Pello Sarasola: "Erdi mailako arduradunengan dago ETBren etorkizunarenindarra".


1995eko maiatzaren 14an
ETBko programazio arduradunari elkarrizketa
Pello Sarasola: "Erdi mailako arduradunengan dago ETBren etorkizunarenindarra".
Pello Sarasola, ETBko programazio arduradun berria
EITBko Ikerketa Sailean hasi zuen etxe horretan ibilbidea, 1989an. Komunikazio arlo orokorra gidatzera igaro zen gerora eta programazioaren ardura du orain bere gain. «Oso pozik nago». ETBren ereduak ongi funtzionatu duenez, irizpide lerro berari helduko diola ere iragarri du Pello Sarasolak.
ETBn audientzia azterketak egin zenituen garai batean. Zenbateraino da audientzia programazio hautaketan irizpide?
Audientzia sekula ez da helburu, ez medio publikoetan behintzat. Audientzia lan-tresna da, komunikabideak dituen helburuak lortzeko baliagarria dena. Gure helburuak, titularretan esanda, euskara eta giza-integrazioa dira eta helburu horiek finkatzerakoan muga batzuk marrazten dira produktuari begira. Muga horiek ezin dira ikus-entzule kopuruaren arabera aldatu. Era guztietara, elementu garrantzitsua da gidaketa lanetan. Orain lau urte Iñaki Zarraoak finkatu zuen Zuzendari Kontseiluan berehala eskatu zuen audientzia irizpideak kontuan hartzea.
ETBren bi kateetako audientziaren gorakadaz hitz egiten da. Zerk eragin du hori?
ETB, hasieratik, lasterketa luzea egiten ari da. Presa historikorik ez daukagu. Audientziaren bilakaera, beraz, graduala izan da. Joan den irailean, baina, estreinatutako parrillarekin jauzi galanta egin genuen. Beste kateei kendutako audientzia izan da. Lehen TVErekin soilik lehiatzen zenean %14 inguruan mugitzen zen; orain, ostera, pribatu eta guzti %20-21ean du bere eremua.
Batez ere bi ardatz aipatu behar dira: ETB-1ean «Goenkale», eta telesail berak ekarritako efektu biderkatzailea, euskaldunok euskarazko telebistaz egiten dugun kontsumoan, eta ETB-2an batez ere informatiboen kolpea. Aurtengo lehenengo lau hilabeteetako datuak hartuz, «Teleberri» da EAEn gehien ikusten den informatiboa. Eta horrek ere efektu biderkatzailea du katea ikusteko ohituretan.
Iñaki Zarraoak EITBn jarraitzen du baina Amatiño joan da. Normala al da zuzendaririk gabe funtzionatzea?
Ez dakit normala den. Hala ere, bi gauza komentatuko dizkizut: batetik, nire ustez lauzpabost urte telebista munduan aritu ostean eta bere lanak eman dion ikuspegi orokorragatik, Zarraoa da telebista munduan gehiago dakien pertsona EITBn. Bestalde, ETBn eta edozein telebistan, azken batean taldearen indarra da ardatza. ETBren gorakadaren gakoa ez da goi mailan bilatu behar, erdi mailan baizik. Nire ustez ETB erdi mailako arduradunen telebista da eta horretan dago ETBren etorkizunaren indarra. Gainera, erdi maila horretan badago jendea esperientzia oso zabalarekin, zazpi-zortzi urteko esperientziarekin, bere lanerako adin hoberenean, eta hor dago ETBren indarra, ez gorago eta ez beherago.
Nolako lana egin du Amatiñok ETBn?
Amatiño etxe honetako elementu historikoa da. ETBn egin duen azken kolaborazioan bere dinamismo hori nabaritu da.
Programazio ardura zure gain duzula, zein aldaketa egingo dituzu?
Irizpideetan orain arteko lerroa mantendu behar da, argi baitago ETB azkenengo urteotan ondo joan eta eredua eta etxea profesionalki ondo dabiltzala.
Programazio ahaleginak ditudan helburuetara bideratuko ditut. Bi zereginetara batipat: batetik, herritarrek ETBn gastatzen duten dirua ondo gastatua dagoela pentsatzera. Bigarrenez, egia da Euskal Herrian gelditzen direla oraindik hainbat giza-sektore ETBtik urrun. Hain zuzen, sektore horiek dira telebista gehien ikusten dutenak. Hots, jende adindua eta etxekoandreak, eta hauengana zuzenduko dut ahalegina.
Zeren alde egindo du apustu ETBk ikusleak bereganatzeko?
ETB-1ek jeneralista izanez jarraituko du eta garrantzia «Goenkale»ren ildoari emango dio batetik eta denborapasa saioetan elementu berriak azalduz, bestetik. Atal honetan berrikuntzak izango dira. Noski, zinema, kirolak eta haurren programazioa ere zainduko ditu.
ETB-2an «Teleberri»ren indarraz baliatu behar da eta informazio debate gisa partehartze arloan saio berriak azalduko dira. Horretaz gain, zinema eta baita ETB-2ri pertsonalitatea ematen dioten egungo telesailak.
Sumatu den beste fenomeno bat saioen erreposizioa da. Zer dela eta?
Askotan pentsatzen dugu, garena baino gehiago garenaren ustearekin, behin produktua eskaini eta jada erre egin dela. Audientzia azterketek, baina, erakusten dute saioek audientzia altua lortu arren, are altuagoa gelditzen dela ukitu gabe. Eta ez zure audientzia potentziala ez delako. Beraz, bigarren paseak lehenengoan itzalean mantendu dena erakartzen du.
Bestalde, jendeak gustura ikusi ohi ditu berriz produktuak. Esaterako, bideo banatzaileak badakite bideopelikula bat telebistan eman den momentuan kaleratu behar dela, ez telebistan eman behar dena baino lehenago.
Aurrerantzean ere errepikapenekin jarraituko duzue, beraz...
Emaitza onak lor badaitezke, bai. Gai honetan batetik gure baliabideen mugak daude. Baina errepikapenen kontua ez da arrazoi horregatik soilik. Ezin da ahaztu ondo funtzionatzen dutela; hori da bigarren arrazoia.
Zertan da ETB eta Bertsolari Elkartearen arteko arazoa?
Bi aktoreren arteko arazoa negoziazio prozesuan dagoenean, hobe hor ez sartzea. Nire ustez, momentu honetan ondo enfokatua dago. Dakidanez konponbidean da kontua eta beraz hobe da jendeari lanean utzi eta irtenbidea edota akordioa berehala gauzatzen ikustea.
Zein oinarriren gainean behar du izan akordioak?
Bertsolaritza ETBrentzat interesgarria da eta bertsolarientzat ere ETB interesgarria da difusio tresna den heinean. Interes puntu komun argia badago eta horixe da akordioaren ardatza.
«Goenkale»z gain irailetik aurrera gazteentzat beste telesailik eskaini behar al du ETBk?
Asmo tinkoa dugu horretarako, oraindik proiektu itxi batean gauzatzeke dagoen arren. Ez dakit irailetik, urtarriletik edo noiztik aurrera azalduko den pantailan, baina nahia hor dago. «Goenkale»ren klabeak islatzen dituen komedia berri bat, telesail bat. Erreferente horien artean dago, besteak beste, «Goenkale»k euskara mailan lortutako freskotasuna.
Pausoka produktora pribilegiatua al da ETBn?
Une honetan Pausokak bere gain dituen saioak «Goenkale» eta «Iparra» dira. «Goenkale» bere garaian beste produktoren esku utzi zen baina azkenean Pausokak heldu zion erronkari. Kontu egin ETBk urtean zehar lau mila milioi pezeta gastatzen dituela produktoretan eta «Goenkale» eta «Iparra» saioen aurrekontuak ikusita, erraz atera litezke kalkuluak. Ez dut uste Pausokak leku pribilegiatua duenik. Zorionez, hori bai, Pausokarekin egiten den lana ondo ateratzen da.
ETBko administrazio kontseiluaren baitan alderdi politikoek zein eragin dute?
Eguneroko lanean, profesionalen irizpidea sumatzen da asko. Eguneroko gestioan administrazio kontseiluak ez du parte hartzen, baizik eta bere segimendu eta erabakien prozesua dauka. Noski, ETBren eredu zein helburuak finkatzeko orduan alderdiek garrantzia dute, baina etekina atera eta helburu horiek ondo betetzea lan profesionala da.
ETB-1/EAJ eta ETB-2/PSE eskemak horrela funtzionatzen al du?
ETB-1/Euskal Herria eta ETB-2/Euskal Herria eskemak funtzionatzen du. Herri hau anitza da. Argi dago ETB-1 eta ETB-2, bi helburu, askotan osagarri egitea zaila dena, baina benetan biak garrantzitsuak dira. Alegia, euskara eta giza-integrazioa, eta batak indar handiagoa du helburu batean eta besteak bestean. ETB-1 igotzeak ez dio kalte egiten ETB-2ri. Baina alderantziz, euskaldunek ETB-2 ikusten ez badute, kate hori ikusten pasatu beharreko orduak beste kate erdaldunetan geldituko lirateke.
ARTOLA, Maite
54-55,56

GaiezKomunikabidTelebistaETBBesteak
PertsonaiazSARASOLA3
EgileezARTOLA6Komunikabid

Azkenak
Koopfabrika
Kooperatiba eraldatzaileen harrobia

Olatukoopek beste hainbat eragilerekin batera garatu duen proiektu nagusienetako bat KoopFabrika da, ekintzailetza soziala bultzatzeko helburuz 2017an sorturiko programa, eta gaur egun oraindik martxan dagoena.

Hasiera batean, lehenengo ideia izan zen ekonomia... [+]


2024-05-12 | Nerea Menor
Ghayath Almadhoun
"Alemania nagusitasun zuriaren piramidearen gailurrean dago, eta lehen holokaustoa ukatu zutenek orain Nakba ukatzen dute"

Ghayath Almadhoun-ekin hitz egin dugu Alemaniako zentsura sistemikoaz eta horren ondorioez. Siriako Damaskon 1979an jaiotako poeta palestinarra, Suediara joan zen bizitzera eta egun Berlinen bizi da. Bere poesiak, ia 30 hizkuntzatan itzulia, maitasuna, tokialdatzea eta nortasuna... [+]


2024-05-12 | Estitxu Eizagirre
Amillubiren festa maiatzaren 11n
Lurra taupaka hasiko da

Urola ibaiaren meandroan, Zestoako Iraeta auzoan daude Amilibia baserria eta bere lur emankorrak: 5 hektarea baso eta 4 hektarea laborantza lur. Laborantza ekologikoa sustatzen duen Biolur elkarteak baserria eta lurra kolektibizatu nahi ditu Amillubi proiektuaren bidez... [+]


Pastoral bat Iruñearendako

Herri-antzerki forma bat da pastorala. Sujet edo protagonista bat (hildakoa) hautatu eta bere bizia bertsotan ematen duena. Kantua ere presente dago emanaldian. Taula zuzendaria, taula gainean arituko diren arizaleak eta musikariak aritzen dira pastorala ematen den egunean... [+]


'Ekonomia eraldatzailea(k)' liburua
Ekonomiaren adjektibo guztiak

10. urteurrena kari, Olatukoopek bi liburuxka atondu ditu eta labean ditu jadanik, ekonomia eraldatzailearen eta kooperatibagintzaren ingurukoak biak ala biak. Alde batetik, herri-kooperatiben inguruko eskuorri edo gida bat kaleratuko dute, herri kooperatiba bat zer den... [+]


Eguneraketa berriak daude