IKASGELATIK IRTEN ETA ERDARAZ

  • Eten horrek aurrera egin ez dezan eskoletan (ikastetxe pribatu zein publikoetan) euskara plagintza anitz abian da. Artikulu honetan Euskaraz Bizi, Euskaraz Mintza eta Jaurlaritzaren Hizkuntz Normalkuntza Proiektuaren berri eman dugu. Ibilalditxo bati esker, berriz, aurretik azaldutako programak praktikan nola gauzatzen diren ikusiko dugu. Basauriko Arizko Ikastolako, Kanboko eskolako eta Urola Kostako adibideak hautatu ditugu horretarako.
Azken 25 urteotan egindako ahalegin eta saiakeren ondotik hainbat aurrerapauso eman dela ezin da ukatu, eta horietan nabarmenenetariko bat irakaskuntzaren arloa dugu, lurralde desberdinetako hizkuntza politika desberdinek eragindako emaitza desberdinak ahaztu gabe.
Irakaskuntzan euskarazko ereduak ezartzeak, eta eredu-banaketa hark gaur egun beste birformulazio bat behar duela iritzita ere, eragin izugarria izan du euskararen normalizazioan. Ondorio garbiena hauxe izan da, euskararen ezagutzak haur eta gazteen adintartean, asko egin du gora. Baina irakaskuntzaren arloan ere badaude hutsuneak, gabeziak eta zer eginak.
Ama-hizkuntza euskara ez duten pertsona ugari dago irakaskuntzaren bidez euskararen jabe egin diren hauen artean. Pertsona hauentzako euskara bigarren hizkuntza da, etxean jaso ez duten hizkuntza. Eta ingurunea zenbat eta erdaldunagoa izan, orduan eta gune gutxiago dauzkate haur eta gazte hauek euskaraz aritzeko, euskara erabiltzeko. Euskarazko ereduetan ikasten ari diren haur askok eskola dute euskaraz bizi izateko gune bakarra. Eta honek guztiak zer dakar? Gaztelaniara eta frantsesera erraztasun handiz jotzen dutela eskolaren gune horretan ere. Beraz, ezagutzan aurrerapen handia eman dugu, baina erabileran ez hainbestekoa, edo espero genuen adinakoa.

Adituek diotenez, hiru aldagai dira, besteak beste, hizkuntzaren erabileran nagusiki eragiten dutenak. Batetik, ingurunearen eragina, hau da, zenbat eta ingurune euskaldunagoa, orduan eta gehiago erabiltzen da euskara; bigarrenik, euskaldunen dentsitatea, hau da, elkarrekin komunikatzen ari direnen artean zenbat euskaldun dagoen, eta hirugarrenik, hiztunak duen ezagutza maila (zenbat eta hobeto jakin orduan eta erabiltzeko aukera handiagoa, edo bestela esanda, ondo moldatzen ez denak hizkuntza batean erraz jotzen du ondoen moldatzen den hizkuntzara). Askotan entzun eta esan izan da "gaurko gazteok ez dute euskaraz egiten, badakite, eta erdaraz ari dira jo ta ke", ez erabiltzearen "errua" gazteon leialtasun ezari edo leporatuz.
Leialtasun ezak ere izango dira, noski, baina goragoko aldagai horiek guztiak eta gehiago ere oso kontuan hartzekoak dira. Izan ere, erraz ulertzekoa dirudi zenbat eta inguru erdaldunagoan egon ikastetxea orduan eta nekezago egingo dutela haur-gazte horiek euskaraz, inguru guztiak horretara bultzatzen duelako. Ulergarria da, halaber, zenbat eta haur gehiago egon jolasgaraian, jangelan edota ikasgelan bertan gaztelania edo frantsesera erraz jotzen dutenak, orduan eta nekezago arituko direla haur horiek euskaraz. Eta erraz ulertzekoa da, halaber, haur-gazte horiek hobeto hitz egiten badute erdaraz euskaraz baino, erosoago sentitzen badira erdaraz hitz egiten, aitzakia txikienarekin erdarara joko dutela.

Testuinguru honetan kokatu behar dira, beraz, euskaraz bizitzeko irakaskuntzaren arloan sortu diren hainbat iniziatiba, tradizio handikoak, batzuk, "Euskaraz Bizi" kasu, eta berriagoak beste batzuk, "Euskaraz Mintza" kasu. Eta, hain sistematizatuak eta ezagunak izan gabe ere, hainbat eta hainbat ikastetxetan moldatu dituzten egitasmo xume bezain garrantzitsuak.
Egitasmo hauen guztien helburua erabilera baldintzatzen duten aldagai horietan eragitea da, ahalik eta gune euskaldun gehien eskaintzeko haur-gazte horiei. Horretarako guraso eta familiarengan eragiten dute, hauek euskalduntzeko edota sentsibilizatzeko egitasmoak bultzatuz, eskolaz kanpoko aisialdi eskaintzetan ere eragiten dute, eskola barneko giza baliabide guztiak euskaldunak izateko ahaleginak egiten dituzte eta abar. Eta egitasmo hauen barnean gero eta garrantzi handiagoa hartzen ari den atala hizkuntzaren kalitatearena da. Izan ere, eta lehen aipatu dugun eran, hizkuntza maila ona izatea, hizkuntzarekin gozatzea, jolas egitea, jariotasuna izatea, hizkuntza horretan eroso sentitzea, alegia, oso lotua dago erabilerarekin.
Eskolaz gain, eskola beti eskola izango baita, gaztearen beste harreman-sare askotan eragin beharra ezinbestekoa bada ere, eskolan bertan ere ikusten da zer eginik eta hobeturik egitasmo hauen ildotik


Azkenak
2025-05-12 | Sustatu
Proiektu deialdia (Euskarabildua): teknologia burujabetza ardatz duten ekimenak

"Teknologia burujabea Euskal Herrian? Zure proiektua ezagutu nahi dugu!": horrela egin du deia Euskarabildua jardunaldiaren antolakuntzak hurrengo ediziorako proposamen eskea eginez. "Azaroan Euskarabildua jardunaldiaren 14. edizioa ospatuko da eta Euskal... [+]


2025-05-12 | ARGIA
Mobilizatzeko deia egin du Seaskak maiatzaren 23rako, agintariei “baliabideak eta errespetua” eskatzeko

Frantziako Hezkuntza Ministerioak oraindik ez dio Seaskari argitu hurrengo urtean zenbat ikasgela eta irakasle izango dituen. Hori dela eta Baionako kaleak betetzera deitu dituzte guraso eta euskaltzaleak. Igandean, Herri Urratsera milaka lagun hurbildu dira beste urte batez,... [+]


32 eta 38 urteko bi pertsona atxilotu ditu Ertzaintzak lan esplotazioa egitea egotzita

Ikerketa urtarrilean abiatu zuen Ertzaintzak, biktimetako batek Gizarte Segurantzan laguntza eskatu ostean. Nahiz eta egunero hamar ordu baino gehiagoz lan egin "ez zuen nahikoa baliabiderik, ezta jateko ere". Ondorioz, zuntz optikoa instalatzen zuen enpresa bateko burua... [+]


PKK-k desegin eta borroka armatua utziko duela iragarri du, lau hamarkadako bidearen ostean

Antolakunde armatu kurduak bere 12. kongresuan hartu du erabakia, Abdullah Öcalan buruzagi historikoak otsailean eginiko eskaerari jarraituta. 1984an abiatu zuen PKKk Turkiaren aurkako borroka armatua, eta Nazio Batuen Erakundearen arabera 45.000 hildako inguru eragin ditu... [+]


analisia |
Ez, antisionismoa ez da antisemitismoa

“Gazako sarraskiak gerra gertaerak dira, eta erruduna Hamas da. (...) Ez dut inondik inora lotsagorritu beharrik borrokak eramateko Israelen moldeaz. (...) Denak poztuko lirateke Israelek lana bukatuko balu”. Haïm Korsiaren hitzak dira, Frantziako Rabbi... [+]


“Postmodernitatearen ezaugarria da dena zalantzan jartzea”

Errealitatea ipini dute zalantzan Imanol Alvarezek eta Iñigo Martinezek podcastaren bosgarren atalean... eta, errealitatea da, saioaren laburpena den artikulu hau, solasaldiko gogoetak brotxa lodiz jasotzera baino ez dela heldu.


Sorzabalen epai “historikoaren” aurrean torturaren izaera “sistematikoa” azpimarratu eta ekinbide judizialak iragarri dituzte

Larunbatean prentsaurreko bateratua eman dute Egiari Zor Fundazioak, Euskal Herriko Giza Eskubideen Behatokiak eta Iratxe Sorzabalen abokatu Aiert Larrartek. Ostegunean ezagutu zen sententzia mugarria dela adierazi dute hirurek. Larrartek adierazi du Estrasburgoko epaitegira... [+]


Gorrotoa, arrazakeria eta xenofobia postontzietan banatuz

Gasteizko Arana auzoan Nazioarteko Babeserako Harrera Zentroa birgaitzeko lanak hasi ondoren, bizilagun okupatuak eta kezkatuak garen aldetik eta Euskal Herria benetako harrera- herria izan dadin, berriz ere publikoki posizionatu beharra ikusi dugu. Beste behin ere lengoaia... [+]


Euskal armagintza industria eztabaidagai (IV)
Moldaketa eraldatzailea

Aurreko artikulua amaitzeko, Euskal Herriko xahuketa eta gerrarako ekoizpenaren inguruan (EHXGE, edo industria militarra) hitz egiten denean Zedarriak eta Eusko Jaurlaritzak jorratu nahi ez duten helburu bat jarri genuen mahai gainean: Euskal Herrian egindako... [+]


Ikastetxeetan Elikadura Osasuntsu eta Jasangarria Sustatzeko Espainiako dekretua
Beste behin ere... ezer ez aldatzeko

Espainiako Gobernuak Eskola Jantokien inguruko Errege Dekretua atera berri du, Euskal Herri Hegoaldeko eskola jantokien kudeaketan eragingo duena. Spoiler: elikadura sistema osasuntsu eta jasangarri bat garatzeko inolako asmorik erakusten ez duen dokumentua da.


2025-05-12 | Irati Diez Virto
Kondairetako piztia Kantauri Itsasoan

Kaxalotea edo zeroia (Physeter macrocephalus) munduko horzdun zetazeo handiena da, eta baita munduko horzdun animalia handiena ere. Beheko barailan soilik ikusten zaizkio hortzak, baina bakoitzak kilo bateko pisua izan dezake. Izatez, ez dago oso argi zertarako erabiltzen dituen... [+]


2025-05-12 | Jakoba Errekondo
Baso bat da dolarea, baita sagardoa ere

Aurten bai urtea da. Sagar urtea izango da aurtengo hau (Malus domestica). Eta baialdia behar bezala agurtu eta baliatzeko, besteak beste, dolareak gertatu beharko ditugu. 


2025-05-12 | Garazi Zabaleta
Ortulaguntza
Ekoizle txikiei arnas emateko lanpostu publikoa Debagoienan

Duela urtebete pasa gauzatu zuten Ortulaguntza proiektua Debagoienan. Langile bat kontratatu dute bailarako nekazaritza proiektu txikietan txandaka lanean aritzeko, hartara ekoizleei lan karga arintzeko eta baldintzak duintzeko. “Sektorea zaurgarri zegoela eta errelebo... [+]


Eguneraketa berriak daude