Karlos Panera: « Euskal Antzerkia Gaurkotu Nahi Dugu»


2021eko uztailaren 23an
Karlos Panera, «Maskarada»-ren azken lanaren zuzendariarekin
Karlos Panera: « Euskal Antzerkia Gaurkotu Nahi Dugu»
Aurtengo urterarte «Maskarada», profesional gisa ari den euskal antzerki taldea, haurren eta kaleko antzerkigintzara zuzendurik zebilen. Otsailean eman zuten estreineko aldiz helduentzat pentsatutako obra bat, Dario Fo italiar antzerkigilearen «Pistolaren begi zuri beltzak».
ARGIA. - ``Maskarada" taldeari kosta egin zaio helduentzako lan bati heltzea. Nola izan da urrats hori?
KARLOS PANERA.– «Maskarada» euskarazko antzerkia egiteko projektu bezala jaio zenean haur-antzerkiko zirkuito bat ziurtatu behar genuela ikusi genuen. Urrats hori ematea zerbait kosta izan bazaigu taldearen errodatzea eta zirkuito hori sendotzeko izan da.
A.–Eta zergatik ekin diozue bide berri honi hain modan dagoen Dario Forekin?
K.P.– Guk printzipioz ez dugu egile-antzerkia egin nahi; egile bat aukeratu behar izan badugu, gurekin lan egiteko egilerik aurkitu ez dugulako izan da. Gure helburua inprobisaketaren bidez lan egin eta gurekin batera arituko litzatekeen egile batek elkarrizketa etabarretan laguntzea litzateke. Oraingoan ez dugu lortu azpiegitura arazoengatik.
Bestalde, Dario Fo Euskadin arrakasta izan duen eta izan dezakeen egilea iruditzen zaigu. Bere obra guztia aztertu ondoren, honen aukeraketa emakumezko antzezlari gutxi izateak baldintzatu du.
A.–Antzezlari ezarekin arazoak izanagatik ere taldea haunditu egin da, ezta?
K.P.–"Kirikilariak" desegin zenean "Maskarada"n gutxi batzu geratu ginen. Ia zerotik hasi behar izan genuen, Bilbon euskaldunik aurkitzea zaila bait da. Gehienak irakaskuntzara dedikatzen direla uste dugu guk... Gaur egun "Maskarada"ren oinarrizko taldea euskaldunberriz osatua dago. Obra bakoitza muntatzea Odisea bat bada ere, taldea orekatu da nolabait "Pistolaren begi zuri beltzak" obrarekin; bederatzi muntaia honetan parte hartu dugunak.
A.– Orain helduen antzerkiari lotu zatzaizkiotenez haurren antzerkia alde batera utziko duzue?
K.P.– Guk beti nahi izan dugu bietan aritu. Haurrentzako antzerkiarekin jarraitu, gaur egun dagoen euskal zirkuito ziur bakarra delako. eta Dario Foren obra hau muntatzea esperimento bat da, urtea aurrera doan heinean ikusiko bait dugu ikuslegoak nola erantzuten duen eta zer ematen duen zirkuito berri horrek. Orain arte engainatsua izan da gu antzerkia euskaraz eginez bizi ginela esatea, kale-antzerki dezente egin bait dugu, eta askotan testurik gabe. Aurtengoa da lehen urtea kale-antzerkia alde batera uzten duguna. Ikusiko dugu euskal-zirkuitoak zer ematen duen. bai haurren mailan, bai helduenean. Hain zuzen hurrengoa haurrentzako espektakulo bat izango da eta helduentzako hurrengoarekin ere pentsatzen hasiak gara.
A.–Eta nola doa orainarteko esperientzia?
K.P.– Otsailean estreinatu genuen, eta "Danbor Majikoa"rekin alderatuz gaizki ikusten dugu. Oraintxe bertan Gipuzkoako Diputazioak esperientzi piloto gisa zirkuito bat eratu du Gipuzkoako hamaika herritan, baina beste probintzien mailan ez dago ezer. Egiten den lana subentzionatu behar dela uste dugu, hortik zehar dabiltzan taldeei azpiegitura bat zerbitzatu.
A.– Administrazinarekiko harremanak zelan doaz?
K.P.–Pertsonalki, urte piloa daramat antzerkian, eta aurtengoa arazo ekonomiko larrienak ezagutu ditudan urtea, administrazio autonomiko eta guzti... Ekonomi galera haundiak izan ditu "Maskarada"k. Uholdeetan aktuazio dezente galdu genuen; gero furgoneta lapurtu ziguten, eta horrekin "Danbor Majikoa"ren montaia ere galdu genuen. Gainetik, obra hau montatu behar genuen. Izugarrizko zorra pilatu zaigu. Labayen alkatetzara aurkeztu zenean, agindua zigun subentzio bat aidean geratu zen, azken hau furgonetaren kontura kobratu ahal izan badugu ere.... Beti dago kristoren oztopo piloa subentzioak lortzeko, eta talde profesional batek gastu izugarriak ditu.
Gure ustez euskararen berreskuratzea ez da lortzen soilik irakaskuntzarekin, egin beharrekoa izanik ere kultura guztia bultzatu behar dela pentsatzen dugu, eta irakaskuntzan bertan arazoak baldin badaude pentsa!.
A.–Arazo horiek alde batera utziz zer moduz konpondu zara zuzendaritzarekin?
K.P.–Montaia mailan Dario Fok agintzen duenaren menpe ibili gara, beste erremediorik ez bait dago. Eta antzezle zuzendaritza mailan nire ustez lorpen garrantzitsu batzu daudela, beste jende batzu ez gaude maila horretan. Lana, orohar, eskerronekoa izan da guretzat. Arazoak eszenografi mailan izan ditugu gehienbat.
A.– Eta ikuslegoagandik ze erantzun jaso duzue?
K.P.– Ikusle mailan ondo, iritzi onak jaso ditugu orokorki. Jendea harritu samar geratzen da orainarte egindakoaz at gauzak egin daitezkeela ikusterakoan. Euskal antzerkiaren egoera bereziagatik, herri mailan, emanaldi gutxirekin, etabar... Hortik doa "Maskarada"ren helburua, gaurkotu euskal antzerkia, gazteentzat interesik izan dezakeen antzerkia eginez.
M.A.
37

GaiezKulturaAntzerkiauzendariak
GaiezKulturaAntzerkiaTaldeakMASKARADA
PertsonaiazPANERA1

Azkenak
Netanyahuk ez dauka “gerra osteko” planik Gazarako

Yoav Gallant Israelgo Defentsa ministroak publikoki leporatu dio Netanyahuri “gerra” amaitzerako planik ez izateak Israel behartuko duela Gazan kontrol militar eta zibila inposatzera. Palestinako Aginte Nazionalaren egitekoari buruzko eztabaidak talkak sortu ditu... [+]


2024-05-17 | ARGIA
LGTBIfobiaren aurka egingo dute ostiral arratsaldez manifestazio ugaritan

LGTBIfobiaren aurkako eguna da maiatzaren 17an eta arratsaldez mobilizazio ugari izango dira Euskal Herrian barrena. Albistearen bukaeran ematen dizuegu horietako batzuen berri.


Eguneraketa berriak daude