KANTITATEA ETA KALITATEA

  • Plangintza bakoitzaren nondik norakoak ezagutu ostean, ikastetxe eta zonalde desberdinetara hurbildu gara teoriatik praktikara jauzi eginez. Egoera oso bestelakoa baita Bilbo Handian, Urola Kostan edo Lapurdin. Erabilera portzentajeak gora egitea da batzuen lehentasuna, kalitatea guztiena.
Euria gogotik ari du eta lasterka sartu gara Basauriko Arizko Ikastolan. Pasiloetan emakume bat topatu eta idazkaritza non den galdetu diogu. Ez duela ulertzen erantzun digu gazteleraz eta ez da harritzekoa; Basaurin %94 inguru erdalduna da. Haurra gelan utzi berri duen ama hau ere bai. 31 urte bete ditu ikastolak, 93an publifikatu zen eta 10 urte badira "Euskaraz Bizi" proiektua abian jarri zutela. Hizkuntz Normalkuntza Proiektuaren barruan ere badaude eta berriki "Euskaraz Mintza" aplikatzen hasi dira jangela orduetan.
Euskolaurrea eta Lehen Hezkuntzan 494 haur biltzen ditu Arizkok. Haurrek gelan euskara maila ona lortzen omen zuten baina atea gurutzatu bezain pronto, erdaraz jarduten zuten. Alde batetik tutoreek hainbat kanpaina jarri dute abian ikastetxe barruan, eskolaz kanpoko jardueretako monitore euskaldunak lortu dituzte, jangelako langile guztiak ere euskaldunak dira gaur, lehen ez bezala; gurasoekin motibazio kanpainak eraman dira aurrera, Jolas-Parkeak eta Olinpidiak ere antolatu dira... "Gure ekintza eremua zabaltzen joan da" dio Arizkon plangintza honetaz arduratzen den Ixabel Asuak.
Jolas orduetan erabilera datuak biltzen jardun dute eta gustura eskaini dizkigute emaitza positiboak. Lehen eta bigarren mailan %78ak egiten du euskaraz, hirugarrenean %71k eta laugarrenean %64ak. Handik gora portzentajeek nabarmen egiten dute behera, bosgarren eta seigarren mailan, hurrenez hurren, soilik %16 eta %50ak egiten baitu euskaraz. Asuaren esanetan "hor ikusten da gazteenen artean motibazioa lortzea askoz errazagoa dela. Nerabezarora hurbiltzen diren neurrian erdararako joera gero eta handiagoa da eta zailagoa da eurak motibatzea. Erakargarri egingo zaien zeozer asmatu behar da".
Kalitatearekin ere arduratzen dira eta badakite euren ikasleek gela barruko hizkuntza menperatzen badute ere, gabezia nagusiak hizkuntza erregistro informaletan dauzkatela. Horregatik "ahaleginak gero eta gehiago hizkuntz funtzional bat lor dezaten egiten ditugu". Goizeko hamaikak dira eta txikien jolas ordua amaitu da. Eguraldi kaxkarra dela eta asko barruan geratu da. Orain 10 eta 11 urtekoen txanda da. Batzuk gazteleraz ari dira, baina euskara ere entzuten da. Bihar Euskal Herriko beste erpinera joan behar dugu, Iparraldera, eta gaurkoz gureak egin ditugu Basaurin. Udaltzainari autopistara nola joan behar dugun galdetu diogu. Honek ere ez daki euskaraz.


Kanboko eskola eta Seaska.

Lapurdiko Kanbon gaude gaurkoan, bertako eskola publikoak Hegoaldeko eskola publikoekin batera baitihardu "Euskaraz Mintza" plangintzan. Kanboko eskola aitzindari da Ipar Euskal Herrian plangintza honetan. Egun, hamabost eskola ari dira proiektuan. Kanboko eskolako ikasleak sare elebidunean murgilduta daude. Bi multzotan ari dira 6 urtetik 10 urtera bitartean. Sei eta zazpi urteko 32 ikaslek eta zortzi, bederatzi eta hamar urteko beste 10 ikaslek lantzen dute "Euskara Mintza" proiektua.
Euskaraz, matematika, zientziak, arte plastikoa eta gorputz heziketa ikasten dute, eskola-ordutegiaren erdia. Ikasle hauek gutxitan darabilte euskara eskolatik landa. Kanbo herri arras erdalduna da gaur egun. Zenbait etxe eta familitan baino ez da erabiltzen. Pantxo Mitxelena eta Maritxu Xarriton irakasleek euskara indartu aldera bi ekitaldi burutzen dituzte astean. Eguraldiaren arabera kanpoan edota barnean lantzen dituzte euskaraz trebatzeko aktibitateak: "Gorputz heziketaren bidez hizkuntza lantzen dugu. Horretarako hemengo joko zaharrak
-berezko eta bertako jokoak- berreskuratu ditugu eta haietan erabiltzen ziren hizkuntza lantzen dugu ikasleekin batera. Sokaz eta gomaz jarduten dugu, eta dantza eta kantua landu ere bai. Testu eta espresio laburrak baita ere", adierazi digu Pantxo irakasleak.
Seaska federazioan biltzen diren ikastolek aldiz "Euskaraz bizi" proiektua, Euskal Herriko Konfederakundeak lantzen duen proiektu bera lantzen dute.
Iparraldeko ikastolak euskarari buruzko diagnostiko bat burutzen ari dira uneon. Emaitzak ezagutu ostean Hegoaldean garatzen ari den hizkuntza planarekin lotuko direlarik. Seaskako pedagogiarako Alazne Petuya aholkulariak koordinatzen ditu tokian tokiko ikastoletan garatzen den proiektua: "Euskara ikastolako eremu bakoitzean zertan den ezagutu nahi dugu. Geletan, jolasgaraian, jantokian, bulegoko partaide nahiz gurasoen artean. Ikasleek darabiltzaten euskara idatzia eta ahozkoa ezagutzea ere funtsezkoa zaigu eremu bakoitzean dauden beharren araberako plangintza bat abian jartzeko".
Anartean, ekintza eta ekimen ezberdinak lantzen dituzte Seaskako ikasleek. Ikastola bakoitza mundu bat da. Hiri, herri, kosta aldea edo mendi aldeko eremuen araberakoak. Alta, hiri eremu batetik bestera alderik ere egon badago jakina. Baiona eta Hendaiako gizarteak ez dira gauza bera ere. Baserria bizirik dagoen eremuetan, gutxiengo bat izanagatik, euskara babestuago dago, bistan da.

Urola Kosta. Bagenekien gure biratxo honen hirugarren eta azken geldialdian oso bestelako egoera topatuko genuela. Batek baino gehiagok pentsatuko du zonalde horretako euskaldunen kopuru handiak ikusita (%75 ingurukoa da batez bestekoa) egiteko handirik ez dagoela eskoletako hizkuntz erabileran. Urola bailaran dago Euskal Herriko herririk euskaldunena (Azpeitia, %88,3) eta kostako herri batzuetan (Zumaia edo Deban kasu) kopuruek zertxobait behera egiten badute ere, eskualdea hizkuntzaren birika dela esan genezake. Bada duela lau urte Jaurlaritzaren Hizkuntz Normalkuntza Proiektua abian jarri eta egun 20 ikastetxetan lantzen da gaia. Miren Etxeberria Urola-Kostako Hizkuntz Normalkuntza Teknikaria da. Berak azaldu digunez herri horietako eskoletan euskaraz egiten da. "Pentsa, guraso batzuek seme-alabek erdaraz gaizki egiten dutelako kezkatzen dira" (kezka hauek ikasleak gaztelerarekin zailtasunik ez duela ikustean berehala desagertzen diren arren). Adinean aurrera joan ahala ere gazteek ez omen dute euskara baztertzen. Hortaz "hizkuntz kalitatea hobetzea da gure helburu nagusia" Miren Etxeberriak esan digunez.
Horretarako ez dute haurrekin soilik lanean jardun; guraso eta irakasleekin ere aritzen dira. Ikasleen artean irratigintza edo aldizkariak bezalako elementuak antolatu dituzte. Irakasleei, aldiz, formazio saioak eskaini zaizkie. Gurasoei dagokienez, ikastetxeetako zuzendaritza taldeetatik helarazten zaizkien idatzi guztiak errebisatu eta egokitu dituzte, guraso askoren alfabetatzean lagungarri izan daitezen hizkuntza egokia erabiliz. Guztiekin motibazioa lantzeari ere garrantzi handia ematen zaio.
Euskal Herriko beste eskualde askorekiko euren egoera "pribilegiatua" dela badakite eta, horregatik, eredu bezala jokatu behar dutela ere bai. Kantitatea dagoen tokietan, kalitatean zer hobetua badagoelako.

ESKOLA MUTUEN ERRESUMA
Aje asko ditu eskolak, baina, aje horietan bakar bat aipatu behar banu, ahozko komunikazioari dagokiona aipatuko nuke beste ezein baino lehen.
Ez, noski, apeta hutsez, eskolaren egiteko nagusiari dagokion kontua baita, izan ere, ahoz komunikatzeko gaitasunarena. Bizitzaren eta jakintzaren alor guzti-guztietatik ari zaizkigu adituak honako mezu hau errepikatzen: (jendaurrean) tajuz hitz egiten ez dakienak jai du Informazioaren Gizarte honetan. Marketingean, hedabide berrietan, enpresetan, kazetaritzan eta gainerako esparru gehienetan, gero eta garrantzitsuagoa da ganoraz hitz egiten jakitea.
Hori jakinik, behin eta berriz entzunik, gaztetxoak mututasunean hezitzen ditugu guk, hasi lehen hezkuntzatik eta unibertsitateko azken urteak arte. Komunikazioaren itsasoan igerian egiten jakitea hil edo bizikoa dela aitortu, eta metajardunaren lehorrean irakatsi nahi diegu igeri egiten.
Mundu zabaleko gaitza da hori, ez da gurea bakarrik. Gurean, ordea, are larriagoa da, batez ere etxea eta kalea erdaldun diren parajeetan. Belaunaldi oso batek, bere hizkuntza nortasuna ukatuz, euskararen aukera egin du Euskal Herriko eskualde asko eta askotan. Euskarazko eskolak sortu ere sortu dira paraje horietan. Etxeak eta kaleak ez dezakeena eskaini beharrean, ordea, hizkuntza normalduen akatsak kopiatuz dihardute eskolotako hamarretik bederatzik, euskarari dagokionez: paradigmak ardatz harturik, hizkuntzaren egitekorik behinenaz ahazturik.
Komunikazioa baita hizkuntzaren egiteko behinena, bakarra dela ez esatearren. Nork bere poz-nekeak eta euforia-etsipenak hitzaren bidez gainditu eta besteengan eragiteko gaitasuna da komunikatzeko gaitasuna. Hori da hizkuntzaren egiteko nagusia, eta egiteko horren zerbitzura jarri behar lituzke eskolak gainerako kontuak oro. Izan ere, gainerako kontu horiek guztiak (paradigmak, metajarduna, arauak...) alferrikako ez ezik kaltegarri baitira.
Alferrikako, gramatika eta enparauok hiztunon gaitasun horri buruzko hausnarketa baino ez direlako. Gaitasun hori ez duenak, ordea, zeren gainetan eraiki behar du bere hausnarketa? Hutsaren gainean, jakina. Sinetsi egingo ditu, ikasiko ditu buruz, baina ez du inoiz jakingo zer eta zertarako balio duten sinetsi eta buruz ikasi dituen kontu horiek guztiek.
Eta, hala, zer eta zertarako diren ez dakien gauzok sinetsi eta ikastera beharturik, higuingarri egingo zaio hizkuntza bera, eta erdarara joko du, arnasa bila.
Konponbidea? Utzi metajarduna, utzi aurre-iritziak, utzi normaltasun-konplexuak, eta jar dezagun eskola hankaz gora: bihur dezagun eskola egoera komunikatiboak sortzeko leku.
Mila bide dagoke horretarako: bertsoa, irratia, antzerkia, literatura... edo bide guztiak batera. Eman diezaiogun hitza ikasleari; ikus dezala euskarak, gainerako hizkuntzak bezala, bere bizitza hobetu eta edertzeko tresna dela, ezein bideo-joko baino jolas libertigarriagoak egin daitezkeela hizkuntzarekin.
Hala egiten badugu, ikasleak berak eskatuko dizkigu tresna teorikoak, eta azalduko dira, adierazi nahi dena adierazteko ezinbesteko diren neurrian, gramatikak eta kalamatikak. Egunero-egunero komunikazioa landuz ikastaro bat eman, eta "zintzaizkiokete" agertu ez baldin bada, berriz, seinale txarra izango da, noski, baina adizki malapartatu horrentzat.
"Zintzaizkiokete" bezain alferrikako kontuetan tematuta gabiltza eskolan. Igerian irakatsi ordez, flotadoreei buruzko masterra eskaintzen diegu ikasleei. Bide seguruagorik ez dago porroterako, baina eroso gabiltza, antza, porrot-bidean.
Agindua aski ez bada, egin diezaiogun elkarri bultz, uretan sartu ezean ezinezkoa baita igerian ikastea.


Irakurrienak
Matomo erabiliz
Azoka
Azkenak
Athletic zuri ta gorria, zu zara nagusia, baina zertan?

Gizonezko futbol profesionalaren gaitasun (im)mobilizatzaileari buruzko hausnarketa soziologikoa (artikulu hau EHUren Campusa aldizkariak argitaratu du)


Gazara bihar abiatuko dela iragarri du Askatasunaren Ontzidiak, Israel, Alemania, Erresuma Batua eta AEBen “presioen” gainetik

“Azken egunetan” hainbat herrialderen ordezkariak Turkian izan direla salatu du nazioarteko ekimenak, Erdoganen gobernua presionatzeko ontzidia ez dadin itsasoratu. Askatasunaren Ontzidiak adierazi du ez duela “onartuko” debekurik, eta apirilaren 24an,... [+]


Uztailean hasi nahi du Erresuma Batuak migratzaileak Ruandara deportatzen

Rishi Sunak lehen ministroak jakinarazi du deportaziorako "baliabideak" prest dituela "legez kanpoko migratzaileak" kanporatzeko. Auzia etenda dago Auzitegi Gorenaren erabaki baten eraginez, baina parlamentuak Sunaken lege bat onartu berri du horren gainetik... [+]


Eguneraketa berriak daude