Vigo, Bartzelona, Manresa eta l ‘Hospitalet de Llobregat dira egun hauetan “Pantailekin haztea ez da aurrerapenaren berdina” gida aurkeztu duten lehen herriak. Gaztelaniaz, katalanez, galizieraz eta euskaraz argitaratu dute, eta Kiko da Silva galiziar artistak ilustratu du. Ecologistas en Acción taldeak egindako Eskola Osasungarria kanpainaren baliabide berri bat da, hezkuntza-komunitatearen egungo hausnarketan sakontzen saiatzen dena, iraultza digital berde, kaltegabe, materiagabe, jasangarri eta ezinbesteko baten inguruan.
Aurkezpenetan irakaskuntzako eta osasuneko profesionalak daude, hezkuntzaren, osasunaren, ingurumenaren eta gizartearen eremuetan hiperdigitalizazio-prozesuan aitortutako problematikei buruzko alerta zientifikoak eta adituak azaltzeko. Hizlarien artean Javier Zarzuela Aragon, Madrilgo Erkidegoko Eskola Osasungarria kanpainaren koordinatzailea, lehen hezkuntzako maisu beteranoa eta ‘ STOP TIC INFANCIA. Por qué desdigitalizar la escuela’ liburuaren egilea.
Topaketetan agerian jartzen dira zientzia, lanbide eta erakundeen arloetako ekarpenak eta arauak, baliabide digitalak erabiltzeko. Alde batetik, haur eta nerabeen adinari eta kalteberatasun handieneko egoerari erreparatzen diete, haien sarrera geroratuz eta mugatuz, eta, bestetik, teknologia horren erabilerari modu soilean, biobateragarrian, jasangarrian, etikoan eta kritikoan aurre egingo dioten pertsonak prestatzea bilatzen dute.
Era berean, egungo hiperdigitalizazio sozialaren, akritikoaren eta arautugabearen azpian dauden mito teknologikoak identifikatzen dituzte. Hizlariek gaur egungo ezagutza zientifiko independentea dute abiapuntu, pantailen erabilerari eta hasiera goiztiarrari lotutako ondorio negatiboak agerian uzten dituena: osasun mentalaren eta fisikoaren alterazioak, eta garunaren garapenean eta esparru akademikoan eta ikaskuntzan dituzten inplikazio ezagunak.
Era berean, pantailen mendekotasun-izaerari heltzen diote, bai eta, horren ondorioz, adingabeen mendekotasun-portaerak esponentzialki handitzeari ere. Horretarako, mahai gainean jartzen dituzte industria digitalak ildo horretan erabiltzen dituen eta nahita egindako taktika ohikoenak, auzitegietan adingabeen osasun mentaleko kalteengatik salatutakoak.
Azkenik, “teknologia digitalen kostu onartezinak” azpimarratzen dituzte, ingurumenean, kliman eta osasunean duten inpaktuagatik, pribatutasuna galtzeagatik eta kontrol sozialeko estrategiengatik, hala nola UNESCOk edo Datuak Babesteko Agentziak berak salatutakoengatik.
Julio Carmonak, Ecologistas en Acción taldeko Digitalizazio eta Kutsadura Elektromagnetikoaren Arloko eta Eskola Osasungarria kanpainako koordinatzaileak, “hezkuntzaren eta familiaren eremuan gaur egun dagoen prozesu hiperdigitalizatzailea berriz aztertzeko beharra adierazi du, eta eztabaida horrek senideei eta irakasleei ahotsa emateko beharra, arreta eta pantailarik gabeko gaitasun digitalak bermatzeko, bai eta adingabeen artean teknologia digitala goiz eta disruptiboki sartzea saihesteko ere”.
Webgunean www.ecologistasenaccion.org/328840