"IPARRALDEKO ARAZOA EZ DA BIOLENTZIA INMOBILISMOA BAIZIK"

  • biltzar nagusia. Biltzarraren aurretik borroka armatuari buruzko beste bilkura garrantzitsu bat burutu zuen. ABko 'Txetx' eledun berriarekin aritu gara aro berri honen atarian.

2021eko uztailaren 23an
Miarritzen burutu zen estatuburuen goi-bileraren karietara gertatu ziren biolentziazko agerpenek biolentziari buruzko eztabaida piztu zuten ABren baitan. ABko zazpi kidek gertaerak salatu ez izana leporatu zioten ABko zuzendaritzari.
Erabat legezkoak atzematen ditut ABko kide hauek goi-bilera salatzeko izan ziren istilu biolentoen aurka egin zituzten adierazpen publikoak. Beraz, ez dut zentzu horretan deus erraiterik. ABn jarrera pertsonal ezberdinak daude biolentzia jujatzeko unean, etikaren nahiz politikaren ikusmoldetik. Alta bada, militante hauek idatzi gutun publikoan akats bat izan zen, gutun honen bidez bertako politikaren andere-jauntxoek gertaerei buruz eman ziren informazioaren desitxuratze bat onetsi zutelako. Hots, gertatu ziren istiluak ABk eta EHk antolaturiko manifestazioarekin lotu zituzten eta gure manifestazioan ez zen inolako indarkeriarik izan. Alderantziz, manifestazioa era baketsu batez gara zedin neurri guztiak jarri genituen. Iparraldean biolen-tziaren gaiaren inguruan klima ezkor gisako bat sortzeko nahikeria dago. Giro honen bitartez politikaren jauntxoak eztabaida politikoa desbidera-tzen saiatzen ari dira fun-tsezko eztabaida baztertzeko.

Zein da funtsezko eztabaida hori?
Eztabaida hori andere-jauntxo hauek ezarri nahi duten inmobilismoari buruzkoa izan beharko litzateke. Iparraldean nagusiki garatzen ari den gehiengo baten eboluzi txikiena errefusatzen dute agintari hauek. Iparraldeko gehiengoaren borroka moldea baketsua dela agertu da azken bi urteotan. Alta, inmobilismoa ezarri nahi dute funtsezko eztabaida eta arazoa biolentzia dela agurdiatuz. Iparraldean, ordea, arazoa ez da biolentzia. Gu ez gara bizi indarkeriazko egoera iraunkorrean. Nahiz goi-bileraren karietara espresio biolentoak gertatu ziren, konparazione, ez ziren Daniel Dergiren -bere 70 eguneko gose greba kari- alde egin zen manifestazioan gertatu zirenak baino larriagoak. Kontua da, hemengo klase politiko kontserbadorea eta antieuskaldunaren aldetik arazoa biolentziaren baitan koka-tzeko nahikeria bat dagoela. Interesatzen zaien eztabaida inposatzen dute inmobilismo politikoa ezartzeko eta, aldi berean, populazioaren gehiengoak duen nahia saihesten dutelarik. Egun, okerrik handiena litzateke abertzaleak beren jukutrietan erortzea, gure lan politikoa baztertuz eta gure borroka behar den lekutik aldenduz. Aitzitik, Iparraldeko arazoa ez dela biolentzia inmobilismoa baizik erran behar dugu ozenki.

ABren baitan Iparraldea eta Hegoaldearen arteko harreman moldea eztabaidagai bizi-bizia da. Andde Saint Mariek eta Beñat Elizondok '(H) egozentrismoaz bi hitz, Iparraldetik' izenburuko artikulua esanguratsua izan da, ezta?
Gogoeta hori eraikuntza nazionalaren baitan kokatu behar da. Eztabaidarako ekarpen eraikigarriak diren proposamen kritikoak ongi etorriak dira. Beraz, bi militante hauek eginiko adierazpenak oso positiboak dira. Militante abertzaleen eztabaida funtsezkoa da eraikuntza nazionalaren zereginean, abertzaleontzako eraikuntza nazionala kontzeptu gakoa baita etorkizunean. Izan ere, ABko kideen ikuspuntutik eraikuntza nazionalaren bidetik baino ez dugu aitzina eginen herri gisara. Horrexegatik ABko biltzar nagusian aho batez bozkatu genuen eraikuntza nazionalari buruzko txostena.

Eraikuntza nazionalaren abiapuntuan jarrita, Iparraldetik zeintzuk dira Hegoaldearen eta Iparraldearen arteko ezberdintasunak zure ustez?
Iparraldeko esperientziatik Iparraldearen eta Hegoaldearen arteko desfase politikoa, kulturala, eta historikoa agertzen zaizkigu. Iparraldea, termino politikoetan, beste erritmo batean bizi da Hegoaldearekiko. Iparraldean dagoen antolakuntza maila ahula da Hegoaldekoarekikoan konparatuz. Beraz, desfase politiko hauek kontuan hartzea saihestezina da. Hortaz, begibistakoa da eraikuntza nazionala tokian tokiko beharren arabera gauzatu beharra daukagula; Hegoaldearen eta Iparraldearen beharrei egokitua. Leku bakoitza eta aldi bakoi-tzean dialektika bereziak garatu behar dira estrategia eta taktika burutzerakoan. Estrategia hauek ez dira bakarrak izan behar, eskualdeen araberakoak baizik.

Pirinio Atlantikoetako Alderdi Sozialistaren azken kongresuaren ondotik hauxe erran du Frantxua Maitia euskal sozialistak: 'ABk bortizkeria salatzen ez dueno ez dugu Urriaren 9ko Deian parte hartuko'.
Adierazpen hauek politikakeriaren eremuan kokatu behar dira, besterik ez. ABk ez baitu egundaino herri-biolentzia gaitzetsi. Aitzitik, nahiz Alderdi Sozialistarekin (PS) ezberdintasunak izan ditugun, zenbaitetan haiekin lan egin izan dugu bortizkeria kondenatu gabe. Berriz diot, errate baterako, ETAk Fernando Buesa hil zuen astean Daniel Dergiren aldeko manifestazioa egin genuen hemen Baiona Tipian. Daniel Dergirekiko ekimenak eta atxikimentuak izugarriak izan ziren. Egun hartan bilkura batean bildu ginen hainbat sozialistekin. Zertan aldatu da egoera harrezkeroztik? Sozialisten jarrera hau koiunturala dela pentsatu nahi dut, PSren barne eztabaidari lotua. Jean Espilondo eta Frantxua Maitiak ordezkatzen dituzten bi sektoreen arteko eztabaida gogorra baita. Zer nahi gisaz, erabat hipokritatzat jotzen dut jarrera hau. Sozialistak ez ziren GALek egin zituen hilketen aurka manifestatu sekula, ez dute sekula jarrera hartu eta atentatu haiek kondenatu, eta orain guri eskatzen digute biolentziarekiko jarrera hartzea. Zinez jarrera hipokrita da gero!

Frantxua Maitia Euskal Departamenduaren aldekoa izanik, zein izan daiteke bere jarrera aitzinantzean? Heldu diren herriko bozken karietara, kasu?
Frantxua Maitiak Lizarra-Garaziko Akordioa satanizatu zuen, akordioaren izaera eraldatu zuen publikoki. Lizarra-Garazik gizarte eredu nazionalista bat inposatu nahi zuela zabaldu zuen ezker-eskuin. Guk berarekin izan bilkuretan Lizarra-Garaziko Adierazpena erabat demokratikoa zela azaldu genion. Akordio horrek Euskal Herrian dagoen gatazka politikoari, bide militarretik ez den beste irtenbide bat bilatzen duena adierazi genion. Frantxua Maitia gogaitzen duena ez da biolentzia, abertzaleen proiektua baizik.
Heldu diren bozkei begira Maitiak berak debekatu du sozialisten zerrendetan abertzaleak sartzea. PSrekin egin daitezkeen akordioak egiteko agiri bat sinatzea eskatu du. Berean erraiten denez, frantses integrazio nazionala ezin izanen da arriskuan jarri. Beraz, euskal proiektu subiranoa, Hegoaldeko proiektuarekin bat egin dezakeen Iparraldeko edozein proiektua (Europaren baitan Euskal Herriaren batasuna aldarrika dezakeena, kasu), baztertu behar dugula dio, baldin abertzaleok haiekin akordio bat hitzartuko badugu.

Bere jarrera kontuan harturik zein izan behar da ABren jarrera zure ikusmoldetik?
Guk gizarte proiektu geurezko bat dugula jakin badaki Maitiak, hortaz, arazoak horrela planteatzea, hots, sozialistekin elkarrekin lan egitea debekatu nahi izatea bidegabekeria bat da. Nahiz epe luzera proiektu eta helburu oso ezberdinak ditugun, behin-behineko zereginetan -euskararen ofizializazioa edo Euskal Departamendua erdiesteko bidean- gure helburuekin bat ez datozen alderdiekin lan egin dezakegula uste dugu ABn. Guk ez dugu sektarismorik egin nahi, eta ez dugu eginen. Batzuek Errepublikaren baitan geratzea xede duten arren, guk ez dugu haiekin elkarrekin lan egiteko aukerak baztertuko. Euskal Herria eraikitzeko elkarguneak atzematen ditugun unetik prest gaude elkarrekin lan egiteko. Etorkizunak erranen du zein den proiektu egokiena; populazioaren gehiengoak erranen du hori. Guk ideien eremuan borrokatu nahi dugu gure gizarte proiektua eraikitzeko. Maitiaren jarrerak, eta orobat euskal sozialisten jarrerak, PSk perspektiba politikorik ez duela erakusten du. Abertzaleengandik aldentze hau lehen aipatu dugun inmobilismoan kokatu behar da. PSko joera honek suizidio politikorako bidean jartzen ditu Iparraldeko sozialistak. Alderdi honek ez badu bere perspektiba aldatzen jarrera erreakzionarioak hartzera behartzen ditu Iparraldeko oinarriko sozialista guztiak. Bozken aitzineko garaian gauza daitezkeen hitzarmen posibleak lehertaraztea frantses sozialisten aldetiko oker historiko bat izan daiteke.

Inmobilismoa aipatu duzu arestian. Testuinguru honetan, zer iritzi duzu IK-k Lur Berri kooperatibaren aurka egindako ekintzari buruz ELB sindikatuak egindako kritikaz.
RUNTA>ELBren eta IKren arteko ezberdintasunak Iparraldeko mundu aber-tzalean dagoen ezberdintasuna islatzen du, non bakoitzak bere ikusmoldea daukan borroka armatuaren ekimenaz eta egokitasunaz. Ez da gauza berria. ELB biolentziaren erabilpenaren aurka dago bere sorreraz geroztik, eta IK zenbait abagunetan borroka armatuaren erabilpena sustatzearen aldekoa da. Hori erranik, so egin dezagun gibelera. Ekintza armatu gabeko aro luze baten ondorengoa bizitzen ari gara berriz ere Iparraldean. Azken bizpairu urteotan garatu diren ekimen politikoek, mobilizazioek nahiz borroka molde baketsuek, goia jo dute. Beraz, ulergarria da biolentziaren berragertu izana. Izan ere, euskararen ofizializazioaren alde izan diren agerpenen ondotik eta Euskal Departamenduaren aldeko eskaera masiboen ondoren (hainbat hautetsien aldeko jarrera ezaguturik eta hiru ikerketa sozialetan agertu populazioaren gehiengoa ezaguturik), frantses agintari jakobinoen aldetik aldaketa niminoena ez izateak ulergarria egiten du IKren itzulera. Anartean, errebindikazio demokratiko hauei guztie muzin egin zaie. Honek populazioaren parte baten egonezina sortarazi du, eta itxura batez, belaunaldi gazte berriek duten inpresioa da entzunak izateko biolentziaren erabil-tzea besterik ez dela gelditzen. Iparraldeko gazterien baitakoa ukitu duen zerbait bada inpotentziazko sentimendu bat da, nire ustez. Hots, departamenduaren eskaera egin den bezala egin ondoren eta deus ez dela lortu ikusi izanak inpoten-tzia are handiago bat sortarazi du hainbat gazterengan, areago, Korsikan hainbat ekintza armatu egin ondotik korsikarrak Matignonen hartuak izan direla ikusita. Inpresioa dut borroka demokratikoa eta baketsuaren bidez ez zaigula Parisen entzuten, aitzitik, biolentziaren bidez errebindikazioak kontuan hartzen direla ematen du.
Eta hau ez da ABren akatsa. Alderantziz, hartzen badugu ABren sorrrera ondotiko aldia -95-97 urteak- konstatazio bat agertzen zaigu. Urte haietan biolentzia ez zen erradikalizatu, alderantziz, ABren lana izan zen, besteak beste, presoen hurbiltzea edota kontseilarien arteko elkarlana suspertzea. ABren sorrerak ez zuen ekarri biolentzia lehertze bat, lehertze politiko eta baketsu bat baizik. Bost urteren ondotik, aldiz, Frantziako Estatuaren jarrerak ma-txinadaren eta biolentzia aldeko sentimendua indartu dezake. Eta hau dramatikoa da. Gero bakoitzak bere iritzia izanen du biolentziaz: borroka armatua soluzioa ote da? Aukerakoa al da? Zein garaian? Horiek guztiek bai ekartzen dutela eztabaida ABn.
Demoak taldearen partaidea zara. Ekintza ez biolentoaren aukera nola ikusten duzu Euskal Herrian?
Demoak taldean ari garenok aburu eta ikusmolde ezberdinak ditugu. Demoak taldean badaude biolentziaren aurkakoak direnak eta dagoen defizita demokratikoaren aurkako borroka bat eraman nahi dutenak. Badaude, autodeterminazio eskubidea erdiesteko borroka armatua zilegi ikusten dutenak. Badugu denok amankomunean zerbait alabaina, etorkizuna biolentziarik gabe garatu nahi izatea. Bitarteko baketsu eta publikoak erabili eta garatu nahi ditugu. Alta, agintari jakobinoek bide horiek urratzea posible eta zilegi dela erakutsi behar dute, eta ez gazte hauei biolentzia kondena dezaten eskatu. Kondenatzearen dinamika ezdeusa baita. Batez ere, bide baketsu horiek oztopatu nahi dituzten politikoen eskakizuna bada, eta politiko hauek ez badituzte beste jokabide politikoak lantzen. Borroka armatuak praktikatzen duten militanteek ez dute maite hautatu duten bidea. Beraz, agintariek borondate bat erakutsi behar dute eta bide baketsuak gara daitezen utzi .

BURUBELARRI BORROKAN
Donibane Garazin sortu zen. 35 urte ditu. "Enbata" aldizkarian idazten du Txetx ezizenez. Txetx baitu militante izena. Piztu taldearen sortzailea, bi urtez jardun zuen Piztun permanente gisa. Demoak taldearen ekintzetan ikusi dugu ardura eta usu. ABko eledunetako bat da azken biltzar nagusiaren ondoren. Baiona Tipian bizi da. Bozken kanpainan kausitu dugu lanean burubelarri.


Azkenak
Hizkuntza politika "sendoak" eskatu dizkie euskalgintzak instituzioei

Baionan egin dute agerraldia euskalgintzako 25 bat eragilek maiatzaren 15 honetan. Erakunde publikoen interpelazioaz gain, datorren urteko maiatzaren 15etik 25era iraganen den Euskaraldiaren berri emateko unea ere izan da.


Israeli boikota egitera deia Euskal Herrian, Nakbaren urteurrenean

Duela 76 urte abiatutako Nakbak martxan jarraitzen duela salatu dute hiri eta herri ugaritan. 5.500 euskal herritar inguruk egin dute bat BDZk antolatutako mobilizazioekin. Larunbatean manifestazioa izango da Iruñean, 12:30ean.


Eguneraketa berriak daude