Interpretazioak: zergatik margotzen zuten? | ![]() |
|
Denbora askoan uste izan zen horma-artea, gizaki Paleolitoak bere eguneroko
ingurunearen dekoraziorako egiten zuela. Ez zen uste garai hartako gizakiak
bizitza erlijioso edo zeremoniala zuenik. Baina, esan dugunez, haitzuloetan
ez da margorik topatu pertsonak bizi ziren inguruneetan (kobetako sarrera
aldean bizi ziren, egunaren argia iristen zen lekuan), baizik eta leizeetako
alderdi ezkutu eta iristeko zailetan. Lehenengo teoria honen arabera,
paleolito garaian aisialdirako denbora asko zeukan gizakiak, naturak errekurtso
ugari ematen zituelako, eta oinarrizko beharrak errez betetzen zirelako.
Horrela, artea aisialditik sortu zen, figura eta objektuak sortzearen
plazer hutsetik. Aro Paleolitoaren ezagutza sakonago batek teoria berriak ekarri zituen.
Ikertzaileak kobetako irudiek esanahi sakonagoa zutela pentsatzen hasi
ziren. Teoria berriek paleolito garaiko gizartea era desberdinean ikusten
dute: garai hartan ez zegoen bizimodu errazik, horrenbeste denbora pasan
aritzeko, elikagaien bilaketa konstantea baizik. Bizimodua ez zen hain
lasaia. Horrela, animalien irudi batzuetan zauri edo geziak bezala interpretatu
diren markak ageri dira. Ehiza gehiago lortu ahal izateko zeremonia magiko
baten parte zen hori paretetan margotzea. Beste batzuetan animalien sabelak
handituak ageri dira, umedun dauden animaliak adierazi nahian bezala.
Horma-artearen ikertzaile garrantzitsuena Henri Breuil izan zen 1930
eta 1950 artean. Breuil-en ustez, horma-arte Paleolitoa ehizarako magiaren
espresioa zen: animalia horman irudikatuz eta ondoren sinbolikoki zaurituz,
bere gainean gezi edo lantza bat jarriz, ahalmen sobrenaturalak martxan
jarri eta ehizean arrakasta ziurtatzen zen. Arte Paleolitoaren interpretazio berriago bat totemismoan oinarritu da,
hau da, gizatalde batek animalia jakin bat (totem bat) bere arbaso mitiko
gisa errekonozitzearen ideia. Tribu eta klanetan oinarritutako gizarte
antolakuntza batean, tribu edo klan bakoitza bere totemak bereizten zuen,
eta kobetako hormetan gizatalde bakoitzak bere animalia totemikoak irudikatzen
zituen. 1960 hamarkadan interpretazio berri gehiago agertu zen, André
Leroi-Gourhan ikertzailearen eskutik. Leroi-Gourhan-ek irudi desberdinen
kokapenak eta beren arteko erlazioak ikertu zituen. Esan dugu animali
irudien gehiengoa zaldi eta bisonteak direla. Gainera bi animaliak beti
elkarrekin agertzen dira, eta hori, maskulino eta femeninoaren arteko
erlazioaren errepresentazio bezala interpretatu zen. Irudi Paleolitoak
bi kontzeptu desberdin eta kontrajarrien elaborazioaren ondorio dira,
eta irudikatutako animali eta zeinuak kontzeptu bati edo besteari dagozkio.
Zaldia eta bisontea, hurrenez hurren, printzipio maskulinoa eta femeninoa
dira, eta aurreko teorien arabera geziak, lantzak, etxolak edo eskudoak
zirenak, sinbolo maskulino eta femeninoak dira. Orokorrean, gaur egun onartzen da arte Paleolitoa sistema erritual konplexu baten parte zela, Paleolitoko sinismen-munduaren parte. Hala ere, horma-artearen inguruko ikerketak irudien eduki eta esanahi posibleetan zentratu dira batik bat, eta, askotan, haitzuloen barruan kultu-zeremoniak eta dantza erritualak egiten zirela adierazten duten beste hainbat datu daudela ahaztu izan da. Datu hauek, pinturek ez bezala, toki bakan batzuetan iraun dute, izan ere, kobetako lehenengo ikertzaileek bertako lur heze eta batzuetan biguna zapaldu zuten, nahi gabe milaka urtetan han egondako arrastoak hondatuz: zeremonia haiek egiten zituzten pertsonen oinatzez ari gara. Le Tuc d'Audoubert koban mantendu dira horrelako oin arrasto batzuk: bertako aretoetako batean sei pertsonen oinatzak aurkitu dira, denak haurrenak, eta dantza baten pausuen itxuran daude eginak. Niaux-eko kobaren alderdi ezkutu batean 500 oinatz baino gehiago aurkitu dira, haurrenak eta helduenak nahastuta. Arrasto horiek dauden tokira iristeko bidea izugarri zaila da, lurrazpiko hiru aintzira igaro behar baitira lehenago. |
Iradokizunik baduzu, akatsik topatu
baduzu edo kexaren bat helarazi nahi badiguzu:
ARGIA.com
ARGIA 142 PK 20160 Lasarte-Oria (Gipuzkoa) Tel: (943) 371545 / Faxa: (943) 373403 |