Peruko Andeetako aimarak. Artzaintza eta herria antolatzeko modu propioa
Aimarak Bolivia, Txile eta Peruko Andeetan zabalduta bizi dira. Inguru berean bizi dira Inkatatik eratorritako kitxuak, eta Europatik joandakoen ondorengo diren mestizoak. Aimarena da Andeetako hiru etnia horietan zaharrena, eta inkek inbaditu bazituzten ere, edo beranduago Espainiako kolonoek, beti gorde izan dute euren nortasuna. Andeetan hiru maila ekologiko daude: Titicaca laku ingurua (3.800-3.900 metro artean); erdigunea (3.900-4.200 metro artean) eta goialdea (4.200 metrotara).
Antonio Peñak, bere ikerketan laku inguruko eta erdiguneko hiru komunitate aztertu ditu: Erdiguneko Calahuyo komunitatea (70 familia inguruz osatua) eta Tipuirini-Toteria komunitatea (100 familia inguruz osatua) eta laku inguruko Titihue komunitatea (260 familia inguruz osatua). Hauetan nekazaritza eta abeltzaintza uztartzen dira.
Abeltzaintza diru iturri
Artalde eta behiak salduz lortzen dute aimarek hiriko produktu eta zerbitzuak ordaintzeko dirua: eskola ordaintzeko, gaixo daudenean medikuarengana joateko, edo janzteko arropak erosteko. Azienda ez dute jateko hazten, traturako baizik. Etxeko barazki, zerri, oilo eta arrantzatutakoarekin osatzen dituzte otorduak. Gainera, abeltzaintza beste jarduera batzuekin osatzen dute: nekazaritza, arrantza eta fabriketan denbora baterako egiten duten lanarekin.
Behi bat eta hamar ardi
Erdigunean, familia batek batez beste behi bat eta 6-10 ardi izaten ditu.
Laku inguruan, berriz, familia bakoitzak abelburu kopuru bikoitza du: 2-3 behi eta 15-20 ardi.
250 sol (65 euro) hilabetean familiak bizirauteko
Abereak kumetan erosi, etxean hazi eta salduta ateratzen dute irabazia aimarek. 1.500 soletan (400 euro) saltzen badute ganadu burua, erdia beste ganadu txiki bat erosten inbertitu behar dute. Beraz, 750 sol (200 euro) irabazi geratzen zaie, familia osoa erosi berri duten ganadu buru txikia hazi arte (3 hilabete inguru) bizi dadin. Familia oso bat, hilean 250 sol edo 65 eurorekin bizi da, beraz.
Pobreak al dira?
Ezin da mendebaldeko merkatuko ikuspegiarekin neurtu aimaren bizitza kalitatea. Oso kultura aberatsa da, eta bere oinarrizko balioak komunitate sentimendua eta hitzeko izatea dira. Ez da gizarte pobrea. Familia bakoitzaren ekonomia jarduera ezberdinek osatzen dute, eta horrek larrialdiei erantzuteko aukera bat baino gehiago ematen dizkie.
Esku luze asko, eskuzabal gutxi
Aimaren ganadu tratuan, bi oztopo nagusi daude: garaian garaiko gobernuetan inork ez du bertako abeltzaintzaren aldeko politikarik egin. Eta bestalde, aimaren abelburuak merke erosi eta hiriko merkatu handietan garesti saltzen duten bitartekari asko dago. Bitartekari hauek dute azoka handietako monopolioa, eta artzainak zuzenean merkatu handietan saltzen saiatu izan diren arren, aimarentzat ez da erraz monopolioari aurre egiten.
«Minka» auzolana aimaraeraz
Hiru lan harreman daude aimaren komunitateetan. «Ayni» familien arteko elkarlana da. Hitzez adosten dute zein lanetan lagunduko dion etxe bateko gizonak beste bati, eta hurrengoan laguntza itzuliko dio, lan berdintsurako. «Minka» Euskal Herriko garai bateko auzolanaren parekoa da, eta komunitate osoak hartzen du parte. Herriko eskola egiteko, edo denen ganaduentzat askak egiteko elkartzen dira, besteak beste. «Aparceria», berriz, hitzez denbora luzerako egiten den tratua da. Alde bakoitzak bere ondasunak jartzen ditu (batek ganadua, eta besteak ganadua hazteko ardura), eta aberea saldutakoan, irabaziak erdibanatzen dituzte.
Zergatik bete hitzezko legeak?
Hitzez egiten diren lan tratu hauek betetzeko ohorea dute akuilu. Hitzekoa izateak balio izugarria du aimararren komunitatean. Gainera, ohorea familia osoari dagokion ondasuna da, ez kide bakoitzari. Familiaren ohoreaz gain, espiritu kolektiboa bizi dute. Komunitate sentimenduak bultzatzen ditu besteren buruak eta lur eremuak errespetatzera. Komunitate osoarenak diren lurrak eta ondasunak ere badituzte, hemengo herri lurren parekoak.
Legeak ez betetzeagatik arazorik sortzean, lehenik liskartutako familiak saiatzen dira elkarrizketen bidez adostasun batera iristen. Baina euren artean konpontzen ez badira, komunitateko Botere Judizialak esku hartzen du. Botere Judizial Komunal honek komunitate osoak parte hartzen duen asanbladan hartzen ditu erabakiak.
Nola hobetu aimaren abeltzaintza?
Komertzializazioa hobetzea da bide bat: nekazari aimarek zuzenean salduko duten herrietako merkatuak indartuz, edo hirietarako garraioa kolektibizatuz eta koordinatuz. Produktu landuak egiten hastea da beste bide bat: haragia izoztua saltzea, eta larrua lantzea. Behi eta ardi arraza berriak integratu daitezke Andeetan, esne gehiago emango dutenak. Horrek gazta egiteko aukera zabalduko luke. Bertakoak diren llama eta alpaka abereak berreskuratuta, produkzio aukerak zabalduko dira. Helburu hauek denak komunitatean adostuta bakarrik aterako dira aurrera.