Frontoitik antzokirako komeriak

  • Antzerkia krisian dagoela entzuten da noiznahi eta nonahi. Baina garai okerragoak izan dira. Duela 30 urte, Euskal Herrian ez zegoen inolako azpiegiturarik. Ez zegoen ez antzerki konpainia profesionalik, ez programazio finkorik, ez antzoki sarerik. Gauzak aldatu dira eta herri ekimenetik sortutako antzerki taldeak, komerianteak eta antzerkigileak dira nagusiki horren erantzule. Eurak hasi ziren obrak sortzen eta hiri nahiz herri txikietako plazetara edota frontoietara ikuskizunak eramaten. Lan eskerga eginda, eta sosik ere kobratu gabe. Zorionez, gaur egun antzerkiaren osasuna hobea da, baina gauza asko dago eztabaidatzeke: programazioa, eskola ofizial baten beharra, ikuskizunetako euskararen kalitatea, publikoa, autoreak, etorkizuneko erronkak... Guk taula gainean jarri ditugu gaiok, metodoa eta inprobisazio hutsa tartekatuta.
Bilboko Kafe Antzokian bildu gara mahai- inguruko lau partaideekin. Jokaleku aproposa gaur dakarkigun gaiaz, antzerkiaz luze eta zabal hitz egiteko. Gaurkoan pertsonaiak eta besteek idatzitako istorioak etxean utzi dituzte, euren lan eta pasioez hitz egiteko. Atzera begira, aurrera egin ahal izateko.

Azken 30 urteetan, talde amateurretatik talde profesionaletara iritsi gara, antzerki independentearen garaitik pasatuz. Pixkanaka antzerkiaren nolabaiteko industria bat gauzatzen joan da eta ez dira gutxi antzerkian profesional gisa dabiltzanak. Zein balorazio egiten duzue urte hauetan izandako bilakaeraz?
PATXO TELLERIA. Batzuetan egoera hobetu edo okertu den galdetzen diogu gure buruari. Gu hasi ginenean baikorragoak ginen, arrazoi askorengatik, alde batetik ezjakintasun hutsagatik. Egia da garai hartan guk teatroa egiten genuela eta teatro horrek nahiko oihartzun zeukala jendearengan. Maskaradaren lehenengo garaietan, obra bat euskaraz ateratzea eta ehun emanalditik gora egitea normalena zen. Frontoietan, plazatan, baldintza txarrekin egiten genuen lan. Garai hartan antzokiak, sare profesional bat… noiz egongo ote ziren galdetzen genion gure buruari. Gaur egun hori badaukagu, sareak eta antzoki dotoreak ditugu, baina emanaldi bakoitzaren oihartzuna batez beste askoz txikiagoa da. Horrek zer esan nahi du? Alde batetik, teatro produkzio askoz gehiago egiten direla eta hori ona da publikoarentzat, kalitatea berez igotzen delako; eta bestetik, gogorra da taldeentzat ahalegin askoz handiagoa egin behar dutelako, eta hori ere ona da, baina gutxiago saltzen dute. Gaur egungo gaitzik handiena zera da: antzerkiak herriarekiko duen lotura, sintonia oso ahula da. Teatroa beste agerraldi asko baino ahulagoa da. Zineman adibidez, urrutiko pelikula bat ikusten duzu eta sintonia hori badago. Nik uste dut teatroak askoz ere errotuago egon behar duela inguruan. Lehen teatroan ez zegoen ez dirurik ez ezer, obra bat antolatzeko eta ekartzeko talde edo kultur taldeen asmo ona eta borondate ona zegoen bakarrik. Ahalegintxo hori egin eta gero bigarren ahalegintxo bat zegoen jendea eramateko; halako klimax bat zegoen. Gaur egun zer gertatu da profesionaltasunarekin? Ez gara gu bakarrik profesionalizatu, banatzaileak, antzokiko arduradunak, programatzaileak… ere profesionalizatu dira, funtzionarizatu dira. Batzuetan funtzionario horiek nahiko urrun daude herri bakoitzean mugitzen den saltsatik eta herri horrek nahi duenetik. Askotan sekulako teatrora zoaz, sekulako programazioa duena eta programatzaileak dio: "Ez dakigu zer gertatzen den, geroz eta jende gutxiago dator". Hor dago gako bat. Antzerkia herriaren magmatik urrundu da. Denak asko profesionalizatu gara eta urrundu egin gara.
CARLOS PANERA. Lehen, emanaldiak edonon egiten ziren. Eusko Jaurlaritza "Herriz herri" kanpaina egiten hasi zen, eta kanpaina haietan herri txikiak sartzen ziren batez ere. Herri txikietan ez zegoen inolako azpiegiturarik, ezta elektrizitatea jartzeko ere.... Gogoratzen dut, Legorretan, frontoian, bidoi batzuk eta egur batzuk gainean jarri, eta kristoren zaratarekin egiten genuela emanaldia. Denbora pasa ahala, zelan eratu da azpiegitura hori? Gaur egun profesional gehiago dagoela esaten dugu, baina nire ustez hori fikzioa da hein handi batean. Egungo egoera ez da batere ona, ez da ondo eratu espazioen azpiegitura hori. Administrazioaren jarduna herri txikietan eta handietan zein izan da? Erdi Aroko etxe bat edo dorretxe bat baldin badago, horrekin zer egin ez dakitenez, erakusketak, ikastaroak, emanaldiak… egiten dituzte bertan, baina hor ezin da ezer egin. Beste kasu batzuetan mugimendurik ez dagoen lekuetan eraikitzen dira antzokiak eta behar diren lekuetan ez. Gernikan adibidez, harrigarria benetan, azkenean aurten inauguratu dute antzokia. Batzuetan antzokiak edo azpiegitura batzuk sortu dira, baina agian gero ez dago dirurik programatzeko edo hor dagoen funtzionarioari ez dakit zer gustatzen zaio edo nahiago du beste zerbait egin. Gaur egun dauden azpiegiturez eztabaidatu beharra dago. Jaurlaritzak aurten laguntza eskatu duten makina bat proiektu dagoela dio. Hori ezinbestekoa da, antzerkia bizirik baldin badago, proiektuak egon behar direlako. Kontua da zerk irauten duen herrialde honetan. Duela 10 urte zeuden taldeei erreparatzen badiegu, gehienak gaur egun existitzen ez direla konturatuko gara. Geroa, Tarima... hainbat talde desagertu egin dira, baina normala denez urtero beste batzuk sortzen da.
AGUS PEREZ. Oso bilakaera normala izan da hemengoa, oso naturala. Munduak ere aurrera egin du eta gurean sortutako antzerki mota eta antzerki egiturak ere horrela bilakatu dira, haren antzera. Duela 20 edo 25 urte hainbat talde oso interesgarri, oso sortzaile, oso kementsu zeuden eta produktu benetan interesgarriak sortzen zituzten, esate baterako, Maskarada, Tarima, Geroa ahaztezina, Bekereke, Markeliñe... Haietako batzuek irauten dute, baina oso egitura profesionalizatu batekin, Maskarada eta Markeliñe esate baterako. Beste batzuk desagertu egin ziren, jendea oso baldintza kaskarretan ibiltzen baitzen, lau bidoi artean, edozein tokitan... Baldintza tekniko kaskarretan eta baldintza ekonomiko kaskarretan bizi zen jendea eta horrela ezin da bizi. Aipatu ditudan talde gehienak Bizkaikoak dira, Bekereke izan ezik. Gipuzkoan nik ez nuen ezagutzen talde indartsu finkorik. Eusko Jaurlaritzak bultzatuta, Antzerti eskola sortu zen. Harrobi moduko bat izan zen eta handik hainbat antzezle edo aktore sortu zen, ETBn aritu zirenak eta gero ezagunak egingo zirenak. Hainbat antzoki berreskuratu dira (Zornotza aretoa, Barakaldoko Antzoki Zaharra, Basauriko Social…) eta antzoki interesgarriak ere sortu dira (Leidor Tolosan, Amaia Arrasaten...), baina gero agintariek edo arduradunek ez dakite oso ondo zer egin beraiekin. Agintariak azpiegiturak sortzen oso trebeak dira, diru asko mugitzen delako horren inguruan edo pentsatzen dutelako, fede onez, zerbait egin behar dela. Ilustratuek esaten zuten moduan, dena herriarentzat baina herria kontuan hartu gabe. Azpiegiturak sortzen dituzte, antzoki itzel bat sortzen dute eta gero hutsik dago, urteko ez dakit zenbat egunetan ez dago ez programaziorik ez ezer, kasu aipagarri batzuk kenduta. Batzuk oso ondo funtzionatzen dute eta oso programazio interesgarria eta egonkorra dute, baina asko eta asko hutsik daude, erabili gabe urte osoan eta hori oso penagarria da. Are penagarriagoa da Gernikaren kasua, duela aste batzuk arte egon dira inolako antzokirik gabe herrian eta eskualdean.
IÑAKE IRASTORZA. Gipuzkoan ere egon dira antzerki talde nahiko indartsuak, batzuk nik ezagutu ez ditudanak, Bihar, Jarrai. Haiek joan eta gero etorri ziren Orain, Tanttaka, Ur... eta haiek lan dezente egin zuten Antzerti sortu baino lehenago. Gero, Antzertiren inguruan gehiago sortu ziren, sortu eta desegin, baina mugimendu nahiko zegoen. 30 urte hauetan gauza asko egin da, aurrerapauso asko eman da, baina azkeneko hamar urte hauetan atzera egin gabe, nolabaiteko geldialdi bat nabaritu da. Hainbat gauza aztertu beharko genuke, alde batetik telebistak lagundu beharrean markatu egin gaitu eta gauza errazak edo oso erraz kontsumitzen diren gauzak egitera bultzatu du antzerkia. Telebista aipatu dut, baina ez dakit bere errua den, gizarteak berak oro har kontsumo azkarreko gauzak bultzatzen ditu. Antzerkiak entretenimendua izan behar du, baina gauza iraunkorragoak, trinkoagoak, gogoeta eragiten dutenak eskaini behar ditu, nahiz eta barre asko egin. Eduki aldetik arintzen joan da, gaur egun horrelako zirkulu garratz batean sartu da. Horren adibide gisa, taula gainera eramaten diren ikuskizun asko aktore gutxiagorekin, teknikari gutxiagorekin egiten da. Dena konprimitzen goaz. Diru gehiago dago, instituzioen aldetik askoz diru gehiago dago duela hogei urte baino, baina pobretzen ari den susmoa dut. Eszenografia aldetik eta beste batzuetatik dirua neurtzen da eta azken batean horrek pobretu egin du azken hamar urteetan antzerkiaren egoera. Hala ere, nire balorazioa oro har baikorra da, ia ezerezetik hasi baikinen antzerkia egiten. Euskal Herrian ez daukagulako herentziarik antzerkian, badugu herri antzerkia, pastoralak... baina ez dago Katalunian bezala benetako zutabe finkorik. Garai ezberdinak pasa ditugu, badakigu klandestinitatean nola ibiltzen ginen, nola engainatzen genuen orduko gobernua... Hortik atera eta gero esperantza handiak genituen, baita Eusko Jaurlaritza sortu zenean ere. Antzerkiko jendeak lan asko egin du eta oso produktu onak egiten dira eta egin dira, izugarri egin da lan eta askotan ez da ez eskertua ez ordaindua izan. Lehen publikoak gehiago bizi zuen antzerkia, eta hark eskertzen zuen. Publikoarengana iristen ginen nolabait. Ezkorra ere banaiz, esperantza asko bidean geratu direlako. Nik ez nuen uste, gaur, 2002an, hau esatera iritsiko nintzenik, baina ez dut ulertzen gaur egun Euskadin konpainia iraunkor edo zentro dramatikorik ez edukitzea, niretzako ez da ulergarria. Andaluzian, Katalunian, Galizian badute. Nik ez dut uste Eusko Jaurlaritzak diru gutxiago duelako denik, ezta gutxiagorik ere. Taldeak galtzen dira, berriak sortzen dira eta inori ez zaio axola zer galdu den bidean, zer geneukan, ez dago jarraipenik... Politikariek ematen dituzte diru laguntzak, baina ez dago politika orokor bat eta horregatik ez dago konpainia iraunkorrik. Hala, batzuetan galduta, beste batzuetan oso galduta ibiliko gara eta beste batzuetan argia ikusiko dugu nonbait. Bestalde, antzoki sareak sortuz joan dira, baina bertako programazioak ez dira gehiegi zaintzen. Espedienteak betetzen dira, baina antzokiak askotan erdi hutsak daude. Lehen izugarrizko beharra ikusten genuen programatzaileak izateko. Eta sortu dira, baina zeharo funtzionarizatu dira; lasaiegi ikusten ditut. Gaurko zentsore modernoak direla iruditzen zait, askotan antzerkiaren alde jokatu beharrean zentsore bihurtu dira. Amaitzeko, antzerkia industria dela esatea astakeria da, Euskal Herriari begira ez dauka zentzurik, ezin da hitz egin industria batetaz.
C. PANERA. Ez da industria, telebista da industria.
I. IRASTORZA. Suedian esango balute ere, zeresan asko edukiko genuke horretaz. Han tira, baina hemen industriaz hitz egitea barregarria iruditzen zait.
P. TELLERIA. Eusko Jaurlaritzak antzerki proiektuetara bideratzen duen diru kopurua ikusi besterik ez dago, 360.600 euro inguru. Bilboko errege magoen kabalgatan gehiago gastatzen da. Argi dago ez dela industria.
A. PEREZ. Dena irizpide ekonomikoen arabera neurtzen da eta hori oso joera errotua da Eusko Jaurlaritzaren sorreratik. Dena da industria eta dena industrializatu egin behar da, arloz arlo. Antzerkia ere industrializatu behar da edo bestela ez dugu ezertarako balio. Artea ere industria bilakatu da, hor daukagu Guggenheim adibide gisa eta denok jarraitu beharreko modelo gisa. Baina baditugu fabrikak eta industria kontsideratzen den beste guztia. Horretarako ez genuke antzerkia sortuko, antzerkiak beste funtzio bat du, artea, literatura... beste zerbaitetarako dira.
I. IRASTORZA. Zuk kreditu bat eskatu behar baduzu obra bat muntatzeko, diru laguntza ez zaizulako iritsiko antzezlana estreinatu arte edo zati bat bakarrik jasoko duzulako edo dena delakoagatik, baldintza guztiak industria bat balitz bezala bete behar dituzu. Eta hori ridikulua da, are patetikoa.
A. PEREZ. Patetikoa da bai. Industriaren bidetik, ekonomikoki agian, oso ondo funtzionatuko luke, baina dramatikoki penagarria da. Lehen Iñakek telebistaren eragin kaltegarria aipatu du. Telebistak bere sorreratik irizpide ekonomikoen arabera funtzionatu du. Audientziagatik edozein prezio ordaintzen da. Eta dugun telebista daukaguna da, merkekeria hutsa, autosatisfakzioa, arinkeria, eta produktu jasanezinak eskaintzen ditu, baina hori bai, audientzia fenomeno doa. Telebista jende gehienak ikusten du eta horrek jendearen gustuak, jendearen estetika, publiko zabalaren estiloa eta abar baldintzatzen ditu. Eta horren kontra joatea osa zaila da. Antzerkilariak basamortuan daude, oso korronte gogorraren kontra gainera. Beste mundu bat, beste estetika bat, gizakien arteko beste harreman bat aztertzea zaila da egoera horretan. Zu antzoki batera bazoaz eta pertsonaien arteko gauzak ikusten badituzu, horren arabera zure errealitatea interpretatuko duzu. Telebistak etengabe botatzen dizuna barruan baduzu, bestelako ikuskizun batera joan aurretik garbiketa moduko bat egin beharko duzu, beste estetika bat, beste erritmo bat... duelako.
C. PANERA. Telebistak ere antzerkia asimilatu du. Gaur egun egiten diren txotxongilo hoberenak Canal Plusekoak dira seguruenik. Komedia bat nahi duzula? Hor daude «Sorginen Laratza»ko sketchak... Zertarako joango zara antzoki batetara orduan? Informazioaren auzia kontuan hartu beharra dago. Jendeak ez daki ondo antzerkia zer den, zer eskaintzen den, zer den antzokian dagoen obra hori… Medioek ez dute ondo agertzen zein obra dauden, badirudi ez zaiola inori interesatzen informazio hori jorratzea.

Konpainiak desagertzen joan direla eta berriak sortu direla aipatu dugu lehen. Egun hainbat konpainia egonkor dago. Aktore gazteek, oro har, ez dute konpainia berririk sortzen eta helduagoen konpainiek kontratatzen dituzte.
P. TELLERIA. Ez da egia konpainia gutxiago sortzen direla. Ez ditut datuak, baina Jaurlaritzaren azkeneko laguntzetara 50etik gora aurkeztu ziren. Horrek esan nahi du gutxienez 40 talde edo konpainia aurkeztu zirela. Zera gertatzen da: lehen gutxi zirela eta ezagunagoak. Gaur egun badaude batzuk eta haien erreferentzia onak ditut, baina oraindik ez dut haiek ikusteko paradarik izan. Talde asko daude, segur aski gaur egun taldeen bizitza askoz laburragoa da, merkatua askoz exijenteagoa, zorrotzagoa delako. Gazteak zergatik ez dira animatzen talde bat sortzera? Merkatua zorrotzagoa delako. Gu hasi ginenean ez zegoen profesionaltasunaren kontzeptu hori hain errotua. Niri asko kostatu zitzaidan profesionala nintzen ustera iristen.

Antzezlanei dagokienez, talde ugari antzerki komertzialera lerratu direla dio hainbatek.
P. TELLERIA. Nik ez nuke esango gaur egungo ikuskizunak komertzialagoak direnik, beharbada ez dira hain enblematikoak. Lehen obra enblematikoak egiten ziren, Geroak, Karrakak, Orainek halako obrak egiten zituzten. Gaur egun ez da halakorik egiten. Duela gutxi sortu den Antzerkiola Imaginarioaren kasuak lehengo garaiak gogorarazten dizkit, beharbada zenbat diru aterako duten ez zaie asko inporta, sekulako ausardiarekin, jende askorekin... hasi dira. Lehengo garaiak ekartzen dizkit gogora, ez dutelako pentsatu formatu profesional batean, antzerkian pentsatu dute. Lehen ikuskizuna ondo atera zaie eta baliteke bigarrena txarto ateratzea, halako gauzak aurrera ateratzea oso zaila baita.
C. PANERA. Ez da dirua bakarrik. Gaur egun zuk halako muntaia bat egiten baduzu, Maskaradaren kasuan "Ikaro" adibidez, Juan Carlos Perezen musikarekin, dantzari batzuekin... ezin duzu saldu eta gainera zure kontra dituzu programatzaile guztiak. Ez bazara antzoki handien sareetan eta koprodukzio batetan sartzen, halako muntaia handi bat zuk jan behar duzu etxean. Gaur egun halako zirkulu bat dago, muntaiak gero eta konprimituagoak dira. Produkziotik 5 aktore baino gehiagorekin lan egiterik ez dagoela esaten badizute, sortzailearentzako kristoren muga da. 4 edo 5 aktorerekin egin behar baduzu obra bat, eta gainera komikoa izan behar badu, horretarako etxean geratzen zara. Kontratatzearen posibilitatea oso mugatua da, nire ametsa 20 edo 50 aktoreko muntaia bat egitea izango litzateke, baina ez da posible.
P. TELLERIA. Nik teatro txikiaren alde egin nahi dut. Asko hitz egiten da Francoren garaian, zentsuraren garaian, idazleak ezintasun horri buelta emateko moldatzen zirela eta zentsura horrek goi mailako literatura egiten laguntzen zuela. Hitz egin dugunagatik badirudi eszenografia xumeko obra batek edo aktore gutxiko obra batek xarma gutxiago duela eszenografia handiko batek edo aktore askoko batek baino. Antzerkian, gauza guztietan bezala, inportanteena kontatzen dena da. Azken urteetako egoera nola dagoen ikusita, nire burua horretara moldatu dut. Nik badakit antzerkia idatzi nahi dudala eta antzerkia egin nahi dudala eta formatu horretan murgilduko naiz. Aktore gutxiko obretan pentsatuko dut. Duela gutxi Eusko Jaurlaritzak emandako diru laguntzarekin obra bat idatzi nuen zazpi aktorekoa eta kajoian dut. Bestalde, teatroak daukan dohainetako bat bat-batekotasuna da eta ez dugu erabiltzen. Memento batean zerbait gertatzen da eta ez dugu erreflexurik egoera konkretu horretaz muntaia bat egiteko, nahiz eta bi hilabete iraun, modaz pasatzen delako.
I. IRASTORZA. Nik ez ditut kritikatzen aktore gutxiko espektakuluak, ezta produkzio komertzialak ere. Denetik egon behar du, baina zer pentsatua ematen dit zirkulu hori hain itxia izateak, ezin baita besterik egin. 1990ean posible zen 15 aktorerekin lan egitea, eta ez genuen diru gehiago. Ez dakit zer gertatzen den.
P. TELLERIA. Zera gertatzen da, gu ere pijoagoak garela. Gaur egun ez duzu onartzen duela 15 urte kobratzen zenuena, asegururik gabe... Sindikatuak gainera ez dizu utziko asegururik gabe eta inolako baldintzarik gabe lan egiten.
I. IRASTORZA. Ni baldintza horiekin lan egiten zen kasuez ari naiz. "Agur Eire Agur", "Kontuz, maite zaitut", "Dartagnan".... Produkzio horiek ez ziren duela hainbeste egin.
P. TELLERIA. Produktu askoz gehiago dago eta publiko kopurua ez da handitu. Gaur egun Euskal Herrian egiten den antzerkiaren erdia ere ez dut ezagutzen.
A. PEREZ. Txikitasunerako joera dago antzerkian, baina obra txiki bat oso handia izan daiteke. "Kaio Luma Zikina"n adibidez, eszenografia oso xumea da, baina obra oso handia da. Hori obra enblematikoa izango litzateke, baina ez da enblematikoa jendeak ez duelako ikusi. Programatzaileek ez programatzearen errua dute, agian Maskaradaren agenda dela-eta ezin izan da programatu. Horrelako obrak promozionatu egin behar dira, programatzaileek ardura hori hartu behar dute. Apustua egin behar dute kalitatezko produktuen alde. Badaude beste obra batzuk, bi aktorerekin, Maskaradaren "Kontenedore baten istorioak" esaterako. Obra txikiagoa da, produktu polita, entretenigarria da eta askoz gehiago saldu da. Zergatik? Programatzaileek uste dutelako jendeari hori gehiago gustatuko zaiela. Hor dinamika maltzur bat dago, gero eta gehiago saltzen ditugu halako produktu arinak, freskoak, dibertigarriak, errazak, gero eta gehiago esaten ari gara hori dela teatroa. Ez baditugu, noizean behin, era finkoan, produktu sakonagoak, sendoagoak tartekatzen maldan behera goaz. Beste antzezlan nahiko enblematiko bat, aktore bakarrekoa, "Novecento, ozeanoko pianista" izan zen. Horrek arrakasta handia izan du, emanaldi asko egin dira, ikusle asko izan ditu eta hori antzerki sakona da, kalitatezko antzerkia. Jendeak eskatzen du edo eskertzen du benetako antzerkia ikustea.

Lehen jendeak ibilian ikasten zuen ofizioa, antzerki taldeen baitan. Oraindik ez dago antzerki eskola ofizialik. Nafarroan badago Antzerki Eskola, Iparraldean ez dago heziketa ziklo arauturik. EAEn Antzerti egon zen, baina hura bukatu zen. Getxokoa, Barakaldokoa, TAE... daude.
I. IRASTORZA. Atzerapausoak eman dira nabarmen. Antzerti jaio zen, gero nola hala, bere akatsekin, aurrera egin zuen eta aurrerapauso bat izan zen. Desagertzea ez da mesedegarria izan. Aurrera egin beharrean, atzera egin dugu. Politika orokor bat egiten ez den bitartean horrela ibiliko gara. Ez dakigu nora goazen. Bat-batean Antzerti desagertu zen eta ez da ezer egin.
P. TELLERIA. Ni analfabetoa naiz, nola edo hala teatroa egiten hasi nintzen eta seguru nago gauza asko galdu ditudala oso ondo etorriko zitzaizkidanak, antzerkia eskolan ez ikasteagatik. Horrez gain, Antzerti bat egon beharko luke dudarik gabe. Goi mailako ikasketak behar dira, teatroak unibertsitatean egon beharko luke. Baina askoz ere latzagoa iruditzen zait dauden eskolak zein gutxi zaintzen diren. Basauriko kasua sinestezina da. Bat-batean eskola desagertzen da, teatroko zuzendariak bere inguruan izan nahi ez duela erabaki duelako. Antzerkizaletasuna inoiz antzerkian aritutakoen artean sortzen da batez ere. Inoiz antzerki amateurra edo institutuan antzerkia egin duena da ikuslerik finena. Horrexegatik, oinarrizko eskola sarea zaindu behar da.
C. PANERA. Nik eskola pribatuek izandako jarrera kritikatuko nuke. Antzertiren sorrera Eusko Jaurlaritzaren erabaki bat izan zen. Bilbo hiriburu industriala, Gasteiz hiriburu administratiboa eta Donostia hiriburu kulturala izango zirela erabaki zuen. Antzerti Donostian jarri zuen, hor ere ETBko estudioak jarri ziren eta hor sortu zen nolabait lehen ez zegoen egitura bat. Lehenengo asmoa zentro nazional edo halako gauza handi bat egitea izan zen eta porrot egin zuen. Gero txikitzen joan zen eta oso gutxi ordaintzen zieten irakasleei klaseak emateagatik eta azkenean bertan bizi zirenak eta errentagarriak zirenak egon ziren klaseak ematen. Gobernu aldaketa egon zenean, profesio guztiak Antzertiko arduraduna postutik kentzea eskatu zuen. Eta Antzertik porrot egin zuen. Jaurlaritza hezkuntzarekin zer egin behar zen hasi zen galdezka. Antzerkiko jendeak hezkuntza deszentralizatu egin behar zela esan zuen, beste eskola batzuk bazeudelako: Basaurikoa, Getxokoa, Gasteizkoa... Eskola haiei diru laguntza ematen hasi ziren eta stand by egoera batean geratu ziren. Ordutik hona ez da ezer gertatu, eskolei eman zaien laguntza gero eta txikiagoa izan da eta azpiegiturak oso xumeak izan dira. Gainera eskola bakoitzaren jarrera oso sektarioa izan da, ez dira bildu zerbait antolatzeko edo batzuek ikastaro edo espezialitate batzuk emateko eta besteek beste batzuk... Eta hori oso kaltegarria izan da. Horrelako eskolak lehenengo hurbilketa baterako edo lehen pausoak emateko ondo daude, baina zerbait serioagoa egin behar da behingoz. Azkenean eskola hauek pribatuak direla ez dugu ahaztu behar. Batzuk esaten duten bezala, Arte Eszenikoek unibertsitatearen esparruan egon behar dute.
I. IRASTORZA. Hasiera-hasieratik egin zen izugarrizko hanka sartzea. Zegoen profesioari kasurik egin gabe egin zen Antzerti. Lehenengo urteetan Estatu espainoletik eta Europatik oso profesional onak ekarri ziren. Lehenengo urtean, gutxiengoa ginen antzerki mundutik etorritako jendea. Jende berri-berria zegoen, antzerki eskolara zihoana, baina antzerkiaz ezer ez zekiena. Eta sekulako profesionalak genituen aurrean. Eta jende horrek profesioko jendearekin lan egitera etorri zela uste zuen. Hasieran kristoren profesionalak zeuden eta azkenean, inork ez zuen etorri nahi. Nolabaiteko prestigio kontu bat ere bazen beraientzat.
C. PANERA. Eta zergatik gertatu zen desprestigio hori? Seriotasunik ez zegoelako administrazioaren planteamenduan!
I. IRASTORZA. Bada, etxea egiten teilatutik hasi zirelako. Jendea etorri zen pentsatuz eskola honetan profesionalak zirela eta proiektu bat zegoela martxan. Eta hona iristean hori horrela ez zela ikusi zuten, ezta gutxiagorik ere.
P. TELLERIA. Garai batean euskal gobernuak eta teknikariek aktoreekiko zuten mesprezuak liburuak idazteko balio dezake. Orain, gauzak aldatu direla uste dut. Nik sekulako bilerak izan ditut Lakuan, eta ez dakit gu joaten ginenean bulegoa desinfektatzen zuten edo ez, baina askorik ez zitzaien faltako. Eta hori sentitu egiten da. Tontotzat hartzen gintuzten.
A. PEREZ. Kontuan hartu behar da politikari horietako asko ez zirela inoiz joaten antzerkira eta ez zitzaiela batere gustatzen. Lanpostu hori egokitu zitzaien eta handik antolatu behar zuten beste guztia. Beraz, zuekin harremanetan jarri behar zuten, beren postua justifikatzeko. Baina ez zuten antzerkiarekiko inolako zaletasunik, nazka edo gorrotoa baizik. Eta hori kanpotik ikusita nabaritu egiten da, benetako amildegia egon dela administrazioa eta antzerkiaren estatusaren artean. Beharbada, gaur egun amildegi hori leuntzen ari da.
P. TELLERIA. Sentsazio hori askotan izan dut. Nik imajinatzen dut Kataluniako burgesian aktore izatea beharbada ez dela ama batek seme batengandik espero dezakeen hoberena, baina ezta txarrena ere. Euskal Herrian, Bilboko burgesian behintzat, aktore izatea baztertua izatea zen. Eta Eusko Jaurlaritzako programatzaile eta kultur aholkulari gehienak burgesiatik datoz. Azken urteetan subkontziente politikoan egon da aktore izatea hutsaren pareko dela.
C. PANERA. Orokorrean, burgesiak arte eszenikoen kontua probintziano izatearekin lotu du. Antzerkia, izatekotan, Concha Velasco datorrenean-edo izaten da. Inguru honetan, aktore izatea arraro samarra zen.
P. TELLERIA. Sarobe zine eskola inauguratu zenean, sketch bat egin genuen Mikel Martinezek eta biok. Jose Antonio Ardantza lehendakaria etorri zen. Luncharen garaian, Ardantza guregana hurbildu zen atsegina izateko asmoz, eta ia-ia profesionalak ematen genuela esan zigun. Laudorio moduan esan zigun hura. Ezin zitzaion burutik pasa ere egin Euskal Herrian aktore profesionalak egon zitezkeenik. Horiek Madrilen zeuden. Gu euskaraz ari ginen, ezin ginen aktoreak izan. Bada bai, baginen.
I. IRASTORZA. Askotan gertatzen den gauza da. Estatuko telesail batean bi minutuz ateratzen zara, eta kaletik edozein motatako jendeak zoriontzen zaitu. Ezkerraldetik hasi eta eskuinaldera arte. Betidanik ezagutzen nauen jendea tartean. Ez dakit zenbat urtetan aritu naizen hemen lanean, denek ezagutu eta ikusi naute ez dakit zenbat bider, eta bi minututan telesail horretan ateratzeari garrantzi handiagoa ematen diote. Gainera, badirudi zoriontsu sentitu behar zarela. Eta niri amorrua eta haserrea, eta ez dakit zenbat sentimendu gehiago sortzen dizkit. Zera pentsatzen dut: Zer egin dut? Non galdu naiz? Zer egin dut hemen lan egitea hautatzearekin?
A. PEREZ. Hori ez da bakarrik antzerkian gertatzen, herri honetako beste hainbat esparrutan ere gertatzen da. Euskarazko hedabideetan esaterako. Jendearen mentalitatean ez dira existitzen. Baloratzen dute erdaraz egiten dena, Madrilen egiten dena. Oso joera okerra da. Ez dugu batere federik geure kulturan.
I. IRASTORZA. Baina Agus, hemen ere erdaraz ikusten zaituzte lanean, eta berdin da, ez zara profesionala. Han ateratzen bazara, bai. Horregatik, askotan, gure kulturarekiko dugun abertzaletasuna patetikoa dela iruditzen zait.
A. PEREZ. Bai, iraingarria da. Agian hainbat mendetan zapalduta egoteagatik izan daiteke. Jendeak ez du batere federik beren buruengan. Hemen sortzen denean ez dago federik. Eta ez zara inor Parisera edo Madrilera ez bazoaz, edo bertan ez baduzu arrakastarik. Gero, gainera, historian zehar oso garrantzitsua izan den triangelua dago: Katalunia, Euskal Herria eta Madrilek osatzen dutena. Hor daude indar poloak. Agintarien mentalitatean aktoreak dira Madrilen aritzen direnak dela antzerkian, dela operan... arte eszenikoetan orokorrean. Katalunian sortzen zena askoz gorrotagarriagoa zen agintarientzat, bihurriagoa, bai alde estetikotik bai sakontasunagatik. Adibidez, Els Joglars, Els Comediants, eta zer esanik ez La Fura dels Baus. Euskal Herrian behe-behetik sortu den antzerkia Kataluniakoarekin askoz lotuagoa egon da. Gure ikusmira Katalunian sortzen zena zen. Gero guk geure moldeko antzerkia sortu dugu eta ez du antzik Kataluniakoarekin. Baina normala da agintariek horrelako susmo txar bat izatea hemengo antzerkian sortzen zenarekiko. Ez zineten presentagarriak, zorionez.

Autoreen gaiari dagokionez, jakina da Euskal Herrian autore gutxi daudela. Eta daudenen lan batzuk antzezten dira, baina beste asko ez dira taularatzen. Talde askok kanpora jotzen du testuen bila.
A. PEREZ. Hainbat urtetan sormen kolektiboa, performanceak izan dira nagusi. Agian orain gauzak beren lekuan jarri dira eta hainbat espresiobide ditu antzerkiak, zorionez. Horrez gain, baloratu egin da autore edo egileen garrantzia, baina tartean, galdu egin da egile batek egindako testuak antzeztearen ohitura. Edo bestela, autore klasikoen testuak erabiltzen dira, larregi gainera. Shakespeare gora Shakespeare behera ibiltzen gara, baita beste batzuekin ere. Onak izan daitezkeen aitzakiarekin, gaurkotasunik gabeko egileak erabiltzen dira. Klasiko batek ez du galtzen inoiz balioa, baina gaur egun badaude egileak, eta gauza interesgarriak egiten dira. Zergatik ez diren gero taularatzen? Patxok esan du lehen. Berak lan bat idatzi du, baina aktore gehiegi eskatzen dituenez, arrazoi ekonomikoengatik ezin da plazaratu.
P. TELLERIA. Egun autorearen irudia edo formatua aldatu egin da. Buero Vallejok edo Ibsenek bazituzten beren txokoak non obrak asmatzen zituzten, eta gero konpainiek autoreek zer idatzi zuten ikusten zuten. Garai batean antzerkia letraren menpe zegoen, testua zen batez ere. Duela 40 urte baino gehiagotik antzerkia hori baino askoz gehiago da: ikuskizuna da. Eta testuaz gain, irudia, mugimendua eta beste zenbait gauza dago. Lehenago Ibsenen obra bat bazenekien nolakoa zen: testu hori aktoreek antzeztuta. Gaur egun, Ibsenen obra zuzendari batek egin edo beste batek egin, guztiz obra ezberdinak ateratzen dira. Orduan, autorea gaur egun ez badago produktutik gertu, edo prozesuan, oso aukera gutxi ditu. Esaterako, hor dago David Barbero. Berak dozenaka obra ditu idatzirik. Zer gertatzen zaio? Ez dagoela antzerkiaren barruan, eta orduan beti dabil bere obrak taularatzea ez duela lortzen kexaka. Nik uste dut autoreak prozesu osoan egon behar duela: sortzen denetik ateratzen den arte. Gainera, seguru nago autoreen testuak ez direla finkoak. Hau da, Shakespeareren testu bat guk orain irakurtzen dugunean, uste dugu horrela sortu zuela eta ez zuela aldatu bizi guztian. Eta seguruenik ez zen horrela izango.
A. PEREZ. Sortze prozesuaren barruan egon behar du autoreak, ezin ditu testuak bere burmuinetik sortu, besterik gabe.
P. TELLERIA. Eta produktuaren parte da. Batzuetan agian inportanteena; baina agian beste batzuetan ez eta estetikak edo irudiak du garrantzi gehiago.
C. PANERA. Nik askotan esaten dut oso erraza dela antzerkia egitea, printzipioz. Pare bat pertsona hasten bagara hitz egiten, antzerki obra bat sortu dezakegu edo eszenategi batean performance bat-edo egin dezakegu. Azal lodia izanda horrelako zerbait egin dezakezu. Kontua da seriotasun pixka batekin hartzen duzunean, antzerkia obra artistiko bezala, ez dela hain erraza. Autore askok denbora igarotzen dute orrialde bat eta beste bat idazten, baina gero normalean inork ez du taularatuko antzerki obra hori. Antzerkian egun ez du edozein gauzak balio, zerbait esanguratsua taularatu behar duzu. Gainera, antzerkiaz gain, zinema eta entretenitzeko beste aukerak daudela kontuan hartuta, antzokian ikusi behar duzunak esanguratsua izan behar du: edo oso dibertigarria da edo tragedia on bat izan behar du. Gaur egun, edozein ikuslek badu telebistan telezaborra, produktu merkeak, baina baita irudi onak ere. Irudien esparruan baliabide asko dago eta antzerkira zoazenean, ez duzu ondo entzuten, agian urrutitik ikusi behar duzu... eta gainera «mando»rik ez dago! Zertarako joan orduan antzerkira? Gauza on bat edo zerbait komunikatzen dizun obra bat ikusteko. Edozein txorakeria ikustera ez zoaz antzokira, zeren horretarako hobe zaude tabernan zurito batzuk hartzen.

Talde askok euskaraz eta gaztelaniaz egiten dituzte obrak. Garai batean Maskaradak, Hikak... euskaraz bakarrik egiten zituzten lanak. Hainbat kasutan esaten da gaztelaniazko bertsioak estreinatzen direla lehenik, eta ondoren denbora gutxiagoan lantzen direla euskarazkoak.
P. TELLERIA. Bigarren bertsioei dagokienez, euskarazko estreinaldietara jende gutxiago joaten da. Neurri batean gizartean gertatzen denaren ispilu da. Produkzioa hizkuntza batean egiten denean, oso zaila da bigarren hizkuntzan produktu berdina egitea, batez ere segituan egiten bada. Eta, normalean, nik dudan sentsazioa euskaraz gazteleraz baino pobreagoa gertatzen dela da. Garai batean euskaraz egiten genituen bakarrik Maskaradan. Bestalde, nik idatzi nuen lehenengo obra, "Torito bravo", erdaraz egin genuen bakarrik. Ez nuen ikusten lan hura duintasunez itzultzeko modua. Kasualitatez egin ditudan eta antzeztu ditudan azkeneko hiru obrak euskara hutsean izan dira: "Komeriaka", "Kaio luma zikina" eta "Kontenedore baten istorioak". Hiru hauen kasuan, apropos hartu genuen kontrako jarrera. Euskaraz egin eta lehenengo euskaraz estreinatu genuen. Eta gero, tartea hartu genuen erdarazko bertsioa patxadaz prestatzeko. Lehengo astean estreinatu genuen, hain zuen, Donostiako Antzerki Ferian, "Kontenedore baten istorioak"en erdarazko bertsioa.
Talde eta aktoreentzat oso gogorra da bi bertsioak egitea. Ez dakit zein den modua. Ulertzen dut espektakulua saldu nahi baduzu, erdaraz ere egin behar duzula. Gure modua honakoa izan da. Ni Bilbokoa naiz eta euskaldun berria, erdaraz txukunago egiten dut eta errazago ikasten ditut gauzak. Eta pentsatu dugu euskaraz idatzi, entseatu eta estreinatzen badugu, gutxienez, euskarazko bertsio duina aterako zaigula, eta gero, erdarazko bertsioa errazagoa suertatuko zaigula. Saio hori egin dugu.
C. PANERA. Askotan, hala landutako obra batean, erdarazko bertsioa ere ez da oso ondo ateratzen. Euskarazko doinua sartuta duzu dagoeneko eta gero nabaritzen da. Oso zaila da bi bertsioak egitea.
P. TELLERIA. Erdaraz askoz finagoa edo zehatzagoa da ahoskera. Antzerki profesionalean, euskarazko bigarren bertsioetan egiten diren ahoskera eta gramatika akatsak erdarazko bertsioetan entzungo bagenitu, antzokitik aterako ginateke. Euskarazkoan egiten badira, obra lardaskeria bat dela pentsatzen dugu, baina ikusi egiten dugu.
A. PEREZ. Hainbat urtetan erdarazko bertsioa egin eta ondoren, euskarara itzultzeko joera egon da. Itzulpen gogor ugari egin dira, askotan kalkoak eginez edo itzulpen teknikoegiak eginez. Itzulpenaren munduan ere bilakaera bat izan da. Gaur egun itzulpen libreagoak egiten dira, baina lotuagoak testuaren esanahi sakonarekin. Badago itzultzaileren bat nahiko ondo moldatzen dena, grazia askorekin itzultzen dituena obrak..., baina beste batzuetan, tamalez, euskarazko bertsioak oso euskara bortitzean eginak daude. Eta horrek nekatu egiten du ikuslea. Gainera antzezlearentzat kristoren ahalegina da egun batean euskarazko bertsioa egitea eta hurrengoan erdarazkoa. Egun berean ez bada!
P. TELLERIA. Ni orain bi obra ezberdinekin nabil. Jendeak galdetzen didanean ea ez ditudan nahasten, ezetz erantzuten diet. Askoz zailagoa da obra berberaren bi bertsioak egitea, bi obra ezberdin taularatzea baino. Baita produkziorako ere, denbora gehiago behar baita. Bi bertsioak egiten bazabiltza, batzuetan esaldi bat beste hizkuntzaren moldean esaten hasten zara. Eta bat-batean esaldiaren erdian, itzultzen hasi zarela konturatzen zara. Eta obra ezberdinak badira ez da hori gertatzen.
A. PEREZ. Aktoreen energia erdia galtzen da ahalegin horretan. Gero badago beste teknika bat, Tanttakak egiten duena adibidez: aktore bat erdarazko bertsioan ipintzea eta beste bat euskarazko bertsioan. Horretarako antzezle bi behar dira. Baina nik uste dut duinagoa dela. Are duinagoa da erdaraz sortutako lan bat, "Torito Bravo" esaterako, erdaraz bizitzea eta kito, horrelakoa delako herri hau, alegia, hirueleduna. Eta euskaraz sortua den obra euskaraz bizitzea, "Kaio luma zikina" esaterako. Eta kito, ez dago itzulpenik. Eta nahi duenak euskaraz ikusiko du, eta euskaraz ez dakiena ez da joango edo ikusi nahi badu, joan egingo da eta erdia edo ia ezer ez du ulertuko. Aukerak dira eta euskara beti izango da anaia pobrea horretan.
I. IRASTORZA. Hau guztia ezin zaio konpainia bati edo talde bati soilik leporatu, ez delako bere errua. Berriro ere politika orokor baten falta dago. Eta kate horretan sartzen ditut programatzaileak. Talde batek euskaraz bakarrik egiten badu antzezlan bat, badakigu ez dituela emanaldi asko egingo. Programazioaren ardurak ez du konpainia batena izan behar. Programatzaileek lan horri irteera emateaz arduratu behar dute, irudimen pixka batekin eta lan pixka batekin.
A. PEREZ. Apur bat arriskatu beharko lirateke euskararen alde...
I. IRASTORZA. Konpainia batek ezin duena zera da: hamabi hilabeteko urte bete luze bat erabili hamar emanaldi egiteko. Baina hamar emanaldi horiek bi edo hiru hilabetetan egiten badira, orduan, bai, posible izango du. Horretarako jarraipen logiko batekin programatu behar da. Bizi motza izango duela lan horrek? Bada motza izango du. Donostian, orain 12-14 urte genuen publikoa etxera bidali dugu. Konpainiek izango dute euren errua, baina hein handi batean, programatzaileek dute publiko hori etxera bidaltzearen meritua.
P. TELLERIA. Ados nago zurekin.
I. IRASTORZA. Orain dela 14 urte geuk bilatzen genuen publikoa, eta bi edo hiru emanaldietan bete egiten genuen antzokia. Gaur egun euskarazko emanaldia Santo Tomasetan egitera bueltatu gara. Eta programatzailearekin hitz egiten hasten zara, eta jendea etortzen ez dela dio. Urteetan egindako lana oso azkar suntsitu dute. Ezer gutxi egiten da publikoa erakartzeko. Sar ezazu zerbait gehiago, irudimen pixka bat gehiagorekin eta lan gehiagorekin, eta bidal ezazu jende hori hilean bi aldiz euskarazko emanaldi batera. Jarraipen bat egin ezazu talde horiek nola lan egiten duten jakiteko. Zaindu dezatela eskainiko duten obra oso txarra izan ez dadin, eta euskarazko publikoa bidali ez dezaten antzokitik kanpora.
A. PEREZ. Politika antolatu bat behar da, publizitate kontua da, egonkortasun kontua... Eta ez noizean behin eta bururatzen zaigunean emanaldi bat jartzea. Eta gero konturatzen zara, dagoeneko pasa denean, emanaldi interesgarri bat zegoela atzo... Egonkortasuna behar da, hilero-hilero emanaldiak euskaraz antolatzea. Apur bat denetarik jorratu behar da, eta hori dena sistematikoki abandonatu egin da.
I. IRASTORZA. Konpainia askotan zabarkeria pixka bat egongo da, baina hori ez da ezer instituzioen eta programatzaileen zabarkeriarekin alderatuta.
P. TELLERIA. Tranpa horretan erortzen gara nahita nahiez. Esaterako, bi hilabete dauzkazu produkziorako, eta ezin duzu luzatu horrek dirua balio duelako. Estreinaldia euskaraz duzu, euskaraz egiteko laguntza bat dagoelako, eta handik lau egunera lehen emanaldia duzu erdaraz. Orduan muntaia guztia euskaraz egin behar duzu , eta gero astebetez paseak erdaraz, antzeztu gabe ere. Eromena da, batetik bestera zabiltza etengabe.

Publikoa ez da nahikoa landu beraz.
I. IRASTORZA. Ez da lantzen. Kaletik begiak itxita joanda ere, jendeak bertan zer dagoen jakin beharko luke, baina ez da horrela gertatzen. Ez da ondo programatzen eta okerrago iragartzen da. Izugarrizko utzikeriarekin jokatzen da.
P. TELLERIA. Antzerkia beti izan da ahula. Urrezko aroan ere, hirietan oso jende gutxi bizi zen eta oso jende gutxi aritzen zen antzerkian, gehienak bizirautearekin nahikoa baitzuten. Baina gaur egun oso ahula da. Herrietan magma bat dago, eta programatzailea magma horretatik kanpora badoa, funtzionario soil baldin bada, horrek ez du ondo funtzionatuko. Guri herri batetik deitu ziguten eta data baterako emanaldia eskatu ziguten. Zer nahi zuten galdetu genien, eta eurek "zer daukazue?" galdetu ziguten. Bi genituen, ikuskizun poetiko bat, errezitaldi eta guzti, eta komedia bat geneuzkan. Prezioa antzekoa zenez, zera erantzun zigun berak: "Zuek nahi duzuena".
A. PEREZ. Orduan zergatik kobratzen du horrek?
P. TELLERIA. Berak jakin behar du zer nahi duen bere herriak, zer eskatzen dion...
A. PEREZ. Nola hezi nahi duen herria...
P. TELLERIA. Nik ezin nuen ulertu. Horrek zer esan nahi du? Ez dakiela zer den bata eta ez dakiela zer den bestea. Ekarriko du horietako bat eta kito.
I. IRASTORZA. Eta gainera soldata ona irabazten dute normalean.
A. PEREZ. Bai, finkoa. Badira salbuespen ondragarriak, baina bi edo hiru dira Euskal Herri osoan. Ez da txantxa. Eta antzerkia batere gustatzen ez zaien batzuk ezagutzen ditut. Hori bai, euren lanbidea da eta horretatik bizi dira, baina benetan ez zaiela gustatzen. Zozketa batean edo merezimenduengatik egokitu zaie postu hori. Horrela egiten dira gauzak.
P. TELLERIA. Publiko falta ez da bakarrik programatzaileen errua. Gure ofizioa horrelakoa da. Alpargatak egitera dedikatzen bazara, ezin zara kexatu gero jendeak zapatak erabiltzen dituelako eta ez alpargatak. Onartu behar duzu zure bizitza alpargatak egitera dedikatzen baduzu oso alpargata zalea zarelako dela, eta jakin behar duzu esparru mugatua dela. Horregatik ezin gara egon kexaka jende gutxi datorrelako. Egia esan, beste urte batzuekin konparatuta, jende gutxiago ari da etortzen antzerkira. Eta hori zerbaitengatik da.

Iparraldeko eta Hegoaldeko antzerkiaren artean harreman gutxi egon da. Gutxitan izaten dira Hegoaldeko taldeak Iparraldean eta Iparraldekoak Hegoaldean.
P. TELLERIA. Gu garai batean funtzio guztiekin joaten ginen. Hango antzerkia hona ekartzea zailagoa da. "Komeriaka"rekin Antton Luku eta Pantzoa Hirigarairekin lan egiteko aukera izan dut. Eta urtero-urtero obra bat egiten dute han. Ez dut esaten Arriagara ekarri beharko genituzkeenik, baina Kafe Antzokira-edo bai. Nik ez dakit zelan egiten den, ez dakit horren atzean arazo burokratikoak egoten diren. Baina penagarria da esaterako Bordaxuri ikusteko aukera ez izatea.
A. PEREZ. Pastoralak kenduta, Iparraldetik etorri den bakarra, nik gogoratzen dudanez, "Haurra xutik" izan da. Olatz Beobide zegoen proiektu horretan, Hegoaldea eta Iparraldearen arteko kolaborazioa sustatzen zuen proiektu polita zen hura.
P. TELLERIA. Askoz ere eskaintza gutxiago dago Iparraldean. Eta gero, hemen dagoeneko ez dagoen militantzia puntu hori gordetzen dute. Iparraldean sare bat egingo balitz, eta hilabetero bost emanaldi eskaini, hain gutxi direnez, oso jende gutxi joango litzateke. Baina gu joan garenetan oso aberasgarria izan da.
I. IRASTORZA. Ni joan naizenetan ere oso esperientzia polita izan da. "Oficio de tinieblas" eta "Divinas palabras", «Kuluskaka» eta beste zenbaitekin joan ginen. Baina azken urteetan, oso mugimendu gutxi sumatu dut.

Bukatzeko, zein erronka ditu etorkizunerako euskal antzerkiak?
I. IRASTORZA. Behingoz, gure politikariek zezena adarretatik hartu behar dute. Politika orokor bat egin eta ildo nagusiak markatu behar dira, bestela honek irtenbide zaila du. Hortik gure arazoak konpontzeko bidea egongo litzateke: eskola, autoreak, euskara, programazioa, publikoarenak... Bitartean galduta ibiliko gara. Eta aurrera egin beharrean, pauso bat aurrera eta hiru atzera ibiliko gara.
Programatzailearen eginkizuna aztertu behar da. Behar genuen figura bat zen, eta barrera bihurtu da. Mingarria da guk egiten dugun lanarekin bizi den jendea gure kontra egotea.
A. PEREZ. Erronkarik nagusiena publikoa heztea izango litzateke. Hori ez da konpainien esku dagoen zeregina, beste arlo guztiena baizik. Programatzaileen, hedabideen eta administrazioaren zeregina da publikoa heztea. Landareak basamortuan kokatzea bezala da. Zuek, konpainiek landare bat aurkezten duzuenean, landare hori basamortuan bizi da. Eta basamortu hori lorategi bihurtzea ez da zuen zeregina. Landare horiek zaintzea, bizirauten laguntzea eta maitatzea beste batzuen kontua da. Eta publikoa lorategi horretara doan jendea da, bisitan doana. Lorazain batzuen zeregina oso pobrea izaten ari da. Ez dute basamorturen kontra borrokatzen.
I. IRASTORZA. Ados nago lehen Patxok esan duenarekin. Badakigu alpargata egileak garela. Hori ahaztu gabe, ezin dugu pentsatu publikoa bere kasa etorriko denik. Publikoa etor dadin lan egin behar da eta irudimenarekin. Hor jarraipen bat onartu beharko genuke, hartu-eman estuago bat. Nahiz eta erratu litezkeen, eta gu ere bai.
C. PANERA. Niretzat oinarrizkoa antzerkia egitea da. Gizartearen alor guztietara zabaldu behar da antzerkia. Helduen, emakumeen antzerki taldeak sortu, edo espektakulu bereziak egin herrietan, Lekeition eta Mungian bezala. Pastoralaren alorra, gure herentzia garrantzitsuena; antzerkia, bertsolaritza, herri kantu eta musikaren lotura hori landu behar da eta euskal gizartean zabaldu. Horretarako, politika orokor bat behar da, giro bat. Gainera hiriburuek bultzatu behar dute giro hori, hileroko programazio bat, euskaraz emanaldiak sortuz... Bestalde, zentro dramatikoak sortu behar dira. Arteszena nire ustez esperientzia on bat izan zen. Jauzi kualitatibo bat egiteko, horrelako zentroak behar dira edo hitzarmen batzuk asmatu antzerkilari gazteek aukera bat izan dezaten. Bestela, espiral hori ez dugu apurtuko.
P. TELLERIA. Euskal gobernuak eta instituzioek euren ardura dute. Geure aldetik, erronka publikoarengan xarma sortzea da eta gaurko gazteek etorkizunean oroimenean gordeko duten espektakuluak egitea. Nahiko gaztea nintzela "Tripontzi jauna" ikusi nuen eta betirako gordeko dut oroimenean, niretzat zerbait berria deskubritzea izan zelako. Erronka hurrengo belaunaldietan hori lortzea da. Jendea ezustean harrapatzea eta sorpresa onak ematea.

Mahaikideak
Patxo Telleria

Autorea eta aktorea
Bilbotarra, 1960an sortua. Euskal Filologian eta Pedagogian lizentziatua da. Aktore eta autore gisa hainbat talderekin ibili da: Maskarada, Arteszena, Tentazioak... Aitor Mazo eta Lander Iglesiasekin batera Txirene taldea sortu zuen eta berak idatzitako «Torito bravo» eta «Birus» taularatu zituzten. Gidoilari gisa ibilia da telebistan: «Jaun eta jabe», «Maité», «Hertzainak»... Berak idatzitako «Kontenedore baten istorioak» antzezten eta zinemarako gidoi bat idazten dabil.

Agus Perez

Antzerki kritikaria
Bilbon jaio zen, Abandon, 1954an. Irakasle ikasketak eginak ditu eta irakaslea da lanbidez. Antzerkiaren zaletu amorratua izaki, dantza eta antzerki kritikak egiten ditu «Euskaldu- non Egunkaria»n haren sorreratik. «Hika» aldizkariko kolaboratzaile finkoa da halaber. Kolaborazio ugari egin ditu hedabide idatzietan, besteak beste, ARGIA eta «Artez»en. Bestalde, Bilbo Hiria, Txomin Barulllo eta Molotoff irratiekin kolaboratu du.

Iñake Irastorza

Aktorea
Orion sortua 1955ean, Donostia du bizileku. Irakasle ikasketak egin zituen. Orain taldearekin hasi zen antzerkian, gerora Arteszena, Gasteiz eta Vaiven taldeekin egin du lan. Hainbat ikastaro egin du J. C. Plaza, John Strasberg eta abarrekin. Besteak beste, «Dartagnan», «Divinas palabras» eta «Kakatua berdea» obretan hartu du parte. Zineman ere aritua da: «Jone, igo zerura», «Visionarios»... Telebistan hainbat telesailetan egin du lan. «Sorginen Laratza»n aktore zuzendari da.

Carlos Panera

Antzerki zuzendaria
Bilbon jaio zen 1956an eta bertan bizi da. Arte Ederretan lizentziatua da, ikus-entzunezkoetan. Kilikilariak taldean hasi zen eta 1980tik Maskarada taldean dabil. Antzerki ikastaro ugari egin du. Parisen Teatre du Soleilekin urtebete egin zuen. EHUn Leioako Antzerki Ikasgelako arduraduna da. Lekeitioko herritarrekin egindako «Gastibeltzaren Karabinak», «Ikaro»... zuzendu ditu. «A ze parea» telesaila zuzendu zuen telebistan. Zineman ere lan egin du: «Urte ilunak», «La fuga de Segovia»...

Baginen, bagara eta izango
Kultura oro har herritasunaren adierazpen bizia omen da; giza naturak, tokian tokiari egokituz, historia eginez, soineratu duen izaera bereziaren agerpena. Bizipenak bizitzeko, neke nahiz atsedena jasan edo gozatzeko, gaitza gorrotatu eta ona maitatzeko, hitz egin edo isilik egoteko, jolasteko, barre edo negar egiteko... ohitu era ei da kultura; herri gizarte batek, bere bizitza biziz, moldeatu duen jarduera. Laburrago esateko, herri baten nortasun agiria. Gauza bizia baita, berekin daramatza bizidunari dagozkion gorabehera guztiak: sortu, aldatu, gaixotu, sendatu... edo hil ere egin daiteke. Osasuntsu dabilenean, berritzen doa etenik gabe, bizi esperientziaren ildoa irekiz, eta horrela doa lehenean ikasiz geroari ateak irekitzen. Gureak bezala bere nortasuna ukatua eta erasopean erkindua duen herrian, herritasunari bizirik eustea du kulturak helburu nagusi eta beharreneko dituen arloetara biltzen ditu ahalbiderik gehienak: hizkuntza, politika, ekonomia...

Bakoitzak ahal zuena
Guk, euskarak egiten gaituela euskaldun eta, hizkuntza duin mantentzeko ahaleginari heldu genion, maite genuen antzerkiaz baliatuz. Geure hizkuntzaren aldeko ekintzaile bilakatu ginen, antzerki talde amateurrak sortu eta, herriz herri, teatroa eginez, txalo artean, euskararen ederra jendeari dastarazteko; eta horretan jarraitzen dugu orain ere.
Hirurogeigarren hamarkadaren azken aldean, frankismoaren erasoaldi bortitzak biziki murriztu zituen ordurako poliki ugaritzen zihoazen taldeak, kideak atxilotu edo sakabanarazi egin baitzituen. Urte gutxiren buruan, ordea, indar berritzen joan zen berriro, eta Franco hil zenerako, bagenituen hogei bat talde, euskal talde esan nahi dut. Jendeak ez baitu beti ondo ulertzen izen hau, argitu dezadan, geroagorako utzi gabe, ni baino jakintsuagoa den norbaiten definizioa emanez. Hara zer dion J.M. Lasagabaster irakasle merezimenduz goraipatuak: "Euskaraz antzezten dena hartzen dugu euskal teatrotzat, testu dramatikoa jatorriz euskaraz idatzia naiz euskarara itzulia delarik".
Indarrak biltzen
1977an Euskal Antzerki Taldeen Biltzarrea sortu genuen Ipar eta Hego aldeko taldeok elkarrekin. Jaurlaritzaren lehen urteetan kultur kontseilariarekin harreman eroso samarrak izan genituen. Garai haietan hasi ziren sortzen euskal antzerki talde profesionalak ere biltzarkide eta honen aberasgarri gertatu zirelarik. Zirkuituak antolatzen hasi ginen, ikastaro intentsiboak burutu ere bai. Azpeitiko Antzerki Topaketak ere garai hartan hasiak ditugu. Ilusioz saiatu ginen jardunbide iraunkor bat antolatu nahian. Baina, aldatu zuten kontseilaria eta aldatu ziren diru-bideak ere norabidez. E. Arozena, Antzerti eskolako buru izanak hala adierazi zigun behin (liburuan jasoa dago): "Euskadin dauden antzerki-ekintzak elkartu, koordinatu eta babesteko eta antzerki-irakaskuntza eta ikerketa aurrera eramateko, Eusko Jaurlaritzako Kultura Sailak, Martxoaren 21eko 49/1983 dekretuaz, Euskadiko Antzerti Zerbitzua sortzen du". Antzerki-irakaskuntzan saiatu zela ez da dudarik, agortu zen arte, eta emaitzak egunero ikus ditzakegu antzoki nahiz pantailetan; ikerketa lanik egin zuenik ere ezin uka... Zenbat eta nola? Ez naiz neurtzeko gai. Antzerki ekintzak elkartu, koordinatu eta babestu? Erdarazkoak agian? Hasitako lanari jarraitzeko laguntza ukatu zitzaiolako itota gelditu zen Euskal Antzerki Taldeen Biltzarrea: bakoitza bere bidetik joan ginen eta horren ondoren gutxienez pare bat talde desagertu ere egin ziren.
Aro berriak
Ordutik hona gauzak aldatzen joan dira. Denborarekin, bizi moldeak aldatzen doazen eran, adieraz erak ere aldatzen doaz noski, herri bizitzaren errainu eta oihartzun direnez. Ezin dugu esan, badiren arren, euskal antzerki talde profesional asko dugunik. Aktore profesionalak bai, eta ez gutxi gainera. 25 urte hauetan zehar jaiotzen eta hazten joan zaigun errealitatea da, bere alde on eta akatsekin. Taldeen ordez, antzerki eta ikus-entzukizunen ekoizpen enpresak sortu dira; eta hauek kontratatzen dute aktore, beren interesen arabera, aldian aldirako, euskaraz edo erdaraz eta, batzuetan, bietara EusLukax Dorronsoro*
kal Herrian bertan ere, lan egiteko. Instituzioek enpresa hauen ekoizpenak laguntzen dituzte, amateurren lana, ordu askotako auzolan solidarioa, ia aintzat hartu ere egiten ez duten bitartean.
Enpresa hauen alde abantaila aktoreentzat nola halako ogibidea sortzean datza; kaltea, berriz, helburu askatzaileez hustea, duela urte askotxo Mikel Antzak antzeman bezala; hala baitzioen: "Urte askotan zehar, gure artean, amateurismoa, antzerki egiteko ia modu bakarra izan da. Funtzio konkretu eta, zenbaiten ustetan, estrateatralekin, gainera (politika, diktadurari aurre egitea, eta abar). Hala izanik ere, azken urteotan profesionalizatzeko joera estimagarria sumatu da inguruetan (despolitizazio batekin batera).»
Hezten, hazten ez bada ere
Euskal antzerki amateurrak berziklatze etengabean jarraitu du azken urte hauetan, batez ere jende gaztez hornitzen doan heinean. Berriro ere, amateur taldeok elkar hartzea lortu genuen Euskal Antzerki Talde Amateurren Elkartea osatuz. Bagara zazpi talde elkartuak eta beste hiruzpalau harreman hurbilean ditugunak, denak hegoaldekoak oraingoz. Iparraldekoekin ez dugu lortu ahal ukan garai batean ohi genuen loturarik; etorriko da bere garaian. Urteotan, ikasketa lan handiak burutu ditugu, bekit zilegi lotsagabe esatea: dramatizazio, ahoskatze, karakterizatze, argiztatze, diseinu, jantzigintza eta inprobisaketa, hurrenez hurren. Besterik ere: amateur taldeok gauza izan gara geuk geure idazleak geure barnean sortzeko; talde bakoitzak badu antzerki idazle bat edo gehiago bere aktoreen artean, hamarretik gora konta ditzakegu hego eta ipar, nik hemen izenik emango ez badut ere, eta maila onekoak gainera, jaso dituzten sariei dagokien itzala izatekotan.
Bestalde, Azpeitiko (Euskadiko?) Antzerki Topaketak, aretorik gabe geratu aitzakian, bere ibilaldi gorabeheratsuari azken muga ipintzeak gure antzerkiari ez dio antz emateko kalterik egin; antzerki amateurra joana baitzen aurretik bere erakuts guneak eraikitzen: Debako Antzerki Astea udaberriz, Mutrikuko Antzerkiaz Blai uda buruan eta E.A.T.A.E.ren urteko topaldia udazken soilduan.
Eskola Antzerkia
Ikasleari ez zaio aski hizkuntza gramatikaz akatsik gabea lortzearekin, hotza, lehorra, deserosoa eta erabilgarritasun urrikoa gertatzen baita, herri kultur biziaz elikatua, marduldua, moldakortua, egunerokotasunean txertatua eta toki bakoitzean nongotua ematen ez bazaio.
Urteak dira abangoardiako irakasle multzo zabala eta, ondorioz, Jaurlaritzako Hezkuntza Saila bera ere, soluziobideak asmatzen eta bultzatzen hasi zirela. Nahiz eta eskolak, ikasleen adierazpide integrala garatu beharrari dagokionean, nolabaiteko gaitasunik eza larriki ageri duen, hogei urte hauetan Eskola Antzerkiak egin duen lana aipagarria da benetan. 2001-2002 ikasturtean 234 eskolak hartu dute parte; eta horietako askok euren antzerki gidoietatik hasi eta taularainokoak ikasle eta irakasleen arteko dialektika zoragarrian irun, harildu, eho eta josi dituzte.
Geroak zer ekarriko?
Herrietako kultur jarduerak, jendeak gero eta gehiago dituen ordu libreak era duinean goza ditzan, aukera ezinhobea bilakatuko dira. Ikuspegi honek motibazio berria eransten dio kulturgile amateurrari, bere lanak helmuga zabalago eta larriagoari erantzun beharko baitio. Bestalde, aginte erakundeek ongi ireki beharko lituzkete begiak, behar horri erantzuna emateko ahalegina aurreikusia duten kultur nahiz kirol taldeei dagokien infraestruktura eta tresneria lortu eta mantentzeko beharrezko duten laguntza premia arretaz neurtu eta eskuzabal bideratzeko.
Berriro ere M. Antza adiskidea aipatuz bukatuko dugu: "Arazo larriak ditu euskal antzerkiak; eta daukan armarik sendoena amateurismoa da. Ez da, noski hilko euskal antzerkigintza: orain arte segitu du, baita aurreratu ere, baina ez behar litzatekeen heinean; ez baldintzak emanez gero, ahal izango lukeen heinean".

Ander Lipus: "Ez naiz Jollibudeko aktore!"
Antzerkiaz hitz egitean aktoreaz ari gara. Ez dago antzerkirik aktorerik ez badago. Oraingoan, antzerkiaren hainbat gorabehera alde batera utzi eta aktorearen diziplinaz zenbait lerro idatziko dut. Antzerkiaren euskarria aktorea da eta antzerkiaren labirintoan ezinbestekoa da aktorearen presentzia.

Aktorearen lanbidea konplexua da eta gutxi dira antzerkia ogibide dutenak, egungo gizartean aktore gehienek telebistan edota zinean egiten dute lan. Normala! Antzerkigintzan aktore bezala lan duin bat izatea oso zaila bilakatzen da, are gehiago, egiten den antzerkiak jarrera alternatibo edota pertsonalagoa badu. Gainera, herritarrek galdera berdinak errepikatzen dizkigute etengabe: Noiz ikusiko zaitugu telebistan? Edota, jollibudeko aktoreak baino famatuago egingo zara! Hala ere, antzerki munduan gabiltzanok badakigu lanbidea umilagoa dela eta okin baten eguneroko artisau lanetik hurbilago dagoela seguru aski.
Sarritan esan dut profesionala izateko behe mailako antzerki bat behar dela, amateurra nolabait esatearren. Ikastetxeetan antzerkia sartzea ezinbestekoa dela. Eguneroko bizitzari aurre egiteko eta, terapia bezala erabili ahal izateaz gain, arte aberatsa da herri batentzat. Horrela, jendeak ere ezagutuko luke zein konplexua den aktorearen lana antzerkigintzan.
Euskal Herrian aktorearen eskola ofizial bat sortzea beharrezkoa da, euskal aktorearen pedagogi lan bat eraikitzea alegia. Egon badago arte ederretako eskola ofizial bat eta ez dut ulertzen zergatik ez den arte dramatikoko eskola bat existitzen. Sarritan, aktoreok, kanpora joan behar izaten dugu ikasketak burutzera, eta zoritxarrez aktore ikasketak egiteko hainbat eskola desagertu dira, Basauriko Antzerki Eskola kasu. Hala ere, badira beste maisu batzuen ereduak jarraituz, aktorearen tresnak jorratu, eta honen lana aberasteko oso garrantzitsuak izan daitezkeenak.
Bestalde, eskola ofizialaren eskutik edota aparte, (Stanislavskik Meyerhold-en lanarekin egin zuen bezala) antzerki laborategi bat eraikitzearena ere ez litzateke pauso txarra izango, bertan euskara munduan gabiltzanon antzerki ikerketa bideratzeko. Baina horretarako, arte honetan gabiltzanon indarren bateratzeaz gain, instituzioen borondatea ere premiazkoa da. Zentzu honetan, kulturaren berrantolatze eta kontzientziaketa berri baten beharra dagoela sumatzen dut. Bestela, eredu konformista eta kanpoformalistekin ibiltzeak gure kulturaren txirotasuna baino ez dakar.
Antzerki antropologiak aktorearekiko egin duen ikerketa lana abiapuntu interesgarria da, batez ere, antzerki antropologiak aktorearen arteari buruz sakontzen duelako. Aktore tradizio ezberdinen printzipioetan oinarrituz, azterketa konparatibo bat egitea oso baliagarria izango litzateke aktorearen hezkuntzarako. Horrela, aktore eredu bat sortzeko, eta ez yankilandiako aktore eredua, edota beste herri bateko eredua, geurea baizik. Antzerki antropologia ere ez da aktorearen erreferentzi bakarra. Egungo aktoreok zenbat eta teknika gehiago jorratu, taula gaineko lana ere aberatsagoa izango da. Bere presentzia eszenikoak, bere bios eszenikoak indar berezi bat izango du. Maisu, irakasle, guru, eskola edota laborategi ugari daude, eta prestakuntza hobeago bat izateko hainbat bide ere bai. Azken finean, aktorearen lana ahots, gorputz, keinu eta beste adierazpideekin komunikatzea da, eta komunikatzeko forma edota era asko daude. Aktorearen teknikaren garapena epe luzeko lana da. Esperientzia eta teknikaren bitartez aktorea urteetan zehar lantzen da. Izan ere, aktorearen prestakuntza ezinbestekoa da, bai psikologikoki, bai fisiologikoki eta baita beste hainbat mailatan.
Gure antzerkiaren gabeziak asko izan arren (eskola, pedagogia lana, azpiegiturak...), umiltasunean lan egitea, apal-apal gure kulturaren eta gure antzerkiaren oinarrien azterketa eta berreraikuntza dira benetako euskal antzerki baten eginbeharrak. Antzerkigintzaren gure irla txiki honetan, banderarik gabe baina alai fabrikatzen jarraitu behar da zeruertzera begira, gure nortasun eta sustraietan oinarrituz aktore/dantzari eredu bat eraikiz. Eta herritarrei erantzun berbera errepikatuko diet mila aldiz: ni ez naiz jollibudeko aktore! Gure kulturan erroturik eta etengabe unibertsaltasuna bilatzen dabilen aktorea naiz. Herri baten negarra eta barrea adierazten duen komeriantea.

Antton Luku: "Iparraldeko antzerkia aitzinera ari?"
Bere ttipian, Iparraldeko antzerkia aski nahasia da definitu edo neurtu nahi baldin bada kalitate, heldutasun, are gehiago rol sozial, politiko edo kulturalean. Nonbaitik lotzekotan hona bi anekdota.

Behin mintegian bildu gintuen partido politiko abertzale batek, Iparraldeko kulturari buruz gure ikusmoldearen jakiteko. Bilkuratik ateratzean jazartu zitzaidan bat, debate gaia desbideratu genuela eta arratsalde guzian "antzerkia barnek'aldean" (Iparraldea ken kostaldea edo hiria) genuela tratatu gure artean.
Bigarrena urte honen hatsarrekoa: hemengo kultur eragile batek erraten dit boza hanpatuz, gestionatzeko neke izanen diren egoera korapilatsuen atarian garelarik egiten dugun bezala: "Kasu, aurten lau antzerki izanen ditugu."
Lehenak salatzen du beste kultur alorren artean antzerkiak guretzat izan duen leku berezia. Orain mundu horretan kurri gabiltzan gehientsuak antzerkiak euskalzaletu eta alfabetatu gaituelakotz. Bere estatus anbiguosoarengatik antzerki testua zubia da ahozkoa eta idatzizkoaren artean. Tresna betekizun hau ez du galtzen gaur egun, alderantziz baizik, gazteen artean hizkuntzak bizi duen kinka dramatikoarekin, taulagainak permititzen baitie zaletu berriei hiztun gisa agertzea plazan, edo soilki urrats baten egitea hizkuntzaren konkista-prozesuan. Ilusioaren lekua da dena den, fikzio batean bederen erakusten baitio jendarte ia osoki frantsestu bati, oren batez euskara hutsean martxan den mundu bat.
Antzerki mota horretarako galdea, sketx edo ihauteri, beti azkarra da. Idatzi dudanean erdia bederen genero defini gaitza horretan kokatzen da. Antzerkigintzan bezainbat denbora iragan baitut Garaziko AEK-n, alfabetatzearen beharra hemen gaindi hedatzeko helburuarekin, aitortu behar dut gibelatzapenarekin orokorki porrota izan dela eta denbora gehiago xahutu dugula euskaldun arraberrituekin antzerki egiten Saizarbitoria edo ARGIA irakurtzen baino.
Hau ez da digresio bat: Ipar eta Hegoaldeko erreferentzia ezberdintasunean datza ene ustez "bestalderdiko" antzerkien ulertzeko zailtasuna, erran nahi dut ezker eskuin irakurri gauzek ez dutela funtzionatzen minoriaren minoria batekin baizik, hemen galde egina zaiolarik antzerkiari denena izatea. Hots paradoxa hau da, alfabetatze eskasak egiten badu antzerkiaren indarra hau du muga haundiena ere.
Argi da, "aurtengo lau antzerkiak" aipatzen ditugularik, ez dugula aldian aldiko gertakari mota hauei erreferentzia egiten. Muskuldikoek eman "Herriko semeak", Hiru punturen "Lurra", Kafosen "Sorgin afaria" eta Oztibartarrek berriki plazaratu "Haize kotsia abarretan", lau lan hauek ez zaizkio soilki beren jatorrizko herriari mintzo, Iparralde osoari baizik eta Euskal Herriari nahi lukete batzuek. Publikoaren aniztasunaren kontzientzia dute, toki ezberdinetara egokitzeko beharrarena, euskarak dauzkan maleziak gogoan dabiltza eskualdez eskualde, zuzendaritzak eta testuak obraren bizkarrezurra bermatzen dutela badakite.
Lau sobera dela? 85ean bospasei talde bazeuden, Iparraldean antzezlana urtero jalgitzen zutenak eta ez zitzaigun sekulan gogora heldu gehiegi zitekeela. Zer aldatu da euskal antzerkirik gabeko arte ilun horretan? Lehengo garaian, aste kulturalen denbora zen esate baterako, sinesten zen euskal kultur baten eraikitzearen ideian. Produktu duinak egin behar ziren. Sartu zitzaizkigun beraz ofizioko zuzendariak, argiaren paperari ohartu gintzaizkion, ikastaldietara joan ziren talde ezberdinetako jokolariak nahas mahas, herri praktika zaharrei interesatu zitzaien jendea jakitate hegoek bestelakatua... politika erranahi zabalean ez zen sekulan urrun. Uste genuen profesionalizatzen ahal zela euskal kultura. Zirkuito bezalako hitz arrotzak atera ziren, antzokiak edo bederen baldintza onetan aritzeko aretoen beharra, hots, idealizatze kotsia goiti beheiti, itxaropen aroa zen. Ondotik gauza guti kausiturik, nekatu da belaunaldi hori eta ezkondu. Naturak hutsa maite ez izanki, egin dira antzoki berriak baina ez dituzte euskalzaleek kudeatu eta ezagutzen ez genuen fenomenoa, frantsesezko eskaintza biderkatu da Iparraldean. Egutegia beteago da eta berriz piztu delarik euskal antzerkia bazter batean kokatu behar izan da, etxen izanikan ere. Batzuek diote diskriminazio positiboa egiten duela gure publikoak euskararen alde. Nahi dut baina exijentzia maila hor da eta hau ez da egokitzen hizkuntzaren arabera. Kontuan hartu beharko dugu hiru mila euroko aurrekontua duen antzerki bat lehian ezarriko duela ikuslearen begiak ehun eta hogei mila euro xahutzen dituen batekin. Antzerki hauek hemen sortuak baitira hemengoak dira gu bezainbat.
Hau gure utzikeriaren gudukatzeko diot baina beldurgarriena ez da horretan. Lehen kultur elkarteek, ikastolek edo beste, zuten gure zirkuito amateurra segurtatzen, printzipioz hasteko, euskararen sustatzeko hor baitziren, sos pixka baten menturan bestalde, sistemak

egiten zuen dozena bat emanaldi espero zezakeela antzezlan berri batek. Ontsa begiratuz beti jende berek gaituzte jinarazten baina leku gutiago baita asteburuetan ez da hain errentagarria. Beraz bi proposamenen artean, familian joateko aproposena dute hobetsiko. Aise ulertuko da laster mugatuko duela gure antzertia, "denena" eginen duen lana izanen da helburua, ez baita antzerki onaren lehen betekizuna. Gaitzago oraino baina ildo berean gaude, hizkuntzak bizi dituen trantzeak ikusiz, antzerkiak segitzen badu ixuri hori ikuslegoa bere gozamenean entretenituz, soilduko da konzeptuetan, praktikan egiazki euskaraz tratatzen diren konfliktoak badira agertzeko on bakarrik aire folklorizatuko da gure taulagaina. Lagunkeriak utziz badakigu denek jada harjoa dela hazia, bakarretan nardatu gaituzte aberastasun inutila aitzaki gibelera so dauden hitz zerrenda horiek, euskara museoko prestatzen dutenak, ekintza eta funtzionalitatearen puxulu.
Zailtasunak zailtasun, antzerkian aritzeko ttirria beti berdin hedatua da hemen gaindi, galdea azkarra da taldeetan zein tailer batean sartzeko. Baina garai batez produktuak zuelarik munta, oraikoek ongi pasatzea dute gehiago helburu non ez den antzerkiaren ikasteko beharra edozein arrazoiengatik. Hemengo antzerkia autore antzerkia da orainokoan. Muntaiak ez dira egiten taulagainetik abiatuz baina testu bukatu bat eskuan. Publikoak oro har istorio arin bat du eskatzen, kasik ipuinaren tradizioan. Zuzendariak du bere gain hartzen denen kontentatzeko kargua, gehitu behar diogu bere buruaren ezagutaraztea profesionala izan nahi badu. Tirabira horietatik atera daitezke emaitza ilun eta konplexuak. Uste dut batzuetan nahasten direla talde amateurra eta tailerra. Iritzi artikulu eta email baten artean diferentzia den bezala, bata publiko bati zuzendua da, bestea pribatua. Bixtakoa bada ere, zuzendariaren lehen lana testuaren irakurgarritasuna da, entzunaraztea, azpi errana iruditan ematea baina gauza horiek norabide berera joan daitezela. Hemen edo muga iragaiten delarik ezin jasana zaio euskaldun bati bere hizkuntza ez ulertzea, funtsezkoa da hau Euskal Herri osoko pentsatuak diren ikuskizunak apailatzean eta badukegu sail horretan lan egiteko.
Esperientziak ez direla egin behar? Gero eta gehiago, ausartzia handiz gainera. Frantsesa profesionalismoari eta euskara amateurrismoari lotuak direlarik hizkuntzen arteko lehia errepikatzen da kulturan ere. Gure lana ez da merkatuaren asetzea obra kakolez, galduko dugulakotz. Izatekotz dirua eskutan duten erakundeen lana da Hegoaldeko obrei bidea erraztea hemen aritzeko. Diglosiaren konzeptua arrahartuz, bizitzekotan erredondantzia hilkorra saihestu behar da, antzerki amateurrak hitza hartu behar du berak eta euskarak baizik erran ez litzakeen gauzen errateko. Ez da testuz erranen bakarrik edo hemen hain garrantzitsua dagoen dantzaren atala utziko dugu erortzera. Horretarako gaitasuna behar da eta formakuntzarako kontaktua bederen behar da Hegoaldeko dozena erdi zuzendari sonatuekin lenguaia berri baten atzemateko testuen masakratzeko orde.
Publizitateak esperientziak deitzen dituen saioak ematen dira nonahi eskola urte bururatze hauetan, onak batzuk, erdipurdikoak besteak, hirira hedatzeko merezimendua dutenak batzuetan. Baikorra naiz orokorki hazi hauen geroaz. Hizkuntzak nau kezkatzen guretzat ezin erranak diren gauzen errateko ahalaz, antzerkiaren lanaz laburbiltzeko. Piano batek, hitz leunek, material berriak hots diruak ez du berrikuntza egiten kantuan. Txarrerako ere Iparraldeko antzerkiak gure kultur munduko atalaia izaten segitzen du oraingoz.

Norka Chiapuso: "Antzerki programazioa"

Antzerkiko programazioa konplexua eta korapilatsua da berez. Hala izan beharra dauka eta, oso gainera, baldin etengabe zurrunbiloan ibiliko bada. Antzerkiko programazioak bete-betean hartzen ditu artea, merkatua eta sektore publikoa bezalako kontzeptuak. Bidezkoa da frikzioak eta liskar dialektikoak izatea, zein, bestalde, onuragarriak baitira alde guztientzat, neurriko arrazionaltasunaren eta burubidearen barruan. Onuragarriak bai, baina harik eta iritzi publikoa arazoz eta adostasun ezaz josten ez den arte, zeren mokakaldiek higuindu, desilusionatu eta gorabehera eszenikoetatik urrundu egiten dute publikoa, arreta ipintzera bultzatu ordez. Esan gabe doa, arlo profesional guztietan izaten dira tirabirak. Alabaina, sektore eszenikoa maizegi agertzen da hedabide sozialetan gatazka ontzi gisa: gerrilla partikularrak, mezu negatiboak... Horrek guztiak gogaitu egiten du publikoa, axolatu ordez.

Behin baino gehiagotan idatzi dut eta publikoki adierazi ere adierazi izan dut hezur-haragizko produktuekin egiten ditugula guk negozioak: itzalak dira, irudiak, sentipenak, hezur-haragizko inpresioak. Gure merkatuan, antzezten ari garen bitartean bakarrik existitzen da produktua, eta, horrenbestez, ezberdina eta ezezaguna da antzezaldi bakoitzean. Inoiz ez da posible nahi den hura lortzea edo erostea eta beti da ezinezkoa zer lortu edo erosi den jakitea. Logikaren, ekonomiako konbentzionalismoen eta zentzuaren kontrako norabidean ibiltzen den merkatua da gurea, zeren protagonisten fantasiak libratzera induzitzen baitu. Geure memoriaren, geure sentsazioen eta geure aldartearen mende egiten dugu lan. Zenbaitetan, hunkitu egiten gaitu etereoak, baita laburrak edo igarokorrak ere. Beste batzuetan, ez gara sasi arteko arrosa ikusteko gai ere izaten. Bizimodua hain hitsa ez izaten lagundu behar duten itzalekin egiten dugu lan, gure kontzientzien barrunbean preso daukagun errealitate goragoa erdiesten lagundu behar diguten itzalekin. Pertsonen iraultza integrala ahalbidetzeko adina luzatu beharko luketen itzalekin trafikatzen dugu, politikoki zuzenak izan eta berrikuntza estetikoak soilik gaindituko lituzkeen proiekzioa eduki behar luketen itzalekin. Pentsamendu batek diseinatutako eta "arrazoiak" zelatatu gabeko, zeren ideologia menderatzaileak, pentsamendu bakarrak eta botere politiko eta ekonomikoek kutsatua baitago arrazoia.
Eskaiolazko zutabeak dauzka arte eszenikoen industriak, pezozko paretak, lastozko teilatua eta ilusiozko, ametsezko eta pasiozko edukia. Aditzen ez duen munduak adi gaitzan lortu behar dugu; armadura jantzita dabilen jendea hunkitzera iritsi behar dugu; bizitzak bizkarra eman dion hura barrez jartzea erdietsi behar dugu; zer kontatu izanik, pertsonen arreta geureganatu behar dugu; garaiz erretiratzen jakin behar dugu. Tresnak xumeak dira: pentsamendua, irudimena, sentsibilitatea, konfiantza, pasioa eta teatroa deritzon koktelarekin mozkortzeko behar den teknika.
Antzerki programatzaileak antzerkiko errealitatea bezalakoak dira. Denetarik da tartean. Antzerki programatzaile bakoitzaren profilak kudeatu behar duen espazioari erantzuten dio. Nork bere erantzukizunen arabera egiten du lan. Lehenik eta behin, nolanahi ere, programatzaile gehienak funtzionario publikoak direla esan beharko genuke. Ekimen pribatuko enpresa ugarik erreka jotzearen ondorioz, programatzaile publikoak behartuta daude, dagokien funtzio publikoari erantzuteaz gainera, sektore pribatuko programatzaileek edo enpresaburuek utzi duten zuloa estaltzera, hango eta hemengo hiri gehientsuenetan. Batetik, enpresa pribatuek hirietan eskainiko luketena programatu behar dute; bestetik, antzerkiarentzat eta kulturarentzat oso interesgarriak izan arren, popularizatzen eta komertzializatzen aski zailak diren proposamenen alde ere egin behar dute. Askotan, eskizofrenia ia sendaezina aldean dutela bizi behar izaten dute programatzaile horiek, zeren antzokiak jendez betetzeko beharrak edo presioak itotzen baititu.
Programatzeko garaian, modu askotan joka dezakete programatzaileek. Jo dezakete feriaren batera,
ibil daitezke Madrilen edo Bartzelonan barna, joan daitezke jaialdiren batera, jardun daitezke ikuskizun jakin baten bila lurralde guztian barrena edo eros dezakete katalogoen bidez. Aukera ugari dago antzerkiko produktua eta antzokira eramango duen pertsona elkarrekin egokitzeko. Funtsean, zenbat eratako programatzaileak hainbat eratako bideak.
Ba al dago krisirik artisten eta programatzaileen artean? Honelakoak eta bestelakoak daude bi aldeetan eta denetarik gertatzen da. Artista batzuk murgildu egiten dira prozesu artistikoan, eta, beren obrak publikoa erakarri ez arren, jo eta su egiten dute aurrera. Beste hainbatek, berriz, beren esparrua defendatzen dute, gero beren obra publikoarengana eraman behar duenaren lekuan jarri gabe. Horiez gainera, izan badira beste muturrean dabiltzanak. Asko dira bizkor saltzeko beharraren uztarripean printzipio ideologikoak alde batera uzten dituztenak eta merkatuak edo administrazioak jartzen dituzten arauei otzanegi erantzuten diotenak. Programatzaileen aldean, berriz, ikusten ditugu artistaren lana protagonizatu nahi dutenak eta marketing operazio on batekin hornitzen dituztenak, baita arrisku handirik hartu gabe ikuskizun mordo bat programatzeko beharra dutenak ere. Beste batzuek, aldiz, sortzailearen irudia ordeztu nahi izaten dute: emaitzak erosten edo produzitzen dizkiete, eta aterabide eskaseko joko arauak ezartzen dituzte horretarako. Azkenik, sortzailea bera ordezten dute hainbat programatzailek: administratiboki zalantzazko tokia duten proiektu sortzaileetan sartzen dute muturra, besterik gabe.
Hala eta guztiz ere, mendearen hasieratik aurrera, sortzaileek edo korronte artistiko berrien egileek irizten zioten beren obrek kode ideologiko baten esanera egon behar zutela. Sortzaileek merkatuz kanpoko ekintza gisa ulertzen zuten lan artistikoa; are gehiago, mesprezatu egiten zuten publikoa, oro har. Azken batean, mezenen diru ekarriari esker egiten zuten artea horrelako artistek. Kafetegiak, jatetxeak, bilguneak... baliatzen zituzten beren obrak zabaltzeko. Truke kulturalaren eta merkantilaren hastapena zen hura. Sorkuntza ez zegoen hain hedatua, eta antzoki handiak konpainia handi gutxi batzuen plataformak ziren.
Urte batzuk geroago, Europan hasi ziren gorpuzten zabalkundeko bideak, sortzaileen inguruan: errentagarritasunaren mezua gailentzen zeneko aretoak. Beste garai batzuk ziren, baina badugu ikasi beharreko zerbait orduko sortzaile eta programatzaile-erakusle komuniotik: biek zuten, gestioa eta produktua konbinazioan oin harturik eta interes komunen barruan, obra betiereko bihurtzeko interesa.
Sortzaileaz eta merkatuaz teorizatzen dugunean -eta gai hau tendentzia berrien aktibistekin erlazionatuko dugu-, ikusten dugu horien produktua, kasu gehienetan behintzat, merkatuko botereekin kontraesanean dagoela, merkatua pribatua ala publikoa izan. Egun, jeneralean, banaketako eta erakusketako sare izugarria dauka merkatuak, halako erakoa non aski indartsua baita sortzaile kopuru mugagabe baten inguruan antolatutako azpiegitura errentagarri egiteko. Erakusketako sare horiek, ahal den neurrian, hastapeneko industriaren benetako euskarri izan behar dute. Gainera, hazi egin behar dute, hala sorkuntza egonkortzeko, nola anbizio handiagoko apustuei heltzeko eta epe luzeko helburu artistikoak planteatu ahal izateko. Nahikoa finkaturiko industria bat sortu eta oinarritu behar da, behin eta berriz eragotziko duena arrakasta bera izatea sortzaileen gainbehera kolektiboaren hasiera. Une jakin batean arrakasta lortu eta gero, antolamenduzko eta logistikazko beharrak sortzen zaizkio kolektiboari epe ertainean, eta, guk nahi baino gehiagotan, merkatua ez da gai izaten ez mantentzeko, ez erantzuteko. Horrelakoetan, egoera larri samarra egokitzen zaie sortzaile taldeei, eta, etorkizuneko egitasmo artistikoa ere kolokan jartzen zaie behin baino gehiagotan.
Gaur egun, salmenten rankingean goian dabiltzan sortzaileen kasuan, produktu artistikoak kudeatzen dizkieten profesional ugari ikusten dugu: managerrak, idazkariak, biren arduradunak, harreman publikoen arduradunak, publizistak, antzerkiaren arloko kritikoak, katalogoen editoreak... Horixe da joera: hartu edo utzi egin behar da, ez dago besterik. Nolanahi ere, espezie artistiko bakoitza gai da bizirik irauteko espazio propioa sortzeko.
Antzokiak askatasunezko espazioak dira. Programatzaileak "hautsa eta lastoa" bereizi behar ditu lehenik eta behin; jakin egin behar du zein produktu den jendaurrean agertzeko maila artistiko onekoa. Diagnosia aldekoa izan eta gero erabaki behar du, betiere programazioko irizpideak oinarri hartuta, produktua erosi ala ez. Izan ere, inoiz ezin da programatu nahi den guztia. Beti izaten dira espazio gorabeherak, denboraren mugak, diruarenak eta abar. Zer irizpide dira horiek, ordea?
Oinarrizko hiru printzipiori erantzun behar die beti antzerki-programazioak. Lehenbizi, ikuskizun on bat aukeratu behar da. Ondoren, ikuskizun horrentzako agertoki egokirik baden erabaki behar da. Azkenik, publiko hartzaileari helarazteko modukoa den ala ez deliberatu behar da, uztartu egin behar baitira ikuskizuna eta publikoa. Horiek dira oinarrizkoak, baina badira oso kontuan hartu beharreko beste hainbat faktore: diseinatu programazioari zerbait eransten dion ikuskizuna ote da? Bat ote dator kostua kontratazioetarako ezarritako irizpide ekonomikoekin? Ikuskizuna lagungarri izango ote da eskualdeko edo hiriko sorkuntza laguntzeko? Ikuskizunak diru irabaziak izateko bakarrik balioko du edo ikuskizun apartekoa da dituen balio artistikoengatik?... Profesional koherentea izan behar du programatzaileak. Programazioari dagokionez, berriz, esan dezakegu -eta hala esan beharko genuke, nolabait- orekaren arte neketsua dela funtsean.


Azkenak
Koopfabrika
Kooperatiba eraldatzaileen harrobia

Olatukoopek beste hainbat eragilerekin batera garatu duen proiektu nagusienetako bat KoopFabrika da, ekintzailetza soziala bultzatzeko helburuz 2017an sorturiko programa, eta gaur egun oraindik martxan dagoena.

Hasiera batean, lehenengo ideia izan zen ekonomia... [+]


2024-05-12 | Nerea Menor
Ghayath Almadhoun
"Alemania nagusitasun zuriaren piramidearen gailurrean dago, eta lehen holokaustoa ukatu zutenek orain Nakba ukatzen dute"

Ghayath Almadhoun-ekin hitz egin dugu Alemaniako zentsura sistemikoaz eta horren ondorioez. Siriako Damaskon 1979an jaiotako poeta palestinarra, Suediara joan zen bizitzera eta egun Berlinen bizi da. Bere poesiak, ia 30 hizkuntzatan itzulia, maitasuna, tokialdatzea eta nortasuna... [+]


2024-05-12 | Estitxu Eizagirre
Amillubiren festa maiatzaren 11n
Lurra taupaka hasiko da

Urola ibaiaren meandroan, Zestoako Iraeta auzoan daude Amilibia baserria eta bere lur emankorrak: 5 hektarea baso eta 4 hektarea laborantza lur. Laborantza ekologikoa sustatzen duen Biolur elkarteak baserria eta lurra kolektibizatu nahi ditu Amillubi proiektuaren bidez... [+]


Pastoral bat Iruñearendako

Herri-antzerki forma bat da pastorala. Sujet edo protagonista bat (hildakoa) hautatu eta bere bizia bertsotan ematen duena. Kantua ere presente dago emanaldian. Taula zuzendaria, taula gainean arituko diren arizaleak eta musikariak aritzen dira pastorala ematen den egunean... [+]


'Ekonomia eraldatzailea(k)' liburua
Ekonomiaren adjektibo guztiak

10. urteurrena kari, Olatukoopek bi liburuxka atondu ditu eta labean ditu jadanik, ekonomia eraldatzailearen eta kooperatibagintzaren ingurukoak biak ala biak. Alde batetik, herri-kooperatiben inguruko eskuorri edo gida bat kaleratuko dute, herri kooperatiba bat zer den... [+]


Eguneraketa berriak daude