ONGIAREN ETA GAIZKIAREN ARTEKO MUGAN DANTZAN


2001eko abenduaren 16an
Zenbateraino gara sortzez ezberdinak gizakiak? Bizitako egoerek zein neurritan baldintzatzen dute gure jokaera? Galdera hauen haritik tiraka egoera arras ezberdinak bizi izan dituzten bi pertsonaia aurkezten dizkigu Traspasos talde arabarrak bere azken lanean. «Bata» aktore ospetsua da, noizbait bere arima famaren hatzaparretan amiltzen utzi zuen gizona. «Bestea», aldiz, filma guztietan ahotsa bikoiztu dion gizon anodinoa. Bien arteko tirabirek hainbat egoera komiko sortuko dute, pertsonaia bakoitzaren atzean dagoen drama ezkutatu gabe.

Bizitzari buruzko prisma ezberdinak dituzten bi pertsonaia hauen arteko istorioa Adolfo Fernández aktorearen burutazioa izan zen. Burt Lancaster-en edo Charlton Heston-en ahotsak gaztelerara bikoizten dituen Claudio Rodriguezekin lan egitea egokitu zitzaionean sortu zitzaion ideia bilbotarrari.
Aspalditik Madrilen bizi den Jaime Romo idazle bilbotarra arduratu da istorio guztia elkarrizketen bidez eraikitzeaz. Hasierako ideiatik abiatuta, idatzitako testua erdira murriztu behar izan dute eszenaratu ahal izateko. Zuzendariaren ustez testuaren autorearekin elkarlanean jarduteak onura asko ekarri dizkio azken fruituari: «Oso interesgarria iruditzen zait bizirik dauden autoreekin lan egitea. Hala, euren lanaren gainean eztabaidatu dezakezu, gauzak aldatu eta akordioetara irits zaitezke. Gainera horrela autoreak eta zuzendariak testuak egiten ikasten dute. Arlo honetan dagoen eskasia ikusita ezinbestekoa iruditzen zait sormen hori garatzea».
«El uno y el otro» istorio unibertsala da, edonori munduko edozein txokotan gerta dakiokeena, alegia. Horregatik «bata» eta «bestea» izena dute bi pertsonaiek, ez dute izen propiorik. Antzezlan gehienetan bezala honetan ere pertsonaia bakoitzak hasieran bere xedea du, bere ideia, eta gogor borrokatzen du harengatik. Antzezkizunak aurrera egin ahala, ordea, bi protagonisten arteko kinkek egoera berriak eragiten dituzte. Hasieran urruna zena gertuko bilakatuz doa eta poliki-poliki bi gizonen artean laguntasun hunkigarria sortuko da.

Egia abiaburu.

Traspasosen azken lana luxuzko hotel batean kokatuta dago. Alkohola eta kokaina dira bertan gaua pasako duen aktore ezagunarentzat adiskide bakarrak. Urteko aktore onena izateagatik omenduko dute gau horretan baina bere karreraren azken arnasa bizi duen aktoreak bertara ez azaltzea erabaki du, hurrengo egunean jende guztiaren ahotan egoteko modurik egokiena horixe delakoan.
Traspasosekoen aburuz oholtza gainean marrazten diren pertsonaiak, hein batean, errealitatearen isla dira. «Handikerien mundu hori nik nahiko gertutik ezagutzen dut», dio Adolfo Fernandezek, besteen artean Pedro Almodovarren «Hablé con ella» filman parte hartu berri duen aktoreak. «Badira nire inguruko aktore batzuk euren burua filosofo, arkitekto edo biologo handiekin parekatzen dutenak. Niretzat aktorea simulazioaren artea ezagutzen duen pertsona da, besterik ez».
Tanttakaren «El Florido Pensil»ekin 850 emanaldi inguru egin dituen Rafael Martin Morante madrildarra da «bestea»ren larrutan sartzen dena. Aktore izatea lortu ez eta bizitza guztia bikoizketa gela batean sartuta egon den gizon arrunta da. Bera da gau horretan «bata»ren omenaldia aurkeztuko duen pertsona. Ahotsik gabeko izarrari esker, izarrik gabeko ahotsak itzaletik argipera jauzi egiteko aukera izango du, komunikabide guztien mira bilakatuko baita instant batez. «‘Bestea’k ‘bata’ren bizitza amestu izan du bere bizi guztian zehar. ‘Bata’k laztandu dituen emakumeak musukatu ditu, filmetan bizitako abenturetako protagonista izan da... nolabaiteko eskizofrenia zoragarri horretan murgilduta bizi izan da».
«El uno y el otro» sentimenduetan barna eginiko bidaia bat da. Jose Ibarrolak diseinatutako eszenategi hotzean bi izaeren arteko sugarrek ematen diote beroa eszenari. Emozioen karrusel honetan, beraz, Traspasosek egiazkotasunean jarri behar izan ditu indar guztiak. Sinesgarritasunaren ertz finean mugitzen dira, beraz, bi aktoreak ikuskizun guztian zehar. Eta Alfonso Fernandezen aburuz egiaren bidez soilik defenda daiteke muntaia hau: «Pertsonaia bere egia guztiarekin irteten ez bada kontatzen ari garena zerbait ridikulua bilaka daiteke. Aktoreontzat horrela lan egitea nekagarria bezain kilikagarria da».
«El uno y el otro» denbora errealean jazotzen den istorio bat da, ez du etenik. Errealismo handiagoa lortu nahian aktoreek ez dute oinarrizko makilajerik ere erabiltzen: «Aktoreak batzutan ez dira orraztu ere egiten. Hau guztia oso interesgarria zait, azken finean oholtza gainean dauden horiek bi gizaki baitira. Antzerkia artifiziorik gabe egin behar dela uste dut», dio Mikel Gomezek.

Identifikazioaren bidetik.

Hasieran zuri edo beltz zirudien guztia gris aukera zabalean bilakatzen da ikuskizunak aurrera egin ahala. Ikuslea hasieratik pertsonaia batekin identifikatzen bada ere gertaeren poderioz bigarren pertsonaiaren hainbat ezaugarri ere gertuko zaiola konturatzen da. Mikel Gomezek zera dio: «Niretzat antzerkia elementu sozial bat da. Antzerkiak, eta batez ere identifikatzera bultzatzen zaituen ikuskizun mota honek, ikuslea emankizunaren parte aktibo bilakatzen du. Gure helburua da, beraz, ikuslea ohartzea hasieran antagonikotzat zuen pertsonaia hori ez duela hain urrunekoa eta finean, pittin bat ezagututa, uste baino gauza gehiago izan ditzaketela komunean».
Adolfo Fernandez aktoreak ere garbi du antzerkiak ikuslearengan nolabaiteko eragina izan behar duela: «Ramon Irigoien poeta nafarrak esan zuen moduan, poema bat ez bada kaskezurrean emandako harrikada bat, poema hutsala da. Nire ustez oso garrantzitsua da kaskezurretan harrikadak etengabe ematea, publikoaren erraiak eta arima mugiaraztea». Mezu garbiarekin datorkigu, beraz, talde arabarra: bizitza, askatasuna, errespetua eta elkarrizketa defendatu beharreko lau printzipio nagusiak direla.
Aurreko lanetan egin duen moduan Traspasosek elkarlanaren aldeko apustua egin du azken lan honetan ere. Kasu honetan Madrilgo zine ekoizle den K Audiovisualekin banatu dute «El uno y el otro»ren produkzio lana. Garrantzitsua omen da sektore ezberdinek antzerkia babestea eta honetan sinestea. Traspasosekoek mestizaiaren aldeko aldarria egin nahi dute. Egungo egoeran sektore ezberdinen inplikazioak antzerkia zabaltzeko eta laguntzeko balio baitu, euren aburuz.
Aurrerantzean eskainiko dituzten emanaldiak zehazteke badaude ere «Pepe el Romano»rekin izandako arrakasta errepikatzea espero dute taldekideek. Espainian zehar bira egitea ere aurreikusita dago

KOREOGRAFIETATIK TESTUETARA
Koreografietatik testuetara


Dantza konpainia gisa hasi zuen duela hamabi urte bere ibilbidea Traspasos taldeak. Jada antzerkiaren munduan hamar urte lanean zeramatzan Mikel Gomez de Segura izan zen taldearen sortzaile. Aktore izateaz gain dantzaria ere bazenez, Euskal Herrian dantza profesionalaren bidea jorratzea erabaki zuen Charo Fernandez Insaustirekin batera Traspasos sortuz. 1989an «Iendo» lana aurkeztu zutenetik taldeak guztira zazpi dantza ikuskizun atondu ditu: «Caballos al Viento», «Siellas», «Sisifo» eta «Pasarela» horien artean. Hiru urtez Espainian emanaldi gehien eskaini zituen taldea izatera iritsi zen Traspasos. Adierazpide honek profesionalki aurrera egiteko zituen zailtasunek ez zuten lasaiturik ematen, eta hala, dramatizazioaren mundura itzultzea erabaki zuten taldekideek. 2000ko azaroan «Pepe el Romano (La sombra blanca de Bernarda Alba)» estreinatu zuten eta baita arrakasta izan ere, oraindik ere oholtzatik jaitsi ez den ikuskizunak hirurogei emanaldi baino gehiago egin baititu. "El uno y el otro" Traspasosek antzerkiaren munduan egin duen bigarren apustua da


Azkenak
2025-06-07 | ARGIA
Euskara hutsezko plaza bete dute Ziburuko Azokan

1.000 euskaltzale eta kulturazale baino gehiago giro goxoan ibili dira Ziburuko liburu eta disko azokan, eta larunbat goiz eta arratsaldez gozatu dute hitzaldi, kontzertu eta liburu aurkezpenez. 33 argitaletxe eta 10 diskoetxeren lanak ezagutzeko eta erosteko aukera probestu... [+]


EAEko euskaltegietan A2 mailan matrikulatzea oraingoaren laurdena kostako da

Datorren ikasturtetik aurrera, euskaltegietan A2 mailan matrikulatzen direnek orain arte bezala 310 euro ordaindu beharrean, 70 euro ordainduko dituzte. Maila gaindituz gero, ordaindutakoa itzuliko zaie ikasleei. 


Guardia Zibilak “hemendik fan egiteko” eskatuko dute ekainaren 14an Oñatin

Kuartela herrixantzat lelopean indar okupatzaileek Euskal Herritik irten behar dutela aldarrikatzen du Fan Hemendik taldeak.
 


Gure haurrak ere badira ekimenak mobilizazioa egingo du ekainaren 12an, Gasteizen

Rafah-ra doan nazioarteko martxarekin bat eginez, Gasteizen mobilizatzera deitu du plataformak, baita ikasgeletan ere. Palestinar haurrekiko elkartasun argazkiak ateratzeko eskatu du.


Bake Bideak eta Bakegileak bide amaierara iritsi dira

Aieteko Nazioarteko Bake Konferentzia 2011n egin zen Donostian eta ondoren sortu zen Bake Bideak, Ipar Euskal Herritik bake prozesua sustatzeko. Bakegileen zeregina ETA armagabetzeko ekinbide zibila antolatzea izan zen. Orain, desegingo direla iragarri dute bi ekimenek.


2025-06-06 | Gedar
EAEko kartzelariak greba egitera deitu ditu ELAk

Espetxeetako funtzionarioek lanuzte partzial bat egingo dute ekainaren 9tik 15era bitartean.


Idoia Asurmendi
Bihotzetik berriz pasatzea

IDOIA ASURMENDI
Non: Bilboko Kafe Antzokian.
Noiz: maiatzaren 29an.

----------------------------------------------------
 
Termometroak 30 gradutik gora markatzen ditu, uda giroa nagusi da eta Bilboko kaleak herritar aztoratuz beteta daude. Horrelako egun... [+]

Torturaren 21 biktima berri aitortu ditu Nafarroako Gobernuak

21 pertsona “giza eskubideen urraketen biktima” gisa aitortu dituzte ofizialki. Espainiako Estatuko funtzionarioek eta eskuin muturreko taldeek torturatutako pertsonak dira eta biolentzia horren lagin txikia baino ez direla dio Egiaren Garaia Da ekimenak.


111 Akademiak banatuko duen azken saria jaso du Miren Amurizak

Ostegunean banatu dute saria, Amasa-Villabonako Hika txakolindegian. Bertan jakinarazi dute 2024koa izan dela 111 Akademiak banatuko duen azken saria.


Non daude kaparrak?

Lorazainok bi hilabete baino gehiago daramatzagu greban, eta, horietan, udaltzaingoek indarrez zapaldu gaituzte piketeetan. Hirian zehar jarraitzen gaituzten sekretek jazartzen gaituzte, eta mobilizazio bakoitzean zelatatzen gaituzte. Enpresak ez gaitu aintzat hartzen, eskaintza... [+]


“Zaurgarritasun Indizea”, Jaurlaritzak nahi duena egiteko koartada

Nork sinesten du urtebetean Ordiziako errealitatea goitik behera aldatu dela eta desorekak desagertu direla?

Udaberriko oporren ataritan egunkarietan Begoña Pedrosak eman zigun titularra: Ordiziak ez du desorekei aurre egiteko plan berezirik behar... [+]


GALen biktimei barkamena eskatu die Alonsok, Gogora Institutuko zuzendariak

Datorren irailaren 25ean 40 urte beteko dira GALek Baionako Monbar hotelean egindako atentatutik, non lau euskal errefuxiatu hil zituen. Horren karietara, Gogora Memoria, Elkarbizitza eta Giza Eskubideen Institutuak oroimen ekitaldi bat egingo du udazkenean.


Eguneraketa berriak daude