lehenetik aurrera

Zuzendaritzak aurkeztutako Enplegu-erregulazioko espedientea (EEE) atzera bota eta "irtenbide bat bilatzeko negoziaketak hasteko helburuz", Agurain eta Legasako ArcelorMittal enpresako langileek greba mugagabeari ekingo diote.


LGTBIQ+ Komunitatearen Nazioarteko Egunaren bezperan, “sexu askapena eta harrotasuna” aldarrikatu ditu EHGAMek

Argitaratutako oharrean, EHGAM Euskal Herriko Sexu Askapen Mugimenduak ohartarazi du "faxismoa eta ideia faxistak" zabaltzen ari direla mundu mailan, eta "erresistitzeko prest" daudela: "Beldurra baino askoz handiagoa da sentitzen dugun amorrua". 


EHUn kitxuaz, komunitate indigenen erresistentzia aldarrikatzeko

María del Cielo Galindo Puyalek EHUn Master Amaierako Lana aurkeztu du ostegunean, ekainaren 26an. Galindok kitxuaz hitz egin du epaimahaiaren aurrean, Boliviako emakume indigena meatzarien parte-hartze politikoaz. Lana kitxuaz eta gaztelaniaz idatzi du, eta bere anaiak... [+]


'Missa Solemnis'
Bihotzetik zeruraino

Beethovenen 'Missa Solemnis'

  • Taldeak: Bilbao Orkestra Sinfonikoa (zuzendaria: Nuno Coelho), Bilbao Koral Elkartea (Enrique Azurza) eta Iruñeko Orfeoia (Igor Ijurra).
  • Bakarlariak: Mira Alkhovik (sopranoa), Nerea Berraondo (mezzoa), Michael Porter (tenorea)... [+]

Baztango Udalak “euskal errepublikaren parte” dela erabaki du

Aurrez, Plentziak, Alkizak eta Gernikak euskal errepublikaren parte izatea erabaki zuten. Baztanekin, dagoeneko Euskal Herriko lau herriek hartu dute erabakia.


'Artxibo biluzia'
Memoria indibiduala, memoria kolektiboa eraikitzeko

Artxibo biluzia
Nor: Intza Alkain eta Javi Barandiaran (Metrokoadroka).
Non: Lemoako Kotxepin aretoan.
Noiz: ekainaren 2an.

-------------------------------------------------------

Lemoan independentzia eguna ospatzen ari dira. Kotxepin kultur etxearen alboan,... [+]


Adin txikikoak dituzten Gasteizko bi familia kale egoeran geratzeko arriskuan daude

Duela urtebetetik duen aldi baterako harrera proiektua eten diote familia bati, eta bestea joan den astean etxegabetu zuten, inolako jakinarazpenik jaso gabe. Auzoan Bizi etxebizitza sareak agerraldia egin du ostegunean Txagoko Komunitate Sarearekin eta Federico Baraibar... [+]


2025-06-27 | Xuban Zubiria
Bretoiera eta Bretainiako kultura sustatzen zuen Breizh kooperatiba itxi dute

Bretainiako adierazpide musikal zein literarioen sustatzaile eta banatzaile nagusia izan da Breizh kooperatiba. Ia zazpi hamarkadetako ibilbidean ehunka egile bretainiarren lanak editatu eta ekoitzi ditu, horietako hainbat bretoieraz.


Frantziako Estatuak EEPn 100.000 euro gehiago inbertituko ditu, baina helburuetatik urrun

Maider Behotegi Euskararen Erakunde Publikoaren (EEP) lehendakariak inbertsio handitze guztiak berri onak direla adierazi zuen iaz. Hala ere, erakunde bakoitzak gutxienez 300.000 euro gehiago ipintzea "beharrezkoa" dela nabarmendu zuen, helburua 2050ean hiztun kopurua... [+]


Ed Rojas
“Trans legea onartu dute, baina zer gertatzen da identitate ez-bitarrekin?”

Tramite burokratikoetan murgilduta dago Ed Rojas. Kolonbian jaio eta bizi, 2022an Ikasketa Feministak eta Generokoak Masterra egin zuen EHUn. Baina titulua amaitu eta hiru urtera, ez du lortu bere izenean jasotzea. Arrazoia? 2022an ez-bitar markagailua jarri zuen bere... [+]


Azken hamar urteetan %21 jaitsi dira iktus kasuak Nafarroan

2009tik 2023ra izandako iktus intzidentziak jaso ditu Nafarroako Osasun Publikoko eta Lan Osasuneko Institutuak. Iktusa izan duten nafarren %84k arrisku faktoreren bat zuen.


Espainiako Kongresuak gobernuari eskatu dio 78ko sanferminetako gertakariak “argitzeko” eta biktimei “aitortza” egiteko

1978ko sanferminetan gertatutako Poliziaren kargak argitzea, horiei buruzko dokumentuak desklasifikatzea eta gertakarietan hildako German Rodriguez biktima gisa aitortzea eskatzen diote Espainiako Gobernuari Kongresuak onarturiko dokumentuaren bidez.


Eguneraketa berriak daude